Siirry suoraan sisältöön

Traumainformoitu työoteLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CY83

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsuudenaikaisia haitallisia kokemuksia (ACE) ja suojaavia tekijöitä (PCE) sekä niiden yhteyttä hyvinvointiin, terveyteen ja toimintakykyyn
- kuvailla trauman ja resilienssin ilmenemisen muotoja yksilössä, yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- arvioida turvallisuuden ja turvattomuuden eri elementtejä omassa toimintaympäristössään ja ehdottaa niiden pohjalta muutoksia toimintaan
- valita oman vireystilansa säätelyyn sopivia menetelmiä
- arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta ja pohtia omaa elämänhistoriaansa suhteessa traumatietoiseen työskentelyyn

Ilmoittautumisaika

18.03.2025 - 13.04.2025

Ajoitus

02.05.2025 - 10.08.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 150

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
  • Kesäopinnot
  • Ristiinopiskelu
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
Ryhmät
  • LABKES25KH
    Kesäopinnot 2025 (AMK)
  • HLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsuudenaikaisia haitallisia kokemuksia (ACE) ja suojaavia tekijöitä (PCE) sekä niiden yhteyttä hyvinvointiin, terveyteen ja toimintakykyyn
- kuvailla trauman ja resilienssin ilmenemisen muotoja yksilössä, yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- arvioida turvallisuuden ja turvattomuuden eri elementtejä omassa toimintaympäristössään ja ehdottaa niiden pohjalta muutoksia toimintaan
- valita oman vireystilansa säätelyyn sopivia menetelmiä
- arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta ja pohtia omaa elämänhistoriaansa suhteessa traumatietoiseen työskentelyyn

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2025 –10.8.2025 (Moodle-verkko-oppimisympäristö).
* Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä.
* Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 5.6. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen pienryhmät).
* Kurssin pedagogia: oppimistehtävät on suunniteltu niin, että aiheita prosessoidaan tekemisen, pohtimisen ja kehittämisen kautta. Tavoitteena on ymmärtävä ja soveltava oppiminen, ei pelkkä tiedon saaminen aiheesta.
.
Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 19.5. klo 10–11.
Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 9.6. klo 13–14
.
Tehtävät:
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen
.
* Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 1, 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 10.8.2025.
* Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon.
.
* Tehtävien mitoitus: 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä, taso EQF 6 (AMK)

Ajoitus ja läsnäolo

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2025 –10.8.2025 (Moodle-verkko-oppimisympäristö).
* Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä.
* Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 5.6. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen pienryhmät).
* Kurssin pedagogia: oppimistehtävät on suunniteltu niin, että aiheita prosessoidaan tekemisen, pohtimisen ja kehittämisen kautta. Tavoitteena on ymmärtävä ja soveltava oppiminen, ei pelkkä tiedon saaminen aiheesta.
.
Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 19.5. klo 10–11.
Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 9.6. klo 13–14
.
Tehtävät:
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen
.
* Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 1, 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 10.8.2025.
* Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon.
.
* Tehtävien mitoitus: 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä, taso EQF 6 (AMK)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

* Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) 2023. Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
TAI
* Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books
JA
* Burke Harris, N. 2019. Syvälle ulottuvat juuret. Turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. Basam Books TAI englanninkielinen alkuteos The Deepest Well: Healing the Long-Term Effects of Childhood Adversity TAI Burke Harrisin video (linkki virtuaalialustalla)
JA
* Muu materiaali (artikkelit, videot jne.) ilmoitetaan opintojakson alussa virtuaalisella oppimisalustalla Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Osallistuja hyödyntää kokemustaan työharjoittelusta ja/tai omasta työpaikasta (sosiaaliala, terveysala, ohjaustyö, terapiatyö, sivistystoimiala tai muu asiakastyö) tehdessään kehittämistehtävän.

Oppimisympäristö

Moodlen virtuaalioppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2025 –10.8.2025 (Moodle-verkko-oppimisympäristö).
* Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä.
* Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 5.6. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen pienryhmät).
* Kurssin pedagogia: oppimistehtävät on suunniteltu niin, että aiheita prosessoidaan tekemisen, pohtimisen ja kehittämisen kautta. Tavoitteena on ymmärtävä ja soveltava oppiminen, ei pelkkä tiedon saaminen aiheesta.
.
Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 19.5. klo 10–11.
Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 9.6. klo 13–14
.
Tehtävät:
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen
.
* Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 1, 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 10.8.2025.
* Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon.
.
* Tehtävien mitoitus: 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä, taso EQF 6 (AMK)

Sisältö

Lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset (ACE) ja suojaavat tekijät (PCE), ACE-kokemusten terveys- ja hyvinvointivaikutukset, traumaattinen stressi, traumaperäinen kasvu, vireystilaikkuna, ammatillinen itsetuntemus, tunnetaidot, myötätuntoinen kohtaaminen, traumainformoitu lähestymistapa työyhteisön kehittämisessä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

* Opiskelijalla on hyvä olla tehtynä vähintään yksi harjoitelu tai noin 2 kk työkokemusta (sosiaaliala, terveysala, ohjaustyö, terapiatyö, sivistystoimiala tai muu asiakastyö) tehdessään kehittämistehtävän.
* Osallistujan on hyvä olla tietoinen, että opintojaksolla käsiteltävät teemat saattavat aktivoida mahdollisia omia vanhoja traumakokemuksia, jolloin on hyvä varmistaa, että saa tukea niiden käsittelyyn.
* Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 5.6. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen pienryhmät)
.
Huom! Traumainformoitu työote on eri asia kuin traumaperäisen stressihäiriön hoitomuoto tai muu traumaspesifi hoitaminen. Traumainformoitu lähestymistapa liittyy turvallisiin rakenteisiin, työyhteisön vuorovaikutukseen ja itsetuntemukseen. Sen laaja tavoite on yhteiskunnan kehittäminen traumaa ymmärtäväksi ja turvan kokemusta vahvistavaksi niin arkisessa kanssakäymisessä peruspalveluissa kuin erityispalveluiden parissa.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut video, essee, kehittämistehtävä, reflektiotehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Oman oppimisen tavoitteellisuus:
* Omien tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.
.
Opintojakson teemojen monipuolinen tarkastelu:
* Aiheeseen kuuluvia termejä, malleja, periaatteita ja tietoa tarkastellaan monipuolisesti. Valinnat perustellaan. Tarkastelu on muutakin kuin suoraa toistamista lähdemateriaalista. Valitut aiheet esitellään perustellen ja keskeisiä käsitteitä käytetään johdonmukaisesti. Keskeinen tieto on ymmärretty ja sitä osataan soveltaa. Johtopäätökset ja oma pohdinta osoittavat kriittistä ajattelua.
.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen:
* Vaadittu lähdemateriaali näkyy tuotoksessa. Muu aiheeseen sopiva lähdemateriaali on valittu kriittisesti, erottaen arkitiedon tutkitusta tiedosta. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty.
.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus:
* Yleisilme on asianmukainen. Kieli ja ilmaisu on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.

Ilmoittautumisaika

05.02.2025

Ajoitus

25.03.2025 - 15.11.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 150

Opettaja
  • Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 150. Avoin AMK: 150.)
Ryhmät
  • HLABAVO24S
    Avoin AMK, sosiaali ja terveys, 24-25
Pienryhmät
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsuudenaikaisia haitallisia kokemuksia (ACE) ja suojaavia tekijöitä (PCE) sekä niiden yhteyttä hyvinvointiin, terveyteen ja toimintakykyyn
- kuvailla trauman ja resilienssin ilmenemisen muotoja yksilössä, yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- arvioida turvallisuuden ja turvattomuuden eri elementtejä omassa toimintaympäristössään ja ehdottaa niiden pohjalta muutoksia toimintaan
- valita oman vireystilansa säätelyyn sopivia menetelmiä
- arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta ja pohtia omaa elämänhistoriaansa suhteessa traumatietoiseen työskentelyyn

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Avoin AMK (ei tutkinto-opiskelijoille). Non-stop-toteutus verkossa ajalla 25.3.2025 –15.11.2025 (Moodle-verkko-oppimisympäristö).
* Opetusmateriaaleihin voi perehtyä verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan sitä mukaa, kun ne saa valmiiksi. Jos työpaikalta osallistuu useampi, voi kolme tehtävää viidestä tehdä yhdessä parin/työtiimin kanssa.
* Opettajan vapaaehtoinen ohjaustapaaminen verkossa kerran kuussa (ei kesäloman aikana). Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 15.11. (kurssi sulkeutuu sen jälkeen).
* Kurssin pedagogia: oppimistehtävät on suunniteltu niin, että aiheita prosessoidaan tekemisen, pohtimisen ja kehittämisen kautta. Tavoitteena on ymmärtävä ja soveltava oppiminen, ei pelkkä tiedon saaminen aiheesta.
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta (yksilötehtävä)
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen (yksilötehtävä)

Ajoitus ja läsnäolo

Non-stop-toteutus verkossa ajalla 25.3.2025 –15.11.2025 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin voi perehtyä verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan sitä mukaa, kun ne saa valmiiksi. Jos työpaikalta osallistuu useampi, voi kolme tehtävää viidestä tehdä yhdessä parin/työtiimin kanssa. Opettajan vapaaehtoinen ohjaustapaaminen verkossa kerran kuussa (ei kesäloman aikana). Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 15.11. (kurssi sulkeutuu sen jälkeen), eikä tehtäviä voi palauttaa enää tämän jälkeen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

* Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) 2023. Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
TAI
* Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books
JA
* Burke Harris, N. 2019. Syvälle ulottuvat juuret. Turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. Basam Books TAI englanninkielinen alkuteos The Deepest Well: Healing the Long-Term Effects of Childhood Adversity TAI Burke Harrisin video (linkki virtuaalialustalla)
JA
* Muu materiaali (artikkelit, videot jne.) ilmoitetaan opintojakson alussa virtuaalisella oppimisalustalla Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Osallistuja hyödyntää kokemustaan omasta työstään ja/tai työharjoittelustaan (sosiaaliala, terveysala, ohjaustyö, terapiatyö, sivistystoimiala tai muu asiakastyö) tehdessään kehittämistehtävän. Mikäli samalta työpaikalta osallistuu kurssille useampi, on mahdollista tehdä kolme oppimistehtävää viidestä pareittain tai tiimissä, niin, että tehtävä hyödyttää suoraan kyseistä työyhteisöä ja asiakkaita.

Oppimisympäristö

Moodlen virtuaalioppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Non-stop-toteutus verkossa ajalla 25.3.2025 –15.11.2025 (Moodle-verkko-oppimisympäristö).
* Tehtävien mitoitus: 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä, taso EQF 6 (AMK)
* Kurssin pedagogia: oppimistehtävät on suunniteltu niin, että aiheita prosessoidaan tekemisen, pohtimisen ja kehittämisen kautta. Tavoitteena on ymmärtävä ja soveltava oppiminen, ei pelkkä tiedon saaminen aiheesta.
* Opetusmateriaaleihin voi perehtyä verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan sitä mukaa, kun ne saa valmiiksi. Jos työpaikalta osallistuu useampi, voi kolme tehtävää viidestä tehdä yhdessä parin/työtiimin kanssa. Opettajan vapaaehtoinen ohjaustapaaminen verkossa kerran kuussa (ei kesäloman aikana).
* Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 15.11. (kurssi sulkeutuu sen jälkeen).

Sisältö

Lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset (ACE) ja suojaavat tekijät (PCE), ACE-kokemusten terveys- ja hyvinvointivaikutukset, traumaattinen stressi, traumaperäinen kasvu, vireystilaikkuna, ammatillinen itsetuntemus, tunnetaidot, myötätuntoinen kohtaaminen, traumainformoitu lähestymistapa työyhteisön kehittämisessä.

***
Osallistujan on hyvä olla tietoinen, että opintojaksolla käsiteltävät teemat saattavat aktivoida mahdollisia omia vanhoja traumakokemuksia, jolloin on hyvä varmistaa, että saa tukea niiden käsittelyyn.

