Mental Health and Substance Abuse NursingLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00CK68
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- englanti
Osaamistavoitteet
The student is able to
- create a therapeutic interaction in mental health and substance abuse treatment
- reflect one's own values and attitudes to the ethical principles of mental health and substance abuse treatment
- apply non-pharmacological and pharmacological methods of nursing
- identify mental health and substance abuse problems and understand the need for and stages of physical, mental and social care in different nursing settings
- describe the symptoms of the most common psychiatric illnesses and disorders, the symptoms, the main features of the treatment, the methods of treatment and the significance for the client and society
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
23.09.2024 - 10.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Paramedic (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Irina Tiainen
- Marjut Louhelainen
- Merja Lankinen-Lifländer
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tietotesti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRPARA23SBachelor's Degree Programme in Paramedic 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Info 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Harjoitukset
- Harjoitukset
- Tietotesti 1
Osaamistavoitteet
The student is able to
- create a therapeutic interaction in mental health and substance abuse treatment
- reflect one's own values and attitudes to the ethical principles of mental health and substance abuse treatment
- apply non-pharmacological and pharmacological methods of nursing
- identify mental health and substance abuse problems and understand the need for and stages of physical, mental and social care in different nursing settings
- describe the symptoms of the most common psychiatric illnesses and disorders, the symptoms, the main features of the treatment, the methods of treatment and the significance for the client and society
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 28.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Paramedic (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Irina Tiainen
- Marjut Louhelainen
- Merja Lankinen-Lifländer
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRPARA22SHABachelor's Degree Programme in Paramedic 22S A Lappeenranta
Pienryhmät
- Info 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Harjoitukset 1
- Harjoitukset 1
- Tentti 1
Osaamistavoitteet
The student is able to
- create a therapeutic interaction in mental health and substance abuse treatment
- reflect one's own values and attitudes to the ethical principles of mental health and substance abuse treatment
- apply non-pharmacological and pharmacological methods of nursing
- identify mental health and substance abuse problems and understand the need for and stages of physical, mental and social care in different nursing settings
- describe the symptoms of the most common psychiatric illnesses and disorders, the symptoms, the main features of the treatment, the methods of treatment and the significance for the client and society
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena. (Mahdolliset koronarajoitukset huomioiden online).
Ajoitus ja läsnäolo
Tuntialustustunnit 4h x 5 = 20h, 80 % läsnäolo
Harjoitustunnit (4h+8h), 100% läsnäolo
Tietotesti, 100 % läsnäolo
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Psykiatrian Käypä-hoitosuositukset
Päihdelääketieteen Käypä-hoitosuositukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista ahotoida aiempaan osaamiseen perustuen, mikä tarkoittaa:
Opiskelijalla on:
-sosiaali- ja terveysalan soveltuva ammattitutkinto (minimi toisen asteen ammattitutkinto)
-3 kk työkokemusta mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä ja hyväksytty näyttö osaamisesta
Työelämäyhteistyö
Hankkeet integroidaan mahdollisuuksien mukaan opintojaksoon.
Uusintamahdollisuudet
Tietotesti on opintojakson lopussa. Uusintatestin ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Oppimisympäristö
Luokkatila tai sähköinen keskustelualausta (Teams tai Zoom)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso muodostuu 5 op:stä = 135h (1 op = 27h) opiskelijan työtä.
