Siirry suoraan sisältöön

TyöyhteisötaidotLaajuus (5 op)

Tunnus: LI00BH92

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida omaa sekä henkilöstön roolia ja vastuuta työyhteisön toiminnan kannalta
- työskennellä tiimeissä erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää työyhteisöä sekä arvioida ja kehittää omia työyhteisötaitojaan

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 30.04.2022

Ajoitus

02.05.2022 - 07.08.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
  • Tapio Kari
Ryhmät
  • LLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022, Liiketoimintayksikkö
  • LABLPRKES22KH
    Kesäopinnot 2022 (AMK), Lappeenranta
  • LABLTIKES22KH
    Kesäopinnot 2022 (AMK), Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida omaa sekä henkilöstön roolia ja vastuuta työyhteisön toiminnan kannalta
- työskennellä tiimeissä erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää työyhteisöä sekä arvioida ja kehittää omia työyhteisötaitojaan

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu
Pienestä ennakkotehtävästä
Tehtävästä 1.
a) jossa laadit itsestäsi esittelyvideon omalle pienryhmällesi
b) jossa etsit eri lähteistä tietoa tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisötaidoista.
c) Pienryhmissä tämän tehtävän pohjalta käytävästä verkkokeskustelusta
Tehtävästä 2.
a) jossa laadit itsellesi suunnitelman omien työyhteisötaitojen kehittämiseksi omassa työ-, opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössäsi ja jaat sen pienryhmällesi.
b)pienryhmä kommentoi, antaa ja saa vertaispalautetta suunnitlmasta verkonvälityksellä.
c) Sinulla on mahdollisuus palautteen pohjalta vielä parannella kehittämissuunnitelmaasi.
Tehtävä 3.
a) jossa kehität työyhteistä taitoja suunnitelmasi mukaisesti, seuraat sen etenemistä ja kirjaat havaintojasi, pyydät palauttetta ja kurssin loputtua reflektoit toimintaasi ja kokemuksiasi loppuraportissa

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä deadline 8.5.2022
tehtävä 1.
a) oma esittely 15.5. mennessä
b) työyhteisötaidot nyt ja tulevaisuudessa 22.5. mennessä
c) verkkokeskustelu 23.5. - 29.5.
d) vertaistaispalaute ja arviointi 30.5. - 5.6. mennessä
Tehtävä 2a)
a) Oman kehittämissuunnitelman palautus 12.6.mennessä
b) Pienryhmä keskustelut ja palautteet 13.6. -19.6
c) Oma parannettu/lopullinen suunnitelma 27.6.
Tehtävä 3
a) oman kehittämistehtävän toteus ja seuranta 27.6.- 24.7.
b) palautteen keräys omasta kehittämistyöstä 25.7.-31.7.
c) Loppuraportin palautus 7.8.2022 mennessä
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti, verkossa käytävissä pienryhmä keskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa. Yksi tärkeä työyhteisötaito on aikataulujen noudattaminen. Tässäkin opintojaksossa tiimien toiminnan tuloksellisuuden kannalta on tärkeää että kaikki tiimin jäsenet pysvvät annetuissa aikatauluissa ja antavat oman panoksensa tiimin yhteiseen kehittymiseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Repun materiaali, verkosta löytyvä ajankohtainen työelämää sen tulevaisuutta ja muutoksia käsittelevät lähteet esim.
Menestyvän työyhteisön pelisäännöt (Pekka Järvinen 2016)
itseohjautuvuus tuli työpaikoille (Mia Savaspuro 2019)
Työn ilo (Marja Liisa-Manka 2012 luku 3 työyhteisö)
Työelämätaidot -menesty ja voi hyvin (Henrietta Aarnikoivu 2010)

Työelämäyhteistyö

Oma kehittämishanke tehdään omassa työ-,opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössä

Uusintamahdollisuudet

opintojaksolla ei ole tenttiä

Oppimisympäristö

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti verkossa olevaa oppimisypäristöä hyödyntäen, verkossa käytävissä pienryhmä keskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oman kehittämistehtävän suunnittelu, toteutus ja reflektointi 70%
Työyhteisötaitoihin tutustuminen, verkkokeskustelut, vertaispalautteet ja arvioinnit 30%

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään työelämän muutokseen sekä tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisöihin ja niissä tarvittaviin työyhteisötaitoihin. Opintojakson aikana käydään pienryhmissä verkkokeskusteluja aiheesta sekäharjoitellaan ja kehitetään omia työyhteisötaitoja itse laaditun suunnitelman pohjalta.

Arviointimenetelmät

Oma työyhteisötaitojen kehittämisuunnitelma ja sen toteutus ja raportointi 60%
Työyhteisötaitoihin perehtyminen, aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin, palautteen anto ja vertaisarviointi 40%

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja ja ottaa osaa verkkokeskusteluun. Opiskelija osaa asettaa kehittämistoiminnalleen tavoitteita ja toimia niiden mukaisesti ja raportoida toiminnastaan.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa selvittää kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laaja-alaisesti lähteisiin perustuen ja ottaa osaa verkkokeskusteluun aktiivisesti. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia sekä kehittämistarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa tavoitteita, suunnitella toimintaa ja toimia suunnitelman mukaisesti, seurata toimintaansa, reflektoida sitä sekä raportoida siitä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laajasti ja monipuolisiin lähteisiin perustuen ja ottaa osaa keskusteluun aktiivisesti ja näkemyksiään perustellen. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia, kehittämistarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa mitattavia tavoitteita sekä suunnitella toimintaa aikatauluttaen konkreettisia toimenpiteitä. Opiskelija osaa seurata, dokumentoida sekä reflektoida omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia sekä pyytää siitä palautetta ja raportoida siitä selkeäsit konkreettisiin toimenpiteisiin ja havaintoihin perustuen.

Ilmoittautumisaika

22.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 17.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
  • Tapio Kari
Opetusryhmät
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
  • Itsenäinen 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida omaa sekä henkilöstön roolia ja vastuuta työyhteisön toiminnan kannalta
- työskennellä tiimeissä erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää työyhteisöä sekä arvioida ja kehittää omia työyhteisötaitojaan

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu
Pienestä ennakkotehtävästä
Tehtävästä 1.
a) jossa laadit itsestäsi esittelyvideon omalle pienryhmällesi
b) jossa etsit eri lähteistä tietoa tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisötaidoista.
c) Pienryhmissä tämän tehtävän pohjalta käytävästä verkkokeskustelusta
Tehtävästä 2.
a) jossa laadit itsellesi suunnitelman omien työyhteisötaitojen kehittämiseksi omassa työ-, opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössäsi ja jaat sen pienryhmällesi.
b)pienryhmä kommentoi, antaa ja saa vertaispalautetta suunnitlmasta verkonvälityksellä.
c) Sinulla on mahdollisuus palautteen pohjalta vielä parannella kehittämissuunnitelmaasi.
Tehtävä 3.
a) jossa kehität työyhteistä taitoja suunnitelmasi mukaisesti, seuraat sen etenemistä ja kirjaat havaintojasi, pyydät palauttetta ja kurssin loputtua reflektoit toimintaasi ja kokemuksiasi loppuraportissa

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä 10-16.1.2022
tehtävä 1.
a) oma esittely 16.1. mennessä
b) työyhteisötaidot nyt ja tulevaisuudessa 30.1. mennessä
c) verkkokeskustelu 31.1. - 6.2.
d) vertaistaispalaute ja arviointi 7.2. - 13.2. mennessä
Tehtävä 2a)
a) Oman kehittämissuunnitelman palautus 20.2.mennessä
b) Pienryhmä keskustelut ja palautteet 21.2. -27.2
Projektiviikko
c) Oma parannettu/lopullinen suunnitelma ma 7.3.
Tehtävä 3
a) oman kehittämistehtävän toteus ja seuranta 7.3.- 3.4.
b) palautteen keräys omasta kehittämistyöstä 4.4.-10.4.
c) Loppuraportin palautus 17.4. mennessä
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti, verkossa käytävissä pienryhmä keskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa. Yksi tärkeä työyhteisötaito on aikataulujen noudattaminen. Tässäkin opintojaksossa tiimien toiminnan tuloksellisuuden kannalta on tärkeää että kaikki tiimin jäsenet pysvvät annetuissa aikatauluissa ja antavat oman panoksensa tiimin yhteiseen kehittymiseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Repun materiaali, verkosta löytyvä ajankohtainen työelämää sen tulevaisuutta ja muutoksia käsittelevät lähteet
Menestyvän työyhteisön pelisäännöt (Pekka Järvinen 2016)
itseohjautuvuus tuli työpaikoille (Mia Savaspuro 2019)
Työn ilo (Marja Liisa-Manka 2012 luku 3 työyhteisö)
Työelämätaidot -menesty ja voi hyvin (Henrietta Aarnikoivu 2010)

Työelämäyhteistyö

Oma kehittämishanke tehdään omassa työ-,opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössä

Uusintamahdollisuudet

opintojaksolla ei ole tenttiä

Oppimisympäristö

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti verkossa olevaa oppimisypäristöä hyödyntäen, verkossa käytävissä pienryhmä keskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oman kehittämistehtävän suunnittelu, toteutus ja reflektointi 70%
Työyhteisötaitoihin tutustuminen, verkkokeskustelut, vertaispalautteet ja arvioinnit 30%

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään työelämän muutokseen sekä tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisöihin ja niissä tarvittaviin työyhteisötaitoihin. Opintojakson aikana käydään pienryhmissä verkkokeskusteluja aiheesta, harjoitellaan työyhteisötaitoja ja kehitetään omia työyhteisötaitoja itse laaditun suunnitelman pohjalta.

Arviointimenetelmät

Oma työyhteisötaitojen kehittämisuunnitelma ja sen toteutus ja raportointi 60%
Työyhteisötaitoihin perehtyminen, aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin, palautteen anto ja vertaisarviointi 40%

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

: Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja ja ottaa osaa verkkokeskusteluun. Opiskelija Osaa asettaa kehittämistoiminnalleen tavoitteita ja toimia niiden mukaisesti.ja raportoida toiminnastaan.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa selvittää kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laaja-alaisesti lähteisiin perustuen ja ottaa osaa verkkokeskusteluun aktiivisesti. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia sekä kehittämistarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa tavoitteita, suunnitella toimintaa ja toimia suunnitelman mukaisesti, seurata toimintaansa, reflektoida sitä sekä raportoida siitä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laajasti ja monipuolisiin lähteisiin perustuen ja ottaa osaa keskusteluun aktiivisesti ja näkemyksiään perustellen. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia, kehittämistarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa mitattavia tavoitteita sekä suunnitella toimintaa aikatauluttaen konkreettisia toimenpiteitä. Opiskelija osaa seurata, dokumentoida sekä reflektoida omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia sekä pyytää siitä palautetta ja raportoida siitä selkeäsit konkreettisiin toimenpiteisiin ja havaintoihin perustuen.