Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöinen innovaatioprojekti (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00BW47-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 25

Koulutus

  • Pakkaus- ja brändimuotoilun koulutus (2020)

Opettaja

  • Oona Casalegno
  • Noora Nylander

Vastuuopettaja

Jorma Lehtonen

Opetusryhmät

  • Z1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIPAMU20S
    Pakkaus- ja brändimuotoilun koulutus 20S Lahti

Pienryhmät

  • Z1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata käyttäjälähtöisen innovaatioprosessin toimintaperiaatteita
- kehittää vuorovaikutteisesti ja käyttäjälähtöisesti uusia tuotteita ja palveluita
- kertoa innovaatioprosessiin liittyvistä kehittämismenetelmistä sekä toiminta- ja arviointimallista
- soveltaa menetelmiä ja malleja käytännön innovaatioprosesseissa.
- monialaisen työryhmän jäsenenä innostaa muita mukaan tavoitteelliseen toimintaan

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi tulisi suorittaa käyttäjälähtöinen suunnittelu -teoriakurssin jälkeen, tai käyttäjälähtöiset metodit tulisi hallita ennen tätä projektikurssia.

Kurssi toteutetaan ohjattuna pienryhmätyöskentelynä ja mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä yrityksen tai yhteisön kanssa. Opiskelija oppii ryhmänsä kanssa suunnittelemaan ja toteuttamaan käyttäjälähtöisiä tiedonhankintatapoja ja niiden pohjalta kehittämään innovatiivisia ratkaisuja havaittuihin epäkohtiin. Kurssi sisältää ryhmätyöskentelyn lisäksi yksilötehtäviä ja yhteisiä oppimishetkiä.

Muiden kuunteleminen, ymmärtäminen, empatiakyky, yhteistyötaidot sekä esiintymistaidot harjaantuvat tällä käytännönläheisellä kurssilla. Kurssi painottuu luento-opetuksen sijaan vuorovaikutteiseen havainnointiin ja tekemiseen. Kurssi etenee vaiheittain ja se toteutetaan pääosin pienryhmätyönä. Opiskelija syventää ymmärrystään käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin eri vaiheista käytännön kautta. Opetus koostuu kaikille annetusta kontakti-/virtuaaliopetuksesta ja pienryhmäohjauksesta. Koska keskiössä ovat käyttäjät, osa ryhmien ajasta kuuluu kentällä (field) tai verkossa (online) vuorovaikutuksessa käyttäjien kanssa.

Käyttäjiä osallistavia menetelmiä kannustetaan käyttämään koko projektin ajan. Opiskelijoilta vaaditaan aktiivista itsenäistä otetta sekä pienryhmätyöskentelytaitoja.

Ajoitus ja läsnäolo

Kontaktipäivinä 80% läsnäolo, muuten sovittavissa ryhmän kanssa. Osa tunneista käytetään tutkimuskeen, testaukseen ja mahdolliseen yritysvireailuun.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

The Field Guide to Human-Centered Design. A step-by-step guide that will get you solving problems like a designer. By IDEO.org. Downloadable Pdf available at: https://www.designkit.org/resources/1

Muut kurssimateriaalit välitetään toteutuksen aikana Moodlen kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Muu yhteistyönä toteutettu yhteistyöprojekti jossa käytetty käyttäjälähtöisiä metodeja ja toteutettu innovatuiuivinen konsepti tai tuotos. Näyttönä suoritettavaa kurssimerkintää vastaan vaaditaan kirjallinen raportti projektista ja tuotoksesta siihen käytettyine tunteineen.

Oppimisympäristö

Projektityöskentely: workshop tilat, kenttätutkimus ja mahdolliset vierailut. Oppimisympäristö voi vaihdella tarpeen mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktipäivien lisäksi opiskelijan on aktiivisesti työskenneltävä sekä yksin että ryhmässä. Ryhmät muodostetaan niin, että niiden sisällä on mahdollisimman laaja-alaista osaamista. Ryhmät sopivat keskenään ryhmien sisäiset roolitukset ja tehtävät, sekä työskentelytavat, paikat ja ajat oppimispäivien ulkopuolella. Osallistuminen aloitukseen ja presentaatioihin on pakollista.

Sisältö

Tämän kurssin keskiössä on käyttäjä / kuluttaja / asiakas, eli muu kuin suunnittelija itse. Tällä kurssilla harjoitellaan ymmärtämään muiden maailmaa ja tarpeita, ja näistä lähtökohdista ratkaistaan esiin tulleita haasteita muotoilun keinoin. Opiskelija oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan innovatiivisia tuotteita tai palveluita vuorovaikutteisesti muiden kanssa. Ryhmä oppii perustelemaan yhdessä valintojaan ja esittämään ratkaisujaan esimerkiksi prototyypein, hahmomallein ja esitysteknisin keinoin.

Caset vaihtelevat vuosittain. Painotus on hanke- ja yritysyhteistyöprojekteissa.

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu ryhmätyöstä ja yksilötyöstä. Arvioinnin apuna käytetään vertaisarviointia ja itsearviointia sekä ulkopuolista arvioijaa (esim. yhteistyötaho tai muut opettajat)

Jos lopputulos tai osatehtävä palautetaan myöhässä, on maximi arvosana siltä osin 3, vaikka työ olisi erinomainen.

Arvioinnin jakauma:
Ryhmä 50%:
-prosessi
-tulos/tuotos esityksineen

Yksilö (sis. itsearvio) 50%:
-osuus ryhmätyöstä ja ryhmätyötaidot
-henkilökohtaisten taitojen kehittyminen
-aktiivisuus

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöskentelyyn riittävästi (80%)
- Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia opintojakson tehtäviä tai osallistunut esityksiin.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen innovaatioprosessin periaatteet
- Opiskelija osaa ottaa huomioon käyttäjän uuden tuotteen tai palvelun suunnittelussa.
- Opiskelija osaa kuvailla innovaatioprojekteissa käytettyjä menetelmiä ja toimintamalleja, sekä arviointimalleja
- Osaa toimia ryhmän jäsenenä projektissa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija ymmärtää käyttäjälähtöisen innovaatioprosessin haasteet ja mahdollisuudet
- Opiskelija ottaa käyttäjän kekseliäällä tavalla huomioon uuden tuotteen tai palvelun suunnittelussa ja pystyy muokkaamaan omaa suunnitelmaansa käyttäjän tarpeiden mukaisesti.
- Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa opittuja innovaatioprosessin menetelmiä, toimintamalleja ja arviointimalleja omassa työssään.
- Opiskelija on aktiivinen ryhmän toimija ja osallistuu töiden suunnitteluun ja toteutukseen sopimalla itselleen omia vastuualueita.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija hallitsee sujuvasti käyttäjälähtöisen innovaatioprosessin. Hän osaa luovasti ideoiden ja soveltaen hyödyntää suunnittelun eri vaiheita ja menetelmiä.
- Opiskelija ottaa luovasti käyttäjän mukaan aktiiviseksi ja tärkeäksi osaksi innovaatioprosessia ja yhdessä useampia konteksteja yhdistellen kehittää uusia ratkaisuja.
- Opiskelija osallistuu ryhmätyöhön aktiivisesti ja etenee tavoitteellisesti ryhmän parhaaksi ja varmistaa tasokkaan lopputuloksen toteutumisen. Opiskelija osaa hyödyntää muilta saamaa palautetta sekä osaa antaa itse rakentavaa palautetta ja tukea muita ryhmänsä jäseniä. Hän osaa luontevasti ja laadukkaasti esitellä sekä omia että ryhmän ideoita ja perustella suunnitteluratkaisuja.
- Erinomainen palaute yhteistyötaholta.