Sara Ikävalko
Sara Ikävalko
1. Lehteile Oman kotikaupunkisi strategia 2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana. Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville. 3. Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa? Kesto 55 min. Suosittelen koko sarjaa. 4. Kuuntele Ympäristöministeriön Uusi kaava podcastin jakso nr. 4. : Kaupunkisuunnittelun lyhyt oppimäärä – miten voin vaikuttaa ympäristööni? https://ym.fi/uusikaava. Suosittelen koko sarjaa. Ajankäyttö: Ennakkotehtävät n. 20 h. (not translated)
Mitä? • Kaupunkilaisten tarpeet ja odotukset ovat muuttuneet. On etsittävä uudenlaisia käyttäjälähtöisiä ratkaisuja tuottaa palveluja joustavammin ja kohdennetummin. • Kaupunkimuotoilu on systemaattinen tapa lähestyä palveluiden innovointia ja kehittämistä yhtä aikaa sekä analyyttisesti että intuitiivisesti. Kokeilut ja yhteiskehittäminen ovat tärkeä osa kehittämistä. • Kaupunki- ja Palvelumuotoilun avulla saavutetaan laadukkaampi palveluja, tyytyväisempiä asiakkaita ja työntekijöitä sekä tehokkaampia prosesseja. • Studio kasvattaa ymmärrystä yhteiskehittämisestä, kaupunki ja palvelumuotoilusta –ja kaupunkikehittämisen prosesseista. Lisäksi kirkastetaan, mitä konkreettista hyötyä muotoilusta kaupunkiorganisaatiossa voi olla. • Studiossa on käytännönläheinen ote, teoreettisia kokonaisuuksia unohtamatta. Aihetta käsitellään esimerkkien keinoin, sekä käytännössä kehitetään aluekehityksen kokonaisuuksia kaupunkimuotoilun avulla. Sisältö: • Mitä on muotoiluajattelu? Miksi kaupunkeja ja yhteiskuntaa muotoillaan? • Mitä on kaupunkimuotoilu ja mitesse eroaa palvelumuotoilusta ja mitä uutta se tuo kaupunkien kehittämiseen? • Asiakas- ja ihmislähtöisyys • Asiakaskokemuksen merkitys ja rakentaminen • Mitä palvelumuotoilu tarkoittaa julkisella sektorilla? Mitä hyötyjä se tuo? • Miten muotoilua tehdään julkishallinnossa? • Kaupunki - ja Palvelumuotoilun prosessi, työote ja menetelmiä • KAupunki- ja Palvelumuotoilun hankinta • Esimerkkejä palvelumuotoilun hyödyntämisestä julkisella sektorilla
Lehtorin arviointi, ryhmä-arviointi ja itsearviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä. (not translated)
Finnish
01.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.
15 - 30
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Sara Ikävalko, MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Milla Mäkinen, Linda Vanni
Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti. (not translated)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
10 credits
1-5
Lähtökohtaisesti projektimuotoiset toteutukset tehdään opintojaksolla. Poikkeustilanteessa tarkastellaan mahdollisuutta kirjallisuuteen, käyttäjätutkimukseen ja case-esimerkkeihin perustuvaan tutkimustyöhön tai muuhun vaihtoehtoiseen tehtävään. Työstä tehdään referaatti ja aineisto presentoidaan opintojaksolla ja muoissa tarvittavissa yhteyksissä. (not translated)
Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle, LAB Muotiluinstituutille ja muille yhteistyötahoille. Työtunti määrä 550 tuntia / toteutus. (not translated)
- (not translated)
Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle. Kaupunkimuotoilun studion työtunnit lukukauden aikana 550 tuntia, 8 tuntia / päivä. Opetus- ja työskentelypäivät tiistait, torstait ja perjantait. (not translated)
Etätyöskentely, Kenttätyö sidosryhmien kohteissa, LAB-ammattikorkeakoulu &LUT -yliopisto, vierailut ja seminaarit, sekä verkkoympäristö. (not translated)
Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle. Kaupunkimuotoilun studion työtunnit lukukauden aikana 550 tuntia, 8 tuntia / päivä. Opetus- ja työskentelypäivät tiistait, torstait ja perjantait. (not translated)
Löytyy Moodlesta. (not translated)
Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti. (not translated)
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti osaa rakentaa yhteistyösuhteita osaa johtaa erilaisia prosesseja - osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla - osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja - osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa - osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti - osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja (not translated)
osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti - osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa - osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa - osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa - osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti - osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa (not translated)
osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa --- - osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi - osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja - osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti - osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta - osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja (not translated)