Siirry suoraan sisältöön

Mental Health and Substance Abuse NursingLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CK68

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • englanti

Osaamistavoitteet

The student is able to
- create a therapeutic interaction in mental health and substance abuse treatment
- reflect one's own values and attitudes to the ethical principles of mental health and substance abuse treatment
- apply non-pharmacological and pharmacological methods of nursing
- identify mental health and substance abuse problems and understand the need for and stages of physical, mental and social care in different nursing settings
- describe the symptoms of the most common psychiatric illnesses and disorders, the symptoms, the main features of the treatment, the methods of treatment and the significance for the client and society

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

23.09.2024 - 10.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Paramedic (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Irina Tiainen
  • Marjut Louhelainen
  • Merja Lankinen-Lifländer
Opetusryhmät
  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tietotesti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRPARA23S
    Bachelor's Degree Programme in Paramedic 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Harjoitukset
  • Harjoitukset
  • Tietotesti 1

Osaamistavoitteet

The student is able to
- create a therapeutic interaction in mental health and substance abuse treatment
- reflect one's own values and attitudes to the ethical principles of mental health and substance abuse treatment
- apply non-pharmacological and pharmacological methods of nursing
- identify mental health and substance abuse problems and understand the need for and stages of physical, mental and social care in different nursing settings
- describe the symptoms of the most common psychiatric illnesses and disorders, the symptoms, the main features of the treatment, the methods of treatment and the significance for the client and society

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 28.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Paramedic (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Irina Tiainen
  • Marjut Louhelainen
  • Merja Lankinen-Lifländer
Opetusryhmät
  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRPARA22SHA
    Bachelor's Degree Programme in Paramedic 22S A Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Harjoitukset 1
  • Harjoitukset 1
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

The student is able to
- create a therapeutic interaction in mental health and substance abuse treatment
- reflect one's own values and attitudes to the ethical principles of mental health and substance abuse treatment
- apply non-pharmacological and pharmacological methods of nursing
- identify mental health and substance abuse problems and understand the need for and stages of physical, mental and social care in different nursing settings
- describe the symptoms of the most common psychiatric illnesses and disorders, the symptoms, the main features of the treatment, the methods of treatment and the significance for the client and society

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena. (Mahdolliset koronarajoitukset huomioiden online).

Ajoitus ja läsnäolo

Tuntialustustunnit 4h x 5 = 20h, 80 % läsnäolo
Harjoitustunnit (4h+8h), 100% läsnäolo
Tietotesti, 100 % läsnäolo

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Psykiatrian Käypä-hoitosuositukset
Päihdelääketieteen Käypä-hoitosuositukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista ahotoida aiempaan osaamiseen perustuen, mikä tarkoittaa:
Opiskelijalla on:
-sosiaali- ja terveysalan soveltuva ammattitutkinto (minimi toisen asteen ammattitutkinto)
-3 kk työkokemusta mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä ja hyväksytty näyttö osaamisesta

Työelämäyhteistyö

Hankkeet integroidaan mahdollisuuksien mukaan opintojaksoon.

Uusintamahdollisuudet

Tietotesti on opintojakson lopussa. Uusintatestin ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Oppimisympäristö

Luokkatila tai sähköinen keskustelualausta (Teams tai Zoom)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso muodostuu 5 op:stä = 135h (1 op = 27h) opiskelijan työtä.

Info 2h
Tuntilalustukset 24h
Harjoitustunnit 12h (8 h + 4 h)
Tietotesti 1h

Itsenäinen opiskelu tehtäviä varten:96h

Ennakkotehtävät: hylätty / täydennettävä
Tuntialustustehtävä: hylätty - täydennettävä
Tietotesti 5- hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kookonaispistemäärästä
OSVE-koe hyväksytty - hylätty / täydennettävä

Sisältö

Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutussuhdetta mielenterveys- ja / tai päiHdesiarauksia sairastavan ja hänen läheistensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdehoitotyötä häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
-luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
-reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
-soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
-kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle

Sisältö
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö
-mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen
-hoitosuhde
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät
-tutkittu tieto ja hoitosuositukset

Psykiatrian osuus löytyy Skhole oppimisympäristöstä lääketieteen sivustolta.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadita edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
-pakollinen osallistuminen opintojakson infotunneille, missä kerrotaa opintojakson suoritustavat
-ennakkotehtävät palautetaan moodleen


