Siirry suoraan sisältöön

Työikäisen terveydenhoitajatyö (6 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1216-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 25.09.2022

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

17 % Lähiopetus, 83 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Päivi Kousa

Opetusryhmät

  • Orientaatioluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluennot ja työpajat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Moodletentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot + työpajat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • THK19
    Terveydenhoitajakoulutus 19K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Orientaatioluento
  • Verkkoluennot ja työpajat
  • Simulaatio R 1
  • Simulaatio R 2
  • Seminaari
  • Moodletentti
  • Luennot + työpajat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa arvioida työikäisen terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja työn merkitystä ihmiselle sekä edistää hänen työ- ja toimintakykyä sekä terveyttä ja hyvinvointia käyttäen hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson tapaamiset toteutuvat Zoomissa. Lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäistä opiskelua yksin ja ryhmässä.
Opintojakson toteutus tapahtuu pitkälti moniammatillisesti yhdessä työfysioterapian opintojakson kanssa (7 kpl yhteistä Zoom-tapaamista työfysioterapian opintojakson kanssa sekä lisäksi yhteistä moniammatillista ryhmätyöskentelyä). Lisäksi pidämme kaksi luento+työpaja-tapaamista sekä simulaation Zoomissa pelkästään oman työikäisen terveydenhoitajatyö opintojakson opiskelijoiden kanssa

Toteutus:
- Lähiopetusta verkossa (Zoom) + pienryhmätyöskentelyä
- Simulaatiot kahdessa ryhmässä verkossa (6 h)
- Moodletentti/kokoava osaamistesti ( 2h)
- Lisäksi Työlääketiede ja siihen liittyvät osaamistestit eri Moodlepohjalla itsenäisesti



Tehtävät:
- Moodlessa Työikäisten terveys ja työn merkitys ihmiselle ja Työttömien terveys ja terveydenhuolto -osioiden opiskelu ja tuotos keskustelualueille omassa ryhmässä itsenäisesti.
- Kaksi yhteistä pienryhmätehtävää yhdessä ft-opiskelijoiden kanssa
- Simulaatiossa parityöskentelyä; jokainen pari saa etukäteen oman casen, joka esitetään ja puretaan simulaatiopäivässä.

Ajoitus ja läsnäolo

Tämä opintojakso toteutuu 15.8 - 25.9.2022

Hyväksymisvaatimuksena osallistuminen:

- Ryhmätyöskentelyyn ja esityksiin osallistuminen
- Simulaatio
- Moodletentti/kokoava osaamistesti
- Työlääketieteen osaamistestit omalla Moodlealustalla

Tentit pitää olla suoritettuna ennen harjoittelua.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Uitti, J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (soveltuvin osin)

Martimo, K-P., Uitti, J. & Antti-Poika, M. 2018. Työstä terveyttä. Duodecim. (soveltuvin osin)

Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J. & Uitti, J. (toim.). 2020. Altistelähtöinen työterveysterveysseuranta. Työterveyslaitos. Duodecim. (soveltuvin osin)

Lisäksi opintojakson aikana osoitettava materiaali.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 6 op laajuinen eli 162 h opiskelijan työtä.

- Lähiopetus verkossa
- Itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä

Sisältö

- Työikäisten terveys (työikäisten miesten ja naisten terveys, työttömien terveys) ja työn merkitys ihmiselle,
- työ- ja toimintakyvyn edistäminen ja työhyvinvointi,
- työsuojelun yhteistoiminta ja työturvallisuus,
- työterveyshuolto (työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit, työterveyshuoltoa koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, hyvä työterveyshuoltokäytäntö, laatu ja vaikuttavuus, työpaikkaselvitys, riskinarviointi, työterveysyhteistyö, toimintasuunnitelma, terveystarkastukset, työterveyspainotteinen sairaanhoito, ensiapuvalmius, tietojen anto, neuvonta ja ohjaus, työkyvyn hallinta ja varhainen tuki, Kelan korvausjärjestelmä, kuntoutus ja osatyökykyisten työkyvyn seuranta ja tuki, työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen),
- keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit (Työlääketiede).

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kaikki terveydenhoitajan perusopinnot pitää olla suoritettu ennen tätä opintojaksoa.

Arviointimenetelmät

- Moodletentti / kokoava osaamistesti (arviointi 1-5/hylätty),
- Työlääketieteen tentti (hyväksytty/hylätty),
- Muut mahdolliset osaamistestit (hyväksytty-hylätty)
- Ryhmätyöskentelyihin osallistuminen ja ryhmätehtävien palautus

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
- Opiskelija ei osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ei ymmärrä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa, ei osaa soveltaa niitä ja eikä ymmärrä niiden merkitykstä asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija ei osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, eikä osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija ei osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmää, ei ymmärrä työturvallisuuden merkitykstä työntekijöiden terveydelle eikä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan ei osaa perustella toimintamalleja eikä pohdinta ole kriittistä.
- Opiskelija ei tunne työlääketieteen osuutta työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää vain osittain työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä ja ymmärtää vain osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta ei osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää osittain työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä vain vähän työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.
- Opiskelija tuntee huonosti työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä kaikkia ja ymmärtää osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta osaa käyttää niitä osittain työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä työterveysyhteistyötä jonkin verran työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelija tuntee osittain työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää selkeästi työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija osaa soveltaa hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja ja osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa ja pohdinta on kriittistä sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
- Opiskelija tuntee hyvin työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.