Kiertotalous II - kehittämisprojekti (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BG89-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
18.01.2021 - 30.04.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus (2014-2021)
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
- Jussi Kuusela
- Pia Haapea
- Lea Heikinheimo
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Taitopaja 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
07EYT17Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 17, Lahti
-
TLTITO20HTäydentävä osaaminen AMK 2020-2021, Teknologia, Lahti
-
07EYT18SEnergia- ja ympäristötekniikan koulutus 18, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Taitopaja 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa osaamistaan, erilaisia toimintamalleja ja teoreettista tietoa työelämälähtöisissä projekteissa, joissa edistetään kierotaloutta valittujen prosessien, tuotteiden ja/tai palveluiden kehittämisessä
- työskennellä monialaisissa tiimeissä kehittäen samalla kiertotalousosaamis-, projektinhallinta- ja raportointitaitoja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kiertotalouden kehittämisprojekti on integroitu muihin kiertotalousmoduulin opintojaksoihin. Kontaktiopetusta on 4 - 8 tuntia viikossa ja se toteutetaan erikseen rakennettavan aikataulun pohjalta. Opiskelijat valitsevat työelämälähtöisistä projekteista itseään kiinnostavimman tai omaa oppimistaan edistävimmän aihealueea. Projektiryhmät muodostetaan ohjaajien toimesta tehtyjen valintojen perusteella. Opiskelijat suunnittelevat ja organisoivat projektiin liittyvät toimenpiteet itsenäisesti. Kehittämisprojektiin kuuluu aihealueen kirjallisuuteen tutustuminen (kirjallisuuskatsaus), tutkimussuunnitelman laatiminen, tulosten esittäminen, seminaarit, raportointi ja reflektointi. Projektista tehdään myös artikkelimuotoinen yhteenveto. Opiskelijaryhmät järjestävät tapaamisia toimeksiantajien ja projektille nimetyn ohjaajan kanssa. Projektiryhmät perustavat projektille kotisivut internettiin. Tarkempi aikataulutus ja tehtävät löytyvät Moodlesta opintojakson alkaessa. Kehittämisprojektin aikana jokainen osallistuu yhteen ns. BootCampiin.
Ajoitus ja läsnäolo
Kontaktiopetukseen osallistuminen suositeltavaa. Opintojakso kestää koko kevätlukukauden.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pääosa opintojaksoon liittyvästä materiaalista löytyy repusta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan tarvittaessa vastuuopettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
Kehittämisprojekti tehdään työelämälähtöisien toimeksiantojen perusteella. Opiskelijat voivat myös esittää itseään muuten kiinnostavia kehittämisideoita.
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei kuulu tenttiä
Oppimisympäristö
Kontaktiopetus, verkkomateriaali, projektityöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laskennallinen keskimääräinen opiskelijan kuormitus on 135 h. Tästä pääosa on opiskelijan itsenäisesti ja tiimissä tehtävää työskentelyä.
Sisältö
Opintojaksolla syvennetään ja laajennetaan opiskelijan kiertotalousosaamista, erilaisia kiertotalouteen liittyviä toimintamalleja ja teoreettista tietoa. Toteutustapana on työelämälähtöiset projektit, joissa edistetään kiertotaloutta valittujen prosessien, tuotteiden ja/tai palveluiden kehittämisessä. Opiskelijat työskentelevät monialaisissa tiimeissä samalla kehittäen kiertotalousosaamisen, projektinhallinta- ja raportointitaitoja.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Projektin hallinta (soveltuvat opinnot)
Tutkimusmenetelmät ja raportointi (soveltuvat opinnot)
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu tasojen 1,2 ja 3 arviointikriteereihin. Arvosana perustuu osallistumisaktiivisuu-teen, yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn/arviointiin sekä tiedolliseen ja taidolliseen osaamiseen moduu-liin liittyvien tehtävien ja projektin tekemisessä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolla tavoitteena olevaa osaamista
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa erilaisista tietolähteistä ja soveltaa niitä kehittämisprojektissa tehtävien toimintojen pohjaksi sekä perustella niiden valinnan
- käyttää kiertotalouteen ja projektinhallintaan liittyviä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti.
- selvittää kehittämisprojektiin liittyvien toimeksiantojen lähtökohdat, tarpeet ja haasteet, sekä toimia tavoitteellisesti ja kehittävästi ammattialansa mukaisesti valituissa tehtävissä. - soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja työtapoja.
- osallistua ryhmänsä tavoitteelliseen toimintaan ja tuo siihen ammatillisen osaamisensa toimeksiantajan tavoitteet huomioiden
- selvittää eri toimintoihin liittyvät ohjeet ja toimimaan niiden mukaisesti noudattaen ammattialansa eettisiä periaatteita.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja viestiä kiertotalouteen liittyvistä ammattikäsitteistä laaja-alaisesti eri kohderyh-mille
- arvioida, vertailla ja hyödyntää erilaisia kehittämisprojektin aihealueeseen liittyviä tietoläh-teitä
- esittää valitun kiertotalousprojektin mukaisia, innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja annettuihin haasteisiin sekä perustella valittujen toimenpiteiden lähtökohdan, tarpeen ja tarkoituksenmukaisuuden
- valita perustellusti oman ja ryhmän toimintojen pohjaksi soveltuvimmat tekniikat, työtavat ja prosessit.
- osaa organisoida ja ohjata kehittämisprojektiin liittyviä toimenpiteitä itsenäisesti ja osana monialaista tiimiä huomioiden kohderyhmien asettamat tavoitteet
- perustella valintoihinsa liittyvät eettiset ja kestävät toimintaperiaatteet.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- soveltaa ja valita perustellusti projektin aihealueeseen liittyviä tietolähteitä
- käyttää kiertotalouteen liittyviä käsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kehittä-misprojektia palveleviksi kokonaisuuksiksi.
- osaa suunnitella ja kehittää tavoitteellisesti valittuja toimintoja, tekniikoita ja malleja työ-elämälähtöisissä kehittämishankkeissa itsenäisesti ja vastuullisesti huomioiden toimeksian-tajan ja kohderyhmän tarpeet. Opiskelija osaa myös perustella ja analysoida valitut toimin-tamallit.
- vastata kehittämisprojektiin liittyvien tehtävien ja toimenpiteiden suunnittelusta ja sovituis-ta toimenpiteistä vastuullisesti itsenäisesti ja tiimin jäsenenä, noudattaen eettisiä ja kestä-vien toimintatapojen periaatteita
- edistää oman ryhmänsä ja tarvittaessa muidenkin yhteisöjen ammatillista kehittymistä.