•   Design thinking and development research YM00CI26-3002 01.01.2023-31.05.2023  5 credits  (MLTIYMUOJO22S) +-
    Name of lecturer(s)

    Mirja Kälviäinen

    Learning material and recommended literature

    LAB YAMK Opinnäytetyöohje Moodlessa opintojakson luento- ja muu aineisto. Moodlen Muotoilun tutkimus-aineistot. Selkeä peruskirja: Ojasalo – Moilanen – Ritalahti 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. (myös vanhempia painoksia kirjastoissa.) Anttila 2006. TUTKIVA TOIMINTA ja ilmaisu, teos, tekeminen. Akatiimi. (Tutkimustyön menetelmäteos esittävän ja luovan kulttuurin opinnäytetöitä ja t&k –toimintaa varten.) Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 212. Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. PS-kustannus. Paljon yleistä tutkimuskirjallisuutta, mutta se ohjaa osin liian akateemiseen tutkimukseen suhteessa YAMK opinnäytetöiden tutkimuksellisen kehittämistyön luonteeseen. (not translated)

    Implementation and methods of teaching

    Opintoihin kuuluu ennakkotehtävänä LAB-opinnäytetyöohjeeseen, kehittämistutkimukseen liittyviin aineistoihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä kysymysten laatiminen näihin liittyen. Ensimmäisenä lähiopetuspäivänä käydään kysymysten avulla läpi pulmakohtia suhteessa kehittämistutkimuksen tutkimuksellisiin lähestymistapoihin, tiedonhankintaan, erilaisiin empiirisen aineiston hankintamenetelmiin ja analyysimenetelmiin sekä tarkastellaan muotoiluajattelun prosessia ja suhdetta erilaisiin menetelmiin. Toisella lähiopetuskerralla jokainen opiskelija esittelee oman prosessiluonnoksensa ja sitä kommentoidaan. Oma kehittämisprosessi kirjoitetaan auki esseenä, jossa kuvataan siihen sopivia menetelmiä lähteitä käyttäen ja Harvard viitejärjestelmää noudattaen. Esseestä saadun palautteen perusteella opiskelija tarkentaa opinnäytetyön visuaalista viitekehystä, valittuihin menetelmiin liittyvää tiedonhankintaa ja opinnäytetyön dispositiota niin, että hän pystyy esittelemään sen ohjaajille ja ryhmälle syyslukukauden alussa täydennettynä suunnitelmana. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Arviointi perustuu oman kehittämistyön menetelmäprosessin mallintamiseen, menetelmien valintaan ja niiden esittämiseen perusteltuja lähteitä käyttäen. Arvioinnin konkreettisena kohteena on omaan opinnäytetyöhön liittyvät menetelmäessee ja opinnäytetyösuunnitelman esitykset ja jäsennys sekä esityksissä olevat visuaaliset mallinnukset kehittämistyön etenemisprosessista. Yhteiset, pohtivat keskustelut ja toisten opiskeijoiden töiden esittelyjen ja niistä käytävien keskustelujen seuraaminen tukevat tätä oman työn prosessin kehittämistä, vaikka ne eivät ole suoraan arvioinnin kohteena. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    01.01.2023 - 31.05.2023

    Enrollment date

    21.11.2022 - 08.01.2023

    Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.

    Group(s)
    • MLTIYMUOJO22S
    Seats

    15 - 25

    Unit, in charge

    Institute of Design and Fine Arts (LAB)

    Small group(s)
    • Verkkoluento (Size: 0.
    Teacher(s)

    Mirja Kälviäinen

    Degree Programme(s)

    Master’s Degree Programme in Culture and Arts, Innovative Design Thinking

    Unit location

    Lahti Campus

    R&D proportion

    3 credits

    Virtual proportion

    4 credits

    Assessment methods

    1-5

    Practical training and working life co-operation

    Oman työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämistyön eli opinnäytetyön tukimuksellisen osuuden parissa työskentely. (not translated)

    Timing and attendance

    133h opiskelijan työtä Ennakkotehtävä tutustuminen opinnäytetyöohjeisiin, kehittämistutkimukseen aineistojen ja kirjallisuuden avulla ja kysymysten laatiminen niihin liittyen 40 h 24.3. Kysymysten purkaminen: Tutkimuksellisia lähestymistapoja, tiedonhankintaa ja menetelmiä 8h Välitehtävä suunnitella prosessikorttien ja menetelmäaineistojen avulla omaa tutkimus- ja kehittämisprosessia 40h 20.-21.4. oman tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin ja menetelmien mallintamisen esittely ja keskustelu niistä, toisten opiskelijoiden töiden prosessiesittelyjen seuraaminen 8h Essee prosessista ja menetelmistä: visuaalisen viitekehyksen ja prosessin täsmentäminen, disposition laatiminen ja tutkimukselliseen lähestymistapaan ja menetelmiiin liittyvän aineiston tutustumisen ja sen soveltamisen syventäminen.Prosessi- ja menetelmäesseen palautus.29.5. mennessä 37 h Esseen palautteen perusteella kehittämistutkimuksen suunnittelun täsmentäminen. Mahdollinen empiirisen työskentelyn aloittaminen. Työn eteneminen esitellään syksyllä 2022 jokaiselle osoitettuna seminaariaikana. (not translated)

    Students use of time and workload

    133h opiskelijan työtä Ennakkotehtävä tutustuminen opinnäytetyöohjeisiin, kehittämistutkimukseen aineistojen ja kirjallisuuden avulla ja kysymysten laatiminen niihin liittyen 40 h 24.3. Kysymysten purkaminen: Tutkimuksellisia lähestymistapoja, tiedonhankintaa ja menetelmiä 8h Välitehtävä suunnitella prosessikorttien ja menetelmäaineistojen avulla omaa tutkimus- ja kehittämisprosessia 40h 20.-21.4. oman tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin ja menetelmien mallintamisen esittely ja keskustelu niistä, toisten opiskelijoiden töiden prosessiesittelyjen seuraaminen 8h Essee prosessista ja menetelmistä: visuaalisen viitekehyksen ja prosessin täsmentäminen, disposition laatiminen ja tutkimukselliseen lähestymistapaan ja menetelmiiin liittyvän aineiston tutustumisen ja sen soveltamisen syventäminen.Prosessi- ja menetelmäesseen palautus. 29.5. mennessä 37 h Esseen palautteen perusteella kehittämistutkimuksen suunnittelun täsmentäminen. Mahdollinen empiirisen työskentelyn aloittaminen. Työn eteneminen esitellään syksyllä 2022 jokaiselle osoitettuna seminaariaikana. (not translated)

    Contents

    Opintojaksolla perehdytään tutkimuksellisiin lähestymistapoihin sekä muotoiluajatteluun suhteessa näihin. Opintojaksolla perehdytään myös erilaisiin empiirisen aineiston hankinta- sekä analyysimenetelmiin ja suunnitellaan omaan tutkimukselliseen kehittämistyöhön liittyviä menetelmiä. (not translated)

    Assessment criteria
    Assessment criteria - level 1

    etsiä tietolähteitä sekä perustella tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä osoittaa perehtyneisyytensä työ- tai opintoalaan liittyvään tietoperustaan suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja (not translated)

    Assessment criteria - level 3

    arvioida kriittisesti asiantuntija-alansa teoreettisia tietolähteitä etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämis- ja innovaatiotoimintaan etsiä ja analysoida kehittämishaasteen taustalla olevia perusolettamuksia (not translated)

    Assessment criteria - level 5

    käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa (not translated)