Siirry suoraan sisältöön

Monialainen yhteistyö perheen tukenaLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CY95

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

-tunnistaa omaan ja perheen resilienssiin vaikuttavia tekijöitä ja nähdä perheen oman elämänsä asiantuntijana
-vahvistaa perheen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta
-toimia arvostavasti vahvistaen psyykkisen turvallisuuden elementtejä työyhteisöissä, sekä monialaisessa yhteistyössä
-jäsentää ja soveltaa erilaisia ohjauksen ja vuorovaikutuksen lähestymistapoja sekä menetelmiä tavoitteellisessa monialaisessa yhteistyössä

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 30.09.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 30.11.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 5000

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
Ryhmät
  • HLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
Pienryhmät
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö

Osaamistavoitteet

-tunnistaa omaan ja perheen resilienssiin vaikuttavia tekijöitä ja nähdä perheen oman elämänsä asiantuntijana
-vahvistaa perheen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta
-toimia arvostavasti vahvistaen psyykkisen turvallisuuden elementtejä työyhteisöissä, sekä monialaisessa yhteistyössä
-jäsentää ja soveltaa erilaisia ohjauksen ja vuorovaikutuksen lähestymistapoja sekä menetelmiä tavoitteellisessa monialaisessa yhteistyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa oman aikataulun mukaisesti. Toteutukseen sisältyy tutkittuun teoriatietoon perustuvaa materiaalia ja oppimistehtäviä.

Ajoitus ja läsnäolo

Suomeksi
Opintojaksoa voi suorittaa aikavälillä 3.2.-30.11.2025.

Opettajat arvioivat opintojakson tehtäviä kuukausittain. Arviointia ei tehdä aikavälillä 12.6.-10.8.2025.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali kerrotaan Moodle-oppimisalustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa n. 27 tunnin opiskelijan työtä

Sisältö

-Omaan hyvinvointiin vaikuttavat tekijät ja oman hyvinvoinnin heijastuminen ympäristöön
-Resilienssiin vaikuttavat tekijät
-Ymmärrys erilaisista perhekulttuureista (perheiden erilaiset tavat, arvot ym.)
-Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteet, asenne-esteettömyys
-Tiimityöskentely ja monialainen yhteistyö lapsen ja perheen tukena
-Arvot, asenteet ja stigmat
-Psyykkisen turvallisuuden elementtien vahvistaminen (työyhteisöissä ja) monialaisessa yhteistyössä
-Perheen osallisuutta ja toimijuutta vahvistavat toimintatavat
-Arvostavan kohtaamisen vahvistamisen keinot

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso soveltuu kaikille lapsia ja perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille sekä tällaisiin ammatteihin opiskeleville opiskelijoille (esim. varhaiskasvatus, lastensuojelu, perhetyö, terveydenhoito, sairaanhoito, fysioterapia, toimintaterapia).

Opintojakso kuuluu myös LABissa varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen vaadittaviin täydentäviin opintoihin.

Arviointimenetelmät

Opintojakson aikana hankittu osaaminen osoitetaan oppimistehtävissä, jotka on tehty ja palautettu tehtäväohjeiden mukaisesti 30.11.2025 mennessä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 01.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila
Ryhmät
  • HLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

-tunnistaa omaan ja perheen resilienssiin vaikuttavia tekijöitä ja nähdä perheen oman elämänsä asiantuntijana
-vahvistaa perheen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta
-toimia arvostavasti vahvistaen psyykkisen turvallisuuden elementtejä työyhteisöissä, sekä monialaisessa yhteistyössä
-jäsentää ja soveltaa erilaisia ohjauksen ja vuorovaikutuksen lähestymistapoja sekä menetelmiä tavoitteellisessa monialaisessa yhteistyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa oman aikataulun mukaisesti. Toteutukseen sisältyy tutkittuun teoriatietoon perustuvaa materiaalia ja oppimistehtäviä.

Ajoitus ja läsnäolo

Suomeksi
Opintojakso on avoinna aikavälillä 2.9. - 1.12.2024.

Opettajat arvioivat opintojakson tehtäviä palautuspäivästä seuraavan kuukauden loppuun mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali kerrotaan Moodle-oppimisalustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa n. 27 tunnin opiskelijan työtä

Sisältö

-Omaan hyvinvointiin vaikuttavat tekijät ja oman hyvinvoinnin heijastuminen ympäristöön
-Resilienssiin vaikuttavat tekijät
-Ymmärrys erilaisista perhekulttuureista (perheiden erilaiset tavat, arvot ym.)
-Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteet, asenne-esteettömyys
-Tiimityöskentely ja monialainen yhteistyö lapsen ja perheen tukena
-Arvot, asenteet ja stigmat
-Psyykkisen turvallisuuden elementtien vahvistaminen (työyhteisöissä ja) monialaisessa yhteistyössä
-Perheen osallisuutta ja toimijuutta vahvistavat toimintatavat
-Arvostavan kohtaamisen vahvistamisen keinot

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso soveltuu kaikille lapsia ja perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille sekä tällaisiin ammatteihin opiskeleville opiskelijoille (esim. varhaiskasvatus, lastensuojelu, perhetyö, terveydenhoito, sairaanhoito, fysioterapia, toimintaterapia).

Opintojakso kuuluu myös LABissa varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen vaadittaviin täydentäviin opintoihin.

Arviointimenetelmät

Opintojakson aikana hankittu osaaminen osoitetaan oppimistehtävissä, jotka on tehty ja palautettu tehtäväohjeiden mukaisesti 1.12.2024 mennessä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

-Osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittaminen oppimistehtävissä

-Oppimistehtävien suorittaminen tehtävänannon mukaisesti ja palauttaminen annetussa aikataulussa 1.12.2024 mennessä.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 24.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 01.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2.5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Pipsa Murto
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila
Ryhmät
  • HLTIAVOSOS24K
    Avoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot 24K, Lahti

Osaamistavoitteet

-tunnistaa omaan ja perheen resilienssiin vaikuttavia tekijöitä ja nähdä perheen oman elämänsä asiantuntijana
-vahvistaa perheen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta
-toimia arvostavasti vahvistaen psyykkisen turvallisuuden elementtejä työyhteisöissä, sekä monialaisessa yhteistyössä
-jäsentää ja soveltaa erilaisia ohjauksen ja vuorovaikutuksen lähestymistapoja sekä menetelmiä tavoitteellisessa monialaisessa yhteistyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso kuuluu Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot sosionomeille AMK 60 op -opintokokonaisuuteen (HLTIAVOSOS24K). Toteutukselle voidaan ottaa vain tätä 60 op kokonaisuutta suorittavia opiskelijoita.

Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa oman aikataulun mukaisesti. Toteutukseen sisältyy tutkittuun teoriatietoon perustuvaa materiaalia ja oppimistehtäviä.

Ajoitus ja läsnäolo

Suomeksi
Opintojakso on avoinna aikavälillä 1.2. - 1.12.2024.

Opettajat arvioivat opintojakson tehtäviä palautuspäivästä seuraavan kuukauden loppuun mennessä. Kesä- ja heinäkuun aikana arvioidut tehtävät arvioidaan elokuun loppuun mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa n. 27 tunnin opiskelijan työtä

Sisältö

-Omaan hyvinvointiin vaikuttavat tekijät ja oman hyvinvoinnin heijastuminen ympäristöön
-Resilienssiin vaikuttavat tekijät
-Ymmärrys erilaisista perhekulttuureista (perheiden erilaiset tavat, arvot ym.)
-Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteet, asenne-esteettömyys
-Tiimityöskentely ja monialainen yhteistyö lapsen ja perheen tukena
-Arvot, asenteet ja stigmat
-Psyykkisen turvallisuuden elementtien vahvistaminen (työyhteisöissä ja) monialaisessa yhteistyössä
-Perheen osallisuutta ja toimijuutta vahvistavat toimintatavat
-Arvostavan kohtaamisen vahvistamisen keinot

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Sosionomi AMK-tutkinto

Opintojakso kuuluu Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot sosionomeille AMK 60 op -opintokokonaisuuteen (HLTIAVOSOS24K). Toteutukselle voidaan ottaa vain tätä 60 op kokonaisuutta suorittavia opiskelijoita.

Arviointimenetelmät

Opintojakson aikana hankittu osaaminen osoitetaan oppimistehtävissä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit löytyvät moodlesta oppimistehtävien yhteydestä.