Tia Windahl
Tia Windahl
Naarajärvi, S., Telkki, T. 2019. Perustason ensihoito. Helsinki: SanomaPro Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. Saikko, S. 2016. Oireesta työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro. Jormakka, J., Kettunen J. 2018. EKG akuuttihoidossa. Helsinki: SanomaPro Verkkoympäristössä olevat luentotallenteet ym. materiaali (not translated)
Flipped learning; Luentotallenteet verkossa Etätehtävät verkossa Skills-tyyppiset kädentaitoharjoitukset Soveltavat harjoitukset verkossa Näyttökoe Kotitentti (not translated)
Suoritusten seuranta (100 % tehtävät palautettuina) Näyttökoe parisuorituksena (1-5) Moodle kotitentti (erityiset potilasryhmät, hyväksytty/hylätty) (not translated)
Finnish
06.02.2023 - 19.03.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Tia Windahl, Jenni Hämäläinen
Tavoitteet:
Opiskelija osaa tutkia potilaan systemaattisesti ensiarvion ja täsmennetyn tilanarvion keinoin. (Dr ABC, ABCDEF-menetelmät)
Toteuttaa ensihoidon työparityöskentelyä sovitun roolijaon mukaisesti
Opiskelija osaa käyttää ensihoidon tutkimusvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti
Opiskelija osaa kohdentaa tutkimuksensa potilaan valittaman oireen tai löydöksen mukaan
Ymmärtää haastattelun ja tutkimusten avulla saatujen tietojen vaikutuksen potilaan tilaan ja ehdottaa oireiden ja löydösten perusteella oikeaa työdiagnoosia
Opiskelija osaa määrittää potilaalle NEWS/PHEWS-pisteet löydösten perusteella
Opiskelija toteuttaa toimiessaan ei-teknisiä menetelmiä (kommunikointi, muistisäännöt ja tarkistuslistat) ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle
Opiskelija osaa tulkita EKG:a systemaattisesti, sekä tunnistaa siitä henkeä uhkaavat rytmihäiriöt ja hapenpuutteen (not translated)
Bachelor's Degree Programme in Emergency Care
Lappeenranta Campus
1-5
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja (not translated)
Moodle-kotitentti suoritetaan kurssin päättymiseen mennessä tai erikseen siihen kurssilla ilmoitettavana aikana. Näyttökoe on mahdollista uusia seuraavan toteutuksen mukana. (not translated)
Harjoitustunneille valmistaudutaan erilaisten välitehtävien avulla. Harjoitustunneille osallistuminen edellyttää välitehtävien palauttamista ennen harjoitustuntien alkua. Palautuksia seurataan Moodlen etenemisen seuranta-työkalun avulla. EKG-klinikoilla harjoitellaan EKG-tulkintaa Näyttökoepäivä toteutetaan pareittain erikseen suunniteltavan aikataulun mukaan. Moodle-kotitentin voi suorittaa kurssin lopuksi itselleen sopivana ajankohtana (not translated)
Moodle ZOOM Lappeenrannan kampus (not translated)
5 op = 135 opiskelijan työtuntia Kontaktiopetus noin 40 tuntia Itsenäinen opiskelu noin 95 tuntia (not translated)
Ensiarvio ja täsmennetty tilannearvio Haastattelu ja kirjaaminen Eri oireiden mukainen potilaan kohdennettu tutkiminen Erityispotilasryhmien tutkiminen EKG:n perusteet, tulkinta; soveltavat harjoitukset (not translated)
Opiskelija ei kykene johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen ei toteudu. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on haparoivaa. Suoriutuu tehtävästä voimakkaasti työpariin tukeutuen. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on epävarmaa. Opiskelija ei käytä tarkistuslistoja. EKG:n tulkitseminen ei onnistu. (not translated)
Opiskelija kykenee melko johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen toteutuvat vain osittain. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät paikoitellen puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää osittain epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on melko turvallista. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on ajoittain epävarmaa. Käyttää joitakin tarkastuslistoja. Ei-teknisten taitojen hyödyntäminen on vain satunnaista. Tunnistaa EKG:stä sinusrytmin ja hengenvaaralliset rytmihäiriöt. (not translated)
Opiskelija osaa kohdata potilaan johdonmukaisesti ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista. Hoitoteknologian käyttö onnistuu turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja. Opiskelija käyttää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä tavallisimmat rytmihäiriöt sekä hapenpuutteen merkit. (not translated)
Opiskelija osaa kohdata potilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Hoitoteknologian käyttö on sujuvaa ja turvallista. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Opiskelija hyödyntää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä monipuolisesti erilaisia rytmihäiriöitä, iskemia- ja infarktimuutoksia (not translated)