Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajatyö (6 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1215-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 26.02.2023
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Elina Herttuainen
- Mia Blomqvist
- Jenna Brisk
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TH19Terveydenhoitajakoulutus 19S, Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Luennot
- Seminaari
- Simulaatio R 1
- Simulaatio R 2
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Osaa tukea ja vahvistaa koululaista ja nuorta terveysvalinnoissa sekä toteuttaa terveysseurantaa ja arvioida erityisen tuen ja jatkohoidon tarvetta sekä toimia koulu- ja opiskeluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, seminaarit, simulaatiot, ryhmätehtävät, verkkotehtävät.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
NEUKO-tietokanta.Terveysportti.2021.
Moodlen materiaali
Oppimisympäristö
Lähiopetus, verkko-opetus.
Sisältö
Koululaisen ja nuoren terveyspalvelut, lainsäädäntö. opiskelijahuolto ja muu nuorta tukeva toiminta. Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, terveystarkastusten sisältö. koulu- ja opiskeluyhteisön sekä opiskelun merkitys.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Amk-perusopinnot, hoitotyön koulutusohjelman perusopinnot ja ammattiopinnot, muut terveydenhoitotyön ammattiopinnot
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata vain koululaisen /opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin seurannan lapsen ja nuoren kehityksessä. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja toimintamallit koulu/opiskeluterveydenhuollossa, mutta ei välttämättä ymmärrä niiden merkityksiä. Opiskelijan esittelemät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä. Opiskelija osaa kuvata yhteistyöverkostoja, mutta ei osaa niitä hyödyntää.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata koululaisen/opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin seurannan lapsen ja nuoren kehityksessä. Opiskelija osaa kuvata koulu- ja opiskeluterveydenhuollon lait ja asetukset ja laaja-alaisen terveystarkastuksen prosessin ja keskeiset käsitteet. Opiskelija ymmärtää aikaisemman lasten ja nuorten hoitotyön teoriaperustaa ja ymmärtää niiden yhteydet laajoissa terveystarkastuksissa toisiinsa, mutta ei täysin kykene soveltamaan sitä. Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Hallitsee terveyden edistämisen menetelmiä. Ymmärtää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon yhteistyöverkostot ja moniammatillisen yhteistyön merkityksen.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selittää selkeästi koululaisen/opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin seurannan lapsen ja nuoren kehityksessä. Opiskelija osaa selittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon lait ja asetukset ja laaja-alaisen terveystarkastuksen prosessin ja keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempaa lasten ja nuorten hoitotyön teoriaperustaa ja ymmärtää niiden yhteydet laajoissa terveystarkastuksissa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää systemaattisesti perusteltuja toimintatapoja koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa ja pohdinta on kriittistä sekä osoittaa itsenäistä ajattelua. Osaa käyttää monipuolisesti terveyden edistämisen menetelmiä. Osaa selittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon yhteistyöverkostot ja osaa selittää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.