Lähiopetus
Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja opintopolun mukaan.
Lähiopetus
Ilmoitetaan ensimmäisellä luentokerralla.
Luento- ja verkko-opetusta. Kurssin moodlealustalla on linkki kuhunkin verkkoluentoon.
Tentti ja 2 x harjoitustyö + esitys
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 40
Heikki Sintonen
Liiketoiminta (LAB)
Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen
Lappeenrannan kampus
1-5
Kurssin laajuus on 4 opintopistettä, mikä vastaa noin 107 opiskelijatyötuntia.
Opintojakso koostuu kolmesta osasta:
Budjetointi talousohjaamisen välineenä
Taloudellisten toimintaedellytysten arviointi ja yritysjohdon tunnusluvut
Johdon laskentatoimen osa-alueet
Opiskelija osaa kuvata organisaation budjetointiprosessin. Tunnistaa yrityksen taloudelliset toimintaedellytykset ja pystyy laskemaan tärkeimmät yritysjohdon tunnusluvut.
Opiskelija tuntee johdon laskentatoimen käsitteet ja eri osa-alueet.
Opiskelija osaa kuvata organisaation budjetointiprosessin ja hahmottaa eri osien väliset riippuvuudet sekä tunnistaa prosessin kehittämiskohteita teoriatiedon pohjalta. Opiskelija pystyy laskemaan yritysjohdon tunnusluvut ja tekemään johtopäätöksiä tunnuslukujen perusteella.
Opiskelija tuntee johdon laskentatoimen käsitteet ja eri osa-alueet.
Opiskelija pystyy aktiivisesti kehittämään organisaation budjetointiprosessia teoriatietoa hyväksikäyttäen. Opiskelija pystyy analysoimaan yrityksen taloudellisia toimintaedellytyksiä tunnuslukuja hyväksikäyttäen ja tunnistamaan kehittämisalueet. Lisäksi opiskelija pystyy esittämään korjaavia toimenpiteitä yrityksen käyttöön.
Opiskelija tuntee johdon laskentatoimen käsitteet ja eri osa-alueet.
Etäopetus
Luentomateriaali,
Paanetoja Jaana. Työoikeus tutuksi. Edita
Martti Kairinen – Seppo Koskinen – Kimmo Nieminen – Vesa Ullakonoja – Mika Valkonen. Työoikeus, juridiikka.
Alexa Kavasto. Työsuhteen päättäminen
Järvinen Pekka. Ammatillinen käyttäytyminen
Internet-lähteet.
Verkko- ja monimuoto-opetus. Kurssilla tehdään harjoituksia.
Kurssin moodlealustalla on linkki kunkin viikon luentoihin.
Verkkotentti (Moodle tentti + valvonta Teams/Zoom).
Tentit ja harjoitustyöt tulee palauttaa määräaikaan mennessä.
Arvosana muodostuu tentin perusteella.
Suomi
20.02.2023 - 28.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
0 - 50
Kari Hämeenaho
Liiketoiminta (LAB)
Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen
Verkkokampus
4 op
1-5
Ohjeistetaan kurssialustalla
Moodle, Finlex, Edilex
Opiskelijan osallistuminen lähiopetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn vastaa 108 tuntia opiskelijan työtä.
Tämän kurssin jälkeen tunnet keskeisen työ- ja virakasuhteeseen littyvän laisäädännön!
Opiskelija tuntee tärkeimmät esimiehen toimintaan liittyvät juridiset asiat ja osaa ratkaista keskeiset juridiset kysymykset esimiestyössä.
Opiskelija osaa työsopimuksen solmimimisen, työantajan ja työntekijän oikeudet ja velvoitteet, työehtosopimus, työaikalain ja vuosilomalain pääperiaatteet.
Opiskelija ymmärtää työntekijän ja työnantajan oikeudet ja velvollisuudet. Opiskelija osaa laatia työsopimuksen ja tuntee työehtosopimuksen merkityksen työsuhteessa. Opiskelija tuntee työaikalain, vuosilomalain pääpiirteet sekä virkasuhteeseen liittyvän keskeisen säätelyn
Opiskelija tunnistaa esimiestehtävien vaatimat juridiset kysymykset ja työ- ja virkasuhteita sääntelevän lainsäädännön keskeisimmän sisällön. Opiskelija osaa soveltaa työ- ja virkasuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä, hallitsee yhteistoimintamenettelyn keskeisen sisällön ja tunnistaa työsuhteen päättämisen kannalta keskeiset perusteet. Opiskelija tunnistaa haastavat esimiestilanteet.
Taidot: Opiskelija tunnistaa tärkeimmät esimiehen toimintaan liittyvät juridiset asiat ja osaa pääpiirteittäin ratkaista keskeiset juridiset kysymykset esimiestyössä.
Opiskelija tuntee esimiestehtävien vaatimat juridiset kysymykset ja työ- ja virkasuhteita sääntelevän lainsäädännön keskeisimmän sisällön. Opiskelija osaa soveltaa työ- ja virkasuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä, hallitsee yhteistoimintamenettelyn keskeisen sisällön ja tuntee työsuhteen päättämisen kannalta keskeiset perusteet. Opiskelija tuntee haastavat esimiestilanteet.
Taidot: Opiskelija tuntee tärkeimmät esimiehen toimintaan liittyvät juridiset asiat ja osaa ratkaista hyvin keskeiset juridiset kysymykset esimiestyössä.
Opiskelija tuntee erinomaisesti esimiestehtävien vaatimat juridiset kysymykset ja työ- ja virkasuhteita sääntelevän lainsäädännön keskeisimmän sisällön. Opiskelija osaa soveltaa hyvin työ- ja virkasuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä, hallitsee yhteistoimintamenettelyn keskeisen sisällön ja tuntee erinomaisesti työsuhteen päättämisen kannalta keskeiset perusteet. Opiskelija tuntee hyvin haastavat esimiestilanteet.
Taidot: Opiskelija tuntee hyvin tärkeimmät esimiehen toimintaan liittyvät juridiset asiat ja osaa ratkaista hyvin keskeiset juridiset kysymykset esimiestyössä.
Lähiopetus
Järvenpää, Länsiluoto, Partanen & Pellinen 2020: Talousohjaus ja kustannuslaskenta. WSOYpro
Soveltuvin osin.
Luennot ja harjoitustyö.
Opetus toteutetaan Zoom-luentoina lukujärjestyksen ja moodlessa ilmoitettavan aikataulun mukaan
Tentti 60%, harjoitustyöt 35% ja läsnäolo 5%.
Suomi
13.01.2023 - 30.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
1 - 30
Heikki Sintonen
Liiketoiminta (LAB)
Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen
Lappeenrannan kampus
1-5
Opintojakson lopussa tentti, jonka ajankohta on nähtävissä moodlessa.
Ensimmäinen uusintatentti keväällä ja toinen elokuussa.
Zoom-luennot ja moodleympäristö
4 x 27 h = 108 h opiskelijan työtä normaalijoutuisuudella.
Rahoitusmarkkinat, keskuspankki ja korot
Rahoitus
Investointien suunnittelu
Investointilaskenta
Epävarmuuden huomioiminen investointipäätöksenteossa
Investoinnit ja investointilaskentamenetelmien käyttö suomalaisissa yrityksissä (=tieteelliset tutkimukset)
Opiskelija ei hallitse rahoituksen ja investointien suunnittelun peruskäsitteitä.
Opiskelija ei osaa laatia yksinkertaisia investointilaskelmia päätöksenteon pohjaksi
Opiskelijai hallitsee rahoituksen ja investointien suunnittelun peruskäsitteitä.
Opiskelija osaa käyttää perustasolla opintojakson keskeisiä työvälineitä.
Opiskelija osaa käyttää investointien suunnittelun välineitä.
Opiskelija osaa hyödyntää sekä opintojakson että aikaisempia tietoja monipuolisesti investointien suunnittelun ja rahoituksen tilanteissa.
Opiskelija ymmärtää laajasti investointien suunnittelun ja rahoituksen kokonaisuutta sekä pystyy hyödyntämään erilaisia välineitä monipuolisesti muuttuvissa päätöksentekotilanteissa. Lisäksi opiskelija tuntee laskentamenetelmiin ja epävarmuuden huomioimisen menetelmiin liittyvät ongelmat ja osaa ottaa ne huomioon päätöksenteossa.
Lähiopetus
Luentomateriaali
Sopimusoikeus, Hemmo & Hoppu.
Julkiset hankinnat, Eskola ym.
Luento ja verkko-opetusta.
Suomi
01.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Jarmo Kemppinen
Liiketoiminta (LAB)
Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen
Lappeenrannan kampus
1-5
Oikeustoimilaki, Laki julkisista hankinnoista.
Opiskelija osaa oikeustoimien ja julkisten hankintojen keskeiset ja osaa hyödyntää niitä työelämässä.
Opiskelija tunnistaa oikeustoimien ja julkisiin hankintoihin liittyvät juridiset kysymykset ja aihepiiriin liittyvän lainsäädännön keskeisimmän sisällön. Opiskelija osaa soveltaa sopimuksiin liittyvää lainsäädäntöä, ymmärtää julkisen hankintamenettelyn juridiset vaatimukset.
Taidot: Opiskelija tunnistaa tärkeimmät sopimusten tekemiseen liittyvät juridiset asiat, kuten sopimusriskit ja tuntee pääpiirteittäin tulkita julkisten hankintojen hankintaprosessin.
Opiskelija tuntee oikeustoimien ja julkisiin hankintoihin liittyvät juridiset kysymykset ja aihepiiriin liittyvän lainsäädännön keskeisimmän sisällön. Opiskelija osaa soveltaa sopimuksiin liittyvää lainsäädäntöä, ymmärtää julkisen hankintamenettelyn juridiset vaatimukset.
Taidot: Opiskelija tuntee tärkeimmät sopimusten tekemiseen liittyvät juridiset asiat, kuten sopimusriskit ja osaa pääpiirteittäin julkisten hankintojen hankintaprosessin.
Opiskelija osaa hyvin oikeustoimien ja julkisiin hankintoihin liittyvät juridiset kysymykset ja aihepiiriin liittyvän lainsäädännön keskeisimmän sisällön. Opiskelija osaa soveltaa sopimuksiin liittyvää lainsäädäntöä, tuntee julkisen hankintamenettelyn juridiset vaatimukset.
Taidot: Opiskelija tuntee erinomaisesti tärkeimmät sopimusten tekemiseen liittyvät juridiset asiat, kuten sopimusriskit ja osaa tulkita hyvin julkisten hankintojen hankintaprosessin vaatimuksia.
Lähiopetus
Opintomateriaali saatavilla Moodlessa. Kirjallisuus: Mauborgne R., Kim W., C. (2017) Uusi Sininen Meri -Rohkeus kasvaa. Alma Talent. ja Saarijärvi, H. & Puustinen, P. (2021) Strategiana asiakaskokemus Miksi, Mitä, Miten. Docendo.
Lähiopetus, ryhmätyö ja simulaatio. Ryhmätyössä opiskelijaryhmät toteuttavat strategiatyötä työelämän yrityscaselle. Simulaatiossa toteutetaan yrityksen strateginen taloussimulaatio ryhmätyönä.
Kokonaisarvosana muodostuu opintojakson kaikkien osa-alueiden yhteisvaikutuksesta.
Suomi
03.02.2023 - 31.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Mika Tonder, Jukka Sirkiä
Suositellaan, että opintojakso "Toimiala-analyysi ja tulevaisuuden ennakointi" on suoritettu ennen Strategisen johtamisen opintojaksoa. Tätä ei kuitenkaan edellytetä.
Liiketoiminta (LAB)
Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen
Lappeenrannan kampus
1-5
Ryhmätyönä toteutettava strategiatyö yritykselle.
Lähiopetus, Moodle, videokokous
Noin 100 h opiskelijan työtä
Opintojaksolla opitaan liiketoiminnan strategisen johtamisen ja suunnittelun perusteet. Teoreettista viitekehystä soveleltaan ryhmätyössä ja yrityssimulaatiossa.
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle asetettuja oppimistavotteita tai osasuorituksia puuttuu.
Opiskelija hallitsee opintojaksolle asetetut oppimistavoitteet tyydyttävästi
Opiskelija hallitsee opintojaksolle asetetut oppimistavoitteet hyvin
Opiskelija hallitsee opintojaksolle asetetut oppimistavoitteet kiitettävästi
Lähiopetus
Teeman 1 oppimateriaali muodostuu Topi - Tulevaisuuden tutkimuksen opintomateriaali. Teeman 3 oppimateriaali koostuu kansantalouden perusoppikirjoista esim. Pohjola: Taloustieteen oppikirja. Muu materiaali ilmoitetaan kurssilla.
Kurssi koostuu seuraavista osioista:
1) Teema 1: Tulevaisuustutkimuksen ja ennakoinnin perusteet (itsenäinen opiskelu verkossa ja nettitentti)
2) Teema 2: Johdanto toimintaympäristön analysointiin ja ennakointiin, pitkän aikavälin muutokset, rahoitusmarkkinoiden vaikutus toimintaympäristöön, ryhmätöiden jako, toteutus virtuaaliopiskeluna.
3) Teema 3: Kansantalouden ja globaalin talouden muutokset, (itsenäinen verkko-opiskelu ja nettitentti)
4) Lähipäivä 1: Seminaaripäivä: ryhmätöiden purku
Verkko-opiskeluun liittyvän nettitentin voi suorittaa yhteensä 3 kertaa sen ajan sisällä, minkä tentti on avoinna. Kahden verkkotentin (teemat 1 ja 3) lisäksi kurssin pakollisia tehtäviä on ryhmätyöskentelyyn osallistuminen sekä seminaaripäivään osallistuminen. Seminaaripäivän poissaolo korvataan pakollisilla lisätehtävillä.
Virtuaalitentin ja ryhmätyön arvosanoista lasketaan painotettu keskivarvo, joka pyöristyksen jälkeen muodostaa opintojakson arvosanan.
Ryhmätyöstä saatava arvosana huomioidaan saman suuruisena kaikille ryhmän jäsenille.
Suomi
02.09.2022 - 10.12.2022
01.07.2022 - 18.09.2022
0 - 40
Heikki Sintonen, Henri Karppinen
Virtuaalitentin painoarvo on 1/3 kokonaisarvosanasta
Ryhmätyön painoarvo on 2/3 kokonaisarvosanasta. Ryhmätyön arvioinnissa voidaan soveltaa ohjaajien arvioinnin lisäksi vertaisarviointia.
Liiketoiminta (LAB)
Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen
Lappeenrannan kampus
1-5
Ryhmätöiden toimeksiannot pyritään saamaan suoraan työelämästä.
moodle, etäopetus
Kurssin laajuus on 4 opintopistettä, mikä vastaa noin 107 opiskelijatyötuntia.
Kurssin teemat:
Organisaation toimintaympäristön analysoinnin merkitys, käsitteet ja analysointimenetelmät ja niiden soveltaminen
Ennakointi
Pitkän aikavälin muutokset, trendit, megatrendit, mustat joutsenet
Globaalin talouden, kansatalouden ja rahoitusmarkkinoiden muutokset
Valitun toimilalan toimintaympäristön ennakointi ja analysointi
Opiskelija ei ole tehnyt ja osoittanyt riittäävää osaamista suhteessa kurssin osaamistavoitteisiin määräaikaan mennessä.
Opiskelija tietää toimintaympäristön vaikutuksen organisaation toimintaan ja tietää yleisimmät tulevaisuuden analysointimenetelmät. Hän tietää kansantalouden toiminnan pääpiirteet ja osaa hakea taloudellista tietoa. Hän osaa kuvata toimialan pääpiirteet ja tehdä suppean analyysin organisaation toimintaympäristöstä.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti organisaation toimintaympäristöä ja hahmottamaan sen lyhyen ja pitkän aikavälin muutoksia. Hän osaa itsenäisesti etsiä tutkimus- ja tulevaisuustietoa organisaation tarpeisiin. Opiskelija osaa käyttää yleisimpiä tulevaisuuden analysointimenetelmiä.
Opiskelija osaa kuvata, tulkita ja ennakoida monipuolisesti organisaation toimintaympäristöä ja hän pystyy arvioimaan pitkän ja lyhyen aikavälin muutoksia. Hän osaa etsiä ja soveltaa tutkimus- ja tulevaisuustietoa organisaation tarpeisiin. Hän osaa luoda perustellusti erilaisia skenaarioita ja huomioida ne päätöksenteossa sekä käyttää muita analysointimenetelmiä.
Etäopetus
Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa
Opintojakso on kokonaan verkossa ja pitää sisällään verkkoluennon, opintopiiritapaamiset (7 tapaamista/opintopiiri) ja yritykseen tehtävän harjoitustyön. Huom! Opiskelijalla oltava kohdeyritys, johon hän tekee harjoitustyön ja josta koostetaan portfolio.
Opintopiiritapaamiset ovat pakollisia, opintopiirit päättävät tapaamisten ajankohdat ensimmäisellä tapaamiskerralla. Aloitusluento 23.1.23 klo 17:30-19:00
Portfolio, joka arvioidaan opettajan ja vertaisen toimesta. Arvioinnissa käytetään apuna Moodlesta löytyvää arviointikehikkoa.
Suomi
01.01.2023 - 30.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
0 - 60
Tuija Rinkinen, Heli Korpinen
Opiskelijalla tulisi olla käytynä johtamisesta vähintään peruskurssi ennen opintojakson suorittamista.
Liiketoiminta (LAB)
Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen
Lappeenrannan kampus
5 op
1-5
Opintojaksolla tehdään kohdeyritykseen työhyvinvointiarvio. Osallistujilla on näin ollen oltava yritys johon työhyvinvointiarvio tehdään.
Moodle, Skype, Teams ja Zoom
Kevään aikana 7 opintopiiritapaamista (pakollisia) ja muilta osin opinnot tehdään omassa tahdissa kevään 2023 aikana.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija on perehtynyt työhyvinvoinnin johtamisen keskeisiin käsitteisiin ja prosesseihin. Opiskelija ymmärtää toimivan työyhteisön dynamiikkaa sekä psykososiaalisen ja fyysisen työhyvinvoinnin edistämisen merkityksen. Hän pystyy arvioimaan organisaation hyvinvoinnin merkityksen työn tuloksellisuuteen ja henkilöstön viihtyvyyteen. Opiskelija osaa hyödyntää toimenpiteitä, joilla organisaation hyvinvointia voidaan kehittää. Opintojakson jälkeen opiskelija pystyy johtamaan organisaation työhyvinvoinnin edistämistoimintaa.
Sisältö:
1. Työhyvinvointi johtamisessa
Työhyvinvoinnin tavoitteet, vastuut ja roolit
Työhyvinvoinnin seuranta ja kehittäminen
Esimiestyön kehittäminen
Työhyvinvointiin liittyvä lainsäädäntö ja sopimukset
oma rooli ja vastuu työyhteisön hyvinvoinnista
2. Toimiva työyhteisö
oikeudenmukainen, tasa-arvoinen ja yhdenvertainen työyhteisö
3. Työn vaarojen ja kuormituksen hallinta
turvallinen työ ja työympäristö
tekijänsä mittainen työ, joka mahdollistaa elvyttävän vapaa-ajan sekä terveet elintavat
4. Osaamisen kehittäminen
5. Terveys ja työkyky
6. Kohteena olevan työyhteisön tilan tunnistaminen, mitä ja miten mitataan (analyysi työyhteisöstä) ja työyhteisön hyvinvoinnin kehittämissuunnitelma
Hylätty /Täydennettävä 0
Työ ei vastaa tehtävänantoa. Portfolio koostuu opiskelijan omista mielipiteistä, joita ei ole perusteltu teorialla tai työ koostuu pelkästään teoriasta ja tiedonhankinta yrityksen käytännöistä puuttuu kokonaan. Työhyvinvointiarvion tekemisessä on käytetty arviointityökalua erittäin puutteellisesti. Oma pohdinta puuttuu. Opiskelija ei ole reflektoinut oppimistaan. Työstä puuttuu juoni. Kieliasu on huonoa suomea, jota on vaikea ymmärtää. Kokonaisuus on rikkonainen ja se vaikuttaa huolimattomasti tehdyltä. Opiskelija on ollut passiivinen opintopiiritapaamisissa /ei ole osallistunut. Hän ei ole osallistunut keskusteluun.
Tyydytyttävä 1-2
Tehtävänantoon ei ole vastattu kokonaan tai puuttuu perustelut sille, miksi jokin osa-alue puuttuu. Lähteitä ei ole juurikaan käytetty. Kokonaisuus perustuu lähinnä käytäntöön ja teorian osuus on vähäistä tai toisinpäin. Tiedonhankinta on ollut yksipuolista. Työhyvinvointiarvion tekemisessä on käytetty arviointityökalua puutteellisesti. Tuloksia ei ole perusteltu ja/tai ne eivät pohjaa faktatietoon.
Tuotoksessa näkyy tyydyttävä osaaminen aihealueesta. Opiskelija ei hahmota oman osaamisensa kehittymistä opintojakson aikana. Työn juoni hyppii asiasta toiseen. Lähteistä lainattu ja opiskelijan oma teksti eivät jäsenny sujuvaksi kokonaisuudeksi. Kieliasussa on puutteita. Työ on epäjohdonmukainen ja vaatisi täydentämistä.
Opiskelija olisi voinut olla opintopiireissä aktiivisempi ryhmän jäsen. Tapaamisiin valmistautumisissa on ollut puutteita eikä opiskelija ole pystynyt tuomaan keskusteluun uusia asioita
Hyvä 3-4
Tehtävänantoa on sovellettu, kuitenkin perustellen miksi joku osa/jotkut osat on jätetty pois. Aihealuetta koskevaan tietoon on perehdytty ja tärkeimmät käsitteet on määritelty. Tiedonhankinta on ollut melko monipuolista ja käytössä on ollut tehtävään sopivia kanavia (henkilöiden haastattelut, dokumentit). Työhyvinvointiarvio on tehty arviointityökalua hyväksikäyttäen ja kaikki osa-alueet on arvioitu.
Työssä on vuoropuhelua käytännön ja teorian välillä. Tuloksia on perusteltu ja osa niistä perustuu faktatietoon. Tuloksissa on nähtävillä hyvä osaaminen aihealueesta.
Opiskelija on reflektoinut omaa oppimistaan hyvin. Juonen kulku on sujuvaa ja kokonaisuus on rakenteellisesti selkeä. Kieliasu on hyvää suomea. Työ muodostaa ehyen kokonaisuuden.
Opiskelija on ollut opintopiireissä aktiivinen ryhmän jäsen. Hän on valmistautunut tapaamisiin ja hän on toiminut vuorovaikutteisesti muiden opintopiiriläisten kanssa.
Kiitettävä 5
Aihealuetta koskeviin lähteisiin on perehdytty kattavasti ja määritelty keskeiset käsitteet perusteellisesti. Tiedonhankinta on ollut monipuolista ja käytössä on ollut erilaisia, tehtävään sopivia kanavia (eri henkilöstöryhmien edustajien haastattelut, dokumentit). Työhyvinvointiarvio on tehty arviointityökalua hyvin soveltaen. Kaikki osa-alueet on arvioitu kattavasti.
Vuoropuhelu teorian ja käytäntöön soveltamisen kanssa toimii erinomaisesti ja johdonmukaisesti. Tulokset ja johtopäätökset on perusteltu selkeästi ja kattavasti faktatietoon perustuen. Tuloksissa näkyy innovatiivisuus, omaperäisyys, luovuus, kriittisyys ja taito soveltaa teoriatietoa.
Opiskelija on reflektoinut omaa oppimistaan erinomaisesti. Työ on sujuvaa luettavaa ja kieliasultaan hyvää suomea. Rakenne on selkeä ja työstä muodostuu loogisesti etenevä kokonaisuus. Työ muodostaa erinomaisen kokonaisuuden ja lukijalle välittyy se, että työn eteen on nähty vaivaa
Opiskelija on ollut opintopiireissä aktiivinen ryhmän jäsen. Hän on valmistautunut hyvin tapaamisiin ja hän on toiminut hyvässä vuorovaikutuksessa ja dialogissa muiden opintopiiriläisten kanssa. Hän on tuonut uusia ja rakentavia näkökulmia keskusteluun.
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.