•   Urban Design and Public Services Design Studio AM00CM61-3002 01.09.2022-16.12.2022  15 credits  (MLTIPAL21K) +-
    Name of lecturer(s)

    Sara Ikävalko

    Learning material and recommended literature

    1. Lehteile Oman kotikaupunkisi strategia 2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana. Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville. 3. Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa? Kesto 55 min. Suosittelen koko sarjaa. 4. Kuuntele Ympäristöministeriön Uusi kaava podcastin jakso nr. 4. : Kaupunkisuunnittelun lyhyt oppimäärä – miten voin vaikuttaa ympäristööni? https://ym.fi/uusikaava. Suosittelen koko sarjaa. Ajankäyttö: Ennakkotehtävät n. 20 h. (not translated)

    Implementation and methods of teaching

    Mitä? • Kaupunkilaisten tarpeet ja odotukset ovat muuttuneet. On etsittävä uudenlaisia käyttäjälähtöisiä ratkaisuja tuottaa palveluja joustavammin ja kohdennetummin. • Kaupunkimuotoilu on systemaattinen tapa lähestyä palveluiden innovointia ja kehittämistä yhtä aikaa sekä analyyttisesti että intuitiivisesti. Kokeilut ja yhteiskehittäminen ovat tärkeä osa kehittämistä. • Kaupunki- ja Palvelumuotoilun avulla saavutetaan laadukkaampi palveluja, tyytyväisempiä asiakkaita ja työntekijöitä sekä tehokkaampia prosesseja. • Studio kasvattaa ymmärrystä yhteiskehittämisestä, kaupunki ja palvelumuotoilusta –ja kaupunkikehittämisen prosesseista. Lisäksi kirkastetaan, mitä konkreettista hyötyä muotoilusta kaupunkiorganisaatiossa voi olla. • Studiossa on käytännönläheinen ote, teoreettisia kokonaisuuksia unohtamatta. Aihetta käsitellään esimerkkien keinoin, sekä käytännössä kehitetään aluekehityksen kokonaisuuksia kaupunkimuotoilun avulla. Sisältö: • Mitä on muotoiluajattelu? Miksi kaupunkeja ja yhteiskuntaa muotoillaan? • Mitä on kaupunkimuotoilu ja mitesse eroaa palvelumuotoilusta ja mitä uutta se tuo kaupunkien kehittämiseen? • Asiakas- ja ihmislähtöisyys • Asiakaskokemuksen merkitys ja rakentaminen • Mitä palvelumuotoilu tarkoittaa julkisella sektorilla? Mitä hyötyjä se tuo? • Miten muotoilua tehdään julkishallinnossa? • Kaupunki - ja Palvelumuotoilun prosessi, työote ja menetelmiä • KAupunki- ja Palvelumuotoilun hankinta • Esimerkkejä palvelumuotoilun hyödyntämisestä julkisella sektorilla

    Assessment methods and criteria

    Lehtorin arviointi, ryhmä-arviointi ja itsearviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    01.09.2022 - 16.12.2022

    Enrollment date

    01.07.2022 - 04.09.2022

    Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.

    Group(s)
    • MLTIPAL21K
    Seats

    15 - 30

    Unit, in charge

    Institute of Design and Fine Arts (LAB)

    Small group(s)
    • Luennot 1 (Size: 0.
    Teacher(s)

    Sara Ikävalko, MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Milla Mäkinen, Linda Vanni

    Additional information for students: previous knowledge etc.

    Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
    Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Bachelor's Degree Programme in Service Design

    Unit location

    Lahti Campus

    R&D proportion

    10 credits

    Assessment methods

    1-5

    Alternative completion methods

    Lähtökohtaisesti projektimuotoiset toteutukset tehdään opintojaksolla. Poikkeustilanteessa tarkastellaan mahdollisuutta kirjallisuuteen, käyttäjätutkimukseen ja case-esimerkkeihin perustuvaan tutkimustyöhön tai muuhun vaihtoehtoiseen tehtävään. Työstä tehdään referaatti ja aineisto presentoidaan opintojaksolla ja muoissa tarvittavissa yhteyksissä. (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle, LAB Muotiluinstituutille ja muille yhteistyötahoille. Työtunti määrä 550 tuntia / toteutus. (not translated)

    Dates for exams and retakes

    - (not translated)

    Timing and attendance

    Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle. Kaupunkimuotoilun studion työtunnit lukukauden aikana 550 tuntia, 8 tuntia / päivä. Opetus- ja työskentelypäivät tiistait, torstait ja perjantait. (not translated)

    Learning environment

    Etätyöskentely, Kenttätyö sidosryhmien kohteissa, LAB-ammattikorkeakoulu &LUT -yliopisto, vierailut ja seminaarit, sekä verkkoympäristö. (not translated)

    Students use of time and workload

    Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle. Kaupunkimuotoilun studion työtunnit lukukauden aikana 550 tuntia, 8 tuntia / päivä. Opetus- ja työskentelypäivät tiistait, torstait ja perjantait. (not translated)

    Contents

    Löytyy Moodlesta. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti. (not translated)

    Assessment criteria - level 1

    osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti osaa rakentaa yhteistyösuhteita osaa johtaa erilaisia prosesseja - osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla - osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja - osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa - osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti - osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja (not translated)

    Assessment criteria - level 3

    osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti - osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa - osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa - osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa - osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti - osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa (not translated)

    Assessment criteria - level 5

    osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa --- - osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi - osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja - osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti - osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta - osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja (not translated)