Info 2h
Tuntilalustukset 24h
Harjoitustunnit 12h (8 h + 4 h)
Tietotesti 1h
Itsenäinen opiskelu tehtäviä varten:96h
Ennakkotehtävät: hylätty / täydennettävä
Tuntialustustehtävä: hylätty - täydennettävä
Tietotesti 5- hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kookonaispistemäärästä
OSVE-koe hyväksytty - hylätty / täydennettävä
Sisältö
Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutussuhdetta mielenterveys- ja / tai päiHdesiarauksia sairastavan ja hänen läheistensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdehoitotyötä häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
-luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
-reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
-soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
-kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle
Sisältö
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö
-mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen
-hoitosuhde
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät
-tutkittu tieto ja hoitosuositukset
Psykiatrian osuus löytyy Skhole oppimisympäristöstä lääketieteen sivustolta.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadita edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
-pakollinen osallistuminen opintojakson infotunneille, missä kerrotaa opintojakson suoritustavat
-ennakkotehtävät palautetaan moodleen
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön 5 op arvosana muodostuu:
Ennakkotehtävät: 5 - hylätty / täydennettävä
Tuntialustustehtävä: 5 - hylätty - täydennettävä
Tietotesti 5- hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kokonaispistemäärästä
OSVE-koe hyväksytty - hylätty / täydennettävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelijan teorettiset tiedot mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä ovat hyvin pinnallisia. Opiskelija ei muista keskeisiä käsitteitä tai ymmärrä peruslähtökohtia. Opiskelija ei palauta annettuja tehtäviä sovittujen aikataulujen mukaisesti tai palautettuja tehtäviä ei ole tehty annettujen ohjeiden mukaan. Palautetut tehtävät muodosta selkeää kokonaisutta ja ne on tehty hyvin pinnalisesti. Tehtävät eivät osoita opiskelijan sisäitäneeen opintojakson keskeisiä tavoitteita tai sisältöjä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan teoreettiset tiedot ymmärtää ja soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön jäävät vähäisiksi. Opiskelijan taito kuvata erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua tulee esille hyvin pinnallisesti. Opiskelijan pohdinnassa osoittama ammatillisen identiteetin merkityksen ymmärtäminen hoitotyössä on vähäistä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osoittaa taitoa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön, mutta ne jäävät vielä irrallisiksi. Opiskelija osaa perustella erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua, mutta se jää ulkokohtaiseksi. Opiskelija osoittaa ammatillisen identiteetin pohdintaa ja sen merkityksen merkityksen ymmärtämistä hoitotyössä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä pohdintaa ja ajattelua. Opiskelija osoittaa kriittistä ja arvioivaa ammatillista ajattelua ja hoitotyön merkityksen ymmärtämistä. Opiskelija osaa etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
03.04.2023 - 01.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Paramedic (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Irina Tiainen
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 5 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 6 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRPARA22SHBBachelor's Degree Programme in Paramedic 22S A Lappeenranta
Pienryhmät
- Info 1
- Luennot 1
- Luennot 2
- Luennot 3
- Luennot 4
- Luennot 5
- Luennot 6
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Tentti 1
Osaamistavoitteet
The student is able to
- create a therapeutic interaction in mental health and substance abuse treatment
- reflect one's own values and attitudes to the ethical principles of mental health and substance abuse treatment
- apply non-pharmacological and pharmacological methods of nursing
- identify mental health and substance abuse problems and understand the need for and stages of physical, mental and social care in different nursing settings
- describe the symptoms of the most common psychiatric illnesses and disorders, the symptoms, the main features of the treatment, the methods of treatment and the significance for the client and society
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena. (Mahdolliset koronarajoitukset huomioiden online).
Ajoitus ja läsnäolo
Seminaarit, 4h x 5 = 20h, 80 %
Harjoitustunnit (4h+8h), 100%
Osve, 100 %
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Psykiatrian Käypä-hoitosuositukset
Päihdelääketieteen Käypä-hoitosuositukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista ahotoida aiempaan osaamiseen perustuen, mikä tarkoittaa:
Opiskelijalla on:
-sosiaali- ja terveysalan soveltuva ammattitutkinto (minimi toisen asteen ammattitutkinto)
-3 kk työkokemusta mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä ja hyväksytty näyttö osaamisesta
Työelämäyhteistyö
Hankkeet integroidaan mahdollisuuksien mukaan opintojaksoon.
Uusintamahdollisuudet
Tietotesti on opintojakson lopussa. Uusintatestin ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Oppimisympäristö
Luokkatila tai sähköinen keskustelualausta (Teams tai Zoom)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso muodostuu 5 op:stä = 135h (1 op = 27h) opiskelijan työtä.
Info 2h
Seminaarit 24h
Harjoitustunnit 12h (8 h + 4 h)
Tietotesti 1h
Itsenäinen opiskelu tehtäviä varten:96h
Ennakkotehtävät: suoritettu - hylätty
Seminaarit: suoritettu - hylätty
Tietotesti: suoritettu - hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kookonaispistemäärästä
Sisältö
Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutussuhdetta mielenterveys- ja / tai päiHdesiarauksia sairastavan ja hänen läheistensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdehoitotyötä häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
-luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
-reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
-soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
-kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle
Sisältö
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö
-mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen
-hoitosuhde
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät
-tutkittu tieto ja hoitosuositukset
Psykiatrian osuus löytyy Skhole oppimisympäristöstä lääketieteen sivustolta.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadita edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
-pakollinen osallistuminen opintojakson infotunneille, missä kerrotaa opintojakson suoritustavat
-ennakkotehtävät palautetaan moodleen
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön 5 op arvosana muodostuu:
Ennakkotehtävät: hylätty / täydennettävä
Tuntialustustehtävä: hylätty - täydennettävä
Tietotesti 5- hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kokonaispistemäärästä
OSVE-koe hyväksytty - hylätty / täydennettävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelijan teorettiset tiedot mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä ovat hyvin pinnallisia. Opiskelija ei muista keskeisiä käsitteitä tai ymmärrä peruslähtökohtia. Opiskelija ei palauta annettuja tehtäviä sovittujen aikataulujen mukaisesti tai palautettuja tehtäviä ei ole tehty annettujen ohjeiden mukaan. Palautetut tehtävät muodosta selkeää kokonaisutta ja ne on tehty hyvin pinnalisesti. Tehtävät eivät osoita opiskelijan sisäitäneeen opintojakson keskeisiä tavoitteita tai sisältöjä.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osoittaa kykyä yhdistää teoriatietoa omaan pohdintaan ja kokemuksiin hoitotyöstä. Kirjallisissa töissä ja esityksissä on käytetty monipuolisesti lähteitä. Teksti etenee loogisesti ja on kirjoitusasultaan helppolukuista. Aiheita on käsitelty hoitotyön näkökulmasta ja se antaa uutta tietoa opiskelijaryhmälle. Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiin käsitteisiin ja lähtökohtiin. Opiskelijalla on perustiedot mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävistä lääkkeistä ja sairauksista.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan teoreettiset tiedot ymmärtää ja soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön jäävät vähäisiksi. Opiskelijan taito kuvata erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua tulee esille hyvin pinnallisesti. Opiskelijan pohdinnassa osoittama ammatillisen identiteetin merkityksen ymmärtäminen hoitotyössä on vähäistä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osoittaa taitoa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön, mutta ne jäävät vielä irrallisiksi. Opiskelija osaa perustella erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua, mutta se jää ulkokohtaiseksi. Opiskelija osoittaa ammatillisen identiteetin pohdintaa ja sen merkityksen merkityksen ymmärtämistä hoitotyössä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä pohdintaa ja ajattelua. Opiskelija osoittaa kriittistä ja arvioivaa ammatillista ajattelua ja hoitotyön merkityksen ymmärtämistä. Opiskelija osaa etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
27.02.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Paramedic (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Irina Tiainen
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRPARA21SHABachelor's Degree Programme in Paramedic 21S A Lappeenranta
Pienryhmät
- Info 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Tentti 1
Osaamistavoitteet
The student is able to
- create a therapeutic interaction in mental health and substance abuse treatment
- reflect one's own values and attitudes to the ethical principles of mental health and substance abuse treatment
- apply non-pharmacological and pharmacological methods of nursing
- identify mental health and substance abuse problems and understand the need for and stages of physical, mental and social care in different nursing settings
- describe the symptoms of the most common psychiatric illnesses and disorders, the symptoms, the main features of the treatment, the methods of treatment and the significance for the client and society
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena. (Mahdolliset koronarajoitukset huomioiden online).
Ajoitus ja läsnäolo
Info, 100%
Seminaarit, 80%
Harjoitukset, (4h + 8h)
Tietotesti, 100%
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Psykiatrian Käypä-hoitosuositukset
Päihdelääketieteen Käypä-hoitosuositukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista ahotoida aiempaan osaamiseen perustuen, mikä tarkoittaa:
Opiskelijalla on:
-sosiaali- ja terveysalan soveltuva ammattitutkinto (minimi toisen asteen ammattitutkinto)
-3 kk työkokemusta mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä ja hyväksytty näyttö osaamisesta
Työelämäyhteistyö
Hankkeet integroidaan mahdollisuuksien mukaan opintojaksoon.
Uusintamahdollisuudet
Tietotesti on opintojakson lopussa. Uusintatestin ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Oppimisympäristö
Luokkatila tai sähköinen keskustelualausta (Teams tai Zoom)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso muodostuu 5 op:stä = 135h (1 op = 27h) opiskelijan työtä.
Info 2h
Tuntilalustukset 24h
Harjoitustunnit 12h (8 h + 4 h)
Tietotesti 1h
Sisältö
Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutussuhdetta mielenterveys- ja / tai päihdesairauksia sairastavan ja hänen läheistensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdehoitotyötä häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
-luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
-reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
-soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
-kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle
Sisältö
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö
-mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen
-hoitosuhde
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät
-tutkittu tieto ja hoitosuositukset
Psykiatrian osuus löytyy Skhole oppimisympäristöstä lääketieteen sivustolta.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadita edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön 5 op arvosana muodostuu:
Ennakkotehtävät: 5 - hylätty-suoritettu
Tuntialustustehtävä: hylätty - suoritettu
Tietotesti 5- hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kokonaispistemäärästä
Psykiatria: hyväksytty-hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelijan teorettiset tiedot mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä ovat hyvin pinnallisia. Opiskelija ei muista keskeisiä käsitteitä tai ymmärrä peruslähtökohtia. Opiskelija ei palauta annettuja tehtäviä sovittujen aikataulujen mukaisesti tai palautettuja tehtäviä ei ole tehty annettujen ohjeiden mukaan. Palautetut tehtävät muodosta selkeää kokonaisutta ja ne on tehty hyvin pinnalisesti. Tehtävät eivät osoita opiskelijan sisäitäneeen opintojakson keskeisiä tavoitteita tai sisältöjä.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osoittaa kykyä yhdistää teoriatietoa omaan pohdintaan ja kokemuksiin hoitotyöstä. Kirjallisissa töissä ja esityksissä on käytetty monipuolisesti lähteitä. Teksti etenee loogisesti ja on kirjoitusasultaan helppolukuista. Aiheita on käsitelty hoitotyön näkökulmasta ja se antaa uutta tietoa opiskelijaryhmälle. Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiin käsitteisiin ja lähtökohtiin. Opiskelijalla on perustiedot mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävistä lääkkeistä ja sairauksista.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan teoreettiset tiedot ymmärtää ja soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön jäävät vähäisiksi. Opiskelijan taito kuvata erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua tulee esille hyvin pinnallisesti. Opiskelijan pohdinnassa osoittama ammatillisen identiteetin merkityksen ymmärtäminen hoitotyössä on vähäistä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osoittaa taitoa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön, mutta ne jäävät vielä irrallisiksi. Opiskelija osaa perustella erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua, mutta se jää ulkokohtaiseksi. Opiskelija osoittaa ammatillisen identiteetin pohdintaa ja sen merkityksen merkityksen ymmärtämistä hoitotyössä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä pohdintaa ja ajattelua. Opiskelija osoittaa kriittistä ja arvioivaa ammatillista ajattelua ja hoitotyön merkityksen ymmärtämistä. Opiskelija osaa etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
18.04.2022 - 29.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Paramedic (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Irina Tiainen
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRPARA21SHBBachelor's Degree Programme in Paramedic 21S B Lappeenranta
Pienryhmät
- Info 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Luennot 1
- Harjoitus R 1
- Harjoitukset 1
- Tentti 1
Osaamistavoitteet
The student is able to
- create a therapeutic interaction in mental health and substance abuse treatment
- reflect one's own values and attitudes to the ethical principles of mental health and substance abuse treatment
- apply non-pharmacological and pharmacological methods of nursing
- identify mental health and substance abuse problems and understand the need for and stages of physical, mental and social care in different nursing settings
- describe the symptoms of the most common psychiatric illnesses and disorders, the symptoms, the main features of the treatment, the methods of treatment and the significance for the client and society
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena. (Mahdolliset koronarajoitukset huomioiden online).
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu viikoilla 14-21
Ennakkotehtävän purku= 4h
Tuntialustustunnit 4h x 5 = 20h, 80 % läsnäolo
Harjoitustunnit (4h+8h), 100% läsnäolo
Osve, 100 % läsnäolo
Tietotesti, 100 % läsnäolo
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Psykiatrian Käypä-hoitosuositukset
Päihdelääketieteen Käypä-hoitosuositukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista ahotoida aiempaan osaamiseen perustuen, mikä tarkoittaa:
Opiskelijalla on:
-sosiaali- ja terveysalan soveltuva ammattitutkinto (minimi toisen asteen ammattitutkinto)
-riittävän pitkä työkokemus mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä
Työelämäyhteistyö
Hankkeet integroidaan mahdollisuuksien mukaan opintojaksoon.
Uusintamahdollisuudet
Tietotesti on opintojakson lopussa. Uusintatestin ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Oppimisympäristö
Luokkatila tai sähköinen keskustelualausta (Teams tai Zoom)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso muodostuu 5 op:stä = 135h (1 op = 27h) opiskelijan työtä.
Ennakkotehtävien purku 4h
Tuntilalustukset 20h
Harjoitustunnit 12h
Tietotesti 2h
Itsenäinen opiskelu:97h
Ennakkotehtävät: 5 - hylätty / täydennettävä
Tuntialustustehtävä: 5 - hylätty - täydennettävä
Tietotesti 5- hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kookonaispistemäärästä
OSVE-koe hyväksytty - hylätty / täydennettävä
Sisältö
Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutussuhdetta mielenterveys- ja / tai päiHdesiarauksia sairastavan ja hänen läheistensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdehoitotyötä häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
-luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
-reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
-soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
-kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle
Sisältö
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö
-mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen
-hoitosuhde
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät
-tutkittu tieto ja hoitosuositukset
Psykiatrian osuus löytyy Moodlesta lääketieteen sivustolta.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadita edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
-pakollinen osallistuminen opintojakson infotunneille, missä kerrotaa opintojakson suoritustavat
-ennakkotehtävät palautetaan moodleen purkutuntiin mennessä
-pakollinen osallistuminen ennakkotehtävien purkutunnille
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön 4 op arvosana muodostuu:
Ennakkotehtävät: 5 - hylätty / täydennettävä
Tuntialustustehtävä: 5 - hylätty - täydennettävä
Tietotesti 5- hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kokonaispistemäärästä
OSVE-koe hyväksytty - hylätty / täydennettävä
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelijan teorettiset tiedot mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä ovat hyvin pinnallisia. Opiskelija ei muista keskeisiä käsitteitä tai ymmärrä peruslähtökohtia. Opiskelija ei palauta annettuja tehtäviä sovittujen aikataulujen mukaisesti tai palautettuja tehtäviä ei ole tehty annettujen ohjeiden mukaan. Palautetut tehtävät muodosta selkeää kokonaisutta ja ne on tehty hyvin pinnalisesti. Tehtävät eivät osoita opiskelijan sisäitäneeen opintojakson keskeisiä tavoitteita tai sisältöjä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan teoreettiset tiedot ymmärtää ja soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön jäävät vähäisiksi. Opiskelijan taito kuvata erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua tulee esille hyvin pinnallisesti. Opiskelijan pohdinnassa osoittama ammatillisen identiteetin merkityksen ymmärtäminen hoitotyössä on vähäistä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osoittaa taitoa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön, mutta ne jäävät vielä irrallisiksi. Opiskelija osaa perustella erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua, mutta se jää ulkokohtaiseksi. Opiskelija osoittaa ammatillisen identiteetin pohdintaa ja sen merkityksen merkityksen ymmärtämistä hoitotyössä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä pohdintaa ja ajattelua. Opiskelija osoittaa kriittistä ja arvioivaa ammatillista ajattelua ja hoitotyön merkityksen ymmärtämistä. Opiskelija osaa etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä.