Tuotekehitysprosessit (5 op)
Toteutuksen tunnus: MI00BL07-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.09.2021 - 19.11.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Teollisen ja brändimuotoilun koulutus (2017, 2018, 2019)
Opettaja
- Marjut Yli-Mäyry
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
05HPUMU19SPuettava muotoilu 19S, Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida eri prosessimallien soveltuvuutta toimeksiantoon
- valita toimeksiannon kannalta tarkoituksenmukaisimman prosessimallin työskentelynsä tueksi
- toteuttaa valitun prosessimallin eri vaiheet
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tuotekehitysprojekti joka liittyy Amer-hankkeeseen.
Opetusmenetelmät: luennot sekä itsenäinen ja ohjattu työskentely. Projekti toteutetaan parityöskentelynä.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolo 80%.
Oppimisympäristö
Mi19 kaavaluokka C202
Digiluokka
Etäohjaus Zoomin välityksellä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 5 x 27h = 135h
Tuntimäärä jakautuu lähiopetukseen sekä itsenäiseen parityöskentelyyn.
Sisältö
Tämä opintojakso linkittyy Funktionaalinen tuotekehitys ja materiaalit -opintojaksoon.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Hyväksyttävästi suoritetut opintojaksot:
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjälähtöinen muotoilu
- Käyttäjälähtöinen innovaatioprojekti
tai vastaavat tiedot.
- Production Methods
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo opintojaksolla sekä aktiivinen osallistuminen projektiin.
Suunnittelutehtävään liittyvien taustatutkimusten, haastatteluiden, moodboardin, työpäiväkirjan, materiaalivalintojen, esityskuvien ja teknisten työkuvien hyväksytty suoritus.
Opintojaksolla valmistettavan asukokonaisuuden kaavoituksen ja valmistuksen arviointi.
Opintojaksolla tehtävän projektin loppupresentointi.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Selvittämättömiä poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.
Opinojaksolla toteutettava projekti presentoimatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
A1)-Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon/selvityksen avulla.Esim.käyttäjäkyselyn laatiminen/haastattelu, markkinaraportti,mindmap:in teko.
B4)-Opiskelija osaa selvittää toimintaan liittyviä lähtökohtia,tarpeita ja perusteita,esim.työpäiväkirjan avulla sekä suullisena että sähköisenä presentaationa.
C2-Opiskelija osaa toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti.
C3)-Opiskelija osaa toimia tilaaja-/asiakaslähtöisesti tehtäväannon mukaan, noudattamalla annettua briefiä ja aikatauluja.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
A1)-Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja kommunikoida niin kohderyhmän kuin mahdollisen toimeksiantajan kanssa ammattialansa asioista,esim. käyttäjä kyselyn laatiminen/haastattelu, tulosten analysointi,markkinaraportti,mindmapin teko.
B1-Opiskelija osaa valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja materiaaleja sekä perustella valintojaan ja esittää niitä suullisena ja sähköisenä presentaationa.
B3)-Opiskelija osaa analysoida toimintaan liittyviä lähtökohtia,tarpeita ja perusteita,esim. työpäiväkirjan ja työsuunnitelman sekä tuotekehitysprosessin ja presentaation avulla.
C2-Opiskelija osaa toimia vastuullisesti ja perustella toimintaansa eettisten periaatteiden mukaan.
C3)-Opiskelija osaa toimia kohderyhmälähtöisesti ja tilanteenmukaisesti, toimimalla aktiivisesti ja noudattamalla annettua briefiä ja aikatauluja.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
A1)-Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi. Esim. käyttäjäkyselyn laatiminen/haastattelu, tulosten analysointi, markkinaraportti, mindmapin teko.
B1)-Opiskelija osaa valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja tuotesuunnitteluprosessiin kuuluvien tekijöiden, ammattimaiseen presentaatioon.
B3)-Opiskelija osaa suunnitella toimintaansa vertaillen ja analysoiden eri ratkaisuvaihtoehtoja luovasti ja innovatiivisesti, esim. työpäiväkirjan ja työsuunnitelman sekä tuotekehittelyprosessin ja presentaation avulla.
C2)-Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa tilanteen mukaisesti.
C3-Opiskelija osaa ottaa vastuuta asiakaslähtöisen suunnitteluprosessin kokonaisuudesta ja etenemisestä, toimimalla aktiivisesti ja noudattamalla annettua briefiä ja aikatauluja.