Siirry suoraan sisältöön

Soveltava ympäristöalan projekti 3Laajuus (5 op)

Tunnus: AT00CZ02

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- käyttää projektiin liittyviä käsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tietoperustan pohjalta
- selvittää projektin toiminnan lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- toimia tavoitteellisesti, arvioida toimintaa ja tehdä kehittämisehdotuksia
- soveltaa projektissa monipuolisesti erilaisia tekniikoita, menetelmiä ja työtapoja
- toimia turvallisesti, eettisesti ja asiakaslähtöisesti
- toimia vastuullisesti ja tavoitteellisesti ryhmässä ja muissa projektin edellyttämissä vuorovaikutustilanteissa

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 30.12.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Jussi Kuusela
  • Susanna Vanhamäki
  • Pia Haapea
Ryhmät
  • TLTIENTEC24KM
    Ympäristöteknologian koulutus 24KM Lahti
  • TLTIENTEC23KM
    Ympäristöteknologian koulutus 23KM Lahti
  • TLTIENTEC22KM
    Ympäristöteknologian koulutus 22KM Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- käyttää projektiin liittyviä käsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tietoperustan pohjalta
- selvittää projektin toiminnan lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- toimia tavoitteellisesti, arvioida toimintaa ja tehdä kehittämisehdotuksia
- soveltaa projektissa monipuolisesti erilaisia tekniikoita, menetelmiä ja työtapoja
- toimia turvallisesti, eettisesti ja asiakaslähtöisesti
- toimia vastuullisesti ja tavoitteellisesti ryhmässä ja muissa projektin edellyttämissä vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ympäristöteknologian koulutusten opetussuunnitelmissa on paljon erilaisia projektikursseja, joihin ei järjestetä opettajien toimesta erillisiä kursseja. Näitä kursseja voit suorittaa pääsääntöisesti kahdella eri tavalla:
1) Osallistumalla LABin tai muun korkeakoulun/yrityksen järjestämiin projekti/innovaatio tapahtumiin
2) Tekemällä projektin työpaikalle tai aiheesta, joka kiinnostaa sinua.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson voi suorittaa ajankohdassa, joka parhaiten sopii opiskelijan omiin aikatauluihin.

Projektiopintoja voi myös suorittaa erilaisista LABin ja muiden korkeakoulujen järjestämissä projektiopintokokonaisuuksissa (esimerkiksi Lahti Venture Program), jolloin noudatetaan näiden opintojaksojen aikataulutusta.

Projektiopintoihin voi myös hyväksilukea, esimerkiksi töissä tehtyjä projektikokonaisuuksia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektiopintojen "Ympäristöteknologian projektikurssit" Moodle sivustolta löytyy lisäinformaatiota projektiopintojen suorittamiseksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Projektiopintoja voi suorittaa pääsääntöisesti kahdella eri tavalla: 1) Osallistumalla LABin tai muun korkeakoulun/yrityksen järjestämiin projekti/innovaatio tapahtumiin 2) Tekemällä projektin työpaikalle tai aiheesta, joka kiinnostaa sinua/työnantajaasi

Työelämäyhteistyö

Projektien aiheet tulee olla työelämälähtöisiä.

Uusintamahdollisuudet

Kurssi on suoritettava hyväksytysti opintojen aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laskennallinen kuormitus on 135 tuntia, joka koostuu itse projektiin käytetystä ajasta, aihepiiriin tutustumisesta, projektisuunnitelman tekemisestä, raportoinnista ja reflektoinnista. Projektiin ajankäytöstä pidetään työajanseurantaa.

Mikäli opiskelija korvaa opinnot, jonkin muun tahon tarjoamalla projektiopintokokonaisuudella noudatetaan näitä ohjeistuksia.

Sisältö

Tämä kurssi on osa ympäristöteknologian projektikurssikokonaisuuksia, joihin ei järjestetä opettajien toimesta erillisiä toteutuksia. Näitä kursseja voit suorittaa pääsääntöisesti kahdella eri tavalla: 1) Osallistumalla LABin tai muun korkeakoulun/yrityksen järjestämiin projekti/innovaatio tapahtumiin 2) Tekemällä projektin työpaikalle tai aiheesta, joka kiinnostaa sinua tai toimeksiantajaasi.

Arviointimenetelmät

Loppuraportin osuus projektin kokonaisarvosanasta on 70 %. 30 % projektin arvosanasta tulee tutkimussuunnitelmasta. Loppuraportin arvioinnissa käytetään arviointimatriisia. Arvioitavat osa-alueet on kuvattu Moodlessa - tiedostossa Tutkimussuunnitelman ja loppuraportin arviointikriteerit.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson arviointikriteereitä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opintojaksolla tehtävien raporteissa on puutteita ja ne ovat epäloogisia
Projektin aikataulutus ja resurssointi on tehty, mutta niitä ei ole kirjattu riittävällä tasolla
Prosessin hallinnassa ja tiimityötaidoissa on puutteita
Projektissä käytetyt menetelmät ja niiden kuvaus ovat välttäviä
Projektin tulokset on vähäisiä ja ne on esitetty epäselvästi
Reflektointia ja työajanseurantaa ei ole tehty

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Työn raportointi on toteutettu hyvin noudattaen pääosin raportointiohjeistusta
Projektin tavoitteet on kuvattu hyvin
Projektisuunnitelma on suhteellisen selkeä
Projektiprosessin hallinta ja yhteistyö sidosryhmien kanssa oli hyvää
Projektissa käytetyt menetelmät olivat asianmukaiset ja ne on kuvattu selkeästi
Projektin tulokset saavutettiin pääosin ja ne esitettiin perustellusti
Ryhmän toiminta, henkilöiden vahvuudet/kehittämiskohteet ja oppiminen on kuvattu. Työajanseuranta palautettu

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Raportointi on selkeää ja raporttien rakenne on johdonmukainen
Raportoinnissa on noudatettu ohjeistuksia erinomaisesti
Projektin hallinta sujui erinomaisesti ja itsenäisesti
Yhteistyö oli erinomaista toimenksiantajan, projektiryhmän ja ohjaajan kesken.
Menetelmät on kuvattu selkeästi ja niiden käyttö on perusteltu.
Projekti saatiin viimeisteltyä sovitussa aikataulussa.
Projektin tavoiteet ylitettiin ja ne esitettiin erittäin hyvin
Ryhmän toimintaa ja vahvuudet/kehittämiskohteet on arvioitu ja niitä on verrattu asetettuihin tavoitteisiin selkeästi.
Työaikasuunnitelma on selkeä

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 02.12.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Pia Haapea
Opetusryhmät
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIENTEC23KM
    Ympäristöteknologian koulutus 23KM Lahti
  • TLTIENTEC22KM
    Ympäristöteknologian koulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
  • Itsenäinen 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- käyttää projektiin liittyviä käsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tietoperustan pohjalta
- selvittää projektin toiminnan lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- toimia tavoitteellisesti, arvioida toimintaa ja tehdä kehittämisehdotuksia
- soveltaa projektissa monipuolisesti erilaisia tekniikoita, menetelmiä ja työtapoja
- toimia turvallisesti, eettisesti ja asiakaslähtöisesti
- toimia vastuullisesti ja tavoitteellisesti ryhmässä ja muissa projektin edellyttämissä vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ympäristöteknologian koulutusten opetussuunnitelmissa on paljon erilaisia projektikursseja, joihin ei järjestetä opettajien toimesta erillisiä kursseja. Näitä kursseja voit suorittaa pääsääntöisesti kahdella eri tavalla:
1) Osallistumalla LABin tai muun korkeakoulun/yrityksen järjestämiin projekti/innovaatio tapahtumiin
2) Tekemällä projektin työpaikalle tai aiheesta, joka kiinnostaa sinua.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson voi suorittaa ajankohdassa, joka parhaiten sopii opiskelijan omiin aikatauluihin.

Projektiopintoja voi myös suorittaa erilaisista LABin ja muiden korkeakoulujen järjestämissä projektiopintokokonaisuuksissa (esimerkiksi Lahti Venture Program), jolloin noudatetaan näiden opintojaksojen aikataulutusta.

Projektiopintoihin voi myös hyväksilukea, esimerkiksi töissä tehtyjä projektikokonaisuuksia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektiopintojen "Ympäristöteknologian projektikurssit" Moodle sivustolta löytyy lisäinformaatiota projektiopintojen suorittamiseksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Projektiopintoja voi suorittaa pääsääntöisesti kahdella eri tavalla: 1) Osallistumalla LABin tai muun korkeakoulun/yrityksen järjestämiin projekti/innovaatio tapahtumiin 2) Tekemällä projektin työpaikalle tai aiheesta, joka kiinnostaa sinua/työnantajaasi

Työelämäyhteistyö

Projektien aiheet tulee olla työelämälähtöisiä.

Uusintamahdollisuudet

Kurssi on suoritettava hyväksytysti opintojen aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laskennallinen kuormitus on 135 tuntia, joka koostuu itse projektiin käytetystä ajasta, aihepiiriin tutustumisesta, projektisuunnitelman tekemisestä, raportoinnista ja reflektoinnista. Projektiin ajankäytöstä pidetään työajanseurantaa.

Mikäli opiskelija korvaa opinnot, jonkin muun tahon tarjoamalla projektiopintokokonaisuudella noudatetaan näitä ohjeistuksia.

Sisältö

Tämä kurssi on osa ympäristöteknologian projektikurssikokonaisuuksia, joihin ei järjestetä opettajien toimesta erillisiä toteutuksia. Näitä kursseja voit suorittaa pääsääntöisesti kahdella eri tavalla: 1) Osallistumalla LABin tai muun korkeakoulun/yrityksen järjestämiin projekti/innovaatio tapahtumiin 2) Tekemällä projektin työpaikalle tai aiheesta, joka kiinnostaa sinua tai toimeksiantajaasi.

Arviointimenetelmät

Loppuraportin osuus projektin kokonaisarvosanasta on 70 %. 30 % projektin arvosanasta tulee tutkimussuunnitelmasta. Loppuraportin arvioinnissa käytetään arviointimatriisia. Arvioitavat osa-alueet on kuvattu Moodlessa - tiedostossa Tutkimussuunnitelman ja loppuraportin arviointikriteerit.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson arviointikriteereitä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opintojaksolla tehtävien raporteissa on puutteita ja ne ovat epäloogisia
Projektin aikataulutus ja resurssointi on tehty, mutta niitä ei ole kirjattu riittävällä tasolla
Prosessin hallinnassa ja tiimityötaidoissa on puutteita
Projektissä käytetyt menetelmät ja niiden kuvaus ovat välttäviä
Projektin tulokset on vähäisiä ja ne on esitetty epäselvästi
Reflektointia ja työajanseurantaa ei ole tehty

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Työn raportointi on toteutettu hyvin noudattaen pääosin raportointiohjeistusta
Projektin tavoitteet on kuvattu hyvin
Projektisuunnitelma on suhteellisen selkeä
Projektiprosessin hallinta ja yhteistyö sidosryhmien kanssa oli hyvää
Projektissa käytetyt menetelmät olivat asianmukaiset ja ne on kuvattu selkeästi
Projektin tulokset saavutettiin pääosin ja ne esitettiin perustellusti
Ryhmän toiminta, henkilöiden vahvuudet/kehittämiskohteet ja oppiminen on kuvattu. Työajanseuranta palautettu

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Raportointi on selkeää ja raporttien rakenne on johdonmukainen
Raportoinnissa on noudatettu ohjeistuksia erinomaisesti
Projektin hallinta sujui erinomaisesti ja itsenäisesti
Yhteistyö oli erinomaista toimenksiantajan, projektiryhmän ja ohjaajan kesken.
Menetelmät on kuvattu selkeästi ja niiden käyttö on perusteltu.
Projekti saatiin viimeisteltyä sovitussa aikataulussa.
Projektin tavoiteet ylitettiin ja ne esitettiin erittäin hyvin
Ryhmän toimintaa ja vahvuudet/kehittämiskohteet on arvioitu ja niitä on verrattu asetettuihin tavoitteisiin selkeästi.
Työaikasuunnitelma on selkeä