Siirry suoraan sisältöön

Traumainformoitu lähestymistapa sosiaali- ja terveysalallaLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CD02

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsuudenaikaisten haitallisten kokemusten (ACE) syntymekanismia sekä hyvinvointi- ja terveysvaikutuksia
- tunnistaa traumaattisen stressin merkkejä sekä traumaperäisen kasvun mahdollisuuden
- nimetä ja kuvata traumainformoidun lähestymistavan kulmakivet
- tunnistaa mitä turvan tunteen huomioiminen tarkoittaa työyhteisön eri tasoilla
- arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta

Ilmoittautumisaika

14.08.2023 - 28.08.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 150

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
Ryhmät
  • HLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022-2023, Hyvinvointiyksikkö
  • HLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsuudenaikaisten haitallisten kokemusten (ACE) syntymekanismia sekä hyvinvointi- ja terveysvaikutuksia
- tunnistaa traumaattisen stressin merkkejä sekä traumaperäisen kasvun mahdollisuuden
- nimetä ja kuvata traumainformoidun lähestymistavan kulmakivet
- tunnistaa mitä turvan tunteen huomioiminen tarkoittaa työyhteisön eri tasoilla
- arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Virtuaalitoteutus ajalla 4.9.-15.11.2023 Moodle-verkko-oppimisympäristössä. CampusOnlinen toteutus (ilmoittautuminen elokuussa). Sisältää ajoitettuja tehtäviä. Tehtävien tekemiseen on varattava noin 13 tuntia joka viikko (yhteensä 135 tuntia).
Vapaaehtoinen orientaatio (Zoom) 18.9. klo 15-16.
Vapaaehtoinen ohjaus ja keskustelu (Zoom) 11.10. klo 9-10
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta, ajalla 4.9.-20.9.
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä ajalla 21.9.-8.10.
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee ajalla 9.10.-29.10.
Teema 4: Kehittämistehtävä: työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta, ajalla 30.10.-15.11.
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen, 15.11. mennessä

Ajoitus ja läsnäolo

Virtuaalitoteutus ajalla 4.9.-15.11.2023 Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Sisältää ajoitettuja tehtäviä. Tehtävien tekemiseen on varattava noin 13 tuntia joka viikko (yhteensä 135 tuntia).
Vapaaehtoinen orientaatio (Zoom) 18.9. klo 15-16.
Vapaaehtoinen ohjaus ja keskustelu (Zoom) 11.10. klo 9-10
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta, ajalla 4.9.-20.9.
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä ajalla 21.9.-8.10.
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee ajalla 9.10.-29.10.
Teema 4: Kehittämistehtävä: työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta, ajalla 30.10.-15.11.
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen, 15.11. mennessä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

* Linner Matikka, J. & Hipp, T. 2023. Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
TAI
* Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books
* Burke Harris, N. 2019. Syvälle ulottuvat juuret. Turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. Basam Books TAI englanninkielinen alkuteos The Deepest Well: Healing the Long-Term Effects of Childhood Adversity TAI video (linkki virtuaalialustalla)
* Muu materiaali (artikkelit, videot jne.) ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Opiskelija hyödyntää kokemustaan työharjoittelusta ja/tai omasta työpaikasta (sosiaali- tai terveysalan yksikkö) tehdessään kehittämistehtävän.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Oppimistehtävät palautetaan annetussa aikataulussa opintojakson aikana.

Oppimisympäristö

Moodlen virtuaalioppimisympäristö, YouTube

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Virtuaalitoteutus ajalla 4.9.-15.11.2023 Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Sisältää ajoitettuja tehtäviä. Tehtävien tekemiseen on varattava noin 13 tuntia joka viikko (yhteensä 135 tuntia). Kuormitus tehtävissä on suurin ensimmäisen kk aikana.
.
Vapaaehtoinen orientaatio (Zoom) 18.9. klo 15-16.
Vapaaehtoinen ohjaus ja keskustelu (Zoom) 11.10. klo 9-10
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta, ajalla 4.9.-20.9.
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä ajalla 21.9.-8.10.
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee ajalla 9.10.-29.10.
Teema 4: Kehittämistehtävä: työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta, ajalla 30.10.-15.11.
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen, 15.11. mennessä

Sisältö

Lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset, ACE-kokemusten terveys- ja hyvinvointivaikutukset, lapsuuden suojaavat tekijät (PCE), traumaattinen stressi, traumaperäinen kasvu, traumainformoitu lähestymistapa, työyhteisön turvallisuuden arvioiminen, vireystilaikkuna, polyvagaaliteoria, ammatillinen itsetuntemus, tunnetaidot, myötätuntoinen kohtaaminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

* CampusOnlinen toteutus (ilmoittautuminen elokuussa)
* Opiskelijalla tulee olla vähintään yksi harjoittelu tehtynä tai noin 2 kk työkokemusta sosiaali- tai terveysalan yksikössä (edellytys kehittämistehtäväosuudessa)
* Osallistujan on hyvä olla tietoinen, että opintojaksolla käsiteltävät teemat saattavat aktivoida mahdollisia omia vanhoja traumakokemuksia, jolloin on hyvä varmistaa, että saa tukea niiden käsittelyyn.
.
Huom! Traumainformoitu työote on eri asia kuin posttraumaattisen stressireaktion hoitomuoto tai muu traumaspesifi hoitaminen. Traumainformoitu lähestymistapa on koko työyhteisön ja lopulta yhteiskunnan muuttamista traumaa ymmärtäväksi ja turvan kokemusta vahvistavaksi niin arkisessa kanssakäymisessä peruspalveluissa kuin erityispalveluiden parissa.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut video, essee, kehittämistehtävä, reflektiotehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Kirjallisten tuotosten arviointikriteerit
.
Oman oppimisen tavoitteellisuus:
* Omien tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.
.
Opintojakson teemojen monipuolinen tarkastelu:
* Aiheeseen kuuluvia termejä, malleja, periaatteita ja tietoa tarkastellaan monipuolisesti. Valinnat perustellaan. Tarkastelu on muutakin kuin suoraa toistamista lähdemateriaalista. Valitut aiheet esitellään perustellen ja keskeisiä käsitteitä käytetään johdonmukaisesti. Keskeinen tieto on ymmärretty ja sitä osataan soveltaa. Johtopäätökset ja oma pohdinta osoittavat kriittistä ajattelua.
.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen:
* Vaadittu lähdemateriaali näkyy tuotoksessa. Muu aiheeseen sopiva lähdemateriaali on valittu kriittisesti, erottaen arkitiedon tutkitusta tiedosta. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty.
.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus:
* Yleisilme on asianmukainen. Kieli ja ilmaisu on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.

Ilmoittautumisaika

17.01.2023 - 24.03.2023

Ajoitus

24.03.2023 - 15.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 150

Opettaja
  • Minna Kuvajainen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsuudenaikaisten haitallisten kokemusten (ACE) syntymekanismia sekä hyvinvointi- ja terveysvaikutuksia
- tunnistaa traumaattisen stressin merkkejä sekä traumaperäisen kasvun mahdollisuuden
- nimetä ja kuvata traumainformoidun lähestymistavan kulmakivet
- tunnistaa mitä turvan tunteen huomioiminen tarkoittaa työyhteisön eri tasoilla
- arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Non-stop-toteutus verkossa ajalla 24.3.2023 –15.11.2023 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin voi perehtyä verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan sitä mukaa, kun ne saa valmiiksi. Jos työpaikalta osallistuu useampi, voi kolme tehtävää viidestä tehdä yhdessä parin/työtiimin kanssa. Opettajan vapaaehtoinen ohjaustapaaminen verkossa kerran kuussa (ei kesäloman aikana).
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta (yksilötehtävä)
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen (yksilötehtävä)

Ajoitus ja läsnäolo

Non-stop-toteutus verkossa ajalla 24.3.2023 –15.11.2023 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin voi perehtyä verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan sitä mukaa, kun ne saa valmiiksi. Jos työpaikalta osallistuu useampi, voi kolme tehtävää viidestä tehdä yhdessä parin/työtiimin kanssa. Opettajan vapaaehtoinen ohjaustapaaminen verkossa kerran kuussa (ei kesäloman aikana).
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta (yksilötehtävä)
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen (yksilötehtävä)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

* Linner Matikka, J. & Hipp, T. 2023. Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
TAI
* Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books JA
* Burke Harris, N. 2019. Syvälle ulottuvat juuret. Turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. Basam Books TAI englanninkielinen alkuteos The Deepest Well: Healing the Long-Term Effects of Childhood Adversity TAI video (linkki virtuaalialustalla)
* Muu materiaali (artikkelit, videot jne.) ilmoitetaan opintojakson alussa virtuaalisella oppimisalustalla Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Osallistuja hyödyntää kokemustaan työharjoittelusta ja/tai omasta työpaikasta (sosiaali- tai terveysalan yksikkö, sivistystoimiala) tehdessään kehittämistehtävän. Mikäli samalta työpaikalta osallistuu kurssille useampi, on mahdollista tehdä kolme oppimistehtävää viidestä pareittain tai tiimissä, niin, että tehtävä hyödyttää suoraan kyseistä työyhteisöä ja asiakkaita.

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Moodlen virtuaalioppimisympäristö, YouTube

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Non-stop-toteutus verkossa ajalla 24.3.2023 –15.11.2023 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin voi perehtyä verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan sitä mukaa, kun ne saa valmiiksi. Jos työpaikalta osallistuu useampi, voi kolme tehtävää viidestä tehdä yhdessä parin/työtiimin kanssa. Opettajan vapaaehtoinen ohjaustapaaminen verkossa kerran kuussa (ei kesäloman aikana).
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta (yksilötehtävä)
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen (yksilötehtävä)

Sisältö

Lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset, ACE-kokemusten terveys- ja hyvinvointivaikutukset, traumaattinen stressi, traumaperäinen kasvu, traumainformoitu lähestymistapa, vireystilaikkuna, polyvagaalinen teoria, kiintymyssuhde, ammatillinen itsetuntemus, tunnetaidot, myötätuntoinen kohtaaminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

* Opiskelijalla on hyvä olla noin 2 kk työkokemusta sosiaali- tai terveysalan yksikössä tai sivistysalalla (kehittämistehtävän tekeminen)
* Osallistujan on hyvä olla tietoinen, että opintojaksolla käsiteltävät teemat saattavat aktivoida mahdollisia omia vanhoja traumakokemuksia, jolloin on hyvä varmistaa, että saa tukea niiden käsittelyyn.
.
Huom! Traumainformoitu työote on eri asia kuin posttraumaattisen stressireaktion / traumaperäisen stressihäiriön hoitomuoto tai muu traumaspesifi hoitaminen. Traumainformoitu lähestymistapa on rakenteellista työtä, ja koko työyhteisön ja lopulta yhteiskunnan muuttamista traumaa ymmärtäväksi ja turvan kokemusta vahvistavaksi niin arkisessa kanssakäymisessä peruspalveluissa kuin erityispalveluiden parissa.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut video, essee, kehittämistehtävä, reflektiotehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Oman oppimisen tavoitteellisuus:
* Omien tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.
.
Opintojakson teemojen monipuolinen tarkastelu:
* Aiheeseen kuuluvia termejä, malleja, periaatteita ja tietoa tarkastellaan monipuolisesti. Valinnat perustellaan. Tarkastelu on muutakin kuin suoraa toistamista lähdemateriaalista. Valitut aiheet esitellään perustellen ja keskeisiä käsitteitä käytetään johdonmukaisesti. Keskeinen tieto on ymmärretty ja sitä osataan soveltaa. Johtopäätökset ja oma pohdinta osoittavat kriittistä ajattelua.
.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen:
* Vaadittu lähdemateriaali näkyy tuotoksessa. Muu aiheeseen sopiva lähdemateriaali on valittu kriittisesti, erottaen arkitiedon tutkitusta tiedosta. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty.
.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus:
* Yleisilme on asianmukainen. Kieli ja ilmaisu on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

20.02.2023 - 14.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 200

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
Ryhmät
  • HLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022-2023, Hyvinvointiyksikkö
  • HLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsuudenaikaisten haitallisten kokemusten (ACE) syntymekanismia sekä hyvinvointi- ja terveysvaikutuksia
- tunnistaa traumaattisen stressin merkkejä sekä traumaperäisen kasvun mahdollisuuden
- nimetä ja kuvata traumainformoidun lähestymistavan kulmakivet
- tunnistaa mitä turvan tunteen huomioiminen tarkoittaa työyhteisön eri tasoilla
- arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

huom! CampusOnlinen ilmoittautumisaika
.
Virtuaalitoteutus ajalla 20.2.2023 – 30.4.2023 Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Sisältää ajoitettuja tehtäviä. Tehtävien tekemiseen on varattava noin 15 tuntia joka viikko (yhteensä 135 tuntia).
.
Vapaaehtoinen orientaatio (Zoom) 6.3. klo 15-16.
Vapaaehtoinen ohjaus (Zoom) 27.3. klo 15-16.
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta, ajalla 20.2.-5.3.
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä ajalla 6.3.-19.3.
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee ajalla 20.3.-10.4.
Teema 4: Kehittämistehtävä: työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta, ajalla 11.4.-30.4.
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen, 30.4. mennessä

