Marjut Louhelainen
Marjut Louhelainen
Uitti, J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (soveltuvin osin) Martimo, K-P., Uitti, J. & Antti-Poika, M. 2018. Työstä terveyttä. Duodecim. (soveltuvin osin) Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J. & Uitti, J. (toim.). 2020. Altistelähtöinen työterveysterveysseuranta. Työterveyslaitos. Duodecim. (soveltuvin osin) Opintojakson aikana osoitettava materiaali. (not translated)
- Aloituspäivä verkossa (Zoom) 9.2.2023 - Lähipäivät Lahden kampuksella 11-12.5.2023 - Työpaikkaselvitys -ryhmätehtävä, jonka seminaari lähipäivässä 11.5.2023 - Itsenäistä työskentelyä - Työlääketieteen osion suorittaminen Moodlepohjalla itsenäisesti - Moodletentti ( 2h) (not translated)
- Moodletentti (arviointi 1-5), - Työlääketieteen tentti (hyväksytty/hylätty), - Ryhmätehtävä ja seminaari työpaikkaselvitykseen liittyen (arviointi 1-5) (not translated)
Finnish
09.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.
0 - 35
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Marjut Louhelainen, Päivi Kousa
Bachelor's Degree Programme in Public Health Nursing
1-5
Tämä opintojakso toteutuu kevätlukukaudella 2023 - Verkkotapaaminen (Zoom) 9.2.2023 - Lähipäivät Lahden kampuksella 11-12.5.2023 - Ryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely Hyväksymisvaatimuksena: - Osallistuminen lähipäiviin - Työpaikkaselvitys -ryhmätehtävä ja seminaari lähipäivissä - Työlääketieteen suorittaminen itsenäisesti - Moodletentti Tentti pitää olla suoritettuna ennen harjoittelua (not translated)
Moodle, Zoom/Teams, Lahden kampus (not translated)
Opintojakso on 5 op laajuinen eli 135 h opiskelijan työtä. - Itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä - Verkkotapaaminen 1 päivä - Lähiopetus Lahden kampuksella 2 päivää (not translated)
- Työikäisten terveys (työikäisten miesten ja naisten terveys, työttömien terveys) ja työn merkitys ihmiselle, - työ- ja toimintakyvyn edistäminen ja työhyvinvointi, - työsuojelun yhteistoiminta ja työturvallisuus, - työterveyshuolto (työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit, työterveyshuoltoa koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, hyvä työterveyshuoltokäytäntö, laatu ja vaikuttavuus, työpaikkaselvitys, riskinarviointi, työterveysyhteistyö, toimintasuunnitelma, terveystarkastukset, työterveyspainotteinen sairaanhoito, ensiapuvalmius, tietojen anto, neuvonta ja ohjaus, työkyvyn hallinta ja varhainen tuki, Kelan korvausjärjestelmä, kuntoutus ja osatyökykyisten työkyvyn seuranta ja tuki, työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen), - keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit (Työlääketiede). (not translated)
- Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan. - Opiskelija ei osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia. - Opiskelija ei ymmärrä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa, ei osaa soveltaa niitä ja eikä ymmärrä niiden merkitykstä asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn. - Opiskelija ei osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, eikä osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä. - Opiskelija ei osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmää, ei ymmärrä työturvallisuuden merkitykstä työntekijöiden terveydelle, eikä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa. - Opiskelijan ei osaa perustella toimintamalleja eikä pohdinta ole kriittistä. - Opiskelija ei tunne työlääketieteen osuutta työterveyshuollossa. (not translated)
- Opiskelija osaa selittää vain osittain työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia. - Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä ja ymmärtää vain osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn. - Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta ei osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä. - Opiskelija osaa selittää osittain työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä vain vähän työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa. - Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä. - Opiskelija tuntee huonosti työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa. (not translated)
- Opiskelija osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia. - Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä kaikkia ja ymmärtää osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn. - Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta osaa käyttää niitä osittain työterveysyhteistyössä. - Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä työterveysyhteistyötä jonkin verran työsuojelun toimijoiden kanssa. - Opiskelija tuntee osittain työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa. (not translated)
- Opiskelija osaa selittää selkeästi työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia. - Opiskelija osaa soveltaa hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn. - Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja ja osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä. - Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa ja pohdinta on kriittistä sekä osoittaa itsenäistä ajattelua. - Opiskelija tuntee hyvin työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa. (not translated)