Huom! Traumainformoitu työote on eri asia kuin traumaperäisen stressihäiriön hoitomuoto tai muu traumaspesifi hoitaminen. Traumainformoitu lähestymistapa liittyy turvallisiin rakenteisiin, työyhteisön vuorovaikutukseen ja itsetuntemukseen. Sen laaja tavoite on yhteiskunnan kehittäminen traumaa ymmärtäväksi ja turvan kokemusta vahvistavaksi niin arkisessa kanssakäymisessä peruspalveluissa kuin erityispalveluiden parissa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

* Avoin AMK -toteutus (ei tutkinto-opiskelijoille).
* Osallistujalla on hyvä olla noin 2 kk työkokemusta (sosiaaliala, terveysala, ohjaustyö, terapiatyö, sivistystoimiala tai muu asiakastyö)
* Osallistujan on hyvä olla tietoinen, että opintojaksolla käsiteltävät teemat saattavat aktivoida mahdollisia omia vanhoja traumakokemuksia, jolloin on hyvä varmistaa, että saa tukea niiden käsittelyyn.
* Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 15.11.2025 (kurssi sulkeutuu sen jälkeen), eikä tehtäviä voi palauttaa enää tämän jälkeen.
.
Huom! Traumainformoitu työote on eri asia kuin traumaperäisen stressihäiriön hoitomuoto tai muu traumaspesifi hoitaminen. Traumainformoitu lähestymistapa liittyy turvallisiin rakenteisiin, työyhteisön vuorovaikutukseen ja itsetuntemukseen. Sen laaja tavoite on yhteiskunnan kehittäminen traumaa ymmärtäväksi ja turvan kokemusta vahvistavaksi niin arkisessa kanssakäymisessä peruspalveluissa kuin erityispalveluiden parissa.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut video, essee, kehittämistehtävä, reflektiotehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Oman oppimisen tavoitteellisuus:
* Omien tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.
.
Opintojakson teemojen monipuolinen tarkastelu:
* Aiheeseen kuuluvia termejä, malleja, periaatteita ja tietoa tarkastellaan monipuolisesti. Valinnat perustellaan. Tarkastelu on muutakin kuin suoraa toistamista lähdemateriaalista. Valitut aiheet esitellään perustellen ja keskeisiä käsitteitä käytetään johdonmukaisesti. Keskeinen tieto on ymmärretty ja sitä osataan soveltaa. Johtopäätökset ja oma pohdinta osoittavat kriittistä ajattelua.
.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen:
* Vaadittu lähdemateriaali näkyy tuotoksessa. Muu aiheeseen sopiva lähdemateriaali on valittu kriittisesti, erottaen arkitiedon tutkitusta tiedosta. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty.
.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus:
* Yleisilme on asianmukainen. Kieli ja ilmaisu on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 14.04.2024

Ajoitus

02.05.2024 - 04.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 150

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
Ryhmät
  • HLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsuudenaikaisia haitallisia kokemuksia (ACE) ja suojaavia tekijöitä (PCE) sekä niiden yhteyttä hyvinvointiin, terveyteen ja toimintakykyyn
- kuvailla trauman ja resilienssin ilmenemisen muotoja yksilössä, yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- arvioida turvallisuuden ja turvattomuuden eri elementtejä omassa toimintaympäristössään ja ehdottaa niiden pohjalta muutoksia toimintaan
- valita oman vireystilansa säätelyyn sopivia menetelmiä
- arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta ja pohtia omaa elämänhistoriaansa suhteessa traumatietoiseen työskentelyyn

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2024 –4.8.2024 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä. Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 26.5. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen ryhmät). Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 4.8.2024.
.
Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon.
.
Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 15.5. klo 9–10.
Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 3.6. klo 10–11
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen

Ajoitus ja läsnäolo

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2024 –4.8.2024 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä. Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 26.5. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen ryhmät). Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 4.8.2024.
.
Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon.
.
Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 15.5. klo 9–10.
Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 3.6. klo 10–11
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

* Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) 2023. Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
TAI
* Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books
JA
* Burke Harris, N. 2019. Syvälle ulottuvat juuret. Turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. Basam Books TAI englanninkielinen alkuteos The Deepest Well: Healing the Long-Term Effects of Childhood Adversity TAI Burke Harrisin video (linkki virtuaalialustalla)
JA
* Muu materiaali (artikkelit, videot jne.) ilmoitetaan opintojakson alussa virtuaalisella oppimisalustalla Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Osallistuja hyödyntää kokemustaan työharjoittelusta ja/tai omasta työpaikasta (sosiaali- tai terveysalan yksikkö, sivistystoimiala) tehdessään kehittämistehtävän.

