•   Promote Wellbeing and Health of Community AH00BZ62-3019 27.02.2023-16.04.2023  5 credits  (HLPRTH21SM) +-
    Name of lecturer(s)

    Heidi Savolainen

    Learning material and recommended literature

    Opintojakson tentti- ja lähdemateriaalia: Infektiotaudit ja rokotukset - https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset Matkailijan terveysopas - https://www.terveyskirjasto.fi/sisalto/matkailijan-terveysopas THL: Hyvinvointi- ja terveyserot - https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/ Palosuo, H., Sihto, M., Lahelma, E., Lammi-Taskula, J. & Karvonen, S. (2013). Sosiaaliset määrittäjät WHO:n ja Suomen terveyspolitiikassa.Raportti 14/2013, Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 3/2017 53. vuosikerta: Terveys ja sosiaaliset erot: mitä on tutkittu ja mitä tarvitsee vielä tutkia? - https://journal.fi/sla/article/view/59163 Sihto, M. & Karvonen, S. (2016). Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus – lähestymistapoja ja ratkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Sosiaali- ja terveysministeriö - https://stm.fi/seksuaaliterveys Edistä- ehkäise- vaikuta – Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014- 2020 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116162/THL_OPAS33_VERKKO9.3.2016.pdf?sequence=3&isAllowed=y Tuorila, H. (2013) Potilaan voimaantuminen ei horjuta vaan tukee asiantuntijaa. Duodecim 2013;129:666–71. https://www.duodecimlehti.fi/api/pdf/duo10877 Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 4/2018 55. vuosikerta: Uudet toimintamallit hyvinvoinnin ja t (not translated)

    Implementation and methods of teaching

    Lähi- ja verkko-opetus Ryhmätehtävä/seminaari (100% osallistuminen) Näyttökoe (100% osallistuminen) (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Opintojakson arvosana koostuu hyväksytystä näyttökokeesta, hyväksytysti suoritetusta rokotusosioista(porfolio ja tentti) ja numeraalisesti arvioitavasta perhehoitotyön tehtävästä. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    27.02.2023 - 16.04.2023

    Enrollment date

    21.11.2022 - 08.01.2023

    Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.

    Group(s)
    • HLPRTH21SM
    Seats

    0 - 30

    Unit, in charge

    Faculty of Health Care and Social Services (LAB)

    Small group(s)
    • Luennot 1 (Size: 0.
    • Verkkoluento 1 (Size: 0.
    • Simulaatio 1 (Size: 0.
    • Näyttö 1 (Size: 0.
    • Seminaari (Size: 0.
    Teacher(s)

    Heidi Savolainen, Sari Kokkonen, Tiina Simola

    Degree Programme(s)

    Bachelor's Degree Programme in Public Health Nursing

    Assessment methods

    1-5

    Dates for exams and retakes

    Rokotusopetus kokonaisuus (porfolio ja tentti) verkossa hyväksytty/hylätty. Perhehoitotyön haastattelutehtävä arvioidaan numeraalisesti T1- K5/ täydennettävä. Sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen näyttökoe (not translated)

    Timing and attendance

    Ryhmätehtävä/seminaari (100% osallistuminen) Näyttökoe (100% osallistuminen) (not translated)

    Learning environment

    Lähiopetus ja verkko-opetus. (not translated)

    Contents

    Sisältö: - yhteisön terveyden ja hyvinvoinnin tekijät yksilö- ja yhteisötasolla - terveyseroihin vaikuttavat tekijät kestävän kehityksen näkökulmasta - asiakkaan voimavaroja vahvistavat interventiot - asiakkaan rokotusohjaus ja matkailijan tartuntatautien ehkäisy - seksuaaliterveyden moninaisuus ja merkitys eri elämänvaiheissa yksilön ja yhteisön hyvinvoinnille (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Opintojakso on hylätty, jos ei ole osallistunut lähiopetukseen ja opintojakson tehtäviä ei ole suoritettu kriteerien mukaisesti. (not translated)

    Assessment criteria - level 1

    Opiskelija osaa kuvata vain osittain perhe- ja yhteisölähtöisen hoitotyön, rokottamisen periaatteet sekä seksuaaliterveyden käsitteitä. Ammatillisen ajattelun ja hoitotyön merkityksen ymmärtäminen on puutteellista. Opiskelijalta puuttuu vielä taitoa perustella asioita ja pohdinta on vain harvoin kriittistä. (not translated)

    Assessment criteria - level 3

    Opiskelija osaa kuvata perhe- ja yhteisölähtöisen hoitotyön, rokottamisen periaatteet sekä seksuaaliterveyden keskeiset periaatteet ja käsitteet. Opiskelija ymmärtää teoriaperustan merkityksen perhe- ja yhteisöhoitotyössä sekä seksuaaliterveydessä. Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja perhe- ja yhteisöhoitotyössä sekä seksuaaliterveyden edistämisessä. Opiskelija ymmärtää terveyserojen merkityksen kestävän kehityksen näkökulmasta ja ymmärtää asiakkaan omien voimavarojen merkityksen yksilö- ja yhteisötasolla. Opiskelijalta puuttuu vielä kykyä soveltaa em asioita. (not translated)

    Assessment criteria - level 5

    Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää perhe- ja yhteisölähtöisen hoitotyön ja rokottamisen periaatteet. Opiskelija ymmärtää seksuaalisuuden osana ihmisen kokonaisvaltaista kohtaamista ja hoitamista. Opiskelija osaa soveltaa teoriaperustaa perhe- ja yhteisöhoitotyössä, seksuaaliterveyden edistämisessä ja ymmärtää näiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa selittää kriittisesti ja systemaattisesti perusteltuja toimintatapoja omassa toiminnassaan. Opiskelija ymmärtää ja osaa analysoida asiakkaan omia voimavaroja ja niiden merkitystä hoitamisessaan. (not translated)