Siirry suoraan sisältöön

Oppijana kehittyminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: AY00CG55-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 31.03.2023

Ajoitus

15.05.2023 - 16.07.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 120

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Kaisa Liukko

Ryhmät

  • LLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023, Liiketoimintayksikkö
  • LABKES23KH
    Kesäopinnot 2023 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia oppimiseen liittyviä metataitojaan
- tunnistaa kehittymiskohteita ja vahvuuksiaan
- löytää keinoja kehittää oppimisen taitojaan

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi on jaettu kolmeen osaan. Huomioi siis, että jokaisen moduulin päättymispäivä on deadline kyseisen moduulin tehtäville.
Moduuli I 15.5.-4.6.2023
Moduuli II 5.6.-25.6.2023
Moduuli III 26.6.-16.7.2023

Kurssilla tehdään itsenäistä verkkotyöskentelyä, palautetaan tehtäviä, suoritetaan yksi 10 minuutin moodle-tentti (jonka voi uusia) sekä osallistutaan ryhmäkeskusteluihin. Lisäksi kirjoitetaan oppimispäiväkirjaa, jonka ensimmäinen osa palautetaan Moduuli I:n päätteeksi ja toinen osa Moduuli III:n päätteeksi.

Moduuli I:n oppimispäiväkirja toimii samalla kurssin kynnystehtävänä. Mikäli opiskelija ei palauta sitä ajallaan ensimmäiseen deadlineen mennessä, niin tippuu pois kurssilta.

Kurssilaiset jaetaan pienryhmiin, ja osa tehtävistä toteutuu tämän ryhmän keskusteluina (Moodle keskustelupalstalla), niin että opiskelijalta vaaditaan keskustelunaloitus sekä muiden aloitusten kommentointia. Mikäli ryhmästä tippuu useita opiskelijoita pois, niin ryhmiä voidaan järjestetään uudestaan moduuli I:n päätyttyä.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi on jaettu kolmeen osaan. Huomioi siis, että jokaisen moduulin päättymispäivä on deadline kyseisen moduulin tehtäville.
Moduuli I 15.5.-4.6.2023
Moduuli II 5.6.-25.6.2023
Moduuli III 26.6.-16.7.2023
Kurssi arvioidaan elo-syyskuussa 2023.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali, mm sceencast videot ja tehtävänannot löytyy Moodlesta.

Kurssikirjaa tai kirjoja ei ole erikseen määrätty vaan opiskelija itse hakee tietoa ja valitsee sopivia lähteitä oman tekstinsä ja analyysinsa tueksi. Moodlessa on annettu vinkkejä sopivasta kirjallisuudesta.

Oppimisympäristö

Verkossa Moodle oppimisalustalla. Vuorovaikutus tapahtuu Moodlen keskustelupalstoilla. Aikaan sidottuja tapaamisia ei ole, mutta jokaiselle moduulille on oma deadline.

Sisältö

Kurssilla tarkastellaan omia arvoja ja lähtökohtia opiskelulle, opitaan itsetuntemusta, oppimistyylejä, muistamisen ja motivaation merkitystä ja sekä omia vahvuuksia ja niiden hyödyntämistä. Opintojakso koostuu kolmesta osa-alueesta:

1. Arvot ja itsetuntemus:
Kuka minä olen, mikä motivoi minua, millainen oppija minä olen, millainen oppimishistoria minulla on? Miten pääsen yli aloittamisen vaikeudesta.
2.Motivointikeinoja oppimiseen:
Miten suunnittelen ajankäyttöäni, löydän keskittymiskeinoja ja muistitekniikoita, lukutekniikoita, oman oppimistyylin ja sitä tukevien toimintatapoja sekä itsetunnon vahvistamista.
3. Vahvuudet ja haasteet oppijana:
Lisään itsetuntemustani: omien vahvuuksien ja haasteiden tunnistamista. Case tehtävä, jossa pohdin ryhmädynamiikkaa ja erilaisten vahvuuksien ottamista käyttöön. Reflektoin kurssilla opittuja asioita.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadi edeltävää osaamista. Kurssi on hyödyllinen olitpa opintojesi alku-, keski- tai loppuvaiheessa. Kurssia voi suositella kaikille, jotka ovat kiinnostuneita parantamaan itsetuntemustaan.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty suoritus:
vaadittuihin keskusteluihin on osallistuttu, kurssin tehtävät ja oppimispäiväkirja on palautettu ja niistä käy ilmi tiedon muistamista, ymmärtämistä, soveltamista (juuri sinuun oppijana) sekä analysointia (miten juuri sinä voit oppia paremmin).

Hylätty: mikäli jokin yllä mainituista ei toteudu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Oppimispäiväkirjasta ja muista tehtävistä täytyy käydä ilmi tiedon muistamista, ymmärtämistä, soveltamista (juuri sinuun oppijana) sekä analysointia (miten juuri sinä voit oppia paremmin).