•   Creative Design Methods AM00BW23-3007 31.10.2022-16.12.2022  5 credits  (MLTIPAL22K) +-
    Name of lecturer(s)

    Tero Leponiemi

    Learning material and recommended literature

    Kirjalähde. - The Pocket Universal Methods of Design: 100 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions Löytyy ekirjana LUT Primosta https://lut.primo.exlibrisgroup.com/discovery/fulldisplay?docid=cdi_askewsholts_vlebooks_9781631595349&context=PC&vid=358FIN_LUT:LAB&lang=fi&search_scope=LAB_CAMPUS_CDI&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,methods%20of%20design Verkkolähteitä mm.: - Design methods finder - https://www.designmethodsfinder.com/methods/search/all - This is service design doing method library https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods (not translated)

    Implementation and methods of teaching

    Mitä metelmällisyys on? Miksi tarvitsemme menetelmiä? Yksi tunnetuimmista suunnittelumenetelmistä on esimerkiksi monille tuttu brainstorming. Tällä kurssilla tutustumme tunnetuihin mentelmiin ja pohdimme, miksi ammattimainen, mitattava ja tehokas työtapamme kannattaa perustua hyväksi todettuihin menetelmiin. Arvioimme myös tunnettujen menetelmien osakseen saanutta kritiikkiä ja pohdimme niiden soveltuvuutta eri tilanteisiin. Kurssilla opiskelijat suorittavat itsenäisen kirjoitustehtävän, sekä ryhmäkeskustelutehtäviä. Kurssin alun jälkeen aloitamme pienimuotoisen ryhmäprojektin, jossa opiskelijat soveltavat oppimiaan suunnittelumenetelmiä suunnitellessaan palvelukonseptia. Kurssi suoritetaan pääasiassa kampuksella. Joitakin päiviä opetus tapahtuu verkossa. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Kurssi arvioidaan henkilökohtaisen kirjoitustehtävän, sekä ryhmässä toteutetun projektin suorituksen perusteella. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    31.10.2022 - 16.12.2022

    Enrollment date

    01.07.2022 - 04.09.2022

    Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.

    Group(s)
    • MLTIPAL22K
    Unit, in charge

    Institute of Design and Fine Arts (LAB)

    Small group(s)
    • Ollin tunnit (Size: 0.
    Teacher(s)

    Olli Seppälä

    Degree Programme(s)

    Bachelor's Degree Programme in Service Design

    Unit location

    Lahti Campus

    Assessment methods

    1-5

    Alternative completion methods

    - Hyväksiluku tapauskohtaisesti (not translated)

    Students use of time and workload

    Kirjallinen tehtävä vaatii läsnäolon lisäksi omaehtoista perehtymistä kirjallisuuteen sekä tarjottuihin että omiin verkkoaineistoihin. Projektityöskentely ryhmässä vaatii aikaa myös kurssipäivien ulkopuolella. (not translated)

    Contents

    Kurssi sisältää luentoa, pienryhmätyöskentelyä, kirjoitustehtäviä ja ryhmäprojektin. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Opiskelijan palautettavia tehtäviä puuttuu. Opiskelija ei ole ollut paikalla. Opiskelijan aktiivisuus ja perehtyneisyys on vähäistä. (not translated)

    Assessment criteria - level 1

    Opiskelija tietää suunnittelumenetelmiä ja osallistuu niiden käyttöön suunnitteluprosessissa. Opiskelija tiedostaa suunnittelumenetelmien tarpeen järjestelmällisessä suunnittelutyössä. Opiskelijan suorituksesta puuttuu osia ja menetelmien käyttö on prosessissa pintapuolista ja muodollista. Opiskelijan perehtyneisyydessä selkeitä puutteita tai piittaamattomuutta. (not translated)

    Assessment criteria - level 3

    Opiskelija ymmärtää suunnittelumenetelmien roolin suunnittelutyössä. Opiskelija osaa vertailla ja arvioida suunnittelumenetelmien sopivuutta. Opiskelija käyttää suunnittelumenetelmiä perustellusti luodessaan konsepteja sopivien suunnittelumenetelmien avulla. (not translated)

    Assessment criteria - level 5

    Opiskelija hallitsee, ymmärtää ja käyttää suunnittelumenetelmiä erinomaisesti ja ymmärtää niiden roolin tuotekehitysprosessissa. Opiskelija osaa argumentoida suunnittelumenetelmien hyötyjä ja arvioida niiden hyviä ja huonoja puolia. Opiskelija osaa myös haastaa yksittäisten suunnittelumenetelmien rajoitteita ja kehittää niitä sopimaan omaan työskentelytapaansa. Opiskelija luo korkealaatuisia konsepteja hallitusti käyttäen niiden suunnitteluun parhaiten sopivia menetelmiä. (not translated)