•   Illustration Studio AM00CM55-3001 01.01.2023-31.07.2023  20 credits  (MLTIGR21S) +-
    Name of lecturer(s)

    Anna Sailamaa

    Learning material and recommended literature

    Congdon, Lisa (2019): Find Your Artistic Voice. (Chronicle Books) Congdon, Lisa (2014): Art, Inc. - The Essential Guide for Building Your Career as an Artist. (Chronicle Books) Fig, Taylor (2010): How to Create a Portfolio & Get Hired: A Guide for Graphic Designers and Illustrators. (Laurence King Publishing) Perry, Michael (2007): Hand Job: A Catalog of Type. (Princeton Architectural Press) Salisbury, Martin (2022): Drawing for Illustration (Thames & Hudson) Salisbury, Martin (2015): One Hundred Great Children’s Picture books (Laurence King Publishing) Salisbury, Martin (2012): Children’s Picture books: The Art of Visual Storytelling (Laurence King Publishing) Stern, Simon (2008): Illustrator’s Guide to Law and Business Practice. The Graphic Artists Guild Handbook: Pricing & Ethical Guidelines Abel, Jessica & Madden, Matt (2008): Drawing Words & Writing Pictures: making comics from manga to graphic novels. (First Second.) Abel, Jessica & Madden, Matt (2012):Mastering Comics. (First Second.) Barry, Lynda (2014): Syllabus. (Drawn & Quarterly.) Brunetti, Ivan (2011): Cartooning: Philosophy and Practice. (Yale University Press) McCloud, Scott (2000): Reinventing Comics: How Imagination and Technology Are Revolutionizing an Art Form. (Harper) McCloud, Scott (2006): Making Comics: Storytelling secrets of comics, manga and graphic novels. (Harper) Watson, Esther & Todd, Mark (2006): Whatcha Mean, What's a Zine? (Houghton Mifflin Harcourt) Bang, Molly (2016): Picture This. (Chronicle Books) Berger, John (1972): Ways of Seeing. (Penguin Classics) Cameron, Julia (1992): The Artist's Way

    Implementation and methods of teaching

    Opetus ja ohjaus tapahtuu lukujärjestyksen mukaisesti lähiopetuksena kampuksella ryhmätapaamisissa, opetukselle merkattuina päivämäärinä ja kellonaikoina. Opetusta tai ohjausta ei anneta yksilöohjauksessa tai opetuksen aikatauluista poikkeavina aikoina. Osallistuminen aloituskerralle on pakollista ja edellytys osallistumiselle. Opetus sisältää luentoja, itsenäistä työskentelyä, mahdollisia museovierailuja, kritiikki- ja keskustelutilaisuuksia sekä luku-, kirjoitus- ja tutkimustehtäviä. Ryhmätapaamiset koostuvat luennoista ja käytännön harjoituksista. Luennot sijoittuvat yleensä päivän alkuun (n. klo 9–11) ja käytännön osuus, harjoitustyöt, sijoittuvat iltapäiville (n. klo 12–16). Aikataulu muuttuu joustavammaksi opetuksen edetessä. Oppiminen tapahtuu tehtävälähtöisesti, yksilö- ja pienryhmätyöskentelynä. Työskentelyssä käytetään eri menetelmiä ja harjoitustyöt perustuvat vaihteleviin tekniikkoihin. Harjoitustöissä käytetyt tekniikat voi valita vapaasti oman osaamisen ja omien työvälineiden mukaisesti, kuitenkin niin että valmiit harjoitukset vastaavat tehtävänantoja. Omien poissaolojen aikana oppilas itse selvittää poissaolon aikana annetun opetuksen sisällön ja toteuttaa annetut harjoitustehtävät ja/tai tekee itse ehdotuksen korvaavista harjoituksista. Opettaja ei suunnittele tai ohjeista opiskelijalle opiskelijan omia poissaoloja korvaavia tehtäviä. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Arviointikriteereitä ovat opiskelijan motivoituneisuus, visuaalinen suuntautuneisuus, oman osaamisen osoittaminen ja aktiivinen osallistuminen opetukseen. Osaamista arvioidaan sillä perusteella, miten opiskelija on saavuttanut oppimiselle ja osaamiselle asetetut tavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan mm. harjoitustöiden, tuntiaktiivisuuden, läsnäolon ja oppimispäiväkirjan perusteella. Arviointi painottaa osaamista ja sen esiin tuomista, ei suorittamista. Tehtäväkohtaiset osaamistavoitteet on määritelty harjoituskohtaisesti. Arviointi perustuu opiskelijan tekemiin näyttöihin ja näytöt ovat pääosin harjoitustöitä. Toteutuksen aikana on yhteisiä, koko ryhmän kanssa käytäviä palautekeskusteluja, joiden aikana opiskelijalla on mahdollisuus suusanallisesti sekä tehtyjen harjoitustöiden kautta todentaa omaa osaamistaan. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    01.01.2023 - 31.07.2023

    Enrollment date

    21.11.2022 - 08.01.2023

    Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.

    Group(s)
    • MLTIGR21S
    Seats

    10 - 23

    Unit, in charge

    Institute of Design and Fine Arts (LAB)

    Small group(s)
    • Harjoitukset 1 (Size: 0.
    Teacher(s)

    Anna Sailamaa, - LAB_virtuaaliopettaja_GR_01

    Additional information for students: previous knowledge etc.

    Kuvitusstudioon hakeutuvalla opiskelija tulee olla riittävät kuvakerronnalliset valmiudet ja hyväksytyt suoritukset ainakin seuraavista taideperustan toteutuksista: Visuaalinen suunnittelu (5 op) sekä Väri, muoto ja sommittelu (5 op). GR-opiskelijoilla tulee lisäksi olla hyväksytty suoritus toteutuksesta Kuvittamisen perusteet (5 op).

    Lisäksi opiskelijan on hyvä hallita InDesignin, Illustratorin ja Photoshopin perusteet. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design

    Unit location

    Lahti Campus

    Assessment methods

    1-5

    Alternative completion methods

    Opiskelija voi halutessaan opiskella asiasisällöt myös itsenäisesti, tällöin opiskelija itse tekee kirjallisen ehdotuksen, jonka opettaja hyväksyy. Itsenäisesti ja/tai poikkeavilla tavoilla suoritettu toteutus arvioidaan asteikolla HYV /HYL. Opiskelijan laatiman ehdotuksen tulee olla tarkka suunnitelman siitä, millä tavoin opiskelija saavuttaa toteutukselle asetetut sisällöt ja oppimistavoitteet. Suunnitelman tulee sisältää myös tehtäväkohtaiset tuntimäärät. Opettaja ei anna yksilöohjausta tai sanallista palautetta itsenäisesti opiskellusta toteutuksesta. Opetukseen liittyvät keskustelut käydään ryhmäkohtaisesti kontaktiopetuksen yhteydessä. (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    TKI-toiminta (not translated)

    Dates for exams and retakes

    Opiskelija voi uusia hylätyn opintosuorituksen ja saada hyväksytyn arvosanan suorittamalla opintojakson kokonaan uudelleen. Mikäli opiskelijalla on jo arvosana ja hän haluaa korkeamman arvosanan, voi opiskelija korottaa arvosanaa suorittamalla opintojakson kokonaan uudelleen. Poikkeustapauksista voidaan sopia tapauskohtaisesti opettajan kanssa. (not translated)

    Timing and attendance

    - n. 32 kpl ryhmätapaamisia -> hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa - itsenäistä työtä (n. 10 -15 tuntia per harjoitus) -> hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien harjoitusten palauttamista (not translated)

    Learning environment

    Lähiopetus (not translated)

    Students use of time and workload

    Toteutus sisältää yhteensä 20 opintopistettä eli 540 tuntia opiskelijan työtä (1 opintopiste = noin 27 opiskelijan työtä) - noin 320 - 360 tuntia ryhmätapaamisia -> hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa - noin 220 - 180 tuntia itsenäistä työtä (n. 10 -15 tuntia per harjoitus) -> hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien harjoitusten palauttamista (not translated)

    Contents

    Kuvitusstudiossa opiskelija haastetaan pohtimaan omaa kuvallista ajatteluaan sekä tutkimaan ja etsimään omaa visuaalista muotokieltään ja kuvittajaidentiteettiään eri tekniikoita ja medioita käyttäen. Opiskelija tutustuu kuvituksen eri osa-alueisiin ja oppii niitä teknisiä ja tiedollisia valmiuksia, joita kuvittajana toimiminen edellyttää. Käsiteltävät osa-alueet tulevat kattamaan perinteisempien kuvitustekniikoiden ja digitaalisen kuvituksen lisäksi myös liikkuva kuvitusta ja animaatiota. Opiskelijaa tuetaan muodostamaan näkemys siitä, mihin suuntaan hän haluaa itseään ja ilmaisuaan kuvittajana kehittää ja mitkä ovat tähän parhaat, luontevimmat ja opiskelijaa itseään inspiroivimmat työvälineet. Opiskelija syventää osaamistaan ja näkemystään kuvittamisesta itsenäisesti toteutettavan produktion ja asiakastyöskentelyn kautta sekä oppii niitä käytännön valmiuksia, joita kuvittajan ammatissa toimiminen vaatii. Opetus haastaa opiskelijat arvioimaan kurssilla omia ja muiden ideoita sekä ymmärtämään eri toimintaympäristöjen työlle asettamat haasteet. (not translated)