Mielenterveys- ja päihdetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BG29-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
26.08.2021 - 31.10.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Taina Heininen-Reimi
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08SOS19SSosionomikoulutus 19S, Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Luennot
- Luennot
- Seminaari 1
- Itsenäinen 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa päihteiden käyttöön ja mielenterveyteen liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä ja asenteita
- kuvata päihde-ja mielenterveysasiakkaiden ja heidän läheistensä toimintakykyä tukevaa työtä
- eritellä palvelujärjestelmää ja sen haasteita
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti SOS19S tai tätä edeltävien ryhmien opiskelijoille.
Opetusnmenetelmät:
Lähiopetus, moodle, seminaarin valmistelu ja osallistuminen, NA/AA-käynti ( eivät näy lukujärjestyksessä), ryhmätyöskentely ja verkkotentti.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso ajoittuu viikoille 34-42 syksyllä 2021.
Läsnäolosuositus lähiopetuksessa
26.8.opintojakson aloitus, läsnäolovelvoite
1.9.klo 10-16 opetus
3.9. klo. 8-12 opetus
8.9. klo12-16 opetus
14.9.. klo 8-12
16.9. klo 12-16
28.9..klo 8-16 seminaari yhteistyössä Lahden kaupungin ehkäisevä päihdetyö ja Homebase
29.9. klo 10-12 opetus
13. 10klo 8-16 Kaunokirjallisuusesitykset,
Verkkotentti 20.10. klo. 8-23.59
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelumateriaaleista tietoa 26.8. 2021 aloituksessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson ahotointi tulee tehdä ennen opintojakson aloitusta. E-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä viimeistään 20.8.2021. Opiskelijalla tulee olla hankittuna päihdet-ja mielenterveystyön osamista opintojakson tavoitteiden mukaisesti. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaminen osoittaa sovitusti ( esim. näyttötunti tms.)
Myös opintojakson osa-ahotointi on mahdollista.
Opiskelija vastaa ahot-prosessin käynnistämisestä.
Työelämäyhteistyö
Lahden ehkäisevä päihdetyö
Homebase
Uusintamahdollisuudet
Aineistotentti verkossa 20.10. 2021 klo. 8-23.59
Oppimisympäristö
Lähiopetus, moodle, pienryhmätyöskentely ja seminaarin valmistelu ja osallistuminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus, materiaalit, seminaarin valmistelu ja osallistuminen 2,5 op
Oppimistehtävät (NA/AA, kaunokirjallisuus ja verkkotentti) 2,5op
Sisältö
Mielenterveys-ja päihdetyön tasot ja palvelujärjestelmä, sosionomin työ, yleiset mt-häiriöt, kriisit ja traumat, addiktiot, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset, toipumisorientaatio, mielenterveys- ja päihdetyön yhteiskunnalliset kysymykset.
Arviointimenetelmät
Tentti 1-5/täydennettävä
Kirjallisuustehtävä 1-5/täydennettävä
NA/AA hyväksytty/täydennettävä
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- opiskelija ei ole tehnyt vaadittuja tehtäviä eikä tenttiä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- toimia ammattialansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestiä ammatialansa asioista asintuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaan
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja osaa yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- toimia ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- käyttää ja/tai soveltaa ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa tilanteenmukaisesti