Päihdetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU11-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 29.04.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tuulia Stellberg
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SOS20KSosionomikoulutus 20K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Simulaatio 1
- Simulaatio 2
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- osaa tunnistaa erilaisten päihteiden käytön vaikutuksia yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista
- tietää päihdetyötä ohjaavaa lainsäädäntöä ja palvelujärjestelmää
- tuntee päihdetyössä käytettäviä työmenetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää päihteiden käyttöön liittyviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tunnistaa erilaisia päihteiden käytön vaikutuksia yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista sekä osaa soveltaa palveluohjausta ja kuntouttavaa työotetta.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi toteutetaan ajalla 15.2.2020 - 21.5.2020.
Toteutetaan pääsääntöisesti verkossa. Lisäksi simulaatioharjoitukset (verkossa). Läsnäolovelvoite simulaatiossa, seminaarissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali annetaan kurssilla.
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Aalto, M., Alho, H.,Kiianmaa, K. & Lindroos, L. (toim.) 2015. Alkoholiriippuvuus. Duodecim. 3 uud.painos.
Behm, M-M.,2015. Ihanteet ja arki päihteiden käytön puheeksiottotilanteissa päivystysvastanotoilla.Eettisten periaatteiden toteutuminen. Itä-Suomen yliopisto. Väitöstutkimus. Grano OY.
Kassila, T. & Koskela, K. 2016. Ihme alkaa nyt. Viisas elämä.
Partanen, A, Holmberg, J., Inkinen, M.2015. Päihdehoitotyö. SanomaPro.
Peltoniemi, T. 2013. Pääasiana alkoholi. Käyttö, haitat, hoito, politiikka nyt ja 2040. Lönberg oy.
Sipilä-Lähdekorpi, P. 2017. Lassin suuri salaisuus. Mediapinta Oy.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen, oppimistehtävien ja tenttiensuorittamisen sekä harjoituksiin ja simulaatioihin osallistumisen.
Kurssista tulee numeraalinen arviointi (1-5 - hylätty). Numero annetaan sen jälkeen kun kaikki kolme
(3) tehtävää on palautettu. Kurssi päättyy 28.5.2021, jos siihen mennessä opiskelija ei ole tehtäviä
palauttanut, kurssista tulee hylätty (tästä alkaa 1 vuoden tutkintosäännön mukainen aika täydentää
kurssin tehtäviä).
Painopisteet ovat seuraavat: Kotitentti 50%, artikkeli, 10%, seminaari 40%
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Annettujen tehtävien käsittely täysin pintapuolista tai epäselvää. Lähdemateriaalia on käytetty
olemattomasti ja epäloogisesti. Kirjallinen tuotos on täysin viimeistelemätön.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
VÄLTTÄVÄ T1
Lähdemateriaalia on käytetty niukasti. Teksti osoittaa yritystä olennaisten asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittämiseen. Kirjallinen tuotos on ulkoasultaan viimeistelyä vailla.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
HYVÄ 3
Teoriatieto ja oma pohdinta esitetty erillään. Lähdemateriaalia käytetty runsaasti ja se on
ajankohtaista, sekä aiheeseen kuuluvaa. Kirjallinen tuotos on ulkoasultaan siisti. Vastauksissa tulee esille mielenterveyden näkökulma mutta se jää pinnalliseksi ja ulkokohtaiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
KIITETTÄVÄ 5
Aihetta on tarkasteltu monipuolisesti ja laajasti. Vastauksissa tulee esille mielenterveyden laaja
ymmärrys. Aiheeseen kuuluvia termejä, käsitteitä ja periaatteita on tuotu esille runsaasti.
Teoriatietoa on yhdistetty omaan pohdintaan ja esimerkkeihin loogisesti ja rikkaasti. Lähdeviitteet on tehty ohjeistuksen mukaan. Tuoreita lähteitä on käytetty tehtävän annon mukaan. Annettujen
lähteiden lisäksi opiskelija on hakenut aiheeseen sopivia lähteitä myös itse. Teksti etenee loogisesti ja muodostaa ehjän kokonaisuuden. Teksti on ulkoasultaan virheetöntä.