Heli Lankinen
Heli Lankinen
1. Ammattilaisen opas.2013. Fysioterapian rakenteinen kirjaaminen fysioterapiassa. Suomen Fysioterapeutit 2. ICF. 2004. Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. STAKES 3. Jokinen, T., Virkkunen, H.,(toim.) 2018. Potilastiedon rakenteisen kirjaamisen opas. THL 4. Keskinen, K., Häkkinen, K., Kallinen, M. 2018. Kuntotestauksen Käsikirja. Liikuntatieteellinen Seura 5. Magee, J. 2014 (tai uudempi painos). Orthopedic Physical Assesment. Saunders-Elsevier 6. Savolainen T.& Partia R. 2018. Fysioterapianimikkeistö. Kuntaliitto 7. Suni, J., Taulaniemi, A.(toim.).2012. Terveyskunnon testaus. SanomaPro Luentomateriaali, ajankohtaisia tutkimusartikkeleita Edeltävien opintojen sekä kuormitusfysiologian sekä toimintakyvyn arvioinnin tunneilla osoitettu materiaali. (not translated)
Lähiopetus Asiantuntijaluennot, harjoitukset, itsenäinen opiskelu, demonstraatiot, itsenäiset tehtävät, case-tehtävät, asiakastilanteet, seminaarit. Opintojaksolla harjoitellaan kuormitusfysiologian opinnoissa ja tämän opintojakson alussa opeteltuja tietoja ja taitoja asiakastilanteissa. (not translated)
Harjoitustunneille osallistuminen, oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti ja kirjallisen raportin laatiminen, loppuseminaariin osallistuminen sekä opponointi. Asiakastapaus (tutkiminen, harjoitusohjelma jafysioterapiasuunnitelma) arvioidaan numeerisesti asteikolla 0 - 5. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Heli Lankinen, Asko Kilpeläinen, Heli Lahtio, Hanna Laine
Suositellaan ennen opintojaksoa suoritettavaksi seuraavia opintojaksoja: Biomekaniikka, kuormitusfysiologia, Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot fysioterapiassa, Elinjärjestelmien anatomia ja fysiologia. (not translated)
Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
1-5
Ei valinnaisia suoritustapoja. (not translated)
Ei työelämäyhteyksiä. (not translated)
Lahti: teoriatentin uusiminen sovittuna ajankohtana. (not translated)
Opetus etenee aikataulutetusti lukujärjestyksen mukaisesti tammi-toukokuun aikana. Harjoitustunneilla läsnäolo vähintään 80% opetuskerroista. Poissaolojen korvaamisesta sovitaan harjoitustunnin vastuuopettajan kanssa mahdollisuuksien mukaan etukäteen niin, että opiskelija esittää opettajalle suunnitelmansa poissaolon korvaamiseksi ja hyväksyttää sen opettajalla. (not translated)
Lappeenrannan kampus: harjoitusluokat, liikuntasali, kuormitusfysiologian ja biomekaniikan laboratoriot. Urheilukenttä Vapaavalintainen (asiakaslähtöinen) ympäristö. Verkkoympäristö: LAB:n moodle-alusta. Lahden Kampus: Harjoitusluokat, ryhmäliikuntatila, kuntosali Verkkoympäristö: LAB Moodle-alusta (not translated)
Lappeenranta: Luennot ja seminaarit 12h Harjoitustunnit 30 h Asiakastilanteeseen liittyvät kontaktitunnit 8 h Itsenäinen opiskelu 81 h YHTEENSÄ: 135h Lahti: Luennot 10 h Harjoitustunnit 21 h Asiakastilanteeseen liittyvät kontaktitunnit 9 h Tentti 1 h Itsenäinen opiskelu 110 h Tarkempi erillinen tuntisuunnitelma jaetaan opintojakson alussa. (not translated)
Lappeenranta: Toimintakyvyn mittaukset ja Perusliikkumisen arviointi. Neurodynamiikka käsitteenä, tunnon,refleksien ja merkkilihasten testaaminen, SLUMP, SLR sekä yläraajan päähermojen manuaaliset testit. Asiakastapaukset parityöskentelynä. Kliininen päättely, testitulosten merkityksen selvittäminen asiakkaan toimintakyvyn kannalta sekä merkitys jatkotoimenpiteille. Oppimistehtävä: Fysioterapiasuunnitelma yhteenveto tutkimistuloksista, tavoitteet, toteutus ja arviointisuunnitelma, kliininen päättely ja dokumentointi, harjoitusohjelman laatiminen ja ohjaaminen asiakkaalle. Lahti: Toimintakyvyn mittaukset Perusliikkumisen arviointi Neurodynamiikka käsitteenä, tunnon,refleksien ja merkkilihasten testaaminen, SLUMP, SLR sekä yläraajan päähermojen manuaaliset testit. Asiakastapaus Kliininen päättely, testitulosten merkityksen selvittäminen asiakkaan toimintakyvyn kannalta sekä merkitys jatkotoimenpiteille. (not translated)
Opiskelija ei täytä tason 1 arviointikriteerejä. (not translated)
Opiskelija osaa selittää sekä hengitys- ja verenkierto- että tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermostollisen säätelyn merkityksen ihmisen toiminnassa ja toimintakykyisyydessä, mutta niissä tapahtuvien muutosten yhdistäminen käytännön tekemiseen on vielä epävarmaa. Mittareiden ja testistöjen valitseminen ja hyödyntäminen fysioterapeuttisessa tutkimisessa on osittain epäselvää. Opiskelija perustelee ja yleistää havaintojaan epäselvästi ja ei käytä niitä loogisesti päätöksen teossa. Opiskelija tunnistaa ja nimeää erilaisia tapoja mitata ja arvioida liikkumis- ja toimintakyä, johtopäätösten tekemisessä havaintojen pohjalta on epäselvyyttä. Kokonaisvaltaisen näkemyksen hahmottuminen ja johtopäätösten tekeminen opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen on vielä epävarmaa. Opiskelija antaa palautteen mittaustuloksista yleisellä tasolla ja harjoitusohjelma ja ei ole linjassa tavoitteiden kanssa. Opiskelijalla on vaikeuksia dokumentoida fysioterapiaprosessin mukaisesti. Opiskelija osallistuu opetukseen ja ryhmätoimintaan ja pystyy rajoittuneesti arvioimaan toimintaansa opintojakson sisällä. Lahti: tentin arvosana on puolet opintojakson arvosanasta. (not translated)
Opiskelija osaa selittää sekä hengitys- ja verenkierto- että tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermostollisen säätelyn merkityksen ihmisen toiminnassa ja toimintakykyisyydessä. Hänelle on osittain vielä haasteellistavalita ja hyödyntää fysioterapeuttisessa tutkimisessa yleisimmin käytetyistä mittareista ja menetelmistä luotettavimmat ja tarkoituksenmukaisimmat kunkin eri toimintajärjestelmän arviointiin. Opiskelija osaa perustella ja yleistää havaintojaan ja käyttää niitä päätöksen teossa, mutta toiminta on vielä osittain epävarmaa. Hänellä on kokonaisvaltainen näkemys miten mitata ja arvioida liikkumis- ja toimintakyä, itsenäisten johtopäätösten tekeminen opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen on vielä haasteellista. Opiskelija osaa myös antaa palautteen mittaustuloksista sekä toteuttaa harjoitusohjelman ohjaustilanteen ja dokumentoida fysioterapiaprosessin mukaisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan sekä osaa arvioida omaa toimintaansa opintojakson sisällä. Lahti: tentin arvosana on puolet opintojakson arvosanasta. (not translated)
Opiskelija osaa yksityiskohtaisesti selittää sekä hengitys- ja verenkierto- että tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermostollisen säätelyn merkityksen ihmisen toiminnassa ja toimintakykyisyydessä. Hän osaatarkoituksenmukaisesti valita ja hyödyntää fysioterapeuttisessa tutkimisessa yleisimmin käytetyistä mittareista ja menetelmistä luotettavimmat ja tarkoituksenmukaisimmat kunkin eri toimintajärjestelmän arviointiin. Opiskelija osaa kriittisesti ja monipuolisesti perustella ja yleistää havaintojaan ja käyttää niitä loogisesti päätöksen teossa. Hänellä on kokonaisvaltainen näkemys miten mitata ja arvioida liikkumis- ja toimintakyä ja hän tekee itsenäisesti johtopäätöksiä käyttäen opintojakson tietoperustaa jäsentyneesti eri aihealueiden suhteen. Opiskelija osaa myös antaa yksilöllisen palautteen mittaustuloksista sekä toteuttaa vuorovaikutuksellisen harjoitusohjelman ohjaustilanteen ja dokumentoida fysioterapiaprosessin mukaisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan sekä osaa arvioida ja eritellä omaa toimintaansa opintojakson sisällä. Lahti: tentin arvosana on puolet opintojakson arvosanasta. (not translated)