Tero Leponiemi
Tero Leponiemi
Kirjalähde. - The Pocket Universal Methods of Design: 100 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions Löytyy ekirjana LUT Primosta https://lut.primo.exlibrisgroup.com/discovery/fulldisplay?docid=cdi_askewsholts_vlebooks_9781631595349&context=PC&vid=358FIN_LUT:LAB&lang=fi&search_scope=LAB_CAMPUS_CDI&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,methods%20of%20design Verkkolähteitä mm.: - Design methods finder - https://www.designmethodsfinder.com/methods/search/all - This is service design doing method library https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods (not translated)
Mitä metelmällisyys on? Miksi tarvitsemme menetelmiä? Yksi tunnetuimmista suunnittelumenetelmistä on esimerkiksi monille tuttu brainstorming. Tällä kurssilla tutustumme tunnetuihin mentelmiin ja pohdimme, miksi ammattimainen, mitattava ja tehokas työtapamme kannattaa perustua hyväksi todettuihin menetelmiin. Arvioimme myös tunnettujen menetelmien osakseen saanutta kritiikkiä ja pohdimme niiden soveltuvuutta eri tilanteisiin. Kurssilla opiskelijat suorittavat itsenäisen kirjoitustehtävän, sekä ryhmäkeskustelutehtäviä. Kurssin alun jälkeen aloitamme pienimuotoisen ryhmäprojektin, jossa opiskelijat soveltavat oppimiaan suunnittelumenetelmiä suunnitellessaan palvelukonseptia. Kurssi suoritetaan pääasiassa kampuksella. Joitakin päiviä opetus tapahtuu verkossa. (not translated)
Kurssi arvioidaan henkilökohtaisen kirjoitustehtävän, sekä ryhmässä toteutetun projektin suorituksen perusteella. (not translated)
Finnish
31.10.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Olli Seppälä
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
- Hyväksiluku tapauskohtaisesti (not translated)
Kirjallinen tehtävä vaatii läsnäolon lisäksi omaehtoista perehtymistä kirjallisuuteen sekä tarjottuihin että omiin verkkoaineistoihin. Projektityöskentely ryhmässä vaatii aikaa myös kurssipäivien ulkopuolella. (not translated)
Kurssi sisältää luentoa, pienryhmätyöskentelyä, kirjoitustehtäviä ja ryhmäprojektin. (not translated)
Opiskelijan palautettavia tehtäviä puuttuu. Opiskelija ei ole ollut paikalla. Opiskelijan aktiivisuus ja perehtyneisyys on vähäistä. (not translated)
Opiskelija tietää suunnittelumenetelmiä ja osallistuu niiden käyttöön suunnitteluprosessissa. Opiskelija tiedostaa suunnittelumenetelmien tarpeen järjestelmällisessä suunnittelutyössä. Opiskelijan suorituksesta puuttuu osia ja menetelmien käyttö on prosessissa pintapuolista ja muodollista. Opiskelijan perehtyneisyydessä selkeitä puutteita tai piittaamattomuutta. (not translated)
Opiskelija ymmärtää suunnittelumenetelmien roolin suunnittelutyössä. Opiskelija osaa vertailla ja arvioida suunnittelumenetelmien sopivuutta. Opiskelija käyttää suunnittelumenetelmiä perustellusti luodessaan konsepteja sopivien suunnittelumenetelmien avulla. (not translated)
Opiskelija hallitsee, ymmärtää ja käyttää suunnittelumenetelmiä erinomaisesti ja ymmärtää niiden roolin tuotekehitysprosessissa. Opiskelija osaa argumentoida suunnittelumenetelmien hyötyjä ja arvioida niiden hyviä ja huonoja puolia. Opiskelija osaa myös haastaa yksittäisten suunnittelumenetelmien rajoitteita ja kehittää niitä sopimaan omaan työskentelytapaansa. Opiskelija luo korkealaatuisia konsepteja hallitusti käyttäen niiden suunnitteluun parhaiten sopivia menetelmiä. (not translated)