Anna Sailamaa
Anna Sailamaa
Congdon, Lisa (2019): Find Your Artistic Voice. (Chronicle Books) Congdon, Lisa (2014): Art, Inc. - The Essential Guide for Building Your Career as an Artist. (Chronicle Books) Fig, Taylor (2010): How to Create a Portfolio & Get Hired: A Guide for Graphic Designers and Illustrators. (Laurence King Publishing) Perry, Michael (2007): Hand Job: A Catalog of Type. (Princeton Architectural Press) Salisbury, Martin (2022): Drawing for Illustration (Thames & Hudson) Salisbury, Martin (2015): One Hundred Great Children’s Picture books (Laurence King Publishing) Salisbury, Martin (2012): Children’s Picture books: The Art of Visual Storytelling (Laurence King Publishing) Stern, Simon (2008): Illustrator’s Guide to Law and Business Practice. The Graphic Artists Guild Handbook: Pricing & Ethical Guidelines Bang, Molly (2016): Picture This. (Chronicle Books) Berger, John (1972): Ways of Seeing. (Penguin Classics) Cameron, Julia (1992): The Artist's Way
Opetus ja ohjaus tapahtuu lukujärjestyksen mukaisesti lähiopetuksena kampuksella ryhmätapaamisissa, opetukselle merkattuina päivämäärinä ja kellonaikoina. Opetusta tai ohjausta ei anneta yksilöohjauksessa tai opetuksen aikatauluista poikkeavina aikoina. Osallistuminen aloituskerralle on pakollista ja edellytys osallistumiselle. Opetus sisältää luentoja, itsenäistä työskentelyä, mahdollisesti museovierailun, kritiikki- ja keskustelutilaisuuksia sekä luku-, kirjoitus- ja tutkimustehtäviä. Ryhmätapaamiset koostuvat luennoista ja käytännön harjoituksista. Luennot sijoittuvat yleensä päivän alkuun (n. klo 9–11) ja käytännön osuus, harjoitustyöt, sijoittuvat iltapäiville (n. klo 12–16). Aikataulu muuttuu joustavammaksi opetuksen edetessä. Oppiminen tapahtuu tehtävälähtöisesti, yksilö- ja pienryhmätyöskentelynä. Työskentelyssä käytetään eri menetelmiä ja harjoitustyöt perustuvat vaihteleviin tekniikkoihin. Harjoitustöissä käytetyt tekniikat voi valita vapaasti oman osaamisen ja omien työvälineiden mukaisesti, kuitenkin niin että valmiit harjoitukset vastaavat tehtävänantoja. Omien poissaolojen aikana oppilas itse selvittää poissaolon aikana annetun opetuksen sisällön ja toteuttaa annetut harjoitustehtävät ja/tai tekee itse ehdotuksen korvaavista harjoituksista. Opettaja ei suunnittele tai ohjeista opiskelijalle opiskelijan omia poissaoloja korvaavia tehtäviä. (not translated)
Arviointikriteereitä ovat opiskelijan motivoituneisuus, visuaalinen suuntautuneisuus, oman osaamisen osoittaminen ja aktiivinen osallistuminen opetukseen. Osaamista arvioidaan sillä perusteella, miten opiskelija on saavuttanut oppimiselle ja osaamiselle asetetut tavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan mm. harjoitustöiden, tuntiaktiivisuuden, läsnäolon ja oppimispäiväkirjan perusteella. Arviointi painottaa osaamista ja sen esiin tuomista, ei suorittamista. Tehtäväkohtaiset osaamistavoitteet on määritelty harjoituskohtaisesti. Arviointi perustuu opiskelijan tekemiin näyttöihin ja näytöt ovat pääosin harjoitustöitä. Toteutuksen päätteeksi on yksi yhteinen, koko ryhmän kanssa käytävä palautekeskustelu, jonka aikana jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus suusanallisesti sekä tehtyjen harjoitustöiden kautta todentaa omaa osaamistaan. (not translated)
Finnish
01.01.2023 - 30.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.
10 - 22
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Anna Sailamaa
Opiskelijalla tulee olla riittävät kuvakerronnalliset valmiudet ja hyväksytyt suoritukset tai samanaikaisesti käynnissä olevat opinnot seuraavista taideperustan toteutuksista: Visuaalinen suunnittelu (5 op) sekä Väri, muoto ja sommittelu (5 op).
Lisäksi opiskelijan on hyvä hallita InDesignin, Illustratorin ja Photoshopin perusteet. (not translated)
Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
1-5
Opiskelija voi halutessaan opiskella asiasisällöt myös itsenäisesti, tällöin opiskelija itse tekee kirjallisen ehdotuksen, jonka opettaja hyväksyy. Itsenäisesti ja/tai poikkeavilla tavoilla suoritettu toteutus arvioidaan asteikolla HYV /HYL. Opiskelijan laatiman ehdotuksen tulee olla tarkka suunnitelman siitä, millä tavoin opiskelija saavuttaa toteutukselle asetetut sisällöt ja oppimistavoitteet. Suunnitelman tulee sisältää myös tehtäväkohtaiset tuntimäärät. Opettaja ei anna yksilöohjausta tai sanallista palautetta itsenäisesti opiskellusta toteutuksesta. Opetukseen liittyvät keskustelut käydään ryhmäkohtaisesti kontaktiopetuksen yhteydessä. (not translated)
TKI-toiminta (not translated)
Opiskelija voi uusia hylätyn opintosuorituksen ja saada hyväksytyn arvosanan suorittamalla opintojakson kokonaan uudelleen. Mikäli opiskelijalla on jo arvosana ja hän haluaa korkeamman arvosanan, voi opiskelija korottaa arvosanaa suorittamalla opintojakson kokonaan uudelleen. Poikkeustapauksista voidaan sopia tapauskohtaisesti opettajan kanssa. (not translated)
Toteutus sisältää: - n. 80 tuntia ryhmätapaamisia -> hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa - n. 55 tuntia itsenäistä työtä (n. 10 -15 tuntia per harjoitus) -> hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien harjoitusten palauttamista (not translated)
Lähiopetus (not translated)
Toteutus sisältää: - n. 80 tuntia ryhmätapaamisia -> hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa - n. 55 tuntia itsenäistä työtä (n. 10 -15 tuntia per harjoitus) -> hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien harjoitusten palauttamista (not translated)
Toteutus auttaa opiskelijaa hahmottamaan omaa kuvittajaidentiteettiä ja tukee opiskelijan omaa persoonallista tapaa ajatella ja tulkita asioita visuaalisesti. Toteutuksen aikana opiskelijan kuvakerronnallisia valmiudet niin yksittäisten kuvitusten kuin laajojen kuvituskokonaisuuksien kohdalla kasvavat. Harjoitustyöt lisäävät opiskelijan ymmärrystä kuvituksesta kommunikaation välineenä niin kaupallisissa kuin epäkaupallisissa yhteyksissä. Opetus avartaa opiskelijan ymmärrystä kuvituksen eri osa-alueiden ja genrejen ominaispiirteistä, kohderyhmistä, toimintaperiaatteista ja vaatimuksista. Harjoitustyöt kehittävät opiskelijan ymmärrystä hahmosuunnittelusta, sarjallisesta kuvittamisesta, tarinankerronnasta sekä tekstin ja kuvan vuorovaikutuksesta. (not translated)