Marjut Louhelainen
Marjut Louhelainen
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (Soveltuvin osin) Lönnqvist, J., Henriksson, M., Marttunen, M., Partonen, T. (toim.) 2021. Psykiatria. Saatavilla Oppiportista LAB-Primon kautta. Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (Soveltuvin osin) Käypä hoito –suositukset Muu opintojaksolla osoitettava materiaali.
Lähiopetus/verkko-opetus ( Covid-19 tilanne huomioiden) Opetusmenetelmät: - tuntialustustehtävät, jotka käsitellään keskustellen tunneilla - harjoitustunnit / taitopaja / Osve - luennot, itsenäinen- ja tiimityöskentely - tietotesti
Hyväksymisvaatimukset Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (4op Arviointi K5 - hylätty / täydennettävä) muodostuu: - infotuntiin osallistuminen - ennakkotehtävä - tuntialustustehtävä - tietotesti - harjoitukset / taitopaja / Osve: hyväksytty/ hylätty / täydennettävä
Suomi
26.09.2022 - 06.11.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Ilmoittautuminen Pepissä https://peppi.lab.fi
10 - 30
Hyvinvointi (LAB)
Marjut Louhelainen, Kati Nirkko
Ensihoitajakoulutus
Lappeenrannan kampus
1 op
1-5
Ahot mahdollisuus: - sosiaali- ja terveysalan soveltuva ammattitutkinto - riittävän pitkä työkokemus mielenterveys- ja / tai päihdehoitotyössä
Hankkeet integroidaan mahdollisuuksien mukaan opintojaksoon.
Tietotesti tehdään opintojakson lopussa ja uusinta mahdollisuus järjestetään tarvittaessa.
Toteutus ajalla: viikot 39 - 44. Opintojakson läsnäolo: - tuntialustustunnit 80% - harjoitustunnit / taitopaja / Osve 100% - tietotesti 100%
- Moodle - Lähiopetus/ Verkko
Kokonaistuntimäärä 5op = 135 h (1op = 27h opiskelijan työtä)
Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheisensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdetyötä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti eri ympäristöissä. Tavoitteet: Opiskelija osaa - luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä - reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin - soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä - tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä - kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle Sisältö: - mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö - mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen - hoitosuhde - mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät - tutkittu tieto ja hoitosuositukset
Opiskelijan teoreettiset tiedot ymmärtää ja soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön jäävät vähäisiksi. Opiskelijan taito kuvata erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua tulee esille hyvin pinnallisesti. Opiskelijan pohdinnassa osoittama ammatillisen identiteetin merkityksen ymmärtäminen hoitotyössä on vähäistä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.
Opiskelija osaa pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osoittaa taitoa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön, mutta ne jäävät vielä irrallisiksi. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua, mutta se jää ulkokohtaiseksi. Opiskelija osoittaa ammatillisen identiteetin pohdintaa ja sen merkityksen merkityksen ymmärtämistä hoitotyössä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.
Opiskelija osaa pohtia laajasti ja monipuolisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä pohdintaa ja ajattelua. Opiskelija osoittaa kriittistä ja arvioivaa ammatillista ajattelua ja hoitotyön merkityksen ymmärtämistä. Opiskelija osaa etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä.