20% Face-to-face, 80% Distance learning
Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
20% Face-to-face, 80% Distance learning
Hassi,L., Maila, R & Paju, A. 2015. Kehitä kokeillen : organisaation käsikirja. Helsinki:Talentum Pro. Saatavissa
https://kehitakokeillen.fi/wp-content/uploads/2016/01/kehita_kokeillen_preview.pdf (not translated)
Opintojakso toteutetaan sekä etänä Zoomissa että Lahden kampuksella.
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely (not translated)
Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 40
Milla Mäkinen, Tarja Korpela
Opintojakso edellyttää Ihmislähtöisyys ja muotoiluajattelu sosiaali- ja terveyspalveluissa5 op - opintojakson (YH00CP29) edeltävää opiskelua.
Opintojakson vastuuopettaja Tarja Korpela tarja.korpela@lab.fi (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Service Design for Social and Health Services
Lahti Campus
3 credits
4 credits
1-5
Opintojaksolle ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja. (not translated)
Kampus, Zoom, Moodle (not translated)
Ennakkotehtävä 1 op
Lähipäivät 1 op
Opintojaksotehtävä 3,5 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op (not translated)
arvolupaus, konseptointi, kokeilut, ketterä kehittäminen, fasilitointi, yhteiskehittäminen, osallistaminen, tuplatimantti, palvelumuotoilu (not translated)
Ennakkotehtävää ei ole tehty
Opintojaksotehtväää ei ole tehty hyväksytysti (not translated)
Opiskelija
- käyttää ¨palvelumuotoilun konseptoinnin ja yhteiskehittämisen tietoperustaa
- muotoilee asiakkaiden/potilaiden, työntekijöiden ja/tai organisaation tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja (palvelukonseptin. Esittää palvelukonseptin.
- hyödyntää konseptoinnin malleja ja menetelmiä palvelujen uudistamisessa (not translated)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun konseptoinnin ja yhteiskehittämisen tietoperustaa
- muotoilee asiakkaiden/potilaiden, työntekijöiden ja/tai organisaation tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja (palvelukonseptin). Esittää visuaalisia keinoja hyödyntävän ja perustellun palvelukonseptin.
- hyödyntää konseptoinnin malleja ja menetelmiä palvelujen uudistamisessa. Perustelee valintoja tutkitulla tiedolla. (not translated)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun konseptoinnin ja yhteiskehittämisen tietoperustaa. Tietoperusta perustuu ajantasaisiin ja laadukkaisiin lähteisiin.
- muotoilee asiakkaiden/potilaiden, työntekijöiden ja/tai organisaation tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja (palvelukonseptin). Esittää visuaalisia keinoja hyödyntävän palvelukonseptin. Konsepti on perusteltu ja siinä on innovatiivista otetta.
- hyödyntää asiantuntevasti konseptoinnin menetelmiä palvelujen uudistamisessa. Perustelee valintoja tutkitulla tiedolla. Kuvaa uuden palvelun strategialähtöisesti. (not translated)
Distance learning
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S.. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.Talentum. Primossa
Miettinen, S. (toim.) (2014). Muotoiluajattelu. Helsinki: Teknologiateollisuus. Primossa on saatavilla yksi e-kirja.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki : Talentum Media Oy TAI
Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.
Stickdorn, M.,Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is service design doing: applying service design thinking in the real world. O’Reilly Media, Inc.- Saatavilla osittain verkosta https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods (not translated)
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa.
Oppimisympäristö on Moodle.
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu (not translated)
Tuutorin arviointi: Opintojaksotehtävä numeerinen arviointi 1-5
lukupäiväkirja/ Mooc-verkkokurssi hyväksytty (not translated)
Finnish
13.01.2023 - 30.04.2023
21.11.2022 - 15.01.2023
0 - 50
Milla Mäkinen, Tarja Korpela
Opintojakso on ensimmäinen ydinosaamisen opintojakso Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (yamk) -koulutuksessa. Palvelumuotoilun kokonaisuuteen kuuluu kolme opintojaksoa:
Muotoiluajattelu ja palvelumuotoiluprosessi sosiaali- ja terveysalalla 5 op (tämä opintojakso, kevät 2023)
Käyttäjäymmärrys kehittämisen lähtökohtana sosiaali- ja terveyspalveluissa 5 op (kevät 2023)
Palvelujen konseptointi sosiaali- ja terveysalalla 5 op (syksy 2023)
Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Palvelumuotoilu (yamk) -opiskelijat ja sen jälkeen opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opintojakson vastuuopettaja: tarja.korpela@lab.fi (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Service Design for Social and Health Services
E-campus, Lahti
4 credits
5 credits
1-5
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja (not translated)
Moodle ja Zoom (not translated)
Mooc- verkkokurssi tai lukupäiväkirja 2 op
Kontaktipäivät 1 op
Välitehtävä 0,5 op
Opintojaksotehtävä 1,5 op (not translated)
muotoiluajattelu, palvelumuotoiluprosessi, ihmislähtöinen kehittäminen, digitaaliset työvälineet (not translated)
- verkkokurssia tai lukupäiväkirjaa ei ole tehty
- opintojaksotehtävä on hylätty/ei ole tehty (not translated)
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa palvelumuotoiluprosessia kehittämisessä
- esittää ihmislähtöisen kehittämisen mahdollisuuksia ja hyötyjä sosiaali- ja terveysalan palvelutuotannossa (not translated)
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa palvelumuotoiluprosessia kehittämisessä. Soveltaminen osoitetaan visuaalista ilmaisua hyödyntäen.
- arvioi ihmislähtöisen kehittämisen mahdollisuuksia ja hyötyjä sosiaali- ja terveysalan palvelutuotannossa (not translated)
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti ja analysoivasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa.
- soveltaa palvelumuotoiluprosessia kehittämisessä.Soveltaminen osoitetaan visuaalista ilmaisua hyödyntäen. Ilmaisu on viimeistelty ja viestinnällisesti selkeä.
- arvioi ihmislähtöisen kehittämisen mahdollisuuksia ja hyötyjä sosiaali- ja terveysalan palvelutuotannossa. Perustelee arviointia ajantasaisten ja laadukkaiden lähteiden avulla. (not translated)
Distance learning
Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena, Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. 2016. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja
2016:5. Saatavissa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75526/JUL2016-5-hallinnonalan-ditalisaation-linjaukset-2025.pdf
Saranto, K. 2020. Digitalisaatio ja sähköiset palvelut
uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Saatavissa https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/24304/1611315756938124923.pdf?sequence=2
Suomidigi. 2020. Digitaalisten palvelujen asiakaslähtöinen suunnittelu. Saatavissa https://www.suomidigi.fi/sites/default/files/2020-03/Digitaalisten%20palvelujen%20asiakasl%C3%A4ht%C3%B6inen%20suunnittelu.pdf
Kyytsönen, M., Aalto. A-M. & Vehko, T. 2021. Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi 2020-2021: Väestön kokemukset. Raportti 7/2021. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavissa
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/142675/URN_ISBN_978-952-343-680-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Moodlessa on lisää kirjallisuutta (not translated)
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa. Oppimisympäristö On Moodle.
Opetusmenetelmät: itsenäinen opiskelu, ryhmätyö, luennot (not translated)
Itse- ja vertaisarviointi
Tuutoreiden arviointi (not translated)
Finnish
01.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
0 - 60
Milla Mäkinen, Tarja Korpela
Opintojakso on ensisijaisesti tarkoitettu Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk) -opiskelijoille. Opintojaksolla opiskelu edellyttää aikaisempia palvelumuotoiluopintoja väh 10 op ja tuplatimantti-mallin hallintaa.
Opintojakson vastuuopettaja tarja.korpela@lab.fi (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Service Design for Social and Health Services
E-campus, Lahti
3 credits
5 credits
1-5
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja. (not translated)
Zoom ja Moodle (not translated)
Kontaktiopetus 1 op
Kehittämistehtävä + itsenäinen opiskelu 3,5 op
Itse- ja väliarviointi 0,5 op (not translated)
digitalisaatio ja teknologia sote:ssa, palveluiden kehittäminen, digitaalinen asiakaskokemus, palvelumuotoilu, design brief (not translated)
Opiskelija ei ole tehnyt kehittämistehtävää hyväksytysti (not translated)
Opiskelija
- käyttää digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- käyttää laadullisia menetelmiä käyttäjäymmärryksen hankkimisessa ja laatii projektisuunnitelman käyttäjäkokemuksen hankkimiseksi. Tuottaa presentaation projektista.Hyödyntää prensentaatiossa visuaalisuutta.
- tekee ehdotuksia palvelun parantamiseksi projektissa hankitun käyttäjäymmärryksen pohjalta. (not translated)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti laadukkaisiin lähteisiin perustuvaa digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa.
- käyttää monipuolisesti laadullisia menetelmiä käyttäjäymmärryksen hankkimisessa ja laatii johdonmukaisen ja selkeän projektisuunnitelman käyttäjäkokemuksen hankkimiseksi. Tuottaa visuaalista viestintää korostavan, huolella laaditun presentaation projektista. Esitys on selkeä ja osoittaa asiantuntemusta.
- tekee konkreettisia, käyttäjäymmärykseen perustuvia ehdotuksia palvelun parantamiseksi. (not translated)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa. Tietoperusta hyödyntää monipuolisesti ajantasaisia ja laadukkaita lähteitä.
- käyttää monipuolisesti, oivaltavasti ja perustellusti laadullisia menetelmiä käyttäjäymmärryksen hankkimisessa ja laatii johdonmukaisen ja selkeän projektisuunnitelman käyttäjäkokemuksen hankkimiseksi. Tuottaa visuaalista viestintää korostavan, huolella laaditun presentaation projektista. Esitys on selkeä ja osoittaa asiantuntemusta.
- tekee perusteltuja ja oivaltavia käyttäjäymmärykseen perustuvia ehdotuksia palvelun parantamiseksi. (not translated)
Distance learning
Materiaalit ovat Moodlessa. (not translated)
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa ja oppimisympäristö Moodlessa.
Opetusmenetelmät: itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, valmentavat luennot
Opintojakson vastuuopettaja Tarja Korpela (tarja.korpela@lab.fi) (not translated)
Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi
Arvosanasta 50% perustuu opintojaksotehtävässä kuvattuun tiedolliseen, taidolliseen ja johtamis- ja kehittämisosaamiseen ja 50 % perustuu oppimisen reflektointiin. (not translated)
Finnish
01.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
0 - 60
LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI, Tarja Korpela
Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk) opiskelijat sekä Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (yamk) -opiskelijat. Sen jälkeen opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Opintojaksolla opiskelu edellyttää aikaisempia palvelumuotoiluopintoja (väh 5 op). (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Service Design for Social and Health Services
E-campus, Lahti
3 credits
5 credits
1-5
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja. (not translated)
Moodle ja Zoom (not translated)
Kontaktipäivät 1 op
Opintojaksotehtävä 3,5 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op (not translated)
asiakasymmärrys, sisällönmarkkinointi, aineeton brändi, tunteistettu ydinviesti (edut, hyödyt ja merkitys) (not translated)
Opintojaksotehtävää ei ole tehty
Opintojaksotehtävä on hylätty
Itse- tai vertaisarviointia ei ole tehty (not translated)
Opiskelija osaa
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä markkinointiviestintää sote-alalle
- osaa muotoilla organisaation brändiä
- hyödyntää brändäystä ja markkinointiviestintää sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa
Oppimisen reflektointi:
arvosana 1
opiskelija tuo tietoa esille kuvailevasti (referoi)
arvosana 2:
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä asian kertomalla sen omin sanoin (not translated)
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti markkinointiviestinnän ja brändäyksen käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä asiakaslähtöistä markkinointiviestintää sote-alalle
- osaa muotoilla organisaation brändiä ja perustella tehtyjä valintoja
- hyödyntää ja arvioi brändäystä ja markkinointiviestintää sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa. Perustelee valintoja kirjallisuuden avulla.
arvosana 3:
Opiskelija tekee tiedon pohjalta analyyseja (kykenee tarkastelemaan ilmiötä, näkee syy-seuraussuhteita) (not translated)
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti markkinointiviestinnän ja brändäyksen käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä oivaltavaa ja asiakaslähtöistä markkinointiviestintää sote-alalle
- osaa muotoilla organisaation brändiä ja perustella tehtyjä valintoja laadukkaiden lähteiden avulla
- hyödyntää ja arvioi asiantuntevasti brändäystä ja markkinointiviestintää sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa. Perustelee valintoja laadukkaan kirjallisuuden avulla.
arvosana 4:
Opiskelija tekee tiedon pohjalta synteesejä (tekee johtopäätöksiä)
arvosana 5:
Opiskelija tuottaa arviointitietoa (jäsentää ilmiötä uudella tavalla, joka uudistaa toimintaa) (not translated)
Distance learning
Oppimateriaali on saatavissa Moodlesta laita linkki Hyvikseen (not translated)
Opintojakson kaksi kontaktipäivää toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, verkkoluennot/Podcastit, (not translated)
Tuutorin arviointi (not translated)
Finnish
15.01.2023 - 14.05.2023
21.11.2022 - 15.01.2023
0 - 45
Arja-Tuulikki Malin, Tarja Korpela
Opintojaksolle otetaan vain Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla (yamk) -koulutuksen opiskelijoita (ryhmä HLTIYSTPAMU23KV) (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Service Design for Social and Health Services
E-campus, Lahti
4 credits
5 credits
1-5
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja (not translated)
Opintojakson hylätyn osaamisen testit ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti. (not translated)
Moodle ja Zoom. (not translated)
1. Ennakkotehtävä I: Tiedonhankinnan työkalupakki ja Tiedonhallinta -osaamisen testi 1 op
2. Ennakkotehtävä II Tieteellinen tieto sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet. Osaamisen testi 1 op
3. Kontaktiopetukset 1 op
4. Tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat - videot/podcastit. 0,5 op
5. Analyysitehtävä 1,5 op (not translated)
Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat (not translated)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testejä eikä analyysitehtävää. (not translated)
Analyysitehtävän painoarvo on 1 ja osaamisen testi 2
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla. (not translated)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä ja soveltaa niitä perustellusti
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla. (not translated)
20% Face-to-face, 80% Distance learning
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Miksi?, Mitä, Miten?Jyväskylä: Docendo Oy. (tenttikirja) saatavana Primosta e-kirjana.
Muu kirjallisuus Moodlessa. (not translated)
Opintojakso toteutetaan sekä etänä Zoomissa että Lahden kampuksella.
Opintojaksoon sisältyy kaksi lähipäivää ja lisäksi kyksi ohjauskertaa. Ohjauspäiva on 15.11 klo 16-17.
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely (not translated)
Verkkotentti on 50% arvosanasta.
itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 40
Päivikki Lahtinen, Tarja Korpela
Lähipäiviin osallistuminen on vapaaehtoista, Keskeiset osiot nauhoitetaan.
Opintojakson vastuuopettaja: Tarja Korpela tarja.korpela@lab.fi
Opintojaksolle otetaan vain Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (yamk)-opiskelijoita. (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Service Design for Social and Health Services
Lahti Campus
4 credits
4 credits
1-5
ei vaihtoehtoisia suoritustapoja (not translated)
Kampus, Moodle, Zoom (not translated)
Ennakkotehtävä (verkkotentti) 2 op
Lähipäivät 1 op
Opintojaksotehtävä 1,5 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op (not translated)
kokemus, tunne, asiakaskokemus, asiakaskokemuksen mittaamisen, määrälliset menetelmät, asiakaskokemuksen johtaminen (not translated)
Opiskelija ei ole tehnyt ennakkotehtävää 5.10 mennessä.
Opiskelija ei ole tehnyt itse- eikä vertaisarviointia
Opiskelija ei ole tehnyt opintojaksotehtävää hyväksytysti. (not translated)
Opiskelija
- käyttää asiakaskokemuksen käsitteitä ja tietopohjaa
- tuottaa esityksen asiakasraadin toiminnasta
- hyödyntää palvelun/palveluiden kehittämisessä asiakaskokemustietoa työyksikkö/ organisaatiotasolla (not translated)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakaskokemuksen käsitteitä ja tietopohjaa
- tuottaa esityksen asiakasraadin toiminnasta. Esitys on selkeä ja perusteltu ja siinä on hyödynnetty visuaalisen viestinnän keinoja.
- kehittää palvelun/palveluiden asiakaskokemusta tietoon perustuen työyksikkö/organisaatiotasolla (not translated)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakaskokemuksen käsitteitä ja tietopohjaa ajantasaisiin ja laadukkaisiin lähteisiin perustuen.
- tuottaa esityksen asiakasraadin toiminnasta. Esitys on selkeä, perusteltu ja oivaltava ja se on taitavasti toteutettu visuaalisen viestinnän keinoin.
- kehittää palvelun/palveluiden asiakaskokemusta tietoon perustuen työyksikkö/organisaatiotasolla.Kehittämisehdotukset ovat konkreettisia ja perusteltuja. (not translated)
Distance learning
Opintojakso toteutuu virtuaalisesti kokonaan verkossa.
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä 15.3.- 26.3.
Opintojaksossa on kaksi lähitapaamista:
- 29.3.: klo 14-16
- 17.5.: klo 9-16 (not translated)
Finnish
01.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
10 - 50
Juha Roslakka, Hannele Tiittanen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Service Design for Social and Health Services
E-campus, Lahti
5 credits
1-5
Ei valinnaisia suoritustapoja (not translated)
Moodle (not translated)
- trendit ja megatrendit
- PESTE-analyysi
- skenaariotyöskentely (not translated)
Asiat on esitetty melko irrallisina kokonaisuuksina ja niiden käsittely on melko pinnallista. Tulevaisuuden ennakointityökaluja on hyödynnetty pinnallisesti. Luodut skenaariot ovat puutteellisesti perusteltuja ja ennakointimateriaalien käyttö on melko yksipuolista. (not translated)
Asiat esitetään johdonmukaisesti ja selkeästi. Työssä näkyy asioiden tarkastelu melko monipuolisesti tulevaisuuden ennakointityökaluja hyödyntäen. Luodut skenaariot osoittavat asioiden hyvää ymmärrystä ja kykyä jäsentää tietoa. Luodut skenaariot ovat perusteltu relevanttien ennakointimateriaalien avulla. (not translated)
Asiat esitetään johdonmukaisesti, selkeästi ja kriittisesti. Työ osoittaa asioiden syvällistä ymmärrystä ja erilaisten tulevaisuuksien
ennakointityökalujen monipuolista hyödyntämistä. Luodut skenaariot osoittavat hyvää päättelykykyä sekä kykyä jäsentää tietoa kriittisesti, oivaltavasti ja rohkeasti. Skenaariot perustuvat ajankohtaisiin kotimaisiin ja kansainvälisiin ennakointimateriaaleihin. (not translated)
Distance learning
Finnish
01.01.2023 - 31.12.2023
21.11.2022 - 15.06.2023
Katja Remsu, Juha Roslakka, Kari Kauranen, Mirka Airesvuo, Jaana Mantela, Elina Kosonen, Anja Liimatainen, Mari Kokkonen, Tuija Rinkinen, Tuulia Stellberg, Arja-Tuulikki Malin, Eeva Tuomenoksa, Aki Rintala, Minna-Maria Behm, Anne Suikkanen, Taina Anttonen, Minna Mukka, Emilia Laapio-Rapi, Annukka Näkkälä, Tarja Korpela
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Social Services, Development of Child and Family Services, Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Digital Expert of Social and Health Care Services, Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Integration of Rehabilitation and Physical Activity, Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Service Design for Social and Health Services, Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Leader of the Future in Social and Health Care
E-campus
10 credits
1-5
Distance learning
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S.. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.Talentum. Primossa
Miettinen, S. (toim.) (2014). Muotoiluajattelu. Helsinki: Teknologiateollisuus. Primossa on saatavilla yksi e-kirja.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki : Talentum Media Oy TAI
Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.
