Tuula Juvakka
Tuula Juvakka
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.(Soveltuvin osin) Lönnqvist, J., Henriksson, M., Marttunen, M., Partonen, T. (toim.) 2021. Psykiatria. Saatavilla Oppiportista LAB-Primon kautta. Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (Soveltuvin osin) Käypä hoito–suositukset Muu materiaali: Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki: Bookwell Oy.(Soveltuvin osin) Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013. Toimintaohje perhe-ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110832/TOIMINTAOHJE%20%20liitteet.pdf?sequence=2&isAllowed=y (not translated)
Opintojakso toteutuu etäopetuksena. Opetusmenetelmät: - teemapäivän tunnit, luennot - harjoitustunnit / taitopaja / Osve - itsenäinen ja tiimityöskentely - tietotesti (not translated)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (4op arviointi hyväksytty - hylätty) muodostuu: - ennakkotehtävä - tuntialustustehtävä - tietotesti - harjoitus / taitopaja / Osve hyväksytty / hylätty / täydennettävä (not translated)
Finnish
17.04.2023 - 28.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.
0 - 50
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Tuula Juvakka, Kati Nirkko
Bachelor's Degree Programme in Public Health Nursing
Approved/Failed
Ahot mahdollisuus: - sosiaali- ja terveysalan soveltuva ammattitutkinto - riittävän pitkä työkokemus mielenterveys- ja / tai päihdehoitotyössä (not translated)
Hankkeet integroidaan mahdollisuuksien mukaan opintojaksoon. (not translated)
Tietotesti tehdään opintojakson lopussa ja uusinta mahdollisuus järjestetään tarvittaessa. (not translated)
Opintojakson toteutus ajalla: 17.4. - 28.5. Opintojakson läsnäolo koskee: - teemapäivän oppitunnit 80% - harjoitustunnit / taitopaja / Osve 100% - tietotesti 100% (not translated)
- Moodle - Verkko-opetus (not translated)
Kokonaistuntimäärä 5op = 135 h (1op = 27h opiskelijan työtä) (not translated)
Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheisensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdetyötä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti eri ympäristöissä. Tavoitteet: Opiskelija osaa - luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä - reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin - soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä - tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä - kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle Sisältö: - mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö - mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen - hoitosuhde - mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät - tutkittu tieto ja hoitosuositukset Psykiatrian osuuden sisällön näet Moodlen lääketieteen sivustolta. (not translated)
Opiskelija osaa: - tunnistaa oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena -kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet -osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdetyötä rakenteellisen kirjaamisen näkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa välttävästi -esittää, yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutosvaiheiden vaikutuksen ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön -nimetä rajatusti sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen - esittää yksittäisiä turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset - kuvata joitakin tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa - nimetä keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä keskeiset hoidossa käytettävät lääkkeet ja niiden käyttötarkoitukset ja tunnistaa keskeisiä lääkkeiden haittavaikutuksia (not translated)
Opiskelija osaa: - tunnistaa oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena - kuvata laajasti mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet -osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä rakenteellisen kirjaamisen näkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa rajatusti -nimetä yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutosvaiheiden vaikutuksia ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön - nimetä keskeiset sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen - perustella riittävästi turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset - kuvata monipuolisesti tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa - nimetä kaikki keskeiset mielenterveyshäiriöt sekä keskeiset hoidossa käytettävät lääkkeet ja niiden käyttötarkoitukset ja tunnistaa keskeisiä lääkkeiden haittavaikutuksia (not translated)
Opiskelija osaa: - oivaltaa ja pystyy kuvaamaan oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena - kuvata laajasti ja perustellen mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet -osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä rakenteellisen kirjaamisen näkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti -vertailla yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutosvaiheiden vaikutuksia ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön - nimetä laajasti sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen - perustella laajasti turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset - kuvata monipuolisesti ja perustellen tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa - nimetä laajasti erilaisia mielenterveyshäiriöitä sekä hoidossa käytettäviä lääkkeitä ja niiden käyttötarkoituksia ja tunnistaa laajasi lääkkeiden haittavaikutuksia (not translated)