Ajoitus ja läsnäolo

huom! CampusOnlinen ilmoittautumisaika
.
Virtuaalitoteutus ajalla 20.2.2023 – 30.4.2023 Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Sisältää ajoitettuja tehtäviä. Tehtävien tekemiseen on varattava noin 15 tuntia joka viikko (yhteensä 135 tuntia).
.
Vapaaehtoinen orientaatio (Zoom) 6.3. klo 15-16.
Vapaaehtoinen ohjaus (Zoom) 27.3. klo 15-16.
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta, ajalla 20.2.-5.3.
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä ajalla 6.3.-19.3.
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee ajalla 20.3.-10.4.
Teema 4: Kehittämistehtävä: työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta, ajalla 11.4.-30.4.
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen, 30.4. mennessä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

* Linner Matikka, J. & Hipp, T. 2023. Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
TAI
* Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books
* Burke Harris, N. 2019. Syvälle ulottuvat juuret. Turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. Basam Books TAI englanninkielinen alkuteos The Deepest Well: Healing the Long-Term Effects of Childhood Adversity TAI video (linkki virtuaalialustalla)
* Muu materiaali (artikkelit, videot jne.) ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Opiskelija hyödyntää kokemustaan työharjoittelusta ja/tai omasta työpaikasta (sosiaali- tai terveysalan yksikkö) tehdessään kehittämistehtävän.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Oppimistehtävät palautetaan annetussa aikataulussa opintojakson aikana.

Oppimisympäristö

Moodlen virtuaalioppimisympäristö, YouTube

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Virtuaalitoteutus ajalla 20.2.2023 – 30.4.2023 Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Sisältää ajoitettuja tehtäviä. Tehtävien tekemiseen on varattava noin 15 tuntia joka viikko (yhteensä 135 tuntia).
.
Vapaaehtoinen orientaatio (Zoom) 6.3. klo 15-16.
Vapaaehtoinen ohjaus (Zoom) 27.3. klo 15-16.
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta, ajalla 20.2.-5.3.
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä ajalla 6.3.-19.3.
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee ajalla 20.3.-10.4.
Teema 4: Kehittämistehtävä: työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta, ajalla 11.4.-30.4.
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen, 30.4. mennessä

Sisältö

Lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset, ACE-kokemusten terveys- ja hyvinvointivaikutukset, traumaattinen stressi, traumaperäinen kasvu, traumainformoitu lähestymistapa, vireystilaikkuna, polyvagaaliteoria, kiintymyssuhde, ammatillinen itsetuntemus, tunnetaidot, myötätuntoinen kohtaaminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

* Opiskelijalla tulee olla vähintään yksi harjoittelu tehtynä tai noin 2 kk työkokemusta sosiaali-, terveys- tai ohjausalan yksikössä (edellytys kehittämistehtäväosuudessa)
* Osallistujan on hyvä olla tietoinen, että opintojaksolla käsiteltävät teemat saattavat aktivoida mahdollisia omia vanhoja traumakokemuksia, jolloin on hyvä varmistaa, että saa tukea niiden käsittelyyn.
.
Huom! Traumainformoitu työote on eri asia kuin posttraumaattisen stressireaktion hoitomuoto tai muu traumaspesifi hoitaminen. Traumainformoitu lähestymistapa on koko työyhteisön ja lopulta yhteiskunnan muuttamista traumaa ymmärtäväksi ja turvan kokemusta vahvistavaksi niin arkisessa kanssakäymisessä peruspalveluissa kuin erityispalveluiden parissa.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut video, essee, kehittämistehtävä, reflektiotehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Kirjallisten tuotosten arviointikriteerit
.
Oman oppimisen tavoitteellisuus:
* Omien tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.
.
Opintojakson teemojen monipuolinen tarkastelu:
* Aiheeseen kuuluvia termejä, malleja, periaatteita ja tietoa tarkastellaan monipuolisesti. Valinnat perustellaan. Tarkastelu on muutakin kuin suoraa toistamista lähdemateriaalista. Valitut aiheet esitellään perustellen ja keskeisiä käsitteitä käytetään johdonmukaisesti. Keskeinen tieto on ymmärretty ja sitä osataan soveltaa. Johtopäätökset ja oma pohdinta osoittavat kriittistä ajattelua.
.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen:
* Vaadittu lähdemateriaali näkyy tuotoksessa. Muu aiheeseen sopiva lähdemateriaali on valittu kriittisesti, erottaen arkitiedon tutkitusta tiedosta. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty.
.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus:
* Yleisilme on asianmukainen. Kieli ja ilmaisu on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.

Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 11.09.2022

Ajoitus

19.09.2022 - 11.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 200

Opettaja
  • Minna Kuvajainen
Ryhmät
  • HLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022-2023, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsuudenaikaisten haitallisten kokemusten (ACE) syntymekanismia sekä hyvinvointi- ja terveysvaikutuksia
- tunnistaa traumaattisen stressin merkkejä sekä traumaperäisen kasvun mahdollisuuden
- nimetä ja kuvata traumainformoidun lähestymistavan kulmakivet
- tunnistaa mitä turvan tunteen huomioiminen tarkoittaa työyhteisön eri tasoilla
- arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Virtuaalitoteutus ajalla 19.9.-27.11.2022 Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Sisältää ajoitettuja tehtäviä. Tehtävien tekemiseen on varattava noin 15 tuntia joka viikko (yhteensä 135 tuntia).
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta, ajalla 19.9.-2.10.
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä ajalla 3.10.-20.10.
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee ajalla 21.10.-6.11.
Teema 4: Kehittämistehtävä: työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta, ajalla 7.11.-27.11.
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen, 27.11. mennessä

Ajoitus ja läsnäolo

Virtuaalitoteutus ajalla 19.9.-27.11.2022 Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Sisältää ajoitettuja tehtäviä. Tehtävien tekemiseen on varattava noin 15 tuntia joka viikko (yhteensä 135 tuntia).
Vapaaehtoinen orientaatio (Zoom) 26.9. klo 15-16.
Vapaaehtoinen ohjaus ja keskustelu (Zoom) 31.10. klo 15-16.
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta, ajalla 19.9.-2.10.
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä ajalla 3.10.-20.10.
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee ajalla 21.10.-6.11.
Teema 4: Kehittämistehtävä: työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta, ajalla 7.11.-27.11.
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen, 27.11. mennessä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

* Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books
* Burke Harris, N. 2019. Syvälle ulottuvat juuret. Turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. Basam Books TAI englanninkielinen alkuteos The Deepest Well: Healing the Long-Term Effects of Childhood Adversity.
* Muu materiaali (artikkelit, videot jne.) ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Opiskelija hyödyntää kokemustaan työharjoittelusta ja/tai omasta työpaikasta (sosiaali- tai terveysalan yksikkö) tehdessään kehittämistehtävän.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Oppimistehtävät palautetaan annetussa aikataulussa opintojakson aikana.

Oppimisympäristö

Moodlen virtuaalioppimisympäristö, YouTube

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Virtuaalitoteutus ajalla 19.9.-27.11.2022 Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Sisältää ajoitettuja tehtäviä. Tehtävien tekemiseen on varattava noin 15 tuntia joka viikko (yhteensä 135 tuntia).
Vapaaehtoinen orientaatio (Zoom) 26.9. klo 15-16.
Vapaaehtoinen ohjaus ja keskustelu (Zoom) 31.10. klo 15-16.
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta, ajalla 19.9.-2.10.
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä ajalla 3.10.-20.10.
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee ajalla 21.10.-6.11.
Teema 4: Kehittämistehtävä: työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta, ajalla 7.11.-27.11.
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen, 27.11. mennessä

Sisältö

Lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset, ACE-kokemusten terveys- ja hyvinvointivaikutukset, traumaattinen stressi, traumaperäinen kasvu, traumainformoitu lähestymistapa, työyhteisön turvallisuuden arvioiminen, vireystilaikkuna, polyvagaaliteoria, ammatillinen itsetuntemus, tunnetaidot, myötätuntoinen kohtaaminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

* CampusOnlinen toteutus (ilmoittautuminen alkaa 15.8. klo 8:00)
* Opiskelijalla tulee olla vähintään yksi harjoittelu tehtynä tai 2 kk työkokemusta sosiaali- tai terveysalan yksikössä (edellytys kehittämistehtäväosuudessa)
* Osallistujan on hyvä olla tietoinen, että opintojaksolla käsiteltävät teemat saattavat aktivoida mahdollisia omia vanhoja traumakokemuksia, jolloin on hyvä varmistaa, että saa tukea niiden käsittelyyn.
.
Huom! Traumainformoitu työote on eri asia kuin posttraumaattisen stressireaktion hoitomuoto tai muu traumaspesifi hoitaminen. Traumainformoitu lähestymistapa on koko työyhteisön ja lopulta yhteiskunnan muuttamista traumaa ymmärtäväksi ja turvan kokemusta vahvistavaksi niin arkisessa kanssakäymisessä peruspalveluissa kuin erityispalveluiden parissa.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut video, essee, kehittämistehtävä, reflektiotehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Kirjallisten tuotosten arviointikriteerit
.
Oman oppimisen tavoitteellisuus:
* Omien tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.
.
Opintojakson teemojen monipuolinen tarkastelu:
* Aiheeseen kuuluvia termejä, malleja, periaatteita ja tietoa tarkastellaan monipuolisesti. Valinnat perustellaan. Tarkastelu on muutakin kuin suoraa toistamista lähdemateriaalista. Valitut aiheet esitellään perustellen ja keskeisiä käsitteitä käytetään johdonmukaisesti. Keskeinen tieto on ymmärretty ja sitä osataan soveltaa. Johtopäätökset ja oma pohdinta osoittavat kriittistä ajattelua.
.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen:
* Vaadittu lähdemateriaali näkyy tuotoksessa. Muu aiheeseen sopiva lähdemateriaali on valittu kriittisesti, erottaen arkitiedon tutkitusta tiedosta. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty.
.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus:
* Yleisilme on asianmukainen. Kieli ja ilmaisu on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.

Ajoitus

24.03.2022 - 30.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 100

Opettaja
  • Minna Kuvajainen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsuudenaikaisten haitallisten kokemusten (ACE) syntymekanismia sekä hyvinvointi- ja terveysvaikutuksia
- tunnistaa traumaattisen stressin merkkejä sekä traumaperäisen kasvun mahdollisuuden
- nimetä ja kuvata traumainformoidun lähestymistavan kulmakivet
- tunnistaa mitä turvan tunteen huomioiminen tarkoittaa työyhteisön eri tasoilla
- arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Non-stop-toteutus verkossa ajalla 24.3.2022 –17.11.2022 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin voi perehtyä verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan sitä mukaa, kun ne saa valmiiksi. Jos työpaikalta osallistuu useampi, voi kolme tehtävää viidestä tehdä yhdessä parin/työtiimin kanssa. Opettajan vapaaehtoinen ohjaustapaaminen verkossa kerran kuussa (ei kesäloman aikana).
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta (yksilötehtävä)
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen (yksilötehtävä)

Ajoitus ja läsnäolo

Non-stop-toteutus verkossa ajalla 24.3.2022 –17.11.2022 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin voi perehtyä verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan sitä mukaa, kun ne saa valmiiksi. Jos työpaikalta osallistuu useampi, voi kolme tehtävää viidestä tehdä yhdessä parin/työtiimin kanssa. Opettajan vapaaehtoinen ohjaustapaaminen verkossa kerran kuussa (ei kesäloman aikana).
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta (yksilötehtävä)
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen (yksilötehtävä)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

* Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books JA
* Burke Harris, N. 2019. Syvälle ulottuvat juuret. Turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. Basam Books TAI englanninkielinen alkuteos The Deepest Well: Healing the Long-Term Effects of Childhood Adversity TAI YouTube-video: TED-talk / Nadine Harris 2014: How childhood trauma affects health across a lifetime
* Muu materiaali (artikkelit, videot jne.) ilmoitetaan opintojakson alussa virtuaalisella oppimisalustalla Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Osallistuja hyödyntää kokemustaan työharjoittelusta ja/tai omasta työpaikasta (sosiaali- tai terveysalan yksikkö, sivistystoimiala) tehdessään kehittämistehtävän. Mikäli samalta työpaikalta osallistuu kurssille useampi, on mahdollista tehdä kolme oppimistehtävää viidestä pareittain tai tiimissä, niin, että tehtävä hyödyttää suoraan kyseistä työyhteisöä ja asiakkaita.

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Moodlen virtuaalioppimisympäristö, YouTube

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Non-stop-toteutus verkossa ajalla 24.3.2022 –17.11.2022 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin voi perehtyä verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan sitä mukaa, kun ne saa valmiiksi. Jos työpaikalta osallistuu useampi, voi kolme tehtävää viidestä tehdä yhdessä parin/työtiimin kanssa. Opettajan vapaaehtoinen ohjaustapaaminen verkossa kerran kuussa (ei kesäloman aikana).
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta (yksilötehtävä)
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen (yksilötehtävä)

Sisältö

Lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset, ACE-kokemusten terveys- ja hyvinvointivaikutukset, traumaattinen stressi, traumaperäinen kasvu, traumainformoitu lähestymistapa, vireystilaikkuna, polyvagaalinen teoria, kiintymyssuhde, ammatillinen itsetuntemus, tunnetaidot, myötätuntoinen kohtaaminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

* Opiskelijalla on hyvä olla noin 2 kk työkokemusta sosiaali- tai terveysalan yksikössä tai sivistysalalla (kehittämistehtävän tekeminen)
* Osallistujan on hyvä olla tietoinen, että opintojaksolla käsiteltävät teemat saattavat aktivoida mahdollisia omia vanhoja traumakokemuksia, jolloin on hyvä varmistaa, että saa tukea niiden käsittelyyn.
.
Huom! Traumainformoitu työote on eri asia kuin posttraumaattisen stressireaktion / traumaperäisen stressihäiriön hoitomuoto tai muu traumaspesifi hoitaminen. Traumainformoitu lähestymistapa on rakenteellista työtä, ja koko työyhteisön ja lopulta yhteiskunnan muuttamista traumaa ymmärtäväksi ja turvan kokemusta vahvistavaksi niin arkisessa kanssakäymisessä peruspalveluissa kuin erityispalveluiden parissa.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut video, essee, kehittämistehtävä, reflektiotehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Oman oppimisen tavoitteellisuus:
* Omien tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.
.
Opintojakson teemojen monipuolinen tarkastelu:
* Aiheeseen kuuluvia termejä, malleja, periaatteita ja tietoa tarkastellaan monipuolisesti. Valinnat perustellaan. Tarkastelu on muutakin kuin suoraa toistamista lähdemateriaalista. Valitut aiheet esitellään perustellen ja keskeisiä käsitteitä käytetään johdonmukaisesti. Keskeinen tieto on ymmärretty ja sitä osataan soveltaa. Johtopäätökset ja oma pohdinta osoittavat kriittistä ajattelua.
.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen:
* Vaadittu lähdemateriaali näkyy tuotoksessa. Muu aiheeseen sopiva lähdemateriaali on valittu kriittisesti, erottaen arkitiedon tutkitusta tiedosta. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty.
.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus:
* Yleisilme on asianmukainen. Kieli ja ilmaisu on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.

Ilmoittautumisaika

22.11.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

17.02.2022 - 15.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 150

Opettaja
  • Minna Kuvajainen
Ryhmät
  • HLABTO21H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2021-2022, Hyvinvointiyksikkö
  • HLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022-2023, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTITO21H
    Täydentävä osaaminen AMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti
  • HLPRTO21H
    Täydentävä osaaminen AMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsuudenaikaisten haitallisten kokemusten (ACE) syntymekanismia sekä hyvinvointi- ja terveysvaikutuksia
- tunnistaa traumaattisen stressin merkkejä sekä traumaperäisen kasvun mahdollisuuden
- nimetä ja kuvata traumainformoidun lähestymistavan kulmakivet
- tunnistaa mitä turvan tunteen huomioiminen tarkoittaa työyhteisön eri tasoilla
- arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Virtuaalitoteutus ajalla 17.2.2022 – 30.4.2022 Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Sisältää ajoitettuja tehtäviä. Tehtävien tekemiseen on varattava noin 15 tuntia joka viikko (yhteensä 135 tuntia).
.
Vapaaehtoinen orientaatio (Zoom) 24.2. klo 15-16.
Vapaaehtoinen ohjaus (Zoom) 24.3. klo 9-10.
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta, ajalla 17.2.-6.3.
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä ajalla 7.3.-20.3.
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee ajalla 21.3.-10.4.
Teema 4: Kehittämistehtävä: työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta, ajalla 11.4.-30.4.
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen, 30.4. mennessä

Ajoitus ja läsnäolo

Virtuaalitoteutus ajalla 17.2.2022 – 30.4.2022 Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Sisältää ajoitettuja tehtäviä. Tehtävien tekemiseen on varattava noin 15 tuntia joka viikko (yhteensä 135 tuntia).
.
Vapaaehtoinen orientaatio (Zoom) 24.2. klo 15-16.
Vapaaehtoinen ohjaus (Zoom) 24.3. klo 9-10.
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta, ajalla 17.2.-6.3.
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä ajalla 7.3.-20.3.
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee ajalla 21.3.-10.4.
Teema 4: Kehittämistehtävä: työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta, ajalla 11.4.-30.4.
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen, 30.4. mennessä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

* Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books
* Burke Harris, N. 2019. Syvälle ulottuvat juuret. Turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. Basam Books TAI englanninkielinen alkuteos The Deepest Well: Healing the Long-Term Effects of Childhood Adversity.
* Muu materiaali (artikkelit, videot jne.) ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Opiskelija hyödyntää kokemustaan työharjoittelusta ja/tai omasta työpaikasta (sosiaali- tai terveysalan yksikkö) tehdessään kehittämistehtävän.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Oppimistehtävät palautetaan annetussa aikataulussa opintojakson aikana.

Oppimisympäristö

Moodlen virtuaalioppimisympäristö, YouTube

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Virtuaalitoteutus ajalla 17.2.2022 – 30.4.2022 Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Sisältää ajoitettuja tehtäviä. Tehtävien tekemiseen on varattava noin 15 tuntia joka viikko (yhteensä 135 tuntia).
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta, ajalla 17.2.-6.3.
Teema 2: ACE-tutkimukset, videotehtävä ajalla 7.3.-20.3.
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee ajalla 21.3.-10.4.
Teema 4: Kehittämistehtävä: työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta, ajalla 11.4.-30.4.
Teema 5: Reflektiotehtävä: itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen, 30.4. mennessä

Sisältö

Lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset, ACE-kokemusten terveys- ja hyvinvointivaikutukset, traumaattinen stressi, traumaperäinen kasvu, traumainformoitu lähestymistapa, vireystilaikkuna, polyvagaaliteoria, kiintymyssuhde, ammatillinen itsetuntemus, tunnetaidot, myötätuntoinen kohtaaminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

* Opiskelijalla tulee olla vähintään yksi harjoittelu tehtynä tai noin 2 kk työkokemusta sosiaali-, terveys- tai ohjausalan yksikössä (edellytys kehittämistehtäväosuudessa)
* Osallistujan on hyvä olla tietoinen, että opintojaksolla käsiteltävät teemat saattavat aktivoida mahdollisia omia vanhoja traumakokemuksia, jolloin on hyvä varmistaa, että saa tukea niiden käsittelyyn.
.
Huom! Traumainformoitu työote on eri asia kuin posttraumaattisen stressireaktion hoitomuoto tai muu traumaspesifi hoitaminen. Traumainformoitu lähestymistapa on koko työyhteisön ja lopulta yhteiskunnan muuttamista traumaa ymmärtäväksi ja turvan kokemusta vahvistavaksi niin arkisessa kanssakäymisessä peruspalveluissa kuin erityispalveluiden parissa.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut video, essee, kehittämistehtävä, reflektiotehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Kirjallisten tuotosten arviointikriteerit
.
Oman oppimisen tavoitteellisuus:
* Omien tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.
.
Opintojakson teemojen monipuolinen tarkastelu:
* Aiheeseen kuuluvia termejä, malleja, periaatteita ja tietoa tarkastellaan monipuolisesti. Valinnat perustellaan. Tarkastelu on muutakin kuin suoraa toistamista lähdemateriaalista. Valitut aiheet esitellään perustellen ja keskeisiä käsitteitä käytetään johdonmukaisesti. Keskeinen tieto on ymmärretty ja sitä osataan soveltaa. Johtopäätökset ja oma pohdinta osoittavat kriittistä ajattelua.
.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen:
* Vaadittu lähdemateriaali näkyy tuotoksessa. Muu aiheeseen sopiva lähdemateriaali on valittu kriittisesti, erottaen arkitiedon tutkitusta tiedosta. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty.
.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus:
* Yleisilme on asianmukainen. Kieli ja ilmaisu on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.