Tuki- ja liikuntaelimistön rakenne, toiminta ja palpaatio (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA22-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
24.08.2020 - 20.11.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Asko Kilpeläinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS20SFysioterapeuttikoulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja nimetä luuston, nivelten ja lihaksiston rakenteita latinaksi ja suomeksi
- selittää rakenteiden merkityksen liikkeen tuottamisessa
- erotella palpaation avulla keskeiset luiset maamerkit, nivelrakenteet ja lihakset
- käyttää makroanatomiaan liittyviä suuntien ja ihmiskehon alueita koskevia termejä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus: Luu- ja lihasmalleihin tutustuminen ja anatomisten rakenteiden palpaatio, sonopalpaatio
Etäopiskelu: Harjoitustehtävien tekeminen, videomateriaaleihin tutustuminen, harjoitustentit
Oppimateriaalin tenttiminen
Ajoitus ja läsnäolo
elokuu-marraskuu 2020
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Harjoituskirja: Mylläri, J., 2008: Ihmiskehon anatomia.
Lähdemateriaali: Platzer, W., 2015: Color atlas of human anatomy, Vol. 1. Locomotor System; tai Gilroy, MacPherson, Ross, 2012: Atlas of Anatomy second edition.
Muu opettajan antama materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Työelämäyhteistyö
Ei työelämäyhteistyötä
Uusintamahdollisuudet
Vartalon luut, nivelet ja lihakset x.9.2020
Yläraajan luut, nivelet ja lihakset x.10.2020
Alaraajan luut, nivelet ja lihakset x.11.2020
Oppimisympäristö
LAB:n moodlealusta, lähiopetus käytännön luokkatilassa LAB:n kampus Lappeenrannassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5X27h = 135h
Lähiopetus: 54h
Tentit: 6h
Itsenäinen opiskelu 75h
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadi edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Verkkotentit atk-luokassa, tenttien kerkiarvo muodostaa kurssin lopullisen arvosanan.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä tason 1 arviointikriteerejä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa esittää luuston, nivelten ja lihaksiston rakenteet, rakenteiden nimeäminen latinaksi keskeisten termien osalta on epävarmaa. Hän pystyy esittämään rakenteiden välisiä yhteyksiä, mutta näiden yhdistäminen liikkeen ja liikkumisen tuottamiseen on haasteellista. Palpaation avulla opiskelija osaa nimetä erilaisia kudostyyppejä ja päätellä niiden rakenteellisia eroja, mutta palpaatiosta saadun tiedon soveltaminen tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tarkasteluun on epätarkkaa. Opiskelija käyttää erilaisissa opetus- ja ryhmätilanteissa rajoittuneesti keskeisiä kurssiin liittyviä ammattikäsitteitä perustuen opintojakson sisällön tietoperustaan.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa määritellä luuston, nivelten ja lihaksiston rakenteet, mutta rakenteiden nimeäminen latinaksi on vielä osittain epävarmaa. Hän osaa selittää rakenteiden välisisiä yhteyksiä ja merkityksiä liikkeen ja liikkumisen tuottamisessa asiayhteyksien ollessa vielä osittain haasteellista. Palpaation avulla opiskelija osaa eritellä ja vertailla erilaisten kudostyyppien rakenteellisia eroja, palpaatiosta saadun tiedon soveltaminen tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tarkastelussa on kuitenkin haastavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan ja perustelee valintojaan käyttäen hyväksi opintojakson sisällön tietoperustaa ja keskeisiä kurssiin liittyviä ammattikäsitteitä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa yksityiskohtaisesti määritellä ja selittää luuston, nivelten ja lihaksiston rakenteet sekä nimetä rakenteisiin liittyvät keskeiset termit latinaksi. Hän osaa tulkita, eriyttää ja tehdä itsenäisesti loogisia johtopäätöksiä rakenteiden merkityksestä liikkeen ja liikkumisen tuottamisessa. Palpaation avulla opiskelija osaa johdonmukaisesti eritellä ja vertailla erilaisten kudostyyppien rakenteellisia eroja ja merkityksiä tuki- ja liikuntaelimistön toiminnassa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan sekä tuottaa uusia näkökulmia käyttäen opintojakson sisällön tietoperustaa ja keskeisiä kurssiin liittyviä ammattikäsitteitä.