Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU02-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 28.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Outi Rantatulkkila
- Vuokko Koiranen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS21KMSosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen yksilöllistä kasvua ja kehitystä elämänkulun eri vaiheissa
- ymmärtää yksilölliseen kasvuprosessiin vaikuttavia tekijöitä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
verkkoluennot ja lähiopetus, itsenäinen oppimistehtävätyöskentely, pienryhmä- ja yksilölliset oppimistehtävät, tentti
Ensimmäisellä luentokerralla tulee olla paikalla.
Ajoitus ja läsnäolo
viikot 7-19
Tarkempi aikataulu kerrotaan ensimmäisillä tunneille. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista ja vuorovaikutteista läsnäoloä lähiopetuksessa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kaikille:
Nurmi, J. et al. 2009. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY
vähintään -yksi seuraavista:
- Sinkkonen, J. 2018.Kiintymyssuhteet elämänkaaressa TAI
Sinkkonen,J.2020. Onnellinen lapsi. WSOY.
- Ojanen, M. 2018. Onnellisuuksien oivaltaja. Mitä tiede kertoo onnesta? PS-kustannus.
- Ojanen, M. 2014. Positiivinen psykologia TAI
- Sinkkonen, J. & Kalland, M.(toim.) 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen.
-Lipponen, K.2020. Resilienssi arjessa. Duodecim.
Muu luennoilla ilmoitettu materiaali
Uusintamahdollisuudet
Tenttipäivämäärä ilmoitetaan luentojakson ensimmäisillä tunneilla, samoin oppimistehtävien palautuspäivämäärät. Uusintatentti Hyviksen yleisinä tenttipäivinä.
Oppimisympäristö
Lappeenrannan kampus, Moodle ja Zoom-verkkoympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 2 op
Oppimistehtävät ja tentti 3 op
Sisältö
- persoonallisuuspsykologia ja kehityspsykologia psykologian osa-alueina
- psyykkinen itsesäätely, terveen mielen tunnusmerkkejä, elämänhallinta, yksilön elämänkriisit
- elämänkaariajattelu, yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät, persoonallisuuden
kehitys, temperamentin käsite, kognitiivinen kehitys, sosiaalinen kehitys, kehitystehtävät ja -haasteet lapsuudessa,
nuoruudessa, aikuisuudessa, vanhuudessa. Kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina
- yksilön kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä
- menetelmät: havainnointi, itsereflektio, oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien suorittaminen
Arviointimenetelmät
Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo lähiopetuksessa (zoom tai lähiopetus)
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Tentti; numeerinen arviointi
Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, on hän sen aikana aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa velvollinen osoittamaan opintojakson opettajille ja muulle opiskelijaryhmälle erikseen sovittavalla tavalla. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta arviointitasoa 1, ja/tai ei lainkaan noudata aikatauluja.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää koko ihmisen elinkaarta ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä, arkitietoon painottuen. Pystyy auttavasti havainnoimaan yksilön, erityisesti lapsen/nuoren kehitystä. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää koko ihmisen elinkaaren kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa tieteelliseen tietoon perustuvaa teoreettista käsitteistöä. Pystyy havainnoimaan yksilön, erityisesti lapsen/nuoren kehitystä monipuolisesti tutkittua, tieteellistä tietoa hyödyntäen. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää koko ihmisen elinkaaren psyykkistä kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä monipuolisesti ja asiantuntevasti, sekä pystyy havainnoimaan yksilön, erityisesti lapsen/nuoren kehitystä monipuolisesti tätä taitoa hyödyntäen. Noudattaa hyvin aikatauluja, osallistumisaktiivisuus erittäin hyvää. Tieteellisen tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua.