Muotoiluajattelu ja kehittämistutkimus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YM00BX86-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
19.03.2021 - 16.04.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoilu ja media-alan uudistava osaaminen (2016-2020)
Opettaja
- Milla Mäkinen
- Mirja Kälviäinen
- Heikki Saros
Vastuuopettaja
Arto Kutvonen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYUUDK20SUudistava johtaminen (YAMK), kulttuuriala 20S Lahti
-
MLTIYMMU20SMuotoilu- ja media-alan uudistava osaaminen (YAMK) 20S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa muotoiluajattelun (Design Thinking) periaatteita ja siihen sopivia menetelmiä erilaisissa kehittämistehtävissä
- osaa valita ja perustella sopivia lähestymistapoja ja niissä toimivia erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä kehittämistehtävien tueksi
- osaa soveltaa eri tyyppisten tutkimuslähestymistapojen ja niissä käytettävien menetelmien eroja ja tavoitteita erilaisten kehittämishaasteiden tueksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintoihin kuuluu ennakkotehtävänä LAB-opinnäytetyöohjeeseen, kehittämistutkimukseen liittyviin aineistoihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä kysymysten laatiminen näihin liittyen. Ensimmäisenä lähiopetuspäivänä käydään kysymysten avulla läpi pulmakohtia suhteessa tutkimusraportin tutkimuksellisiin lähestymistapoihin, tiedonhankintaan, erilaisiin empiirisen aineiston hankintamenetelmiin ja analyysimenetelmiin sekä tarkastellaan muotoiluajattelun prosessia ja suhdetta erilaisiin menetelmiin. Toisella lähiopetuskerralla jokainen opiskelija esittelee oman prosessiluonnoksensa ja sitä kommentoidaan. Prosessi kirjoitetaan auki esseenä, jossa kuvataan siihen sopivia menetelmiä lähteitä käyttäen ja Harvard viitejärjestelmää noudattaen. Esseestä saadun palautteen perusteella opiskelija tarkentaa opinnäytetyön visuaalista viitekehystä, valittuihin menetelmiin liittyvää tiedonhankintaa ja opinnäytetyön dispositiota niin, että hän pystyy esittelemään sen ohjaajille ja ryhmälle syyslukukauden alussa täydennettynä suunnitelmana.
Ajoitus ja läsnäolo
133h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävä tutustuminen opinnäytetyöohjeisiin, kehittämistutkimukseen aineistojen ja kirjallisuuden avulla ja kysymysten laatiminen niihin liittyen 30 h
19.3. Kysymysten purkaminen: Tutkimusraportin kirjoittamiseen liittyvät käytännöt, tutkimuksellisia lähestymistapoja, tiedonhankintaa ja menetelmiä 8h
Välitehtävä suunnitella prosessikorttien avulla omaan tutkimus- ja kehittämisprosessia 10h
15.-16.4. oman tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin ja menetelmien mallintamisen esittely ja keskustelut muiden töistä 8h
Prosessi- ja menetelmäesseen palautus 17.5. mennessä 20 h
Esseen palautteen perusteella suunnitteluseminaariaineiston valmistelu: visuaalisen viitekehyksen ja prosessin täsmentäminen, disposition laatiminen ja tutkimukselliseen lähestymistapaan ja menetelmiiin liittyvän aineiston tutstumisen syventäminen. Mahdollinen empiirisen työskentelyn aloittaaminen. 49 h
Suunnitteluseminaaritapaaminen syyslukukauden alussa (viikko 36), johon jokainen saa oman esitysajan, jossa omaa kehittämistyön suunnitelmaa kommentoidaan, kuuluu pakollisena Muotoiluajattelu ja kehittämistutkimus opintojaksoon 8 h.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
LAB YAMK Opinnäytetyöohje
Moodlessa Opinnäytetyön suunnittelu opintojakson luento- ja muu aineisto: https://moodle.lut.fi/course/view.php?id=2192
Moodlen Muotoilun tutkimus-aineistot.
Selkeä peruskirja: Ojasalo – Moilanen – Ritalahti 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. (myös vanhempia painoksia kirjastoissa.)
Anttila 2006. TUTKIVA TOIMINTA ja ilmaisu, teos, tekeminen. Akatiimi. (Tutkimustyön menetelmäteos esittävän ja luovan kulttuurin opinnäytetöitä ja t&k –toimintaa varten.) Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 212.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. PS-kustannus.
Paljon yleistä tutkimuskirjallisuutta, mutta osin se ohjaa liian akateemiseen tutkimukseen suhteessa YAMK opinnäytetöiden tutkimuksellisen kehittämistyön luonteeseen.
Työelämäyhteistyö
Oman työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämistyön eli opinnäytetyön tukimuksellisen osuuden parissa työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
133h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävä tutustuminen opinnäytetyöohjeisiin, kehittämistutkimukseen aineistojen ja kirjallisuuden avulla ja kysymysten laatiminen niihin liittyen 30 h
19.3. Kysymysten purkaminen: Tutkimusraportin kirjoittamiseen liittyvät käytännöt, tutkimuksellisia lähestymistapoja, tiedonhankintaa ja menetelmiä 8h
Välitehtävä suunnitella prosessikorttien avulla omaan tutkimus- ja kehittämisprosessia 10h
15.-16.4. oman tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin ja menetelmien mallintamisen esittely ja keskustelut muiden töistä 8h
Prosessi- ja menetelmäesseen palautus 17.5. mennessä 20 h
Esseen palautteen perusteella suunnitteluseminaariaineiston valmistelu: visuaalisen viitekehyksen ja prosessin täsmentäminen, disposition laatiminen ja tutkimukselliseen lähestymistapaan ja menetelmiiin liittyvän aineiston tutstumisen syventäminen. Mahdollinen empiirisen työskentelyn aloittaaminen. 49 h
Suunnitteluseminaaritapaaminen syyslukukauden alussa (viikko 36), johon jokainen saa oman esitysajan, jossa omaa kehittämistyön suunnitelmaa kommentoidaan, kuuluu pakollisena Muotoiluajattelu ja kehittämistutkimus opintojaksoon 8 h.
Sisältö
Opintojaksolla opiskellaan tutkimusraportin kirjoittamiseen ja muuhun viestintään liittyviä käytäntöjä ja perehdytään tutkimuksellisiin lähestymistapoihin sekä muotoiluajatteluun suhteessa näihin. Opintojaksolla perehdytään myös erilaisiin empiirisen aineiston hankinta- sekä analyysimenetelmiin ja suunnitellaan omaan tutkimukselliseen kehittämistyöhön liittyviä menetelmiä.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu oman kehittämistyön menetelmäprosessin mallintamiseen ja sen esittämiseen perusteltuja lähteitä käyttäen. Arvioinnin konkreettisena kohteena on omaan opinnäytetyöhön liittyvät menetelmäessee ja opinnäytetyösuunnitelman esityksissä olevat visuaaliset mallinnukset.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
etsiä tietolähteitä sekä perustella tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
osoittaa perehtyneisyytensä työ- tai opintoalaan liittyvään tietoperustaan
suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
arvioida kriittisesti asiantuntija-alansa teoreettisia tietolähteitä
etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämis- ja innovaatiotoimintaan
etsiä ja analysoida kehittämishaasteen taustalla olevia perusolettamuksia
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa