Taru Simpura
Taru Simpura
Opiskeluvälineet: BYOD Pakollinen materiaali: Storvik-Sydänmaa, S., Tervajärvi, L & Hammar A-M. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki. Sanoma Pro (tai uudemmat painokset tai muu Lasten ja nuorten hoitotyön kirja) Duodecin Oppiportti, Lastentaudit, soveltuvin osin: Suositeltava materiaali: Käypä hoito. 2019. Ruoka-allergia (lapset). Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen. 2015. Hoitotyön suositus. Hoitotyön tutkimussäätiö. www.hotus.fi Opintojakson Moodlen materiaali
Opetusmenetelminä on luentotyöskentely, seminaarit, oppimistehtävät, simulaatiot/harjoitukset pienryhmissä, pediatrian tentti ja valtakunnallinen YleSH osaamiskoe.
Tiimeissä suoritettavat seminaaritehtävät arvioidaan asteikolla 1-5. Opintojakson arvosana muodostuu 100% seminaaritehtävistä. Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/ hylätty. Simulaatio, harjoitukset ja näyttökoe arvioidaan hyväksytty/ hylätty. Pediatrian tentit arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Suomi
09.01.2023 - 16.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Ilmoittautuminen Pepissä https://peppi.lab.fi
Hyvinvointi (LAB)
Taru Simpura, Veera Laiho
Ammatillisen hoitotyön perusteet 20op
Sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op
Omahoitoa tukeva hoitotyö 15op
Ensihoitajakoulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Valtakunnallinen YleSH näyttökoe Lasten ja nuorten hoitotyöstä. Lääketieteen osa-alueiden tentti suoritetaan opintojakson aikana.
Läsnäolo seminaareissa, harjoituksissa ja simulaatioissa sekä näytössä 100% Opintojaksoon kuuluu: -Luento työskentely ja itsenäinen työskentely -Simulatioon valmistava harjoitus/ simulaatio ja YleSH valtakunnallinen näyttökoe -Seminaarit tiimityöskentelynä ja itsenäinen työskentely -Oppimistehtävät, itsenäinen työskentely -Lääketieteen opinnot 1op (27h) erillisellä Moodle -sivustolla itsenäistä työskentelyä.
Luentotyöskentely luokkatilassa tai Teams/Zoom Simulaatioon valmistava harjoitus harjoitteluluokassa Simulaatio simulaatiotilassa Valtakunnallinen YleSH näyttökoe luokkatilassa Moodle-oppimisalusta
Opintojakson laajuus 5op (135h) Lääketieteen opinnot itsenäisenä työskentelynä 27h Simulatioon valmistava tehtävä/ simulaatio ja valtakunnallinen YleSH näyttökoe ja itsenäinen työskentely 27h Luentotyöskentely ja itsenäinen työskentely 27h Seminaarien tiimityöskentely ja itsenäinen työskentely 27h Tehtävät, itsenäinen työskentely 27h Pediatrian tentti itsenäisenä työskentelynä 27h Simulatioon valmistava tehtävä/ simulaatio ja valtakunnallinen YleSH näyttökoe ja itsenäinen työskentely 27h Luentotyöskentely ja itsenäinen työskentely 27h Seminaarien tiimityöskentely ja itsenäinen työskentely 27h Tehtävät, itsenäinen työskentely 27h Lähityöskentely 26h Itsenäinen työskentely 109h
Hoitotyön menetelmät eri-ikäisten lasten hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Monimuotoisten perheiden hyvinvoinnin haasteiden tunnistaminen ja hyvinvoinnin edistäminen. Raskauden ja lapsivuodeajan eteneminen ja seuranta. Lääketieteen osa-alueet: lasten tavallisimmat infektiot, allergiat, lasten pitkäaikaissairaudet ja niiden erityispiirteet, lasten syöpäsairaudet, lasten yleiskirurgiaa
Opiskelija ei ole hyväksytysti suorittanut opintojakson luentotyöskentelyä, oppimistehtäviä, simulaatioita/harjoituksia pienryhmissä, pediatrian tenttiä ja valtakunnallinen YleSH näyttökoetta.
Opiskelija -etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin - tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa - toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti - etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta - etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä - etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta - etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa - osoittaa perehtyneisyyttä lasten hoitotyön ammattieettisiin periaatteisiin - osaa luetella tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat - osaa luettella raskauden ja lapsivuodeajan etenemisen ja seurannan vaiheet
Opiskelija - arvioi kriittisesti ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin - tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa - toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti ja perustella toimintansa - etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa ja vertailee tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta - etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii tiedon soveltamista - etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii tiedon soveltamista - etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin - toimii lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - osaa kuvata tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat - osaa suppeasti kuvata raskauden etenemisen vaiheet ja raskauden seurannan vaiheet.
Opiskelija - arvioi kriittisesti ja perutelee ajantasaisen näyttöön perustuvan ja tutkitun tiedon hyödyllisyyttä perehtyessään opintojakson sisältöihin - tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: ennakoi ja suunnittelee toimintaansa havaintojen perusteella ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa - toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa vaihtelevissa tilanteissa ja perustella toimintansa - etsii näyttöön perustuvaa tietoa, vertailee ja arvioi tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta - etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii ja arvioi tiedon soveltamista - etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii ja arvioi tiedon soveltamista - etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa arvioiden tietoa erilaisiin tilanteisiin - perustelee toimintaansa lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - osaa soveltaa hoitotyön toimintaa tyypillisimpiä lastentauteja sairastavien lasten hoitoon -osaa kuvata raskauden etenemisen vaiheet ja raskauden seurannan vaiheet