Siirry suoraan sisältöön

Kuva ja teoriaLaajuus (5 op)

Tunnus: MI00BL32

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- keskeiset nykyaikaiset visuaalisen kulttuurin teoriat
- hakea itsenäisesti tietoa eri teorioista sekä painetuista että sähköisistä lähteistä
- soveltaa teoreettisia malleja ja käsitteitä suunnittelussa ja työnsä arvioinnissa

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 36

Koulutus
  • Visuaalisen viestinnän koulutus (2017, 2018, 2019)
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Heikki Saros
Vastuuopettaja

Eija Mustonen

Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLABTO21H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2021-2022, Muotoiluinstituutti
  • MLTIVK21S
    Valokuvauksen koulutus 21S Lahti
  • MLTITO21H
    Täydentävä osaaminen AMK 2021-2022, Muotoiluinstituutti, Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- keskeiset nykyaikaiset visuaalisen kulttuurin teoriat
- hakea itsenäisesti tietoa eri teorioista sekä painetuista että sähköisistä lähteistä
- soveltaa teoreettisia malleja ja käsitteitä suunnittelussa ja työnsä arvioinnissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi muodostuu luennoista, tiedonhankinnan harjoituksista ja kurssitehtäviin liittyvistä ryhmätöiden esityksistä.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssin kontaktiopetus näkyy sähköisessä lukujärjestyksessä.
Kurssin opetus perustuu aineistoihin perustuviin tehtäviin ja esityksiin. Kurssin hyväksyttävä suorittaminen edellyttää 75 % läsnäoloa opetuksessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssin keskeinen oheislukemisto on Seppä, Anita: Kuvien tulkinta (2012)
Muita kurssilla hyödynnettäviä aineistoja :
Mäkiranta, M., Piela, U. ja Timonen, E. (toim.) Näkyväksi sepitetty maa. Näkökulmia Suomen Visualisointiin (2017)
Hämäläinen, T. ja Manzos, A. Pelien äärettömät maailmat. Elämän suuret kysymykset digitaalisissa peleissä (2020)
Heinonen, Y. (toim.) Taide, kokemus ja maailma. Risteyksiä tieteidenväliseen taiteiden tutkimukseen (2020)


Luentomateriaaleissa tiedotetaan aihekohtaisesta muusta materiaalista ja digitaalisesta aineistosta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi suorittaa kirjalliseen aineistoon nojaten tenttinä tai harjoitustehtävinä. Korvaavasta suorituksesta sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Kurssiin ei kuulu tenttiä. Arviointi perustuu kurssin aikana toteutettaviin tehtäviin. Tehtävien arvioinnissa käytetään vertais- ja itsearviontia.

Oppimisympäristö

Kurssimateriaalit ja tehtävät julkaistaan Moodelssa. Tehtävät palautetaan Moodleen. Kurssiaktiivisuutta seurataan Moodlen läsnäolotyökalulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla tehdään referoidaan ja keskustellaan aiheisiin liitttyiästä tutkimusartikkeleista, tehdään ryhmätöitä ja yksilöllinen kertaustehtävä. Oletettu työmäärä opiskelijalta on lähiopetus mukaanlukien 135 työtuntia.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään visuaalisen kulttuurin teoriaan ja sen käytännöllisiin sovelluksiin. Painopiste on 1900- ja 2000-luvun ilmiöissä, mutta keskeisten käsitteiden kulltuurihistoriaa avataan myös.
Opintojakso toimii johdantona kuva-analyysiin. Keskeisiä sisältöjä ovat yhteisölliset, semioottiset ja semanttiset sekä havaintopsykologiset näkökulmat. Kurssilla tarkastellaan muotoilun, viestinnän ja taiteen merkityksenantoon ja havaintoon liittyviä kysymyksiä.
Kurssin toiminnallisena tavoitteena on oppia käyttämään oman alan keskeisä teoreettisia lähteitä ja tietokantoantoja.
Kurssi tarjoaa välineitä visuaalisten ja muotoilu-tuotteiden arviointiin ja johdattaa muotoilun ja taiteen kritiikin perusteisiin.
Kurssi antaa valmiuksia visuaalisten töiden presentaatioihin.
Kurssin sisällöt on kohdennettu sekä viestinnän että muotoilun opiskelijoille.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kurssilla ei edellytetä aiempaa osaamista.

Arviointimenetelmät

Kurssi edellyttää aktiivista osallistumista (75% kontaktiopetuksesta). Arviointi perustuu kurssin aikana tehtyihin oppimis- ja kertaustehtäviin. Arviointi toteutetaan vertaisarviointina.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja osoittaa perehtyneensä kurssimateriaaleihin.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee visuaalisen kulttuurin keskeisiä teoreettisia näkökulmia. Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lähteitä ja tietokantoja.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee visuaalisen kulttuurin keskeisiä teorioita ja havaitsee niiden yhteyden oman alansa ajankohtaisiin ilmiöihin. Opiskelija soveltaa teoreettista tietoa persoonallisesti ryhmä- ja harjoitustehtävissä.