Tarja Korpela
Tarja Korpela
Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena, Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. 2016. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2016:5. Saatavissa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75526/JUL2016-5-hallinnonalan-ditalisaation-linjaukset-2025.pdf Saranto, K. 2020. Digitalisaatio ja sähköiset palvelut uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Saatavissa https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/24304/1611315756938124923.pdf?sequence=2 Suomidigi. 2020. Digitaalisten palvelujen asiakaslähtöinen suunnittelu. Saatavissa https://www.suomidigi.fi/sites/default/files/2020-03/Digitaalisten%20palvelujen%20asiakasl%C3%A4ht%C3%B6inen%20suunnittelu.pdf Kyytsönen, M., Aalto. A-M. & Vehko, T. 2021. Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi 2020-2021: Väestön kokemukset. Raportti 7/2021. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavissa https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/142675/URN_ISBN_978-952-343-680-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y Moodlessa on lisää kirjallisuutta (not translated)
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa. Oppimisympäristö On Moodle. Opetusmenetelmät: itsenäinen opiskelu, ryhmätyö, luennot (not translated)
Itse- ja vertaisarviointi Tuutoreiden arviointi (not translated)
Finnish
01.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.
0 - 60
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Tarja Korpela, Milla Mäkinen
Opintojakso on ensisijaisesti tarkoitettu Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk) -opiskelijoille. Opintojaksolla opiskelu edellyttää aikaisempia palvelumuotoiluopintoja väh 10 op ja tuplatimantti-mallin hallintaa.
Opintojakson vastuuopettaja tarja.korpela@lab.fi (not translated)
Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Service Design for Social and Health Services
E-campus, Lahti
3 credits
5 credits
1-5
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja. (not translated)
Opintojakso sisältää: Opintojakson orientaatio 1.2 klo 9-12. Orientaatiossa annetaan digitaalisen palvelun kehittämistehtävä ja ryhmäydytään. Osallistuminen orientaatioon on välttämätöntä. 1. Kontaktipäivä 9.3 klo 9-16. Suunnitelmien esitykset, ohjausta ryhmien kehittämistehtävään, ryhmätyöskentelyä 2. Kontaktipäivä kehittämistehtävien esittäminen 12.4 klo 9-16 Opintojaksotehtävän palautus 8.5 mennessä, Vertaisarvioinnin palautus 18.5 mennessä Tuutoreiden arviointi ja arvosanat Pepissä viimeistään 10.6.2023 (not translated)
Zoom ja Moodle (not translated)
Kontaktiopetus 1 op Kehittämistehtävä + itsenäinen opiskelu 3,5 op Itse- ja väliarviointi 0,5 op (not translated)
digitalisaatio ja teknologia sote:ssa, palveluiden kehittäminen, digitaalinen asiakaskokemus, palvelumuotoilu, design brief (not translated)
Opiskelija ei ole tehnyt kehittämistehtävää hyväksytysti (not translated)
Opiskelija - käyttää digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa - käyttää laadullisia menetelmiä käyttäjäymmärryksen hankkimisessa ja laatii projektisuunnitelman käyttäjäkokemuksen hankkimiseksi. Tuottaa presentaation projektista.Hyödyntää prensentaatiossa visuaalisuutta. - tekee ehdotuksia palvelun parantamiseksi projektissa hankitun käyttäjäymmärryksen pohjalta. (not translated)
Opiskelija - käyttää asiantuntevasti laadukkaisiin lähteisiin perustuvaa digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa. - käyttää monipuolisesti laadullisia menetelmiä käyttäjäymmärryksen hankkimisessa ja laatii johdonmukaisen ja selkeän projektisuunnitelman käyttäjäkokemuksen hankkimiseksi. Tuottaa visuaalista viestintää korostavan, huolella laaditun presentaation projektista. Esitys on selkeä ja osoittaa asiantuntemusta. - tekee konkreettisia, käyttäjäymmärykseen perustuvia ehdotuksia palvelun parantamiseksi. (not translated)
Opiskelija - käyttää asiantuntevasti digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa. Tietoperusta hyödyntää monipuolisesti ajantasaisia ja laadukkaita lähteitä. - käyttää monipuolisesti, oivaltavasti ja perustellusti laadullisia menetelmiä käyttäjäymmärryksen hankkimisessa ja laatii johdonmukaisen ja selkeän projektisuunnitelman käyttäjäkokemuksen hankkimiseksi. Tuottaa visuaalista viestintää korostavan, huolella laaditun presentaation projektista. Esitys on selkeä ja osoittaa asiantuntemusta. - tekee perusteltuja ja oivaltavia käyttäjäymmärykseen perustuvia ehdotuksia palvelun parantamiseksi. (not translated)