Oppimisympäristö

Moodlen virtuaalioppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2024 –4.8.2024 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä. Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 26.5. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen ryhmät). Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 4.8.2024.
.
Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon.
.
Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 15.5. klo 9–10.
Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 3.6. klo 10–11
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen

Sisältö

Lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset (ACE) ja suojaavat tekijät (PCE), ACE-kokemusten terveys- ja hyvinvointivaikutukset, traumaattinen stressi, traumaperäinen kasvu, vireystilaikkuna, ammatillinen itsetuntemus, tunnetaidot, myötätuntoinen kohtaaminen, traumainformoitu lähestymistapa työyhteisön kehittämisessä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

* Opiskelijalla on hyvä olla tehtynä vähintään yksi harjoitelu tai noin 2 kk työkokemusta sosiaali- tai terveysalan yksikössä tai sivistysalalla (kehittämistehtävän tekeminen)
* Osallistujan on hyvä olla tietoinen, että opintojaksolla käsiteltävät teemat saattavat aktivoida mahdollisia omia vanhoja traumakokemuksia, jolloin on hyvä varmistaa, että saa tukea niiden käsittelyyn.
* Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 26.5. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen ryhmät)
.
Huom! Traumainformoitu työote on eri asia kuin traumaperäisen stressihäiriön hoitomuoto tai muu traumaspesifi hoitaminen. Traumainformoitu lähestymistapa on rakenteellista työtä, ja koko työyhteisön ja lopulta yhteiskunnan muuttamista traumaa ymmärtäväksi ja turvan kokemusta vahvistavaksi niin arkisessa kanssakäymisessä peruspalveluissa kuin erityispalveluiden parissa.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut video, essee, kehittämistehtävä, reflektiotehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Oman oppimisen tavoitteellisuus:
* Omien tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.
.
Opintojakson teemojen monipuolinen tarkastelu:
* Aiheeseen kuuluvia termejä, malleja, periaatteita ja tietoa tarkastellaan monipuolisesti. Valinnat perustellaan. Tarkastelu on muutakin kuin suoraa toistamista lähdemateriaalista. Valitut aiheet esitellään perustellen ja keskeisiä käsitteitä käytetään johdonmukaisesti. Keskeinen tieto on ymmärretty ja sitä osataan soveltaa. Johtopäätökset ja oma pohdinta osoittavat kriittistä ajattelua.
.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen:
* Vaadittu lähdemateriaali näkyy tuotoksessa. Muu aiheeseen sopiva lähdemateriaali on valittu kriittisesti, erottaen arkitiedon tutkitusta tiedosta. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty.
.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus:
* Yleisilme on asianmukainen. Kieli ja ilmaisu on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.

Ilmoittautumisaika

02.01.2024

Ajoitus

25.03.2024 - 15.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 150

Opettaja
  • Minna Kuvajainen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsuudenaikaisia haitallisia kokemuksia (ACE) ja suojaavia tekijöitä (PCE) sekä niiden yhteyttä hyvinvointiin, terveyteen ja toimintakykyyn
- kuvailla trauman ja resilienssin ilmenemisen muotoja yksilössä, yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- arvioida turvallisuuden ja turvattomuuden eri elementtejä omassa toimintaympäristössään ja ehdottaa niiden pohjalta muutoksia toimintaan
- valita oman vireystilansa säätelyyn sopivia menetelmiä
- arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta ja pohtia omaa elämänhistoriaansa suhteessa traumatietoiseen työskentelyyn

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Avoin AMK (ei tutkinto-opiskelijoille). Non-stop-toteutus verkossa ajalla 25.3.2024 –15.11.2024 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin voi perehtyä verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan sitä mukaa, kun ne saa valmiiksi. Jos työpaikalta osallistuu useampi, voi kolme tehtävää viidestä tehdä yhdessä parin/työtiimin kanssa. Opettajan vapaaehtoinen ohjaustapaaminen verkossa kerran kuussa (ei kesäloman aikana). Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 15.11. (kurssi sulkeutuu sen jälkeen).
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta (yksilötehtävä)
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen (yksilötehtävä)

Ajoitus ja läsnäolo

Non-stop-toteutus verkossa ajalla 25.3.2024 –15.11.2024 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin voi perehtyä verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan sitä mukaa, kun ne saa valmiiksi. Jos työpaikalta osallistuu useampi, voi kolme tehtävää viidestä tehdä yhdessä parin/työtiimin kanssa. Opettajan vapaaehtoinen ohjaustapaaminen verkossa kerran kuussa (ei kesäloman aikana). Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 15.11. (kurssi sulkeutuu sen jälkeen).
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta (yksilötehtävä)
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen (yksilötehtävä)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

* Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) 2023. Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
TAI
* Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books
JA
* Burke Harris, N. 2019. Syvälle ulottuvat juuret. Turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. Basam Books TAI englanninkielinen alkuteos The Deepest Well: Healing the Long-Term Effects of Childhood Adversity TAI Burke Harrisin video (linkki virtuaalialustalla)
JA
* Muu materiaali (artikkelit, videot jne.) ilmoitetaan opintojakson alussa virtuaalisella oppimisalustalla Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Osallistuja hyödyntää kokemustaan omasta työstään ja/tai työharjoittelustaan (sosiaaliala, terveysala, ohjaustyö, terapiatyö, sivistystoimiala tai muu asiakastyö) tehdessään kehittämistehtävän. Mikäli samalta työpaikalta osallistuu kurssille useampi, on mahdollista tehdä kolme oppimistehtävää viidestä pareittain tai tiimissä, niin, että tehtävä hyödyttää suoraan kyseistä työyhteisöä ja asiakkaita.

Oppimisympäristö

Moodlen virtuaalioppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Non-stop-toteutus verkossa ajalla 25.3.2024 –15.11.2024 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin voi perehtyä verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan sitä mukaa, kun ne saa valmiiksi. Jos työpaikalta osallistuu useampi, voi kolme tehtävää viidestä tehdä yhdessä parin/työtiimin kanssa. Opettajan vapaaehtoinen ohjaustapaaminen verkossa kerran kuussa (ei kesäloman aikana). Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 15.11. (kurssi sulkeutuu sen jälkeen).
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta (yksilötehtävä)
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta (mahdollista tehdä parin/tiimin kanssa yhdessä, jos osallistujat ovat samasta työpaikasta)
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen (yksilötehtävä)

Sisältö

Lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset (ACE) ja suojaavat tekijät (PCE), ACE-kokemusten terveys- ja hyvinvointivaikutukset, traumaattinen stressi, traumaperäinen kasvu, vireystilaikkuna, ammatillinen itsetuntemus, tunnetaidot, myötätuntoinen kohtaaminen, traumainformoitu lähestymistapa työyhteisön kehittämisessä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

* Avoin AMK -toteutus (ei tutkinto-opiskelijoille).
* Osallistujalla on hyvä olla vähintään 2 kk työkokemusta (sosiaaliala, terveysala, ohjaustyö, terapiatyö, sivistystoimiala tai muu asiakastyö)
* Osallistujan on hyvä olla tietoinen, että opintojaksolla käsiteltävät teemat saattavat aktivoida mahdollisia omia vanhoja traumakokemuksia, jolloin on hyvä varmistaa, että saa tukea niiden käsittelyyn.
.
Huom! Traumainformoitu työote on eri asia kuin traumaperäisen stressihäiriön hoitomuoto tai muu traumaspesifi hoitaminen. Traumainformoitu lähestymistapa on rakenteellista työtä, ja koko työyhteisön ja lopulta yhteiskunnan muuttamista traumaa ymmärtäväksi ja turvan kokemusta vahvistavaksi niin arkisessa kanssakäymisessä peruspalveluissa kuin erityispalveluiden parissa.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut video, essee, kehittämistehtävä, reflektiotehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Oman oppimisen tavoitteellisuus:
* Omien tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.
.
Opintojakson teemojen monipuolinen tarkastelu:
* Aiheeseen kuuluvia termejä, malleja, periaatteita ja tietoa tarkastellaan monipuolisesti. Valinnat perustellaan. Tarkastelu on muutakin kuin suoraa toistamista lähdemateriaalista. Valitut aiheet esitellään perustellen ja keskeisiä käsitteitä käytetään johdonmukaisesti. Keskeinen tieto on ymmärretty ja sitä osataan soveltaa. Johtopäätökset ja oma pohdinta osoittavat kriittistä ajattelua.
.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen:
* Vaadittu lähdemateriaali näkyy tuotoksessa. Muu aiheeseen sopiva lähdemateriaali on valittu kriittisesti, erottaen arkitiedon tutkitusta tiedosta. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty.
.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus:
* Yleisilme on asianmukainen. Kieli ja ilmaisu on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.