Brand Experience StudioLaajuus (15 op)
Tunnus: AM00CW15
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ymmärtää brändit ja niiden vaikutus osana populaarikulttuuriamme
- ymmärtää brändinhallinnan ja -luomisen merkityksen sekä vaikuttamisen mekanismit
- luoda brändistrategian ja kokonaisvaltaisen konseptin
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 17.10.2025
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
- Marion Robinson
- Sara Bengts
Opetusryhmät
- Lecture (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
- Lecture
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ymmärtää brändit ja niiden vaikutus osana populaarikulttuuriamme
- ymmärtää brändinhallinnan ja -luomisen merkityksen sekä vaikuttamisen mekanismit
- luoda brändistrategian ja kokonaisvaltaisen konseptin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Brändistudio toimii kuin suunnittelutoimisto. Opiskelijat suunnittelevat toimeksiantoja oikeille asiakkaille. He johtavat omaa suunnitteluprosessiaan ja vastaavat lopputuloksesta. He aikatauluttavat prosessin yhdessä asiakkaan kanssa.
Suunnittelutoimeksiannot ovat pienryhmille. Ryhmä vastaa omasta toimeksiannostaan, mutta jakaa tietoa myös muille tiimeille syksyn ajan vertaisoppimisen mallilla.
Studiossa on myös teoriaopetusta ja alan käytänteitä sekä pieniä harjoitustehtäviä.
Opettajat mentoroivat opiskelijatiimejä koko syksyn.
Ajoitus ja läsnäolo
ks. opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Designing Brand Identity, an essential guide for the whole branding team
Alina Wheeler (John Wiley & Sons, Inc.,)
FireSigns : a Semiotic Theory for Graphic Design
Steven Skaggs (2017) Cambridge, MA: The MIT Press
Opintojakson koko kirjallisuuslista löytyy kurssimoodlesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
4.vsk graafisen suunnittelun opiskelijat voivat osallistua brändistudioon. Ota yhteyttä opettajiin (Robinson) sopiaksesi osallistumisesta.
Työelämäyhteistyö
Toimeksiantoja yrityksiltä ja yhteisöiltä. Vierailut yrityksiin ja kohteisiin sekä alan vierailijaluennoitsijat.
Oppimisympäristö
Lähiopetus.
Kampus, vierailut, moodle ja sähköiset työkalut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
15op = 405h opiskelijan aikaa.
Opintojakso on intensiivinen ja päättyy projektiviikkoon. Noin 40% ajasta on lukkaroitua lähiopetusta, jolloin merkittävä osa opintojakson päivistä on itsenäisen työskentelyn aikaa. Opiskelijat johtavat omaa suunnitteluprosessiaan.
Opettajat ovat tavattavissa vähintään kaksi kertaa viikossa, usein enemmän. Tarkka aikataulu löytyy kurssimoodlesta. Aikataulussa ilmoittettuina lähipäivinä, eli teoria- ja vierailupäivinä tulee olla läsnä.
Sisältö
Brändistudiossa opiskelija oppii syventävästi brändimuotoilua, visuaalisen identiteetin suunnittelua ja brändin johtamisen pääperiaatteita. Opiskelija harjoittaa taitojaan käytännön suunnittelutehtävien ja niitä tukevien teorialuentojen kautta. Opintojaksoon kuuluu olennaisesti yhteistyö yritysten ja organisaatioiden kanssa toimeksiantojen sekä vierailujen muodossa.
Opiskelija ymmärtää mikä merkitys brändin rakentamisella on ja mikä hänen roolinsa suunnittelijana siinä on. Hän oppii johtamaan suunnitteluprosessia ja toimimaan yhteistyössä sekä toimeksiantajan että oman suunnittelutiiminsä kanssa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Visuaalisen viestinnän muotoilun / Graafisen suunnittelun 1. ja 2. vsk opinnot vaaditaan pohjaksi.
Mahdollisuus osallistua toisenlaisella profiililla muista Muotoiluinstituutin pääaineista, mikäli taustalla on vähintään markkinointiviestintä ja brändäyksen opinnot ja perusteet omalta muotoilun alalta. Huomioi, että etusijalla opiskelijavalinnassa ovat pääaineen omat opiskelijat ja pääaineen vaihto-opiskelijat. Ota yhteyttä studion vastaavaan opettajaan (Robinson).
Opetuskielenä ovat englanti ja suomi. Studio on avoin vaihto-opiskelijoille.
Arviointimenetelmät
- Attendance
- Exercises and learning tasks
- Presentations and discussions
- Project management and outcome
- Peer evaluation and self-evaluation
The client's assessment may affect the grade.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- The project outcome does not comply with the objectives of the assignment or is incomplete
- The design work does not answer the brief
- The research is insufficient
- The role and/or teamwork in the design project has failed
The course is also rejected if the student:
- Does not know how to use professional concepts and does not justify her/his/their activities
- Does not use the methods and processes learned in the course
- Can't act customer-oriented
- The student has not been present
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- The project outcome is generally in line with the objectives of the assignment
- The design work at least partially answers the brief
- The research has been, to some extent, completed
- The role and/or teamwork has been performed acceptably.
A course grade of 1 also requires that the student:
- Can use professional concepts and justify their actions
- Can use learned methods and processes
- Can act customer-oriented
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- The project outcome is according to the assignment's objectives and is implemented appropriately.
- The design work is wide-ranging and supports the brief
- The role and/or teamwork has been performed well
A course grade of 3 also requires that the student:
- Can use professional terms in a versatile way and communicate professionally
- Can choose methods and processes suitable for the activity and justify their choice
- Can take into account the needs of the target group and/or the client appropriately, as well as other course participants
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- The project outcome aligns with the assignment's goals and even exceeds them.
- The design work is exceptionally well executed and answers the brief
- The student is proactive and acts excellently in their role in the team
A course grade of 5 also requires that the student:
- Can use methods expertly, communicate professionally, and consider all target groups.
- Can choose, combine and develop methods and processes suitable for the activity to support work
- Can take full responsibility for learning and the project
- Receives excellent feedback from the client and also from other course participants