Minna Ulmala
Minna Ulmala
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011 Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana. (not translated)
Opintojaksolla noudatetaan ammattimaista palvelumuotoiluprosessia, jonka avulla opiskelijatiimit ratkaisevat aidon toimeksiantajan ongelman käyttäjälähtöisesti. Sisältäen: jalkautuminen työelämään ja käyttäjien pariin, projektien tekeminen yhteistyössä organisaatioiden kanssa, itsenäinen toiminta, monialaisessa tiimissä toimiminen hyödyntämällä digitaalisia työkaluja, kirjakeskusteluja sekä perehtymällä kirjallisuuteen ja oppimissopimusta hyödyntäen. HUOM: Toteutuksen aikana tehdään LABin työelämäyhteistyötä, joka edellyttää opiskelijalta salassapito- ja IPR-siirtosopimksen solmimista. (not translated)
Arviointimenetelminä: jatkuva osaamisen havainnointi ja reflektointi, itse- ja vertaisarviointi sekä valmentajien arviointi ja toimeksiantajan edustajan palaute. (not translated)
Finnish
17.01.2023 - 19.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Minna Ulmala, Auli Haarnio, Marjut Suokas
Edeltävä osaaminen: Palvelumuotoilun perusteet (5 op) tai vastaava osaaminen.
Opiskelijat valitaan toteutukselle aiempien opintosuoritusten perustella. (not translated)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja, ei omia projekteja. Epäselvissä tilanteissa ole yhteydessä opettajiin. (not translated)
Yhteistyö toimeksiantajan organisaation kanssa. (not translated)
Opintojakson suorittaminen edellyttää sitoutumista yhteiseen aikatauluun ja tiimityöskentelyyn. Opintojaksoon on varattu TimeEditiin 3 työpäivää / viikko 17.1.-16.5.2023. (not translated)
Monialaisissa tiimeissä, palvelumuotoilun projekteissa, organisaatioissa ja julkisissa tiloissa sekä aitojen käyttäjien parissa. Lähiopetus toteutetaan yhtenä työpäivänä viikossa M19-kampuksella. Lisäksi kenttä- ja projektityöskentelyä kahtena työpäivänä viikossa. Opiskelijatiimit voivat työskennellä yhteisesti sopimallaan tavalla kampuksella sekä verkossa. (not translated)
1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä, eli 20 op laajuinen opintojakso kattaa noin 2/3 opiskelijan kevään tavoiteopintopistemäärästä (30 op), mikä vastaa n. 540 h opiskelijan työtä. Keväälle viikkojen lukumäärällä jaettuna se on noin 30 h viikossa, eli itsenäistä opiskelua ja tiimityötä on tarpeen tehdä lukujärjestykseen merkittyjen aikojen lisäksi. (not translated)
Palvelumuotoiluuun liitytyvät sisällöt: Käyttäjäymmärrys, ideointi, kokeilut, prototyypin rakentaminen, palvelun konseptointi, yhteissuunnittelu, sidosryhmäanalyysi ja sidosryhmän kanssa työskentely, palvelun nykytilan kartoitus, palvelumalli, arvonluonti toimeksiantajalle ja sidosryhmille, palvelun visualisointi ja raportointi. Tiimityöskentelyyn liittyvät sisällöt:Tiimiroolit ja oma vastuu yhteisestä lopputuloksesta, dialogi, oppimissopimuksen laatiminen, reflektiotaito ja positiivinen haastaminen. Projektinhallinta: projektinhallintamenetelmä(t) (not translated)
Opiskelija ei saavuta arviointikriteerit tason 1 osaamisia. (not translated)
Opiskelija osaa: - hyödyntää käyttäjälähtöistä ideointimenetelmää - kuvata monikanavaisuuden käyttäjäkokemuksen muodostumisessa - kuvata, miten kestävän kehityksen periaatteita toteutetaan palvelussa - noudattaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen yksitäisiä käsitteitä - mallintaa ja testata palveluidean prototyypin avulla - kuvata palvelukonseptin toimivuuden ja kyvyn tuottaa arvoa - solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja osallistua palvelumuotoilun työelämäprojektiin - osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä kuvattuaan lähtökohtiaan Tiedollinen osaaminen: Käyttää yksittäisiä käsitteitä Taidollinen osaaminen: - Osallistuu toimintaan ohjeiden mukaan - Käyttää mallin mukaan opittuja työtapoja ja malleja - Kuvaa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen: Toimii ryhmän jäsenenä (not translated)
Opiskelija osaa: - valita sopivan käyttäjälähtöisen ideointi menetelmän ja hyödyntää sitä - selvittää monikanavaisuuden mahdollisuuksia käyttäjäkokemuksen muodostumisessa - selvittää, mitä kestävän kehityksen periaatteita voidaan hyödyntää palvelussa - soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen keskeisiä käsitteitä - mallintaa ja testata palveluidean erilaisten prototyyppien avulla - selvittää palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa - solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia - osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan Tiedollinen osaaminen: Käyttää keskeisiä käsitteitä Taidollinen osaaminen: - Osallistuu toimintaan tavoitteellisesti - Soveltaa opittuja työtapoja ja malleja - Selvittää lähtökohtia, tarpeita ja perusteita Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Toimii tavoitteellisesti ryhmässä (not translated)
Opiskelija osaa: - hyödyntää ja soveltaa erilaisia käyttäjälähtöisiä ideointimenetelmiä - vertailla monikanavaisuuden mahdollisuuksia ja hyödyntää niitä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa - vertailla kestävän kehityksen hyötyjä ja soveltaa niitä palvelussa - hyödyntää muotoiluprosessia palveluiden kehittämisessä ja osaa valita sekä perustella palvelukonseptin luomisessa käytetyt menetelmät ja ideat asiantuntevasti - mallintaa ja testata palveluideoita erilaisten prototyyppien avulla - vertailla erilaisien palvelukonseptien toimivuutta ja niiden kykyä tuottaa arvoa - aktiivisesti solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja organisoida palvelumuotoilun työelämäprojektin tai sen osakokonaisuuksia - osaa vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan Tiedollinen osaaminen: Käyttää käsitteitä loogisesti ja asiantuntevasti Taidollinen osaaminen: - Esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja - Osaa valita, perustella ja soveltaa opittuja työtapoja ja malleja - Vertailee eri vaihtoehtoja Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Organisoi ryhmän toimintaa (not translated)