Tutkimus ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AL00BV17-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
15.09.2021 - 08.11.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden ja logistiikan koulutus
Opettaja
- Tuuli Mirola
- Minna Ikävalko
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRLII20SVLiiketalouden koulutus 20SV Lappeenranta
-
LLTILIL20SVLiiketalouden ja logistiikan koulutus 20SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia, hyödyntää ja arvioida tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvää informaatiota lähdekriittisesti
- noudattaa eettisiä periaatteita tutkimustoiminnassa
- käyttää oman alansa tyypillisimpiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
- kirjoittaa tieteellisen raportin sekä hallitsee sen kieli- ja tyyliasun sekä lähdemerkinnät
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Määrälliset tutkimusmenetelmät osuus:
Verkkoluennot ja SPSS-harjoitukset sekä itsenäistä opiskelua.
Laadulliset tutkimusmenetelmät osuus:
Verkkoluennot, itsenäistä opiskelua.
Yhteinen tentti molemmista osuuksista.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso ajoittuu välille 15.9. - 8.11.2021.
Verkkoluentoja 1- 2 iltana viikossa klo 17-20 lukujärjestyksen mukaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Määrälliset tutkimusmenetelmät osuus
Opettajan jakama materiaali
Laadulliset tutkimusmenetelmät osuus:
Opettajan jakama materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Verkkotentti opintojakson viiimeisillä tunneilla lukujärjestyksen mukaan.
Uusintatenttipäivät ilmoitetaan opintojakson alussa
Oppimisympäristö
Verkkoluennot ja Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Verkkoluennot 33 tuntia
Itsenäistä opiskelua 99 tuntia.
Tentti 3 tuntia
Sisältö
Määrälliset tutkimusmenetelmät osuus:
Määrällisen tutkimuksen perusteet. Määrällisen aineiston hankkiminen. Kyselylomake ja kysymystyypit. Otantamenetelmät ja otoskoko. Määrällisen aineiston kuvailu: luokittelu, taulukointi, graafinen esittäminen. Suoran jakauman tunnusluvut: sijainti- ja hajontaluvut, luottamusväli, muita tunnuslukuja. Tilastollinen riippuvuus: korrelaatio, ristiintaulukointi. Yhden otoksen testit. Toistetut mittaukset ja muutosten tarkastelu. Ryhmien vertailu.
Laadulliset tutkimusmenetelmät osuus:
Tutkimukseen liittyvät käsitteet. Tutkimuspolku. Laadullisen tutkimuksen erityispiirteitä. Erilaiset laadulliset tutkimusmenetelmät (mm. case-tutkimus, diskurssianalyysi, grounded theory). Aineiston (teoreettinen ja empiirinen) hankinta. Aineiston analyysi. Tutkimusraportin sisältö.
Arviointimenetelmät
Kirjallinen verkkotentti
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan sillon, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1= Opiskelija ymmärtää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä. Opiskelija ymmärtää kuinka teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa kerätään . Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston sisällön kuvailemiseen soveltuvia analysointimenetelmiä ja lukea niistä saatuja tuloksia.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3= Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä eri tapoja käyttää tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa kerärä teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa.Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineistoon sopivia analysointimenetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia. Opiskelija osaa tuottaa tutkimusraportin.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5= Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa perustellusti valita aineistonkeruumenetelmän ja kerätä tutkimukseen sopivan teoreettisen ja empiiririsen tutkimusaineiston .Opiskelija osaa perustellusti käyttää ja soveltaa tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisissä tutkimustilanteissa. Opiskelija osaa saatujen tutkimustulosten tulkinnan sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset. Opiskelija osaa kirjoittaa syvällisen tutkimusraportin.