Tulevaisuuksien ennakointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: LA00BE79-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
09.09.2019 - 13.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden ja matkailun ala (LAMK)
Toimipiste
Liiketalouden ja matkailun ala
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailuliiketoiminnan koulutus (2016, 2017, 2018, 2019)
Opettaja
- Jussi Mozo
- Mika Kylänen
- Kirsi Kallioniemi
Vastuuopettaja
Pirjo Haverinen
Ryhmät
-
04MATK17Matkailuliiketoiminnan koulutus 17, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ennakoida oman alansa toimintaympäristön muutoksia
- hyödyntää tulevaisuudentutkimuksen kansallisten ja kansainvälisten yhteisöjen tuottamaa materiaalia omalla alallaan
- käyttää tulevaisuudentutkimuksen käsitteistöä ja menetelmiä oman alansa tutkimus- ja kehittämistyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla yhdistellään luokassa oppimista, aitoja toimeksiantoprojekteja ja itsenäistä opiskelua verkossa sekä ryhmätyöskentelyä. Opetusmenetelminä vaihtelevat luennot ja asiantuntijapuheenvuorot, paneelit, tutkimus- ja kehittämistehtävät sekä työpajatyöskentely. Lähiopetuksessa tartutaan tulevaisuusorientoituneisiin toimeksiantoihin, joiden puitteissa ennakoidaan matkailu-, tapahtuma- ja ravintola-alan toimintaympäristöihin liittyviä muutosvoimia, megatrendejä, heikkoja signaaleja ja "villejä kortteja". Opiskelijat pääsevät työskentelemään eri alojen yritysten kanssa, verkostoitumaan ja sparraamaan niiden edustajia tulevaisuuden haltuunottamisessa. Lisäksi opiskelijat harjaantuvat oman tulevaisuutensa haltuunottoon vahvuuksiensa tunnistamisen, osaamisensa sanoittamisen ja sen kehittämisen merkeissä. Opiskelijat soveltavat oppimaansa mara-palveluiden ja -liiketoiminnan uudistamiseen. Opiskelijoita valmennetaan opintojakson kontakteilla työskentelemään tulevaisuushaasteisiin liittyvien ongelmien ratkaisemisessa yritysten kanssa.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa syyskuussa ja loppuu joulukuussa. Lähiopetukseen osallistuvien opiskelijoiden odotetaan sitoutuvan ryhmätyöskentelyyn, joka tapahtuu ensisijaisesti ja pääasiallisesti opintojakson kontaktikerroilla. Kontaktien runkoajankohtana on maanantai-iltapäivät. Työskentelyyn liittyy myös mahdollisesti muina aikoina järjestettävät yritystyöpajat tai -tapahtumat.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajien opintojakson alkaessa osoittama ajankohtainen tulevaisuuden tutkimuksen oppimateriaali, ajankohtaiset artikkelit sekä opintojakson aikana yhdessä ja itsenäisesti hankittava materiaali. Keskeisenä oppimateriaalina toimii mm. Hämeen NÄKY-projektissa koottu 100 muutossignaalin tietopaketti: https://trello.com/b/YUuunEwd/n%C3%A4ky-muutossignaalit (ei vaadi kirjautumista). Lisäksi tämä orientoi opintojaksolle: http://tulevaisuus.dna.fi/.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen, verkkopainotteinen toteutustapa on vaihtoehtona opiskelijoille, jotka eivät osallistu lähiopetustoteutukseen. Toteutuksesta sovitaan etukäteen opettajan kanssa kontaktin avauskerralla (16.9.2018 klo 13-17).
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä LAMKin TULEVA-projektin kanssa. Lisätietoa hankkeesta https://www.lamk.fi/fi/hanke/tuleva.
Oppimisympäristö
Oppimisympäristöinä vaihtelevat kampuksella ja luokassa tapahtuva oppiminen, projektioppiminen aidoissa yritys-caseissa sekä itsenäinen ja ryhmätyömuotoinen tiedonhankinta verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä (5 op, 133 h) jakautuu lähiopetuksessa kontaktikertojen ja yritystyöpajojen (n. 1/2), itsenäisen tiedonhankinnan (n. 1/4) ja itsearviointitehtävän (1/4) kesken.
Itsenäisessä toteutustavassa opiskelijan itsenäinen tiedonhankinta korostuu (2/3; osin osoitettu vinkkimateriaali), minkä lisäksi tehtävänä on lähiopetusversiota laajempi itsearviointi (1/3).
Sisältö
Opintojakson sisältö
- Tulevaisuudentutkimuksen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat
- Toimintaympäristön muutosten ennakointi ja sen soveltaminen tutkimus- ja kehittämistyössä
- Menetelmät: mm. Lotus-kukka, tulevaisuuspyörä, PESTEL-analyysi, tulevaisuustaulukko, skenaariot ja vaihtoehtoiset tulevaisuuskuvat ja erilaiset aivoriihimetodit kuten tulevaisuusverstas, sekä ketterät menetelmät
Arviointimenetelmät
Arviointimenetelmät:
- opettajan arviointi
- itse- ja vertaisarviointi
- toimeksiantajan arviointi
Arvioinnin perusteet:
A) Tiedollinen ja tiedonhankintaosaaminen tulevaisuuden tutkimukseen ja mara-alan toimintaympäristöön liittyen
B) Taidollinen osaaminen mara-alan tulevaisuuden ennakointiin ja tulevaisuusorientoituneeseen ongelmanratkaisuun liittyen
C) Vastuullisuus ja ryhmä- ja johtamisosaaminen toimeksiantoprojektin läpiviemiseen ja sitoutumiseen liittyen
Vaatimukset:
- Aktiivinen osallistuminen valmentavaan kontaktiopetukseen (lähiopetustoteutuksessa)
- Ryhmätyötehtävät ja harjoitukset tunneilla ja osin myös tuntien välillä
- Aktiivinen osallistuminen yritystyöpajoihin Hämeessä
- Itsenäinen työskentely
- Itsearviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei yllä tason 1 vaatimuksiin.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
LAMKin arviointikehikkoon perustuen:
Opiskelija osaa etsiä mara-alaa koskevaa tulevaisuustietoa
Opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja tietoa toimintaympäristön ennakoinnissa ohjatusti
Opiskelija osaa tunnistaa tulevaisuustiedon muotoja ja sisältöjä yksittäisistä mara-alan tulevaisuuden kannalta olennaisista, rajatuista teemoista
Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät hyväksytysti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
LAMKin arviointikehikkoon perustuen (tason 1 lisäksi):
Opiskelija osaa perustella eri tulevaisuustietolähteiden sopivuutta mara-alan toimintaympäristön ennakoinnin kannalta
Opiskelija osaa perustella ja arvioida eri tulevaisuustyökalujen soveltuvuutta eri tilanteissa
Opiskelija osaa tuottaa tulevaisuustietoa mara-alaan liittyen
Opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja tietoa toimintaympäristön ennakoinnissa valmennuksen avulla
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
LAMKin arviointikehikkoon perustuen (tasojen 1 ja 3 lisäksi):
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti eri tulevaisuustietolähteiden soveltuvuutta eri tilanteissa
Opiskelija osaa kriittisesti reflektoida eri tulevaisuustyökalujen toimivuutta eri tilanteissa
Opiskelija osaa tuottaa, jäsentää ja kriittisesti arvioida tulevaisuustietoa mara-alan toimintaympäristön ennakoinnin kannalta
Opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja tietoa toimintaympäristön ennakoinnissa itsenäisesti, luovan kekseliäästi ja ammattimaisesti