Siirry suoraan sisältöön

Tuotekehitysprosessit (5 op)

Toteutuksen tunnus: MI00BL07-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.09.2021 - 19.11.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 20

Koulutus

  • Teollisen ja brändimuotoilun koulutus (2017, 2018, 2019)

Opettaja

  • Marjut Yli-Mäyry

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 05HPUMU19S
    Puettava muotoilu 19S, Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida eri prosessimallien soveltuvuutta toimeksiantoon
- valita toimeksiannon kannalta tarkoituksenmukaisimman prosessimallin työskentelynsä tueksi
- toteuttaa valitun prosessimallin eri vaiheet

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tuotekehitysprojekti joka liittyy Amer-hankkeeseen.
Opetusmenetelmät: luennot sekä itsenäinen ja ohjattu työskentely. Projekti toteutetaan parityöskentelynä.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo 80%.

Oppimisympäristö

Mi19 kaavaluokka C202
Digiluokka
Etäohjaus Zoomin välityksellä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 5 x 27h = 135h
Tuntimäärä jakautuu lähiopetukseen sekä itsenäiseen parityöskentelyyn.

Sisältö

Tämä opintojakso linkittyy Funktionaalinen tuotekehitys ja materiaalit -opintojaksoon.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Hyväksyttävästi suoritetut opintojaksot:
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjälähtöinen muotoilu
- Käyttäjälähtöinen innovaatioprojekti
tai vastaavat tiedot.
- Production Methods

Arviointimenetelmät

Aktiivinen läsnäolo opintojaksolla sekä aktiivinen osallistuminen projektiin.
Suunnittelutehtävään liittyvien taustatutkimusten, haastatteluiden, moodboardin, työpäiväkirjan, materiaalivalintojen, esityskuvien ja teknisten työkuvien hyväksytty suoritus.
Opintojaksolla valmistettavan asukokonaisuuden kaavoituksen ja valmistuksen arviointi.
Opintojaksolla tehtävän projektin loppupresentointi.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Selvittämättömiä poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.
Opinojaksolla toteutettava projekti presentoimatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

A1)-Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon/selvityksen avulla.Esim.käyttäjäkyselyn laatiminen/haastattelu, markkinaraportti,mindmap:in teko.
B4)-Opiskelija osaa selvittää toimintaan liittyviä lähtökohtia,tarpeita ja perusteita,esim.työpäiväkirjan avulla sekä suullisena että sähköisenä presentaationa.
C2-Opiskelija osaa toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti.
C3)-Opiskelija osaa toimia tilaaja-/asiakaslähtöisesti tehtäväannon mukaan, noudattamalla annettua briefiä ja aikatauluja.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

A1)-Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja kommunikoida niin kohderyhmän kuin mahdollisen toimeksiantajan kanssa ammattialansa asioista,esim. käyttäjä kyselyn laatiminen/haastattelu, tulosten analysointi,markkinaraportti,mindmapin teko.
B1-Opiskelija osaa valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja materiaaleja sekä perustella valintojaan ja esittää niitä suullisena ja sähköisenä presentaationa.
B3)-Opiskelija osaa analysoida toimintaan liittyviä lähtökohtia,tarpeita ja perusteita,esim. työpäiväkirjan ja työsuunnitelman sekä tuotekehitysprosessin ja presentaation avulla.
C2-Opiskelija osaa toimia vastuullisesti ja perustella toimintaansa eettisten periaatteiden mukaan.
C3)-Opiskelija osaa toimia kohderyhmälähtöisesti ja tilanteenmukaisesti, toimimalla aktiivisesti ja noudattamalla annettua briefiä ja aikatauluja.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

A1)-Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi. Esim. käyttäjäkyselyn laatiminen/haastattelu, tulosten analysointi, markkinaraportti, mindmapin teko.
B1)-Opiskelija osaa valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja tuotesuunnitteluprosessiin kuuluvien tekijöiden, ammattimaiseen presentaatioon.
B3)-Opiskelija osaa suunnitella toimintaansa vertaillen ja analysoiden eri ratkaisuvaihtoehtoja luovasti ja innovatiivisesti, esim. työpäiväkirjan ja työsuunnitelman sekä tuotekehittelyprosessin ja presentaation avulla.
C2)-Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa tilanteen mukaisesti.
C3-Opiskelija osaa ottaa vastuuta asiakaslähtöisen suunnitteluprosessin kokonaisuudesta ja etenemisestä, toimimalla aktiivisesti ja noudattamalla annettua briefiä ja aikatauluja.