Siirry suoraan sisältöön

Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU09-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 22.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marika Norta
  • Mia Ikonen
  • Ulla Huhtalo

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset Ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset Ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio Ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio Ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SOS20K
    Sosionomikoulutus 20K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Seminaari
  • Info
  • Harjoitukset Ryhmä 1
  • Harjoitukset Ryhmä 2
  • Simulaatio Ryhmä 1
  • Simulaatio Ryhmä 2
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, yksilö- ja ryhmätehtävät, simulaatio ja seminaari.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetustoteutuu aikavälillä 18.1.-26.3.21.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan luennoilla ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki
Lastensuojelulaki ja -asetus
Lastensuojelun laatusuositukset
Sauli Hyvärinen, Tarja Pösö: Lasten haastattelu lastensuojelussa

Oppimisympäristö

LAB Moodle-oppimisympäristö
Lähiopetus LAB Lappeenrannan kampuksella
Itsenäinen opiskelu verkossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.

Sisältö

Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetukssa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen simulaatioon sekä seminaariin.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.