Kiertotalous I -kehittämisprojekti (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BG87-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
13.09.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Puutekniikan koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus (2014-2021)
Opettaja
- Sakari Autio
- Pia Haapea
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
07EYT17Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 17, Lahti
-
TLABTO21HTäydentävä osaaminen (AMK) 2021-2022, Teknologiayksikkö
-
07EYT19SEnergia- ja ympäristötekniikan koulutus 19S, Lahti
-
07EYT18SEnergia- ja ympäristötekniikan koulutus 18, Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa osaamistaan, erilaisia toimintamalleja ja teoreettista tietoa työelämälähtöisissä projekteissa
- työskennellä monialaisissa tiimeissä kehittäen samalla kiertotalousosaamis-, projektinhallinta- ja raportointitaitoja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tapaamiset toimeksiantajien ja ohjaajien kanssa (2 - 4 krt lukukauden aikana), sovittujen tehtävien tekeminen ja palautus itsenäisesti/tiimissä. Väli- ja
loppuseminaariesitykset. Pääosa tehtävistä ja opintojaksoon liittyvistä osa-alueista tehtään tiimeissä.
Ajoitus ja läsnäolo
Tiimit sopivat itsenäisesti kehittämishankkeiden tekemisen aikataulusta. Pakollinen läsnäolo aloitustilaisuuksissa, ohjaaja- ja toimeksiantajatapaamisissa, väli- ja loppuseminaareissa ja reflektointitilaisuuksissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kaikki oppimateriaali on koottu opintojakson Moodle-sivuille. Lisäksi opiskelija tutustuu kehittämisprojektiin liittyviin materiaaleihin itsenäisesti ja yhdessä tiimin kanssa..
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava opintojaksosta vastaavien ohjaajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
Kaikki kehittämisprojektit ovat työelämälähtöisiä.
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei kuulu tenttejä.
Oppimisympäristö
Kehittämisprojekti tehdään erikseen annettujen ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Tiimit organisoivat itsenäisesti työskentelytapansa ja tapaamiset sidosryhmien kanssa. Ohjaajatapaamisia on 3 - 4 kertaa lukukaudessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus vaatii opiskelijalta noin 135 h, tiimit vastaavat ajankäytöstään sovitusti ja pitävät työaikakirjanpitoa.
Sisältö
Monialaisille kehittämisprojektien tekemiseen on varattu lukujärjestykseen ajankohta, vaikka pakollista kontaktiopetusta ei näissä olisikaan. Opiskelijat valitsevat annetuista hankeideoista itseään kiinnostavimman tai omaa oppimistaan edistävimmät aihealueet. Myös opiskelijan omat kehittämisprojektit ovat perustellusti mahdollisia. Projektitiimit muodostetaan ohjaajien toimesta opiskelijan tekemien valintojen perusteella. Opiskelijat suunnittelevat ja organisoivat projektiin liittyvät toimenpiteet itsenäisesti, yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Kehittämisprojektiin kuuluu aihealueen kirjallisuuteen tutustuminen (kirjallisuuskatsaus), tutkimussuunnitelman laatiminen, tulosten esittäminen, seminaarit, raportointi ja reflektointi. Opiskelijaryhmät järjestävät tapaamisia toimeksiantajien ja projektille nimetyn ohjaajan kanssa. Tarkempi aikataulutus ja tehtävät löytyvät ilmoitetaan.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Projekti- ja raportointiosaaminen
Arviointimenetelmät
tasot 1, 2 ja 3
Opintojakson arviointi perustuu seuraavien osa-alueiden hallintaan:
-Teorian hallinta, 15 % arvosanasta
- Projekti/tutkimussuunnitelma, 15 % arvosanasta (ml. esittäminen)
- Prosessinhallinta, 20 % arvosanasta
- Raportointi (erityisesti loppuraportti ja kotisivut), 30 % arvosanasta
- Nettisivut, 10 % arvosanasta
- Reflektointi, 10 % arvosanasta
Henkilökohtainen reflektointi
Kaikki opintoihin kuuluvat osa-alueet on suoritettava hyväksytysti
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojaksolle asetettuja kriteereitä. Palauttamatta jääneet osa-alueet.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa erilaisista tietolähteistä ja soveltaa niitä kehittämisprojektissa tehtävien toimintojen pohjaksi sekä perustella niiden valinnan
- käyttää kiertotalouteen ja projektinhallintaan liittyviä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti.
- selvittää kehittämisprojektiin liittyvien toimeksiantojen lähtökohdat, tarpeet ja haasteet, sekä toimia tavoitteellisesti ja kehittävästi ammattialansa mukaisesti valituissa tehtävissä
- toimia ryhmässä ja tuoda siihen ammatillisen osaamisensa toimeksiantajan tavoitteet huomioiden
- selvittää eri toimintoihin liittyvät ohjeet ja toimia niiden mukaisesti noudattaen ammattialansa eettisiä periaatteita
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää ja viestiä kiertotalouteen liittyvistä ammattikäsitteistä laaja-alaisesti eri kohderyhmille
- osaa arvioida, vertailla ja hyödyntää erilaisia kehittämisprojektin aihealueeseen liittyviä tietolähteitä
- esittää valitun kiertotalousprojektin mukaisia, innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja annettuihin haasteisiin sekä perustella valittujen toimenpiteiden lähtökohdan, tarpeen ja tarkoituksenmukaisuuden
- valita perustellusti oman ja ryhmän toimintojen pohjaksi soveltuvimmat tekniikat, työtavat ja prosessit
- organisoida ja ohjata kehittämisprojektiin liittyviä toimenpiteitä eettisesti, itsenäisesti ja osana monialaista tiimiä huomioiden kohderyhmien asettamat tavoitteet
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
-soveltaa ja valita perustellusti projektin aihealueeseen liittyviä tietolähteitä
- käyttää kiertotalouteen liittyviä käsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kehittämisprojektia palveleviksi kokonaisuuksiksi
- suunnitella ja kehittää tavoitteellisesti valittuja toimintoja, tekniikoita ja malleja työelämälähtöisissä kehittämishankkeissa itsenäisesti ja vastuullisesti huomioiden toimeksiantajan ja kohderyhmän tarpeet
- osaa vastata kehittämisprojektiin liittyvien tehtävien ja toimenpiteiden suunnittelusta ja sovituista toimenpiteistä vastuullisesti itsenäisesti ja tiimin jäsenenä
- edistää oman ryhmänsä ja tarvittaessa muidenkin yhteisöjen ammatillista kehittymistä