Mielenterveys- ja päihdehoitotyön 5 op arvosana muodostuu:

Ennakkotehtävät: 5 - hylätty / täydennettävä
Tuntialustustehtävä: 5 - hylätty - täydennettävä
Tietotesti 5- hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kokonaispistemäärästä
OSVE-koe hyväksytty - hylätty / täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelijan teorettiset tiedot mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä ovat hyvin pinnallisia. Opiskelija ei muista keskeisiä käsitteitä tai ymmärrä peruslähtökohtia. Opiskelija ei palauta annettuja tehtäviä sovittujen aikataulujen mukaisesti tai palautettuja tehtäviä ei ole tehty annettujen ohjeiden mukaan. Palautetut tehtävät muodosta selkeää kokonaisutta ja ne on tehty hyvin pinnalisesti. Tehtävät eivät osoita opiskelijan sisäitäneeen opintojakson keskeisiä tavoitteita tai sisältöjä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan teoreettiset tiedot ymmärtää ja soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön jäävät vähäisiksi. Opiskelijan taito kuvata erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua tulee esille hyvin pinnallisesti. Opiskelijan pohdinnassa osoittama ammatillisen identiteetin merkityksen ymmärtäminen hoitotyössä on vähäistä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osoittaa taitoa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön, mutta ne jäävät vielä irrallisiksi. Opiskelija osaa perustella erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua, mutta se jää ulkokohtaiseksi. Opiskelija osoittaa ammatillisen identiteetin pohdintaa ja sen merkityksen merkityksen ymmärtämistä hoitotyössä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä pohdintaa ja ajattelua. Opiskelija osoittaa kriittistä ja arvioivaa ammatillista ajattelua ja hoitotyön merkityksen ymmärtämistä. Opiskelija osaa etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

03.04.2023 - 01.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Paramedic (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Irina Tiainen
Opetusryhmät
  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 5 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 6 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRPARA22SHB
    Bachelor's Degree Programme in Paramedic 22S A Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info 1
  • Luennot 1
  • Luennot 2
  • Luennot 3
  • Luennot 4
  • Luennot 5
  • Luennot 6
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

The student is able to
- create a therapeutic interaction in mental health and substance abuse treatment
- reflect one's own values and attitudes to the ethical principles of mental health and substance abuse treatment
- apply non-pharmacological and pharmacological methods of nursing
- identify mental health and substance abuse problems and understand the need for and stages of physical, mental and social care in different nursing settings
- describe the symptoms of the most common psychiatric illnesses and disorders, the symptoms, the main features of the treatment, the methods of treatment and the significance for the client and society

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena. (Mahdolliset koronarajoitukset huomioiden online).

Ajoitus ja läsnäolo

Seminaarit, 4h x 5 = 20h, 80 %
Harjoitustunnit (4h+8h), 100%
Osve, 100 %

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Psykiatrian Käypä-hoitosuositukset
Päihdelääketieteen Käypä-hoitosuositukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista ahotoida aiempaan osaamiseen perustuen, mikä tarkoittaa:
Opiskelijalla on:
-sosiaali- ja terveysalan soveltuva ammattitutkinto (minimi toisen asteen ammattitutkinto)
-3 kk työkokemusta mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä ja hyväksytty näyttö osaamisesta

Työelämäyhteistyö

Hankkeet integroidaan mahdollisuuksien mukaan opintojaksoon.

Uusintamahdollisuudet

Tietotesti on opintojakson lopussa. Uusintatestin ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Oppimisympäristö

Luokkatila tai sähköinen keskustelualausta (Teams tai Zoom)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso muodostuu 5 op:stä = 135h (1 op = 27h) opiskelijan työtä.

Info 2h
Seminaarit 24h
Harjoitustunnit 12h (8 h + 4 h)
Tietotesti 1h

Itsenäinen opiskelu tehtäviä varten:96h

Ennakkotehtävät: suoritettu - hylätty
Seminaarit: suoritettu - hylätty
Tietotesti: suoritettu - hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kookonaispistemäärästä

Sisältö

Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutussuhdetta mielenterveys- ja / tai päiHdesiarauksia sairastavan ja hänen läheistensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdehoitotyötä häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
-luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
-reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
-soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
-kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle

Sisältö
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö
-mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen
-hoitosuhde
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät
-tutkittu tieto ja hoitosuositukset

Psykiatrian osuus löytyy Skhole oppimisympäristöstä lääketieteen sivustolta.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadita edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
-pakollinen osallistuminen opintojakson infotunneille, missä kerrotaa opintojakson suoritustavat
-ennakkotehtävät palautetaan moodleen


Mielenterveys- ja päihdehoitotyön 5 op arvosana muodostuu:

Ennakkotehtävät: hylätty / täydennettävä
Tuntialustustehtävä: hylätty - täydennettävä
Tietotesti 5- hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kokonaispistemäärästä
OSVE-koe hyväksytty - hylätty / täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelijan teorettiset tiedot mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä ovat hyvin pinnallisia. Opiskelija ei muista keskeisiä käsitteitä tai ymmärrä peruslähtökohtia. Opiskelija ei palauta annettuja tehtäviä sovittujen aikataulujen mukaisesti tai palautettuja tehtäviä ei ole tehty annettujen ohjeiden mukaan. Palautetut tehtävät muodosta selkeää kokonaisutta ja ne on tehty hyvin pinnalisesti. Tehtävät eivät osoita opiskelijan sisäitäneeen opintojakson keskeisiä tavoitteita tai sisältöjä.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osoittaa kykyä yhdistää teoriatietoa omaan pohdintaan ja kokemuksiin hoitotyöstä. Kirjallisissa töissä ja esityksissä on käytetty monipuolisesti lähteitä. Teksti etenee loogisesti ja on kirjoitusasultaan helppolukuista. Aiheita on käsitelty hoitotyön näkökulmasta ja se antaa uutta tietoa opiskelijaryhmälle. Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiin käsitteisiin ja lähtökohtiin. Opiskelijalla on perustiedot mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävistä lääkkeistä ja sairauksista.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan teoreettiset tiedot ymmärtää ja soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön jäävät vähäisiksi. Opiskelijan taito kuvata erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua tulee esille hyvin pinnallisesti. Opiskelijan pohdinnassa osoittama ammatillisen identiteetin merkityksen ymmärtäminen hoitotyössä on vähäistä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osoittaa taitoa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön, mutta ne jäävät vielä irrallisiksi. Opiskelija osaa perustella erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua, mutta se jää ulkokohtaiseksi. Opiskelija osoittaa ammatillisen identiteetin pohdintaa ja sen merkityksen merkityksen ymmärtämistä hoitotyössä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä pohdintaa ja ajattelua. Opiskelija osoittaa kriittistä ja arvioivaa ammatillista ajattelua ja hoitotyön merkityksen ymmärtämistä. Opiskelija osaa etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

27.02.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Paramedic (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Irina Tiainen
Opetusryhmät
  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRPARA21SHA
    Bachelor's Degree Programme in Paramedic 21S A Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

The student is able to
- create a therapeutic interaction in mental health and substance abuse treatment
- reflect one's own values and attitudes to the ethical principles of mental health and substance abuse treatment
- apply non-pharmacological and pharmacological methods of nursing
- identify mental health and substance abuse problems and understand the need for and stages of physical, mental and social care in different nursing settings
- describe the symptoms of the most common psychiatric illnesses and disorders, the symptoms, the main features of the treatment, the methods of treatment and the significance for the client and society

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena. (Mahdolliset koronarajoitukset huomioiden online).

Ajoitus ja läsnäolo

Info, 100%
Seminaarit, 80%
Harjoitukset, (4h + 8h)
Tietotesti, 100%

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Psykiatrian Käypä-hoitosuositukset
Päihdelääketieteen Käypä-hoitosuositukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista ahotoida aiempaan osaamiseen perustuen, mikä tarkoittaa:
Opiskelijalla on:
-sosiaali- ja terveysalan soveltuva ammattitutkinto (minimi toisen asteen ammattitutkinto)
-3 kk työkokemusta mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä ja hyväksytty näyttö osaamisesta

Työelämäyhteistyö

Hankkeet integroidaan mahdollisuuksien mukaan opintojaksoon.

Uusintamahdollisuudet

Tietotesti on opintojakson lopussa. Uusintatestin ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Oppimisympäristö

Luokkatila tai sähköinen keskustelualausta (Teams tai Zoom)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso muodostuu 5 op:stä = 135h (1 op = 27h) opiskelijan työtä.

Info 2h
Tuntilalustukset 24h
Harjoitustunnit 12h (8 h + 4 h)
Tietotesti 1h

Sisältö

Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutussuhdetta mielenterveys- ja / tai päihdesairauksia sairastavan ja hänen läheistensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdehoitotyötä häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
-luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
-reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
-soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
-kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle

Sisältö
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö
-mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen
-hoitosuhde
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät
-tutkittu tieto ja hoitosuositukset

Psykiatrian osuus löytyy Skhole oppimisympäristöstä lääketieteen sivustolta.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadita edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön 5 op arvosana muodostuu:

Ennakkotehtävät: 5 - hylätty-suoritettu
Tuntialustustehtävä: hylätty - suoritettu
Tietotesti 5- hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kokonaispistemäärästä
Psykiatria: hyväksytty-hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelijan teorettiset tiedot mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä ovat hyvin pinnallisia. Opiskelija ei muista keskeisiä käsitteitä tai ymmärrä peruslähtökohtia. Opiskelija ei palauta annettuja tehtäviä sovittujen aikataulujen mukaisesti tai palautettuja tehtäviä ei ole tehty annettujen ohjeiden mukaan. Palautetut tehtävät muodosta selkeää kokonaisutta ja ne on tehty hyvin pinnalisesti. Tehtävät eivät osoita opiskelijan sisäitäneeen opintojakson keskeisiä tavoitteita tai sisältöjä.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osoittaa kykyä yhdistää teoriatietoa omaan pohdintaan ja kokemuksiin hoitotyöstä. Kirjallisissa töissä ja esityksissä on käytetty monipuolisesti lähteitä. Teksti etenee loogisesti ja on kirjoitusasultaan helppolukuista. Aiheita on käsitelty hoitotyön näkökulmasta ja se antaa uutta tietoa opiskelijaryhmälle. Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiin käsitteisiin ja lähtökohtiin. Opiskelijalla on perustiedot mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävistä lääkkeistä ja sairauksista.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan teoreettiset tiedot ymmärtää ja soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön jäävät vähäisiksi. Opiskelijan taito kuvata erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua tulee esille hyvin pinnallisesti. Opiskelijan pohdinnassa osoittama ammatillisen identiteetin merkityksen ymmärtäminen hoitotyössä on vähäistä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osoittaa taitoa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön, mutta ne jäävät vielä irrallisiksi. Opiskelija osaa perustella erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua, mutta se jää ulkokohtaiseksi. Opiskelija osoittaa ammatillisen identiteetin pohdintaa ja sen merkityksen merkityksen ymmärtämistä hoitotyössä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä pohdintaa ja ajattelua. Opiskelija osoittaa kriittistä ja arvioivaa ammatillista ajattelua ja hoitotyön merkityksen ymmärtämistä. Opiskelija osaa etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

18.04.2022 - 29.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Paramedic (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Irina Tiainen
Opetusryhmät
  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRPARA21SHB
    Bachelor's Degree Programme in Paramedic 21S B Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitukset 1
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

The student is able to
- create a therapeutic interaction in mental health and substance abuse treatment
- reflect one's own values and attitudes to the ethical principles of mental health and substance abuse treatment
- apply non-pharmacological and pharmacological methods of nursing
- identify mental health and substance abuse problems and understand the need for and stages of physical, mental and social care in different nursing settings
- describe the symptoms of the most common psychiatric illnesses and disorders, the symptoms, the main features of the treatment, the methods of treatment and the significance for the client and society

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena. (Mahdolliset koronarajoitukset huomioiden online).

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu viikoilla 14-21
Ennakkotehtävän purku= 4h
Tuntialustustunnit 4h x 5 = 20h, 80 % läsnäolo
Harjoitustunnit (4h+8h), 100% läsnäolo
Osve, 100 % läsnäolo
Tietotesti, 100 % läsnäolo

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Psykiatrian Käypä-hoitosuositukset
Päihdelääketieteen Käypä-hoitosuositukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista ahotoida aiempaan osaamiseen perustuen, mikä tarkoittaa:
Opiskelijalla on:
-sosiaali- ja terveysalan soveltuva ammattitutkinto (minimi toisen asteen ammattitutkinto)
-riittävän pitkä työkokemus mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä

Työelämäyhteistyö

Hankkeet integroidaan mahdollisuuksien mukaan opintojaksoon.

Uusintamahdollisuudet

Tietotesti on opintojakson lopussa. Uusintatestin ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Oppimisympäristö

Luokkatila tai sähköinen keskustelualausta (Teams tai Zoom)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso muodostuu 5 op:stä = 135h (1 op = 27h) opiskelijan työtä.

Ennakkotehtävien purku 4h
Tuntilalustukset 20h
Harjoitustunnit 12h
Tietotesti 2h

Itsenäinen opiskelu:97h

Ennakkotehtävät: 5 - hylätty / täydennettävä
Tuntialustustehtävä: 5 - hylätty - täydennettävä
Tietotesti 5- hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kookonaispistemäärästä
OSVE-koe hyväksytty - hylätty / täydennettävä

Sisältö

Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutussuhdetta mielenterveys- ja / tai päiHdesiarauksia sairastavan ja hänen läheistensä kanssa. Opiskelija osaa myös toteuttaa mielenterveys- ja päihdehoitotyötä häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
-luoda hoidollisen vuorovaikutussuhteen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
-reflektoida omia arvoja ja asenteita mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiin periaatteisiin
-soveltaa lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä hoitotyön menetelmiä
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä ymmärtää fyysisen psyykkisen ja sosiaalisen hoidon tarvetta ja vaiheita eri hoitotyön toimintaympäristöissä
-kuvata tavallisimpien psykiatristen sairauksien ja häiriöiden oireet, taudinkuvat, hoidon pääpiirteet, hoitomenetelmät ja merkityksen asiakkaalle ja yhteiskunnalle

Sisältö
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön historia ja keskeinen lainsäädäntö
-mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen
-hoitosuhde
-mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmät
-tutkittu tieto ja hoitosuositukset

Psykiatrian osuus löytyy Moodlesta lääketieteen sivustolta.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadita edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
-pakollinen osallistuminen opintojakson infotunneille, missä kerrotaa opintojakson suoritustavat
-ennakkotehtävät palautetaan moodleen purkutuntiin mennessä
-pakollinen osallistuminen ennakkotehtävien purkutunnille

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön 4 op arvosana muodostuu:

Ennakkotehtävät: 5 - hylätty / täydennettävä
Tuntialustustehtävä: 5 - hylätty - täydennettävä
Tietotesti 5- hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % kokonaispistemäärästä
OSVE-koe hyväksytty - hylätty / täydennettävä

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijan teorettiset tiedot mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä ovat hyvin pinnallisia. Opiskelija ei muista keskeisiä käsitteitä tai ymmärrä peruslähtökohtia. Opiskelija ei palauta annettuja tehtäviä sovittujen aikataulujen mukaisesti tai palautettuja tehtäviä ei ole tehty annettujen ohjeiden mukaan. Palautetut tehtävät muodosta selkeää kokonaisutta ja ne on tehty hyvin pinnalisesti. Tehtävät eivät osoita opiskelijan sisäitäneeen opintojakson keskeisiä tavoitteita tai sisältöjä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan teoreettiset tiedot ymmärtää ja soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön jäävät vähäisiksi. Opiskelijan taito kuvata erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua tulee esille hyvin pinnallisesti. Opiskelijan pohdinnassa osoittama ammatillisen identiteetin merkityksen ymmärtäminen hoitotyössä on vähäistä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osoittaa taitoa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön, mutta ne jäävät vielä irrallisiksi. Opiskelija osaa perustella erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä ajattelua, mutta se jää ulkokohtaiseksi. Opiskelija osoittaa ammatillisen identiteetin pohdintaa ja sen merkityksen merkityksen ymmärtämistä hoitotyössä. Opiskelijan taidot etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä ovat kehittymässä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä periaatteita ja käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisiä teoreettisia lähtökohtia hoitotyön kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa arvioida perustellen erilaisten mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmien valintoja sekä osoittaa itsenäistä kriittistä pohdintaa ja ajattelua. Opiskelija osoittaa kriittistä ja arvioivaa ammatillista ajattelua ja hoitotyön merkityksen ymmärtämistä. Opiskelija osaa etsiä tutkittua tietoa ja hyödyntää sitä erilaisten näkökulmien laajentamisessa ja teoreettisen tietopohjan syventämisessä.