Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palveluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU09-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 22.03.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Norta
- Mia Ikonen
- Ulla Huhtalo
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset Ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset Ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio Ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio Ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SOS20KSosionomikoulutus 20K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Seminaari
- Info
- Harjoitukset Ryhmä 1
- Harjoitukset Ryhmä 2
- Simulaatio Ryhmä 1
- Simulaatio Ryhmä 2
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, yksilö- ja ryhmätehtävät, simulaatio ja seminaari.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetustoteutuu aikavälillä 18.1.-26.3.21.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan luennoilla ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki
Lastensuojelulaki ja -asetus
Lastensuojelun laatusuositukset
Sauli Hyvärinen, Tarja Pösö: Lasten haastattelu lastensuojelussa
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Lähiopetus LAB Lappeenrannan kampuksella
Itsenäinen opiskelu verkossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetukssa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen simulaatioon sekä seminaariin.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.