•   Service Design Studio AM00CM90-3001 18.01.2022-19.05.2022  20 credits  (MLTIKOP20S, ...) +-
    Name of lecturer(s)

    Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu

    Learning material and recommended literature

    Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011 Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana. (not translated)

    Implementation and methods of teaching

    Opintojaksolla noudatetaan ammattimaista palvelumuotoiluprosessia, jonka avulla opiskelijatiimit ratkaisevat aidon toimeksiantajan ongelman käyttäjälähtöisesti. Sisältäen: jalkautuminen työelämään ja käyttäjien pariin, projektien tekeminen yhteistyössä organisaatioiden kanssa, itsenäinen toiminta, monialaisessa tiimissä toimiminen hyödyntämällä digitaalisia työkaluja, dialogitreenejä, kirjakeskusteluja sekä perehtymällä kirjallisuuteen ja oppimissopimusta hyödyntäen. HUOM: Toteutus on LABin innovaatioammattikorkeakoulustrategian mukainen täydentävän osaamisen pilotti, joten muutokset toteutuskuvaukseen ovat mahdollisia. Toisaalta pääset opiskelemaan LABin opetuksen kehityksen kärjessä olevassa opintojaksossa ja palautetta antamalla vaikuttamaan opetuksen kehittymiseen. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Arviointimenetelminä: jatkuva osaamisen havainnointi, itse- ja vertaisarviointi sekä valmentajien arviointi ja toimeksiantajan edustajan palaute. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    18.01.2022 - 19.05.2022

    Enrollment date

    19.11.2021 - 09.01.2022

    Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.

    Group(s)
    • MLTIKOP20S
    • MLTITO21H
    • MLTIPAL21K
    • MLABTO21H
    Seats

    0 - 40

    Unit, in charge

    Institute of Design and Fine Arts (LAB)

    Small group(s)
    • Z2 PalMuStudio (Size: 0.
    Teacher(s)

    Minna Ulmala, Sara Ikävalko, Milla Mäkinen, Auli Haarnio

    Additional information for students: previous knowledge etc.

    Edeltävä osaaminen: Palvelumuotoilun perusteet (5 op) tai vastaava osaaminen.
    Opiskelijat valitaan toteutukselle aiempien opintosuoritusten perustella. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Bachelor's Degree Programme in Service Design

    Unit location

    Lahti Campus

    R&D proportion

    15 credits

    Assessment methods

    1-5

    Alternative completion methods

    Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja, ei omia projekteja. Epäselvissä tilanteissa ole yhteydessä opettajiin. (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    Yhteistyö toimeksiantajan organisaation kanssa. (not translated)

    Timing and attendance

    Opintojakson suorittaminen edellyttää sitoutumista yhteiseen aikatauluun ja tiimityöskentelyyn. (not translated)

    Learning environment

    Monialaisissa tiimeissä, palvelumuotoilun projekteissa, organisaatioissa ja julkisissa tiloissa sekä aitojen käyttäjien parissa. Opetus ja ohjaus toteutetaan pääosin verkossa. Tammikuussa opintojaksoon sisältyy muutamia lähipäiviä. Kenttätyöskentely kentällä. Opiskelijatiimit voivat työskennellä kampuksella sekä verkossa. (not translated)

    Students use of time and workload

    1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä, eli 20 op laajuinen opintojakso kattaa noin 2/3 opiskelijan kevään tavoiteopintopistemäärästä (30 op), mikä vastaa n. 540 h opiskelijan työtä. Keväälle viikkojen lukumäärällä jaettuna se on noin 30 h viikossa, eli itsenäistä opiskelua ja tiimityötä on tarpeen tehdä lukujärjestykseen merkittyjen aikojen lisäksi. (not translated)

    Contents

    Palvelumuotoiluuun liitytyvät sisällöt: Käyttäjäymmärrys, ideointi, kokeilut, prototyypin rakentaminen, palvelun konseptointi, yhteissuunnittelu, sidosryhmäanalyysi ja sidosryhmän kanssa työskentely, palvelun nykytilan kartoitus, palvelumalli, arvonluonti toimeksiantajalle ja sidosryhmille, palvelun visualisointi ja raportointi. Tiimityöskentelyyn liittyvät sisällöt:Tiimiroolit ja oma vastuu yhteisestä lopputuloksesta, dialogi, oppimissopimuksen laatiminen, reflektiotaito ja positiivinen haastaminen. Projektinhallinta: projektinhallintamenetelmä(t) (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Opiskelija ei saavuta arviointikriteerit tason 1 osaamisia. (not translated)

    Assessment criteria - level 1

    Opiskelija osaa: - hyödyntää käyttäjälähtöistä ideointimenetelmää - kuvata monikanavaisuuden käyttäjäkokemuksen muodostumisessa - kuvata, miten kestävän kehityksen periaatteita toteutetaan palvelussa - noudattaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen yksitäisiä käsitteitä - mallintaa ja testata palveluidean prototyypin avulla - kuvata palvelukonseptin toimivuuden ja kyvyn tuottaa arvoa - solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja osallistua palvelumuotoilun työelämäprojektiin - osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä kuvattuaan lähtökohtiaan Tiedollinen osaaminen: Käyttää yksittäisiä käsitteitä Taidollinen osaaminen: - Osallistuu toimintaan ohjeiden mukaan - Käyttää mallin mukaan opittuja työtapoja ja malleja - Kuvaa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen: Toimii ryhmän jäsenenä (not translated)

    Assessment criteria - level 3

    Opiskelija osaa: - valita sopivan käyttäjälähtöisen ideointi menetelmän ja hyödyntää sitä - selvittää monikanavaisuuden mahdollisuuksia käyttäjäkokemuksen muodostumisessa - selvittää, mitä kestävän kehityksen periaatteita voidaan hyödyntää palvelussa - soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen keskeisiä käsitteitä - mallintaa ja testata palveluidean erilaisten prototyyppien avulla - selvittää palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa - solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia - osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan Tiedollinen osaaminen: Käyttää keskeisiä käsitteitä Taidollinen osaaminen: - Osallistuu toimintaan tavoitteellisesti - Soveltaa opittuja työtapoja ja malleja - Selvittää lähtökohtia, tarpeita ja perusteita Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Toimii tavoitteellisesti ryhmässä (not translated)

    Assessment criteria - level 5

    Opiskelija osaa: - hyödyntää ja soveltaa erilaisia käyttäjälähtöisiä ideointimenetelmiä - vertailla monikanavaisuuden mahdollisuuksia ja hyödyntää niitä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa - vertailla kestävän kehityksen hyötyjä ja soveltaa niitä palvelussa - hyödyntää muotoiluprosessia palveluiden kehittämisessä ja osaa valita sekä perustella palvelukonseptin luomisessa käytetyt menetelmät ja ideat asiantuntevasti - mallintaa ja testata palveluideoita erilaisten prototyyppien avulla - vertailla erilaisien palvelukonseptien toimivuutta ja niiden kykyä tuottaa arvoa - aktiivisesti solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja organisoida palvelumuotoilun työelämäprojektin tai sen osakokonaisuuksia - osaa vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan Tiedollinen osaaminen: Käyttää käsitteitä loogisesti ja asiantuntevasti Taidollinen osaaminen: - Esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja - Osaa valita, perustella ja soveltaa opittuja työtapoja ja malleja - Vertailee eri vaihtoehtoja Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Organisoi ryhmän toimintaa (not translated)