Siirry suoraan sisältöön

Ruotsin kieli, kirjallinen (2 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BE75-3080

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Ruotsi

Paikat

18 - 35

Koulutus

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Marleena Vilminko

Ryhmät

  • 07Z1HKTT19S
    Z1 AIKAIKKUNA KTT19S
  • 07KTT19S
    Konetekniikan koulutus 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa
- kirjoittaa työpaikkahakemuksen
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä esim. internetistä
- käyttää nettisanakirjoja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03). Ruotsin kirjallinen viestintä (2 op) ja Ruotsin suullinen viestintä (1 op) muodostavat yhden 3 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen. Verkkotapaamisia Zoomissa sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti verkkotapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.

Ajoitus ja läsnäolo

Tarkemmat ajat lukujärjestyksessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koulutusohjelmakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollisuus suorittaa korvaavalla kokeella (näyttökoe), mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa.
Näyttökoe käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman ammatillisen perussanaston hallintaa.
Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 3 opintopisteen suorittamista.
Näyttökoe sähköisellä exam-tentillä. Tenttiajankohta sovittava opettajan kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Kirjallisen tentin ajankohta ilmoitetaan opintojaksolla.
Tentti on mahdollista uusia 2 kertaa viimeistään vuoden kuluessa arviointipäivämäärästä.
Korotustenttimahdollisuus kerran vuoden kuluessa arviointipäivämäärästä.
Uusinnat sähköisessä Exam-järjestelmässä.

Oppimisympäristö

Verkkotapaamiset sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetusta sekä itsenäistä työskentelyä yhteensä 27h/opintopiste.

Sisältö

Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Lähtötaso B1. / Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Kirjallinen osaamisnäyttö liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä