Perhetyön ja lastensuojelun työmenetelmiä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1191-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Mia Ikonen
- Ulla Huhtalo
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SOK18Sosionomikoulutus 18K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Seminaari
- Simulaatio
- Tentti
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee lastensuojelutyön prosessit ja osaa soveltaa perhetyössä ja lastensuojelussa eri sosiaalialan työmenetelmiä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetuksessa käytetään lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, tarinallisuutta, kirjallisuuspiiriä ja ryhmätöitä. Opintojaksolla kuullaan kokemusasiantuntijoita.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu välillä 24.8.-9.10.2020.
Osallistuminen luento-opetukseen ja pienryhmissä tapahtuvaan reflektointiin, kirjallisuuspiiriin ja suulliseen tenttiin.
Sisällöt: LS lain kertaus, ennakkokäsitykset, töissä toisen kotona, kokemusasiantuntijuus, TAHTO (Ammatillisuus, palveluasenne), tunteet työssä, Simulaatio, kirjallisuuspiiri ja suullinen ryhmätentti. Opintojaksolla kuullaan kokemusasiantuntijoita.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa oleva materiaali (muutokset mahdollisia) ja
Luo luottamusta - suojele lasta: https://verkkokoulut.thl.fi/web/suojele-lasta,
Kohti suomalaista systeemistä lastensuojelun toimintamallia. Keskeisiä periaatteita ja reunaehtoja: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/132169/TY%c3%962017_7_Kohti%20suomalaista_040417.pdf?sequence=1,
Ihmissuhteita rakentava ja ylläpitävä lastensuojelu Hackneyn malli ja systeeminen käytäntö lastensuojelutyössä: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131498/URN_ISBN_978-952-302-778-7.pdf?sequence
Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus; https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/132319/Tyo%cc%88paperi_2017_23_netti%20%282%29.pdf?sequence=1
Lasten ja perheiden yksilöllisiin tarpeisiin vastaava perhehoito: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/132434/URN_ISBN_978-952-302-857-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/134616/URN_ISBN_978-952-302-859-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lapsuuden ja nuoruuden etiikka sosiaalialalla, ETENE julkaisu 41: https://etene.fi/documents/1429646/1555962/ETENE-julkaisuja+41+Lapsuuden+ja+nuoruuden+etiikka+sosiaali-+ja+terveysalalla.pdf/3e711c32-e950-4892-bf1b-ee8b9be55769/ETENE-julkaisuja+41+Lapsuuden+ja+nuoruuden+etiikka+sosiaali-+ja+terveysalalla.pdf
KIRJALLISUUSPIIRI, valitse 1 teos seuraavista:
Jari Sinkkonen, Kaisa Tervonen-Arnkill, 2015 : Lapsi uusissa oloissa, tietoa sijaishuollosta ja adoptiosta
Laitala, M. & Puuronen, V. Yhteiskunnan tahra? Koulukotien kasvattien vaietut kokemukset. 2016 Vastapaino. (VUODEN TIEDEKIRJA 2016)
Saukkola K., Laane T., Näe sydämellä luo arvostava yhteys lapseen. Painojussit 2018
Niemi-Järvinen Pirjo (toim.) Iskä, äiskä, omahoitsu ja mä siltaa rakentamassa perhekeskeisen asiakastyön käsikirja lastensuojelun ammattilaisille.
Forsberg H. & Ritala-Koskinen A. . Monen kodin lapset. Lasten monipaikkanen asuminen ja sosiaalityö. Gaudeamus 2018
Riitta Laakso: Ne näki musta Huostassa olevien lasten hyvinvointi ja sijaishuoltoon liittyvät kokemukset. Raportti 1/2019 THL
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ryhmän SOK18M toteutus.
Uusintamahdollisuudet
Viikko 40
Oppimisympäristö
Itsenäinen opiskelu verkossa
Moodle -oppimisympäristö
Lähiopetus LAB-Lappeenrannan kampuksella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä
Sisältö
LS lain kertaus, ennakkokäsitykset, töissä toisen kotona, kokemusasiantuntijuus, TAHTO (Ammatillisuus, palveluasenne), tunteet työssä, simulaatio, kirjallisuuspiiri ja suullinen ryhmätentti. Opintojaksolla kuullaan kokemusasiantuntijoita.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Sosionomiopiskelijoilta edellytetään Perhe lastensuojelun asiakkaana opintojakson hyväksyttyä suorittamista. Avoimen amk:n opiskelijoilta työkokemusta työstä lasten ja perheiden kanssa.
Arviointimenetelmät
Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan reflektiopäivakirjan ja kirjallisuuspiirin hyväksytty suorittaminen ja aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen. Suullinen tentti arvioidaan asteikolla 1-5.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja kokemusasiantuntijoiden tarinoiden tai ammattilaisten kanssa käytyjen keskusteluista saatavan tiedon heikosti. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua. Kirjallisuuspiirin keskustelu on vähäistä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua. Kirjallisuuspiirin keskustelu on aktiivista.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa, kokemusasiantuntijoiden tarinoita ja ammattilaisten kokemuksellien tiedon kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua. Kirjallisuuspiirin keskustelu on aktiivista ja analyyttistä.