Etäopetus
Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja opintopolun mukaan.
Etäopetus
Kurssi toteutetaan zoomin välityksellä.
Kurssin aikana tehdään ryhmätehtävä ja yksilöessee.
Suomi
17.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Kristiina Brusila-Meltovaara, Henri Karppinen
Liiketoiminta (LAB)
Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Verkkokampus
5 op
1-5
Opintojakson sisältö: innovaatioiden luonne ja tyypittely, innovaatiokyvykkyyden johtaminen, innovaatiokulttuuri sekä innovaatioprosessi
Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti innovaatiojohtamisen käsitteitä
- osoittaa perehtyneisyytensä innovaatiojohtamiseen liittyvään tietoperustaan ja seurata innovaatiojohtamisen kehittämistä koskevaa keskustelua
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida organisaation innovatiivisuuteen liittyviä kehittämisprosesseja
- kirjalliset tehtävät toteutettu ohjeen mukaisesti, lähteet ja viitteet ovat opinnäytetyöohjeen mukaiset
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti innovaatiojohtamiseen liittyvää teoreettista tietoa
- tunnistaa ja ratkaista innovaatiotoiminnan esteitä organisaatioissa
- etsiä ja analysoida innovaatiojohtamisen taustalla olevia perusolettamuksia
- ottaa vastuuta yhteisön innovatiivisuuden kehittämisestä
Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti kotimaisia ja kansainvälisiä innovaatiojohtamisen tietolähteitä
- arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
- johtaa ja arvioida kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
Etäopetus
Suositeltava kirjallisuus:
Perusteos - aloita tästä:
Modig, N. & Åhlström, P. 2013. Tätä on Lean. Ratkaisu tehokkuusparadoksiin. Tukholma: Rhealogica Publishing.
Edistyneemmille - hyvää Lean-menetelmien & -työkalujen käyttöön liittyvää tietoutta:
Torkkola, S. 2015. Lean asiantuntijatyön johtamisessa. Helsinki: AlmaTalent.
Lisäksi luennoilla jaettava materiaali / kirjallisuus.
Lean ajattelu toiminnan kehittämisessä -opintojakso toteutetaan hybridiopetuksena siten, että luennot pidetään kampuksella, mutta niihin voi halutessaan osallistua etänä Zoomin välityksellä.
Ennakkotehtävä avautuu Moodle-alustalle to 1.9. ja sen palautuspäivämäärä on 11.9. klo 23.00.
Luennot toteutetaan kolmena lähipäivänä 19.9., 3.10. siirtyy! Uusi luentopäivämäärä 10.10. ja 15.11.2022
Luentojen lisäksi opintojakso sisältää ennakkotehtävän ja itsenäisesti toteutettavia käytännön harjoituksia. Opintojakson lopputyönä opiskelija toteuttaa Lean-kehittämisprojektin valitsemaansa kohteeseen hyödyntäen kurssilla oppimaansa käytännön kehittämiskohteeseen.
Arviointikriteerit:
Osallistuminen luennoille, itsenäinen työskentely ja luennolla annettujen harjoitusten tekeminen
Arviointi Hyväksytty 1 – 5 / Hylätty
- Hyväksytty (3) kriteerit: Osallistuminen luennoille (1/3), luennoilla annetut harjoitustyöt toteutettu tehtäväksi annon mukaisesti (2/3).
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Johanna Kuisma
Opintojakso ei edellytä aiempaa Lean-osaamista / -tietoutta. Opintojakso sisältää ennakkotehtävän.
Liiketoiminta (LAB)
Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen, Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen, Tekniikan alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen, Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Lahden kampus
5 op
1-5
Lean-ajattelu toiminnan kehittämisessä -opintojaksolla pureudutaan Lean-ajattelun perusperiaatteisiin ja -käsitteisiin. Opintojaksolla opiskelija saa tietoa yleisimmistä Lean-menetelmistä ja -työkaluista sekä pääsee harjoittelemaan niiden soveltamista itsenäisesti harjoitustehtävien tekemisen myötä.
Opintojaksolla perehdytään (liiketoiminta)prosessien suorituskyvyn johtamiseen ja prosessien parantamiseen liittyviäin menetelmiin (suorituskyvyn mittaus, laaduttomuuskustannukset, hukka, päivittäisjohtaminen, visuaalinen johtaminen) sekä pureudutaan jatkuvan parantamisen kulttuurin juurruttamiseen organisaatioissa.
Opintojakson luento-osuuksissa on varattu aikaa työelämäpuheenvuoroille. Opiskelija tekee käytännön harjoituksia ja opintojakso huipentuu opiskelijan itsenäisesti toteuttamaan A3-ongelmanratkaisutehtävään valitsemaansa kehittämiskohteeseen. Tämän lisäksi opiskelija reflektoi omaa oppimisprosessiaan esseemuodossa.
Lähiopetus
Suomi
24.08.2022 - 15.12.2023
01.07.2022 - 30.09.2022
Kristiina Brusila-Meltovaara, Mirka Airesvuo, Tarja Saarnisto, Mirva Rainio
Liiketoiminta (LAB)
Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Lahden kampus
1-5
Lähiopetus
Suomi
18.08.2022 - 31.12.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Kristiina Brusila-Meltovaara, Anna-Stiina Myllymäki
Liiketoiminta (LAB)
Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Lahden kampus
1-5
Lähiopetus
Kolme lähikertaa
20.9.2022, 4.10.2022 ja 11.11.2022
Opetus klo 9:15-n. 16
Toteutus zoomin välityksellä !
Yksilö- ja ryhmätehtävä.
Yksilötehtävä ja ryhmätyö
Suomi
19.09.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Kristiina Brusila-Meltovaara, Johanna Kuisma
Liiketoiminta (LAB)
Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Lahden kampus
1-5
Moodle alusta käytössä.
Zoom luentoympäristö.
Kolme lähipäivää - jotka toteutetaan zoomin välityksellä.
Yksilötehtävä ja ryhmätyö, lisäksi omatoiminen kirjallisuuteen tutustuminen
Opiskelija osaa
- etsiä strategista johtamista ja arviointia koskevaa teoriatietoa ja käyttää sitä
- suunnitella strategiaprosessin
- suunnitella ammatillisen toiminnan arviointia
Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti strategista johtamista ja arviointia koskevaa teoria- ja tutkimustietoa
- suunnitella ja kehittää strategiaa
- ratkaista ammatillisen toiminnan arvioinnin kysymyksiä
Opiskelija osaa
-käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti strategista johtamista ja arviointia koskevaa teoria- ja tutkimustietoa
- johtaa ja kehittää strategiaprosessia
- arvioida innovatiivisesti ammatillista toimintaa
Etäopetus
Moodlessa annetut materiaalit ja kurssin alussa suositeltava kirjallisuus
Oppimistehtävät verkossa
Virtuaalilähiopetus 15.2.2022 ja 22.3.2022 klo 9.15 - 16.00
Tentti viikolla 13 lukujärjestyksen mukaan klo 17-20 online
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty, tentti arvoidaan 0-5.
Suomi
09.01.2023 - 31.03.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Tuuli Mirola
Liiketoiminta (LAB)
Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Verkkokampus
5 op
1-5
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Uusintatenttipäivät ilmoitetaan kurssin alussa.
Etäopiskelu ja online päivät.
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Kehittämistoiminta, käsitteet
Kehittämisprosessi
Tutkimuksellisuus kehittämistoiminnassa
Kehittämistyön menetelmät
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä kehittämistehtävälle sopivan tutkimuksellisen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Opiskelija osaa tunnistaa analyysimenetelmiä.
Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää valittua tutkimuksellista kehittämismenetelmää sekä tiedon- ja aineistonkeruumenetelmää kehittämistehtävässä. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimukseen käytettävän lähestymistavan ja menetelmät. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen aineiston suhteen. Hän pystyy osoittamaan tutkimus- ja kehittämistehtävän tulosten käytännön hyötyjä.
Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustellusti arvioimaan tutkimuksellisen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien sopivuutta. Opiskelija pystyy arvioimaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän tuloksia.
Etäopetus
Juuti, Pauli, and Antti Vuorela. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi . 5. uud. p. Jyväskylä: PS-Kustannus, 2015. Print. https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1mu4kem/alma991747433906254
Vanhala, S. & Kotila, O. 2006. Korkean tuloksellisuuden ja työhyvinvoinnin kytkennät henkilöstövoimavarojen johtamisen tutkimuksessa. Työelämän tutkimus Vol 4 nro 2. https://journal.fi/tyoelamantutkimus/article/view/87641
Muu luentomateriaali ja luennoilla jaettava lähdemateriaali.
Opintojakson luento-osuudet toteutetaan etäluentoina (Zoom). Lisäksi opiskelijat tekevät itsenäisiä tehtäviä ja esseemuotoisen lopputehtävän.
Toteutuksessa on kolme etäluentokertaa:
ma 16.1.2023 klo 9.15 - 15.30
ti 14.2.2023 klo 9.15 - 15.30 ja
ma 6.3.2023 klo 9.15 - 15.30
Arviointi pohjautuu opiskelijan läsnäoloon luennoilla, luennoilla annettujen tehtävien ja harjoitusten tekemiseen sekä opintojakson päätteeksi tehtävään lopputyöhön.
Suomi
16.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
5 - 100
Johanna Kuisma
Kokemus työelämästä on suotavaa. Opiskelijoilta ei edellytetä aiempaa kokemusta työyhteisön johtamisesta.
Liiketoiminta (LAB)
Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Verkkokampus
5 op
1-5
Moodle. Etäluennoille osallistuminen Zoomin välityksellä.
Tervetuloa työyhteisön johtaminen -opintojaksolle.
Opintojakso toteutetaan kolmena hybridiopetuskertana, joskin lähiopetukseen osallistuminen suositeltavaa.
Opintojaksolla opiskelija tutustuu ja oppii arvioimaan ja kehittämään työyhteisön toimivuutta. Hän ymmärtää oman johtajuuden reflektoinnin merkityksen sekä haastavien tilanteiden käsittelyn tärkeyden työyhteisössä. Kurssin aikana käsitellään vuorovaikutuksen ja viestinnän merkitystä toimivassa työyhteisössä.
Opintojaksolla tehdään käytännön työelämästä kumpuavia harjoituksia, ryhmätöitä ja tarkastellaan työyhteisön johtamiseen liittyviä ilmiöitä yhdessä keskustellen.
Opintojaksolla opiskelija osallistuu luennoilla annettaviin harjoituksiin ja raportoi valitsemastaan työelämän ilmiöstä kirjallisesti.
Etäopetus
Kolme lähipäivää, jotka toteutetaan zoomin välityksellä.
Jakso käynnistyy opetuksessa 26.8.2022 (Zoom)¨
Jaksoon sisältyy ryhmätehtävä ajankohtaisesta artikkelista ja kirjallinen oppimistehtävä (yksilötehtävä) annetusta materiaalista.
Artikkelin ryhmätehtävä ja esitykset toteutuvat monialaisissa ryhmissä. Artikkelit esitetään 26.9.2022 (Zoom).
27.9.2022 (Zoom),
Suomi
26.08.2022 - 30.11.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Kristiina Brusila-Meltovaara, Anne Suikkanen, Emilia Laapio-Rapi, Päivi Huotari
Liiketoiminta (LAB)
Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Verkkokampus
5 op
1-5
Opiskelija osaa seurata organisaation uudistamiseen ja muutoksen johtamiseen liittyvää ajankohtaista keskustelua, osoittaa perehtyneisyytensä johtamisen ja organisaation uudistamiseen tietoperustaan ja osaa kuvata organisaatioiden muutos- ja kehittämisprosesseihin liittyviä ilmiöitä
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida johtamiseen ja organisaation uudistamiseen liittyvää teoriaa ja malleja sekä johtajan roolia uuidstamis- ja muutosprosesseissa.
Opiskelija osaa arvioida ja käyttää kriittisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä johtamisessa ja organisaation uudistamisessa sekä ennakoida ja tarkastella kriittisesti ja analyyttisesti johtamisen ja organisaation uudistamistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia.
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.