Liikkumisen ja toimintakyvyn perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BJ07-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala (LAMK)
Toimipiste
Sosiaali- ja terveysala
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sanna Kangas
- Heli Lahtio
Opetusryhmät
- Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08FYS19SFysioterapeuttikoulutus 19S, Lahti
Pienryhmät
- Ryhmä A
- Ryhmä B
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida terveyskunnon osa-alueita osana toimintakyvyn arviointia
- arvioida fyysistä toimintakykyä viitekehyksenä Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus (ICF).
- käyttää fyysisen toimintakyvyn arvioinnissa yleisimmin käytettäviä menetelmiä ja mittareita
- havainnoida luotettavasti asentoa, liikettä, liikkumista ja liikkeenhallintaa sekä tunnistaa näiden erilaisia malleja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksoon sisältyy tieto- ja taitopajoja, joihin valmistaudutaan etukäteen työskentelemällä. Pajat toteutetaan osittain pienryhmissä. Opintojaksoon sisältyy myös työelämäyhteistyö, joka toteutetaan aidossa asiakastilanteessa.
Opinnot suoritetaan osittain Moodle - verkkoalustalla.
Opiskelija täyttää Repussa olevan kurssipalautteen ja itsearvioinnin.
Oppimistehtävät palautetaan ennalta sovittuna päivänä. Tehtävien täydennykset tehdään kahden viikon kuluessa.
Muutokset ovat mahdollisia.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan ajanjaksolla 1.10 - 31.12.2019.
Läsnäolovelvoite on vähintään 80 % lähikerroista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suni J., Taulaniemi A., (toim.). 2012. Terveyskunnon testaus: menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Hki: Sanoma Pro.
Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Helsinki.
Tilvis ym. 2017.Geriatria. Duodecim. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu 167.
Muu mahdollinen opintojaksolla ilmoitettu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson osaaminen voidaan tunnistaa AHOT-prosessilla.
Uusintamahdollisuudet
Lopputentti on opintojakson lopussa.
Uusinta sovitaan erikseen.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö, lähitapaamiset, asiakkaiden toimintaympäristöt.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähikerroille valmistaudutaan ennakkoon, lisäksi ajankäytössä on huomioitava asiakastilanteisiin valmistautuminen, oppimistehtävät ja lopputentti.
Sisältö
Opintojakso sisältää tieto- ja taitoperustan terveyskunnosta ja sen arvioinnista, fyysisestä toimintakyvystä ja sen arvioinnista, toimintakykymittareista ja ihmisen asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnoinnista ja tunnistamisesta sekä ikääntymisen muutoksista ja leikki-ikäisen sensomotorisesta kehityksestä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävää osaamista ei vaadita.
Arviointimenetelmät
- Opintojakson kirjallinen lopputentti = tiedollinen osaaminen (1-5)
- Asiakastilanteessa toimimisen näyttö = taidollinen osaaminen (hyväksytty-hylätty)
- Oppimistehtävät (hyväksytty-hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- arvioida terveyskunnon osa-alueita arviointityökaluja hyödyntäen
- käyttää standardoituja toimintakyky-mittareita, haastattelua ja havainnointia aikuisen toimintakyvyn arvioinnissa.
-tehdä toimintakykyprofiilin ja kuvauksen aikuisen toimintakyvystä käyttäen toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälisen luokituksen (ICF) terminologiaa.
- havainnoida ja kuvata henkilön asentoa, liikettä, liikkumista ja liikkeen hallintaa ja tunnistaa näiden erilaisia malleja
- toimia asiakastilanteessa turvallisuutta noudattaen
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- arvioida terveyskunnon osa-alueita arviointityökaluja monipuolisesti soveltaen ja kohderyhmän huomioiden
- valita ja käyttää monipuolisesti standardoituja toimintakyky-mittareita, haastattelua ja havainnointia aikuisen toimintakyv arvioinnissa.
- tehdä kohderyhmän huomioiden yksilöllisen toimintakykyprofiilin ja kuvauksen aikuisen toimintakyvystä käyttäen toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälisen luokituksen (ICF) terminologiaa.
- havainnoida ja kuvata monipuolisesti henkilön asentoa, liikettä, liikkumista ja liikkeen hallintaa ja tunnistaa erilaisia malleja
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- suunnitella terveykunnon arviointilanteita turvallisuutta noudattaen
- perustella terveyskunnon arviointityökalujen valintaa ja käyttöä
- perustella standartoitujen toimintakykymittareiden valintaa ja käyttöä, haastattelu kysymyksiä ja analysoida havainnointiaan aikuisen toimintakyvyn arvioinnissa.
- tehdä ja perustella yksilöllisen toimintakykyprofiilin ja kuvauksen aikuisen toimintakyvystä käyttäen toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälisen luokituksen (ICF) terminologiaa.
- havainnoida ja kuvata monipuolisesti ja perustellen henkilön asentoa, liikkumista ja liikkeen hallintaa ja erilaisia liikemalleja