•   Mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaaminen AH00BZ60-3020 26.09.2022-06.11.2022  5 op  (HLPREH21K) +-
    Opettajan/vastuuhenkilön nimi

    Marjut Louhelainen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (Soveltuvin osin) Lönnqvist, J., Henriksson, M., Marttunen, M., Partonen, T. (toim.) 2021. Psykiatria. Saatavilla Oppiportista LAB-Primon kautta. Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (Soveltuvin osin) Käypä hoito –suositukset Muu opintojaksolla osoitettava materiaali.

    Toteutustapa ja opetusmenetelmät

    Lähiopetus/verkko-opetus ( Covid-19 tilanne huomioiden) Opetusmenetelmät: - tuntialustustehtävät, jotka käsitellään keskustellen tunneilla - harjoitustunnit / taitopaja / Osve - luennot, itsenäinen- ja tiimityöskentely - tietotesti

    Arviointimenetelmät

    Hyväksymisvaatimukset Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (4op Arviointi K5 - hylätty / täydennettävä) muodostuu: - infotuntiin osallistuminen - ennakkotehtävä - tuntialustustehtävä - tietotesti - harjoitukset / taitopaja / Osve: hyväksytty/ hylätty / täydennettävä

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    26.09.2022 - 06.11.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.07.2022 - 04.09.2022

    Ilmoittautuminen Pepissä https://peppi.lab.fi

    Ryhmä(t)
    • HLPREH21K
    Paikkoja

    10 - 30

    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointi (LAB)

    Pienryhmät
    • Info (Koko: 0.
    • Luennot (Koko: 0.
    • Harjoitukset R1 (Koko: 0.
    • Harjoitukset R2 (Koko: 0.
    • Harjoitukset R3 (Koko: 0.
    • Tentti (Koko: 0.
    Opettaja(t)

    Marjut Louhelainen, Kati Nirkko

    Koulutusohjelma(t)

    Ensihoitajakoulutus

    Toimipiste

    Lappeenrannan kampus

    T&K osuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    1-5

    Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

    Ahot mahdollisuus: - sosiaali- ja terveysalan soveltuva ammattitutkinto - riittävän pitkä työkokemus mielenterveys- ja / tai päihdehoitotyössä

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Hankkeet integroidaan mahdollisuuksien mukaan opintojaksoon.

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tietotesti tehdään opintojakson lopussa ja uusinta mahdollisuus järjestetään tarvittaessa.

    Ajoitus ja läsnäolo

    Toteutus ajalla: viikot 39 - 44. Opintojakson läsnäolo: - tuntialustustunnit 80% - harjoitustunnit / taitopaja / Osve 100% - tietotesti 100%

    Oppimisympäristö

    - Moodle - Lähiopetus/ Verkko

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Kokonaistuntimäärä 5op = 135 h (1op = 27h opiskelijan työtä)

    Sisältö

    Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheisensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdetyötä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti eri ympäristöissä. Tavoitteet: Opiskelija osaa - luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä - reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin - soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä - tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä - kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle Sisältö: - mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö - mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen - hoitosuhde - mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät - tutkittu tieto ja hoitosuositukset

    Arviointikriteerit
    Arviointikriteerit - taso 1

    Opiskelijan teoreettiset tiedot ymmärtää ja soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön jäävät vähäisiksi. Opiskelijan taito kuvata erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua tulee esille hyvin pinnallisesti. Opiskelijan pohdinnassa osoittama ammatillisen identiteetin merkityksen ymmärtäminen hoitotyössä on vähäistä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.

    Arviointikriteerit - taso 3

    Opiskelija osaa pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osoittaa taitoa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön, mutta ne jäävät vielä irrallisiksi. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua, mutta se jää ulkokohtaiseksi. Opiskelija osoittaa ammatillisen identiteetin pohdintaa ja sen merkityksen merkityksen ymmärtämistä hoitotyössä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.

    Arviointikriteerit - taso 5

    Opiskelija osaa pohtia laajasti ja monipuolisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä pohdintaa ja ajattelua. Opiskelija osoittaa kriittistä ja arvioivaa ammatillista ajattelua ja hoitotyön merkityksen ymmärtämistä. Opiskelija osaa etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä.