•   Managing Well-Being at Work YLI0058-3005 01.01.2023-30.07.2023  5 credits  (LLPRYHRL21S, ...) +-
    Name of lecturer(s)

    Tuija Rinkinen

    Learning material and recommended literature

    Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa (not translated)

    Implementation and methods of teaching

    Opintojakso on kokonaan verkossa ja pitää sisällään verkkoluennon, opintopiiritapaamiset (7 tapaamista/opintopiiri) ja yritykseen tehtävän harjoitustyön. Huom! Opiskelijalla oltava kohdeyritys, johon hän tekee harjoitustyön ja josta koostetaan portfolio. Opintopiiritapaamiset ovat pakollisia, opintopiirit päättävät tapaamisten ajankohdat ensimmäisellä tapaamiskerralla. Aloitusluento 23.1.23 klo 17:30-19:00 (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Portfolio, joka arvioidaan opettajan ja vertaisen toimesta. Arvioinnissa käytetään apuna Moodlesta löytyvää arviointikehikkoa. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    01.01.2023 - 30.07.2023

    Enrollment date

    21.11.2022 - 08.01.2023

    Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.

    Group(s)
    • LLPRYHRL21S
    • LLPRYLITA21S
    Seats

    0 - 60

    Unit, in charge

    Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)

    Small group(s)
    • Verkkoluento 1 (Size: 0.
    • Verkkoluento 1 (Size: 0.
    Teacher(s)

    Tuija Rinkinen, Heli Korpinen

    Additional information for students: previous knowledge etc.

    Opiskelijalla tulisi olla käytynä johtamisesta vähintään peruskurssi ennen opintojakson suorittamista. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Master Business Administration, Business Development and Leadership

    Virtual proportion

    5 credits

    Assessment methods

    1-5

    Practical training and working life co-operation

    Opintojaksolla tehdään kohdeyritykseen työhyvinvointiarvio. Osallistujilla on näin ollen oltava yritys johon työhyvinvointiarvio tehdään. (not translated)

    Timing and attendance

    Kevät 2023, opintopiiritapaamisissa on pakollinen läsnäolo. Aloitusluento 23.1.23 klo 17:30 (not translated)

    Learning environment

    Moodle, Skype, Teams ja Zoom (not translated)

    Students use of time and workload

    Kevään aikana 7 opintopiiritapaamista (pakollisia) ja muilta osin opinnot tehdään omassa tahdissa kevään 2023 aikana. (not translated)

    Contents

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija on perehtynyt työhyvinvoinnin johtamisen keskeisiin käsitteisiin ja prosesseihin. Opiskelija ymmärtää toimivan työyhteisön dynamiikkaa sekä psykososiaalisen ja fyysisen työhyvinvoinnin edistämisen merkityksen. Hän pystyy arvioimaan organisaation hyvinvoinnin merkityksen työn tuloksellisuuteen ja henkilöstön viihtyvyyteen. Opiskelija osaa hyödyntää toimenpiteitä, joilla organisaation hyvinvointia voidaan kehittää. Opintojakson jälkeen opiskelija pystyy johtamaan organisaation työhyvinvoinnin edistämistoimintaa. Sisältö: 1. Työhyvinvointi johtamisessa Työhyvinvoinnin tavoitteet, vastuut ja roolit Työhyvinvoinnin seuranta ja kehittäminen Esimiestyön kehittäminen Työhyvinvointiin liittyvä lainsäädäntö ja sopimukset oma rooli ja vastuu työyhteisön hyvinvoinnista 2. Toimiva työyhteisö oikeudenmukainen, tasa-arvoinen ja yhdenvertainen työyhteisö 3. Työn vaarojen ja kuormituksen hallinta turvallinen työ ja työympäristö tekijänsä mittainen työ, joka mahdollistaa elvyttävän vapaa-ajan sekä terveet elintavat 4. Osaamisen kehittäminen 5. Terveys ja työkyky 6. Kohteena olevan työyhteisön tilan tunnistaminen, mitä ja miten mitataan (analyysi työyhteisöstä) ja työyhteisön hyvinvoinnin kehittämissuunnitelma (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Hylätty /Täydennettävä 0 Työ ei vastaa tehtävänantoa. Portfolio koostuu opiskelijan omista mielipiteistä, joita ei ole perusteltu teorialla tai työ koostuu pelkästään teoriasta ja tiedonhankinta yrityksen käytännöistä puuttuu kokonaan. Työhyvinvointiarvion tekemisessä on käytetty arviointityökalua erittäin puutteellisesti. Oma pohdinta puuttuu. Opiskelija ei ole reflektoinut oppimistaan. Työstä puuttuu juoni. Kieliasu on huonoa suomea, jota on vaikea ymmärtää. Kokonaisuus on rikkonainen ja se vaikuttaa huolimattomasti tehdyltä. Opiskelija on ollut passiivinen opintopiiritapaamisissa /ei ole osallistunut. Hän ei ole osallistunut keskusteluun. (not translated)

