Siirry suoraan sisältöön

Entrepreneurship Experience (10 op)

Toteutuksen tunnus: AY00CC38-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

01.09.2020 - 31.05.2021

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Tourism and Hospitality Management
  • Bachelor's Degree Programme in International Business
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Ville Lehto
  • Outi Katajamäki
  • Tuula Hämäläinen

Opetusryhmät

  • Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HOMA18
    Bachelor's Degree Programme in Tourism and Hospitality Management 18S, Lappeenranta
  • LLPREX20SD
    Saapuvat vaihto-opiskelijat S20, pitkät vaihdot, tietojenkäsittely, Lappeenranta
  • LLPRTO20H
    Täydentävä osaaminen AMK 2020-2021, Liiketoiminta, Lappeenranta
  • IB18
    Bachelor's Degree Programme in International Business 18S, Lappeenranta
  • LLPREX20SH
    Saapuvat vaihto-opiskelijat S20, pitkät vaihdot, hotelli- ja ravintola-ala, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Työpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa osaamisensa yrittäjyyskompetensseista, ja osaa käyttää yrittäjyystaitojaan. Opiskelija kerää kokemusta viestintä- ja organisointiosaamisista, joita tarvitaan tiimi- ja projektityöskentelyssä, ja tiedostaa kehittämistarpeet taidoissaan. Opiskelija voi testata liikeideaansa käytännössä.

Oppimistavoitteet (huomioiden opiskelijan tavoitteet, kiinnostuksen kohteet ja tarjolla olevat projektimahdollisuudet)
- Innovointi- ja projektiosaaminen (ideointi, tiimityö, liiketoimintamallit)
- Tiimi- ja projektityöskentelytaidot (viestintä, organisointi, suunnittelu, toteutus ja seuranta)
- Yritystoiminnan suunnittelu (verkostoituminen, idean testaaminen, toimintasuunnitelma)
- Yritystoiminnan käynnistäminen ja palautteen monitorointi (asiakaskohtaaminen, liikeidean arviointi)
- Tulevaisuuden toimintasuunnitelma ja sen arviointi (liikeidean kehittäminen, yhteistyöverkostot, jatkotoimien suunnittelu)

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Projektit, työpajat, ammattikirjallisuus, kirjallisuusesseet ja muu toteutettavien projektien osaamistarpeita tukeva materiaali.

Syksyn 2020 työpajat pidetään lähitoteutuksina, ja niille järjestetään riittävän suuri tila. Muutokset ovat mahdollisia koronatilanteesta riippuen, ja niistä tiedotetaan kurssin moodlealustalla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ammattikirjallisuus ja muu toteutettavien projektien osaamistarpeita vastaava materiaali.

Sisältö

Tavoitteena on tiimityö- ja työelämä- ja yrittäjyystaitojen kehittäminen sekä teoriatiedon sisäistäminen käytännön projekteissa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Oman alan perusopinnot. Tässä saattaa olla alakohtaisia eroja.

Arviointimenetelmät

Projektisuunnitelmien, -toteutuksen ja -raporttien 360-arviointi sisältäen itseis-, vertais- ja valmentajan arvioinnin sekä asiakaspalautteen. Arvioinnissa tarkastellaan syntyneitä oppeja sekä verkostoja, ja peilataan tuloksia asiakkaan odotuksiin sekä projektisuunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin.

Ammattikirjallisuusesseet arvioidaan yksilöllisesti, haastavuuden, oppien soveltamisen ja oman ammattitaidon kehittymisen kuvauksen perusteella.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Projekti on jäänyt kesken. Tuloksia, projektiraporttia eikä asiakaspalautetta ole.

Essee on aihesisällöltään liian suppea, kuvaus menee ohi aiheen tai jää pelkäksi sisällön referoinniksi.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Projektisuunnitelmassa, -toteutuksessa ja raportoinnissa on selkeitä puutteita. Projekti on kuitenkin tuonut lisäarvoa jollain pääosa-alueella (opit, verkostot, tulokset). Teoriasta saatujen ideoiden hyödyntäminen ei ole selkeästi näkyvää. Projektista on aktiivisesti haettu asiakaspalautetta. Projektiin ja tuloksiin on aidosti sitouduttu ja tämä sitoutuminen on tehty näkyväksi, vaikka itse projektin tulokset jäivätkin heikoiksi.

Esseessä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Projektin esittelyssä ja raportoinnissa kuvataan hyvin suunnittelu, toteutus ja tulokset. Projekti on tuonut lisäarvoa kaikilla pääosa-alueilla (opit, verkostot, tulokset). Yhdellä osa-alueella kehittyminen on voinut olla vahvaa, mutta jollain toisella osa-alueella se jää vähäiseksi. Projektin suunnittelussa ja toteutuksessa on hyödynnetty joitakin teorian synnyttämiä ideoita. Projektista on saatu asiakaspalaute.

Esseessä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Konkreettisten kehittämisideoiden vieminen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Projektin esittelyssä ja raportoinnissa kuvataan hyvin suunnittelu, toteutus ja tulokset. Projekti on tuonut selkeää lisäarvoa arviointikriteerien kaikilla pääosa-alueilla (opit, verkostot, tulokset). Teoriaa on sovellettu monipuolisesti, tai yksittäinen teoriaviitekehys on ohjannut vahvasti suunnittelua ja toteutusta. Ainakin yhdellä osa-alueella kehittyminen on ollut erityisen merkittävää tiimi- tai yksilötasolla. Projektista on saatu laadukas asiakaspalaute, se on analysoitu ja asiakas on yllätetty positiivisesti (ns. wow-efekti).

Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka näitä ideoita voidaan hyödyntää projekteissa.
Opiskelija tekee alan ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.