Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU10-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

19.02.2021 - 09.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marika Norta
  • Mia Ikonen
  • Ulla Huhtalo

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 08SOS20KV
    Sosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää ja soveltaa lastensuojelulakia
- perustella toimintaansa lapsen edun ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson toteutus:
- Kontaktiopetus verkossa materiaaleineen
- Tehtävä ja siihen liittyvä aineisto sekä tiedonhankinta
- Työpaja ja siihen valmistautuminen
- Tentti

Ajoitus ja läsnäolo

Opettajat: Marika Norta (MN) ja Ulla Huhtalo (UH)
Lähikontakti verkossa zoom toteutetaan viikoilla 7-14:.
Opintojakson aloitus: Mitä lastensuojelu on?
Asiakasprosessin aloitus
Avohuollosta huostaanottoon
Eettisyyden näkökulma
Lastensuojelun menetelmällisyys ja työmenetelmiä
Työpajatyöskentelyä
Kokemusasiantuntijuus
Tentti MN ja UH
Muutokset mahdollisia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lastensuojelulaki
Lastensuojelun kehittämistä koskeva loppuraportti 2019
Porrasteisuus lapsiperheiden sosiaalipalveluissaNäkökulmia sosiaalihuoltolain toimeenpanoon ja palveluiden järjestämiseen 2019
Sosionomit asiakastyön kentillä-teoksesta luku 1. Johanna Hirvonen, Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen
Lapsuuden ja nuoruuden etiikka sosiaalialalla, ETENE julkaisu 41: https://etene.fi/documents/1429646/1555962/ETENE-julkaisuja+41+Lapsuuden+ja+nuoruuden+etiikka+sosiaali-+ja+terveysalalla.pdf/3e711c32-e950-4892-bf1b-ee8b9be55769/ETENE-julkaisuja+41+Lapsuuden+ja+nuoruuden+etiikka+sosiaali-+ja+terveysalalla.pdf
Kaikki lähiopetusmateriaali


Muutokset mahdollisia

Työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävät on sidottu ammatilliseen toimintaan

Uusintamahdollisuudet

Moodlekotitentti. Hylätyn tentin voi uusia.

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö ja työelämän oppimisympäristöt.
LAB moodle oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Opiskelija osaa
- käyttää ja soveltaa lastensuojelulakia
- perustella toimintaansa lapsen edun ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Sosionomiopiskelijoilta edellytetään Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palvelussa opintojakson hyväksyttyä suorittamista. Avoimen amk:n opiskelijoilta työkokemusta työstä lasten ja perheiden kanssa.

Arviointimenetelmät

Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan reflektiopäivakirjan suorittaminen ja aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.Tentti arvioidaan asteikolla 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja kokemusasiantuntijoiden tarinoiden tai ammattilaisten kanssa käytyjen keskusteluista saatavan tiedon heikosti. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa, kokemusasiantuntijoiden tarinoita ja ammattilaisten kokemuksellien tiedon kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.