Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (6 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1203-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
28.09.2020 - 20.12.2020
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Kati Nirkko
- Tuula Juvakka
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
EHK20Ensihoitajakoulutus 20K, Lappeenranta
-
SHK20MSairaanhoitajakoulutus 20K, monimuotototeutus, Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Luennot
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheisensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdetyötä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti eri ympäristöissä. Opiskelija osaa yleisimpienpsykiatristen sairauksien etiologian ja lääketieteellisen hoidon. Opiskelija osaa työyhteisötaidot hoitotyön johtamisen näkökulmasta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusjärjestelyt
- ennakkotehtävä
- luennot
- harjoitukset
- kotitentit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali
Psykiatria:
Lepola,Koponen, leinonen,Joukamaa,Isohanni,Hakola: Psykiatria
Käypä hoito suositukset soveltuvin osin
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö/Tentittävä kirjallisuus:
Hämäläinen K. Kanerva A, Kuhanen C, Schubert C. & Seuri T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Kiviniemi L. ym. 2014. Minä mielenterveystyön tekijänä. Edita. Helsinki.
Holmberg J. 2016. Hoitajana mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Edita.
Partanen A, Holmberg J & Inkinen M. 2015 (tai uudemmat painokset). Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki
Hoitotyön johtamisen perusteet 1 op keskeinen kirjallisuus kotitenttiä varten kerrotaan moodlessa
Sisältö
Tavoitteet
Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheisensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdetyötä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti eri ympäristöissä. Opiskelija osaa yleisimpienpsykiatristen sairauksien etiologian ja lääketieteellisen hoidon. Opiskelija osaa työyhteisötaidot hoitotyön johtamisen näkökulmasta
Opintojakson/osan tavoitteet
Psykiatria:
- opiskelija osaa kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet ja merkityksen potilaalle ja yhteiskunnalle
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö:
OPISKELIJA:
- osaa tarkastella mielenterveyden hoitotyötä ohjaavia eettisiä arvoja kohdatessaan mielenterveys- ja päihdeongelmia sairastavia ihmisiä
- osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia
- ymmärtää hoitosuhteen merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä ja oppii valmiuksia sen toteuttamiseen
- osaa mielenterveys-ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia ja hoitotyössä käytössä olevia menetelmiä
Hoitotyön johtamisen perusteet :
OPISKELIJA:
- tuntee yleisemmät johtamismallit
- ymmärtää työ ja organisaatiokäyttätymisen perusteita
- hallitsee työyhteisötaitojen perusteet
- osaa toimia aktiivisesti ja kehittävästi tiimin jäsenenä
- osaa arvioida ja kehittää omaa työskentelyään ja johtamiskäyttätymistään
- tietää työehtosopimuksen keskeisimmät sisällöt
- pystyy osallistumaan tulosvastuuiseen oman ja työyhteisönsä toiminnan suunnitteluun ja johtamiseen
Sisältö
Psykiatria 1 op
- taudinkuva
- hoito lääketieteen näkökulmasta
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 4 op
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö
- mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen
- hoitosuhde
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät
- tutkittu tietoja hoitosuositukset
Hoitotyön johtamisen perusteet 1 op
- työyhteisötaidot ja tiimityöskentely
- johtaminen ja johtajuus, johtamismallit
- työehtosopimimuksen keskeiset sisällä
Arviointimenetelmät
Hyväksymisvaatimukset
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö:
- Pakollinen osallistuminen opintojakson infotunneille jossa ilmoitetaan muut pakolliset osallistumiset.
- Huom. ennakkotehtävät palautettava moodleen ennakkotehtävien purkutuntiin mennessä.
- Pakollinen osallistuminen ennakkotehtävien purkutunneille, omalle alustus - ja harjoitustunneille.
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyön 4 op. arvosana muodostuu: ennakkotehtävät 30%, kotitentti 50%, alustus 20%.
- Arvostelu K5-hylätty
Psykiatria:
- Tentitään erikseen. Arvostelu K5-hylätty
Hoitotyön johtamisen perusteet:
- Erillinen osa opintojaksoa ja opettajana Minna-Maria Behm
- Hoitotyön johtamisen opetuksessa on 100% läsnäolovelvoite orientaatio-osuuteen (4h). Korvaavia tehtäviä ei ole, vaan osallistut toisen ryhmän vastaaville tunneille. Suoritukseen kuuluu myös kotitentin hyväksytty tekeminen (arvosana K5-hylätty-täydennettävä). Kotitentin voit palauttaa vasta kun olet osallistunut orientaatiotunneille.
Koko opintojakson arvosana muodostuu painotetusta keskiarvoista: 4 op mielenterveys- ja päihdehoitotyö + 1 op psykiatria + 1 op hoitotyön johtamisen perusteet (yhteensä 6 op)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1
Opiskelijan teoreettiset tiedot ymmärtää ja soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön jäävät vähäisiksi. Opiskelijan taito kuvata erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua tulee esille hyvin pinnallisesti. Opiskelijan pohdinnassa osoittama ammatillisen identiteetin merkityksen ymmärtäminen hoitotyössä on vähäistä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3
Opiskelija osaa pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osoittaa taitoa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön, mutta ne jäävät vielä irrallisiksi. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua, mutta se jää ulkokohtaiseksi. Opiskelija osoittaa ammatillisen identiteetin pohdintaa ja sen merkityksen merkityksen ymmärtämistä hoitotyössä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5
Opiskelija osaa pohtia laajasti ja monipuolisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä pohdintaa ja ajattelua. Opiskelija osoittaa kriittistä ja arvioivaa ammatillista ajattelua ja hoitotyön merkityksen ymmärtämistä. Opiskelija osaa etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä.