Mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BZ60-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
08.11.2021 - 19.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Kati Lantta
- Emilia Laapio-Rapi
- Marjut Louhelainen
- Kati Nirkko
- Vuokko Koiranen
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset R3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSH21KSairaanhoitajakoulutus 21K Lappeenranta
-
HLPRTH21KTerveydenhoitajakoulutus 21K Lappeenranta
-
HLPREH21KEnsihoitajakoulutus 21K Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Luennot
- Harjoitukset R1
- Harjoitukset R2
- Harjoitukset R3
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
- soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
- kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusjärjestelyt
- ennakkotehtävä (1-5)
- kirjalliset tehtävät (hyv / hyl)
- luennot
- harjoitukset/taitopaja/Osve (hyv/hyl
- tietotesti (hyväksytty suoritus edellyttää 50% kokonaispistemäärästä)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hämäläinen K. Kanerva A, Kuhanen C, Schubert C. & Seuri T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki
Kiviniemi L. ym. 2014. Minä mielenterveystyön tekijänä. Edita. Helsinki
Holmberg J. 2016. Hoitajana mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Edita
Partanen A, Holmberg J & Inkinen M. 2015 (tai uudemmat painokset). Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki
Lönnqvist J., Henriksson M., Marttunen M., Partonen T. (toim.) 2019. Psykiatria. Saatavilla e-kirjana LAB-Primosta
Sisältö
Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheisensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdetyötä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti eri ympäristöissä.
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
- soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
- kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle
Sisältö:
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö
- mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen
- hoitosuhde
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät
- tutkittu tieto ja hoitosuositukset
Arviointimenetelmät
Hyväksymisvaatimukset
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö:
- pakollinen osallistuminen opintojakson infotunneille, jossa ilmoitetaan muut pakolliset osallistumiset
- ennakkotehtävät
- pakollinen osallistuminen omalle alustus - ja harjoitustunneille
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön 4 op arvosana muodostuu osioista: ennakkotehtävät, tietotesti / OSVE, alustus
- arviointi K5-hylätty
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan teoreettiset tiedot ymmärtää ja soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön jäävät vähäisiksi. Opiskelijan taito kuvata erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua tulee esille hyvin pinnallisesti. Opiskelijan pohdinnassa osoittama ammatillisen identiteetin merkityksen ymmärtäminen hoitotyössä on vähäistä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osoittaa taitoa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön, mutta ne jäävät vielä irrallisiksi. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua, mutta se jää ulkokohtaiseksi. Opiskelija osoittaa ammatillisen identiteetin pohdintaa ja sen merkityksen merkityksen ymmärtämistä hoitotyössä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa pohtia laajasti ja monipuolisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä pohdintaa ja ajattelua. Opiskelija osoittaa kriittistä ja arvioivaa ammatillista ajattelua ja hoitotyön merkityksen ymmärtämistä. Opiskelija osaa etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä.