Siirry suoraan sisältöön

Kiertotalous II - kehittämisprojekti (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BG89-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

18.01.2021 - 30.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus (2014-2021)
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Jussi Kuusela
  • Pia Haapea
  • Lea Heikinheimo

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Taitopaja 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 07EYT17
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 17, Lahti
  • TLTITO20H
    Täydentävä osaaminen AMK 2020-2021, Teknologia, Lahti
  • 07EYT18S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 18, Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1
  • Taitopaja 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa osaamistaan, erilaisia toimintamalleja ja teoreettista tietoa työelämälähtöisissä projekteissa, joissa edistetään kierotaloutta valittujen prosessien, tuotteiden ja/tai palveluiden kehittämisessä
- työskennellä monialaisissa tiimeissä kehittäen samalla kiertotalousosaamis-, projektinhallinta- ja raportointitaitoja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kiertotalouden kehittämisprojekti on integroitu muihin kiertotalousmoduulin opintojaksoihin. Kontaktiopetusta on 4 - 8 tuntia viikossa ja se toteutetaan erikseen rakennettavan aikataulun pohjalta. Opiskelijat valitsevat työelämälähtöisistä projekteista itseään kiinnostavimman tai omaa oppimistaan edistävimmän aihealueea. Projektiryhmät muodostetaan ohjaajien toimesta tehtyjen valintojen perusteella. Opiskelijat suunnittelevat ja organisoivat projektiin liittyvät toimenpiteet itsenäisesti. Kehittämisprojektiin kuuluu aihealueen kirjallisuuteen tutustuminen (kirjallisuuskatsaus), tutkimussuunnitelman laatiminen, tulosten esittäminen, seminaarit, raportointi ja reflektointi. Projektista tehdään myös artikkelimuotoinen yhteenveto. Opiskelijaryhmät järjestävät tapaamisia toimeksiantajien ja projektille nimetyn ohjaajan kanssa. Projektiryhmät perustavat projektille kotisivut internettiin. Tarkempi aikataulutus ja tehtävät löytyvät Moodlesta opintojakson alkaessa. Kehittämisprojektin aikana jokainen osallistuu yhteen ns. BootCampiin.

Ajoitus ja läsnäolo

Kontaktiopetukseen osallistuminen suositeltavaa. Opintojakso kestää koko kevätlukukauden.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pääosa opintojaksoon liittyvästä materiaalista löytyy repusta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan tarvittaessa vastuuopettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö

Kehittämisprojekti tehdään työelämälähtöisien toimeksiantojen perusteella. Opiskelijat voivat myös esittää itseään muuten kiinnostavia kehittämisideoita.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus, verkkomateriaali, projektityöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laskennallinen keskimääräinen opiskelijan kuormitus on 135 h. Tästä pääosa on opiskelijan itsenäisesti ja tiimissä tehtävää työskentelyä.

Sisältö

Opintojaksolla syvennetään ja laajennetaan opiskelijan kiertotalousosaamista, erilaisia kiertotalouteen liittyviä toimintamalleja ja teoreettista tietoa. Toteutustapana on työelämälähtöiset projektit, joissa edistetään kiertotaloutta valittujen prosessien, tuotteiden ja/tai palveluiden kehittämisessä. Opiskelijat työskentelevät monialaisissa tiimeissä samalla kehittäen kiertotalousosaamisen, projektinhallinta- ja raportointitaitoja.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Projektin hallinta (soveltuvat opinnot)
Tutkimusmenetelmät ja raportointi (soveltuvat opinnot)

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu tasojen 1,2 ja 3 arviointikriteereihin. Arvosana perustuu osallistumisaktiivisuu-teen, yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn/arviointiin sekä tiedolliseen ja taidolliseen osaamiseen moduu-liin liittyvien tehtävien ja projektin tekemisessä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolla tavoitteena olevaa osaamista

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa erilaisista tietolähteistä ja soveltaa niitä kehittämisprojektissa tehtävien toimintojen pohjaksi sekä perustella niiden valinnan
- käyttää kiertotalouteen ja projektinhallintaan liittyviä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti.
- selvittää kehittämisprojektiin liittyvien toimeksiantojen lähtökohdat, tarpeet ja haasteet, sekä toimia tavoitteellisesti ja kehittävästi ammattialansa mukaisesti valituissa tehtävissä. - soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja työtapoja.
- osallistua ryhmänsä tavoitteelliseen toimintaan ja tuo siihen ammatillisen osaamisensa toimeksiantajan tavoitteet huomioiden
- selvittää eri toimintoihin liittyvät ohjeet ja toimimaan niiden mukaisesti noudattaen ammattialansa eettisiä periaatteita.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja viestiä kiertotalouteen liittyvistä ammattikäsitteistä laaja-alaisesti eri kohderyh-mille
- arvioida, vertailla ja hyödyntää erilaisia kehittämisprojektin aihealueeseen liittyviä tietoläh-teitä
- esittää valitun kiertotalousprojektin mukaisia, innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja annettuihin haasteisiin sekä perustella valittujen toimenpiteiden lähtökohdan, tarpeen ja tarkoituksenmukaisuuden
- valita perustellusti oman ja ryhmän toimintojen pohjaksi soveltuvimmat tekniikat, työtavat ja prosessit.
- osaa organisoida ja ohjata kehittämisprojektiin liittyviä toimenpiteitä itsenäisesti ja osana monialaista tiimiä huomioiden kohderyhmien asettamat tavoitteet
- perustella valintoihinsa liittyvät eettiset ja kestävät toimintaperiaatteet.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- soveltaa ja valita perustellusti projektin aihealueeseen liittyviä tietolähteitä
- käyttää kiertotalouteen liittyviä käsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kehittä-misprojektia palveleviksi kokonaisuuksiksi.
- osaa suunnitella ja kehittää tavoitteellisesti valittuja toimintoja, tekniikoita ja malleja työ-elämälähtöisissä kehittämishankkeissa itsenäisesti ja vastuullisesti huomioiden toimeksian-tajan ja kohderyhmän tarpeet. Opiskelija osaa myös perustella ja analysoida valitut toimin-tamallit.
- vastata kehittämisprojektiin liittyvien tehtävien ja toimenpiteiden suunnittelusta ja sovituis-ta toimenpiteistä vastuullisesti itsenäisesti ja tiimin jäsenenä, noudattaen eettisiä ja kestä-vien toimintatapojen periaatteita
- edistää oman ryhmänsä ja tarvittaessa muidenkin yhteisöjen ammatillista kehittymistä.