Stickdorn, M.,Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is service design doing: applying service design thinking in the real world. O’Reilly Media, Inc.- Saatavilla osittain verkosta https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods (not translated)
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa ja oppimisympäristö Moodlessa.
Oppimisessa hyödynnetään digitaallisia oppimisympäristöjä ja työvälineitä esim. Moodle, Miro ja Canva.
Opintojakson vastuuopettaja: Tarja.korpela@lab.fi (not translated)
Tuutorin arviointi (not translated)
Finnish
08.03.2023 - 09.06.2023
21.11.2022 - 15.01.2023
0 - 60
Milla Mäkinen, LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI, Tarja Korpela
Opintojakso on toinen ydinosaamisen opintojakso Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (yamk) -koulutuksessa. Palvelumuotoilun kokonaisuuteen kuuluu kolme opintojaksoa:
Muotoiluajattelu ja palvelumuotoiluprosessi sosiaali- ja terveysalalla 5 op (kevät 2023)
Käyttäjäymmärrys kehittämisen lähtökohtana sosiaali- ja terveyspalveluissa 5 op ( tämä kevät 2023)
Palvelujen konseptointi sosiaali- ja terveysalalla 5 op (syksy 2023)
Osallistuminen tälle opintojaksolle edellyttää Muotoiluajattelu ja palvelumuotoiluprosessi sosiaali- ja terveysalalla- opintojakson opiskelua
Opintojakson vastuuopettaja: tarja.korpela@lab.fi (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Service Design for Social and Health Services
E-campus, Lahti
3 credits
5 credits
1-5
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja (not translated)
Zoom ja Moodle (not translated)
Ennakkotehtävä 0,5 op
Kontaktipäivät 1 op
Välitehtävä (analyysitehtävä) 0,5 op
Opintojaksotehtävä (sisältää itsearvioinnin) Design Brief 3 op (not translated)
palvelumuotoilu, tuplatimantin ensimmäinen timantti, käyttäjäymmärrys, laadulliset menetelmät ja analyysi (teemahaastattelu, focusryhmähaastattelu, persoonakartta, palvelupolku, kontaktipisteet, empatiakartta) (not translated)
Opiskelija ei ole tehnyt
- ennakkotehtävää
- välitehtävää
- opintojaksotehtävää
hyväksytysti (not translated)
Opiskelija
- käyttää asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta
- hyödyntää asiakasymmärrystä palvelun kehittämisessä. (not translated)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa
- käyttää tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta. Prosessia kuvataan myös visuaalisin keinoin
- kehittää palvelua konkreettisesti asiakasymmärryksen pohjalta (not translated)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa. Tietoperusta rakentuu perusoppikirjojen lisäksi myös ajantasaisesta tutkitusta tiedosta.
- käyttää tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta. Prosessia kuvataan oivaltavasti myös visuaalisin keinoin
- kehittää palvelua konkreettisesti asiakasymmärryksen pohjalta ja yhdistää paremman palvelun organisaation/yrityksen kokonaisarkkitehtuuriin. (not translated)
There is no implementations attached to this degree programme.