Heidi Savolainen
Heidi Savolainen
Opintojakson tentti- ja lähdemateriaalia: Infektiotaudit ja rokotukset - https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset Matkailijan terveysopas - https://www.terveyskirjasto.fi/sisalto/matkailijan-terveysopas THL: Hyvinvointi- ja terveyserot - https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/ Palosuo, H., Sihto, M., Lahelma, E., Lammi-Taskula, J. & Karvonen, S. (2013). Sosiaaliset määrittäjät WHO:n ja Suomen terveyspolitiikassa.Raportti 14/2013, Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 3/2017 53. vuosikerta: Terveys ja sosiaaliset erot: mitä on tutkittu ja mitä tarvitsee vielä tutkia? - https://journal.fi/sla/article/view/59163 Sihto, M. & Karvonen, S. (2016). Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus – lähestymistapoja ja ratkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Sosiaali- ja terveysministeriö - https://stm.fi/seksuaaliterveys Edistä- ehkäise- vaikuta – Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014- 2020 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116162/THL_OPAS33_VERKKO9.3.2016.pdf?sequence=3&isAllowed=y Tuorila, H. (2013) Potilaan voimaantuminen ei horjuta vaan tukee asiantuntijaa. Duodecim 2013;129:666–71. https://www.duodecimlehti.fi/api/pdf/duo10877 Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 4/2018 55. vuosikerta: Uudet toimintamallit hyvinvoinnin ja t (not translated)
Lähi- ja verkko-opetus Ryhmätehtävä/seminaari (100% osallistuminen) Näyttökoe (100% osallistuminen) (not translated)
Opintojakson arvosana koostuu hyväksytystä näyttökokeesta, hyväksytysti suoritetusta rokotusosioista(porfolio ja tentti) ja numeraalisesti arvioitavasta perhehoitotyön tehtävästä. (not translated)
Finnish
27.02.2023 - 16.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.
0 - 30
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Heidi Savolainen, Sari Kokkonen, Tiina Simola
Bachelor's Degree Programme in Public Health Nursing
1-5
Rokotusopetus kokonaisuus (porfolio ja tentti) verkossa hyväksytty/hylätty. Perhehoitotyön haastattelutehtävä arvioidaan numeraalisesti T1- K5/ täydennettävä. Sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen näyttökoe (not translated)
Ryhmätehtävä/seminaari (100% osallistuminen) Näyttökoe (100% osallistuminen) (not translated)
Lähiopetus ja verkko-opetus. (not translated)
Sisältö: - yhteisön terveyden ja hyvinvoinnin tekijät yksilö- ja yhteisötasolla - terveyseroihin vaikuttavat tekijät kestävän kehityksen näkökulmasta - asiakkaan voimavaroja vahvistavat interventiot - asiakkaan rokotusohjaus ja matkailijan tartuntatautien ehkäisy - seksuaaliterveyden moninaisuus ja merkitys eri elämänvaiheissa yksilön ja yhteisön hyvinvoinnille (not translated)
Opintojakso on hylätty, jos ei ole osallistunut lähiopetukseen ja opintojakson tehtäviä ei ole suoritettu kriteerien mukaisesti. (not translated)
Opiskelija osaa kuvata vain osittain perhe- ja yhteisölähtöisen hoitotyön, rokottamisen periaatteet sekä seksuaaliterveyden käsitteitä. Ammatillisen ajattelun ja hoitotyön merkityksen ymmärtäminen on puutteellista. Opiskelijalta puuttuu vielä taitoa perustella asioita ja pohdinta on vain harvoin kriittistä. (not translated)
Opiskelija osaa kuvata perhe- ja yhteisölähtöisen hoitotyön, rokottamisen periaatteet sekä seksuaaliterveyden keskeiset periaatteet ja käsitteet. Opiskelija ymmärtää teoriaperustan merkityksen perhe- ja yhteisöhoitotyössä sekä seksuaaliterveydessä. Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja perhe- ja yhteisöhoitotyössä sekä seksuaaliterveyden edistämisessä. Opiskelija ymmärtää terveyserojen merkityksen kestävän kehityksen näkökulmasta ja ymmärtää asiakkaan omien voimavarojen merkityksen yksilö- ja yhteisötasolla. Opiskelijalta puuttuu vielä kykyä soveltaa em asioita. (not translated)
Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää perhe- ja yhteisölähtöisen hoitotyön ja rokottamisen periaatteet. Opiskelija ymmärtää seksuaalisuuden osana ihmisen kokonaisvaltaista kohtaamista ja hoitamista. Opiskelija osaa soveltaa teoriaperustaa perhe- ja yhteisöhoitotyössä, seksuaaliterveyden edistämisessä ja ymmärtää näiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa selittää kriittisesti ja systemaattisesti perusteltuja toimintatapoja omassa toiminnassaan. Opiskelija ymmärtää ja osaa analysoida asiakkaan omia voimavaroja ja niiden merkitystä hoitamisessaan. (not translated)