    Assessment criteria - level 1

    Tyydytyttävä 1-2 Tehtävänantoon ei ole vastattu kokonaan tai puuttuu perustelut sille, miksi jokin osa-alue puuttuu. Lähteitä ei ole juurikaan käytetty. Kokonaisuus perustuu lähinnä käytäntöön ja teorian osuus on vähäistä tai toisinpäin. Tiedonhankinta on ollut yksipuolista. Työhyvinvointiarvion tekemisessä on käytetty arviointityökalua puutteellisesti. Tuloksia ei ole perusteltu ja/tai ne eivät pohjaa faktatietoon. Tuotoksessa näkyy tyydyttävä osaaminen aihealueesta. Opiskelija ei hahmota oman osaamisensa kehittymistä opintojakson aikana. Työn juoni hyppii asiasta toiseen. Lähteistä lainattu ja opiskelijan oma teksti eivät jäsenny sujuvaksi kokonaisuudeksi. Kieliasussa on puutteita. Työ on epäjohdonmukainen ja vaatisi täydentämistä. Opiskelija olisi voinut olla opintopiireissä aktiivisempi ryhmän jäsen. Tapaamisiin valmistautumisissa on ollut puutteita eikä opiskelija ole pystynyt tuomaan keskusteluun uusia asioita (not translated)

    Assessment criteria - level 3

    Hyvä 3-4 Tehtävänantoa on sovellettu, kuitenkin perustellen miksi joku osa/jotkut osat on jätetty pois. Aihealuetta koskevaan tietoon on perehdytty ja tärkeimmät käsitteet on määritelty. Tiedonhankinta on ollut melko monipuolista ja käytössä on ollut tehtävään sopivia kanavia (henkilöiden haastattelut, dokumentit). Työhyvinvointiarvio on tehty arviointityökalua hyväksikäyttäen ja kaikki osa-alueet on arvioitu. Työssä on vuoropuhelua käytännön ja teorian välillä. Tuloksia on perusteltu ja osa niistä perustuu faktatietoon. Tuloksissa on nähtävillä hyvä osaaminen aihealueesta. Opiskelija on reflektoinut omaa oppimistaan hyvin. Juonen kulku on sujuvaa ja kokonaisuus on rakenteellisesti selkeä. Kieliasu on hyvää suomea. Työ muodostaa ehyen kokonaisuuden. Opiskelija on ollut opintopiireissä aktiivinen ryhmän jäsen. Hän on valmistautunut tapaamisiin ja hän on toiminut vuorovaikutteisesti muiden opintopiiriläisten kanssa. (not translated)

    Assessment criteria - level 5

    Kiitettävä 5 Aihealuetta koskeviin lähteisiin on perehdytty kattavasti ja määritelty keskeiset käsitteet perusteellisesti. Tiedonhankinta on ollut monipuolista ja käytössä on ollut erilaisia, tehtävään sopivia kanavia (eri henkilöstöryhmien edustajien haastattelut, dokumentit). Työhyvinvointiarvio on tehty arviointityökalua hyvin soveltaen. Kaikki osa-alueet on arvioitu kattavasti. Vuoropuhelu teorian ja käytäntöön soveltamisen kanssa toimii erinomaisesti ja johdonmukaisesti. Tulokset ja johtopäätökset on perusteltu selkeästi ja kattavasti faktatietoon perustuen. Tuloksissa näkyy innovatiivisuus, omaperäisyys, luovuus, kriittisyys ja taito soveltaa teoriatietoa. Opiskelija on reflektoinut omaa oppimistaan erinomaisesti. Työ on sujuvaa luettavaa ja kieliasultaan hyvää suomea. Rakenne on selkeä ja työstä muodostuu loogisesti etenevä kokonaisuus. Työ muodostaa erinomaisen kokonaisuuden ja lukijalle välittyy se, että työn eteen on nähty vaivaa Opiskelija on ollut opintopiireissä aktiivinen ryhmän jäsen. Hän on valmistautunut hyvin tapaamisiin ja hän on toiminut hyvässä vuorovaikutuksessa ja dialogissa muiden opintopiiriläisten kanssa. Hän on tuonut uusia ja rakentavia näkökulmia keskusteluun. (not translated)